Br. 16.

 

U DUBROVNIKU, 20. Aprila 1905.

Godina XV.

 

GRVENA ARVATSKA

 

Herce
štarski troškovi. Ko ne vrati
šasto polugodište.

= Cijena je \ listu unaprijeda:: z za Dubrovnik . sa donašanjem
s poštom: na godinu 10 kruni, na po godine a rta Za inozemsteco: 10 kruna i po-
list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za do-

u kuću; za Austro- U Jgarsku, Bosnu i

 

Pojedini 1 broj 20 para.

 

 Pret; tplata i oglasi plaćaju so upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dub rovniku. gdje su utužljivi
Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 40 para po retku, a za oglase 20 para. Oglasi koji se više
puta tiskaju po pogodbi i uz razmjeran popust. Dopisi šalju se Urodništvu. Rukopisi se ne vra-

Gaju, a nefrankirana pisma ne primaju se

 

Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ivo DeGiulli.

Izlazi svakog Četvrtka.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića.

 

Vjera u politici.

Vjera nesmije uplivati na politiku jer, ne-
tom se tu pojavi, postaje elementom razdora i
mržnje megju jednomišljenicima.

Mi ovdi u Dubrovniku imamo o tome ža-
lostan primjer.

Od početka narodnog pokreta do sada, u
tom pogledu, živjelo se prilično mirno. Imalo
se megjusobnih obzira; štedilo se svećenstvo,
koje je izvan crkve poštovalo slobodu tugje sa-
vjesti. Ako je kad i nastala koja protivnost iz-
gladila se. Najznamenitija bila je ona s prvom
narodnom općinom, kad je 'crkovna oblast pro-
glasom, gdje se napadalo na talijansko jedin-
stvo, pozvala narod da slavi dvadeset i petu
godišnjicu pape Pia IX. Općina je odgovorila
javnom izjavom na pučanstvo, da ne će sudje-
lovati u tom iskazu, naperenu proti jedinstvu I-
talije. Tako je bilo onda u Dubrovniku. Na gla-
vi općine stao je Rafo knez Pucić; današnji
načelnik bio prisjednik. Izim ovog ostali su svi
izumrli i tako bar ne vide današnje sramote. A
vrijedi da se napomene, da i mlagji znadu, ko-
jim su duhom bili opojeni stari narodnjaci.

Onda je bilo više dobra razuma i ljubavi
za narodnu stvar, a o anomaliji, da svećenstvo
vodi politički pokret u ime vjere, nije niko ni
sanjao. Danas nije tako. Napadaji na slobodu sve
smjeliji postaju, te je dužnost štampe da se tim
bavi. Sloboda misli i riječi, bilo proste bilo ti-

skane, jesu uvjet, buz kojeg nema. napretka u

ljudskom društvu.

Istina jo da čovjek, koji teži po naravi za
istinom, kad i kad pado u bludnju, to smatra
istinom, što istina nije. Povjest nas uči, da radi
pomete vjerskog sa političkim pojmom, ne ri-
jetko, sloboda misli smatrala se zločinstvom, a
crkovna oblast prisvajala je pravo da ju pro-
goni. Vidimo zato, kako:svaka vjera ima svoje
slavno:doba, kad je svjetski mogućnici i do-
stojanstvenici uredovne crkve progone; a nje
sljedbenici postaju mučenici. O tomu samo svo-
to pismo daje nam primjera!

Nego jednom svladane zaprijeke i pobje-
gjeni protivnici, oboružana povlasticama, koje je
izvojevala, svaka vjera hoće da se nametne, te
svoje ciljeve postigne, kad nemože inače, i ma-
čem. Ali tad i svaka sloboda prestaje a sam
pop nasilno gospoduje.

To nijesu samo riječi nego prava istina.

Podlistak.

NAD PRERANIM GROBOM
MILOGA DRUGA

MATA BUCON

pravnika.

NIĆA

-o

U prostorima — kamo ljudska misć
Nit stiže još — nit stići ikad kani;
U prostorima nodostižnih tajna
Vječnosti sila mlada to sahrani !...
Po prostorima — gdje se pokoljenje
Da pokoljenja iz prošlosti niže —
Iz mrtva tiela duh se trgnuv bludi,
Da bude možda k savršenstvu bliže...
Tamo je duh, a mrtvo tielo truhne,
Da k cilju dogje tu uz grobne sjene:
U svom zametku od prirodo namr'je,
Da bude jednom sredstvo tvorbe njene ..
Zar tako dakle?... Čovječanstva prahu |
U groba hladu mira neimade?..
Kroz sjene tihe čempresova granja
Prirode moć zar još se k njemu krade?
Ni tvoje dakle salomljeno tielo
U nijemom grobu ne će imat mira?
Prirodi bit ćeš i nadalje lutka?...

* Da vršiš zahtjev njenih kobnih hirh?...

Od mrtvog tebe onkraj grobnog muka
Priroda što će..., tajna će da bude;
'Tek tužni znamo, da nikada više
Med nama vigjet ne ćemo te tude...

 

Nije za to čuda, kad take pretensije izazo-
vu reakciju, toli u vjerskom koli u političkom
pravcu, pak donesu prije reformu a poslje fran-
cusku revoluciju.

Ova posljedna još je u svom teku. Ona
so razvija, tako da mi vidimo u današnjem
društvu, gdje časom predvlagjuje misao jedna-
kosti i slobode, a časom stara auktoritativna
načela, pod krinkom kojih privilegirane kaste
muče se, da na novo dobiju onaj položaj, iz ko-
jeg su bile istisnute.

Današnja klerikalna pojava, kad nas, što
živemo u državi, gdje pod blistavilom forme ti-
nja mnogo više sredovječnoga neg modernoga
duha, pak svaka natražnjačka struja nalazi svoj
oslon kod stanovitih mogućnika, nije neg po-
kušaj, da auktoritativna načela opet nadvladaju.
Da se postigne kobni cilj potiće se puk, uska-
juć ga na prosvjetljene elemente potajno iz za-
sjede svakom obmamom.

Pak se ti sveti ljudi ćude, kad narod ra-
zočaran, uvidiv da sve to nije neg prosta him-
ba i pohlepa za svjetovnom moći, obrne im le-
gja, te nezadovoljan hrli u socijalistički tabor,
gdje, ako ih pitaju možda utopijama, ne zava-
gjaju ih tendđencijoznim lažima.

Budimo oprezni, ne varajmo se i stojmo
budno na obrani, te pošto su se vjera i politi-
ka danas tako umjetno priplele, da je sasvim
mučno reći, gdje jedna počimlje a gdje
druga dospjeva, dužnost je svakog poštenog
čovjeka da pomože, da se pojmovi razbistre i
jedna od druge tačno razluči.

"Ovako jedino služitćemo istini, i oprijet će-
mo se, koliko je do nas, da sebičnost kaste i
ljudi slavi svojo orgije na iznemoglom tijelu
hrvatstva i srbstva, i pod tugjim pokrovitelj-
stvom pomaže tugjoj nadmoći bez brige ako

Narod plače, jer mu ini puci
raadrpišo odjeću u repe,
kako mrki milo janje vuci

Vor
rea
.

Faktor razdora.

U onoj žestokoj borbi, koja se je vodila
sa Srbima ovdje u Dubrovniku, mi smo barem
cijonili; da nam jo Hrvatima bio dvojaki cilj.
Hitjelo 3 u Dubrovniku očuvati hrvatsko ime,
a što je' glavno, htjelo so predobiti Dubrovnik
za hrvatsku političku misao. Ta misao ide pak

Pa pusti duuže, da na oko mrtvo

Što s mraza smrti jon bez žara —
Bujica suza iskrenih... — al gorkih,
Drugova tvojih sada se obara!...

Oh! pusti druže, da na mrtvom čelu

I blijedim ustnam, mrzlim s vječne studi —
Toplina mila — kroz posljednji cijelov

I uzdah — dahne s naših bolnih grudi...

U sjeni granja žalobnih čempresa;

grobnog evijeća mirluhu i krasu —
Lomljavi neba — zemlje grdnom trijesu
Biti ćeš tugi, al tajnom nećeš glasu:
Nek Vječnost snagu bezmjerjima vije;
Nek lomi.. krši.. neka sve razara! —
Salomit neće — što u snazi svojoj
Iskrena ljubav prijatelja stvara..
Ta kroz tu ljubav mrtvi će da živu
I onkraj groba — dok i živih bude — :
Kroz uspomenu — bivstva prekinućem
Ne biva kraj za mrtve... mrtve ljude!...

Akademičari iz Dalmacije.

pr

Znamenitost naših narodnih vezova.*)
Iz radova: Jelice Belović-Bernadzikowske.
(Nastavak).

U Beču se je udružio odbor dama, koji će
god, 1906. nrediti izložbu čitmi (Spitzenausstel-
lung). U tomu odboru sve su gospogje iz najviših

*) Vidi ,Crv. Hrv.“ br, 8 i 18. o, g.

 

za tim, da na jugu monarhije stvori jaku hr-
vatsku skupinu. Hoće li do te skupine doći na
temelju hrvatskog državnog prava ili narodnog
načela, to je sve jedno, jer i državno pravo i
narodno načelo zahtijevaju za Hrvatsku u mo-
narhiji isti položaj. Razlika može biti samo u
tomu, što je hrvatsko državno pravo ekskluzi-
vističko, a narodno načelo može oko sebe oku-
piti složne Hrvate i Srbe.

rama tomu, što smo rekli, nama nije bila
borba svrha, nego srodstvo, da otvorimo pute k
postignuću naših najvećih narodnih ideala, narod-
nog jedinstva, koje ne dopušta ni ekskluzivizam
srpski, ni eskluzivizam hrvatski. S toga je jako
prirodno, da kad smo u Dubrovniku očuvali ime
lirvatsko i kad smo — barem kako smo mi mislili
— doveli Srbe do priznanja, da protiv Hrvata ne
mogu ništa, počnemo promišljati na način, kako
ćemo učiniti korak dalje k našoj meti. Koji je
to korak, same su prilike kazivale, jer i ako
Srbi protiv Hrvata ne mogu ništa, a ono i Hr-
vati bez Srba ne mogu onoliko, koliko bi mo-
gli, da su jedini. To se je osobito osjetilo u pre-
kolanjskom pokretu, gdje je svak mogao vidjeti,
da megju Hrvatima i Srbima vlada taka nape-
tost, da ne će skupa ni u pitanjima najvećeg
narodnog interesa. Krv se je lila, da se odstra-
ni sa banske stolice čovjeka, koji je jednako
pogibeljan bio i Srbima i Hrvatima, a za to,
što su je Hrvati lili, Srbi su se držali na stra-
ni, kako da to nije njihov posao!

Samo nam se tada nametalo pitanje, što
bi bilo, kad bi se prilike tako izmijenile, da bi
složili Srbi i Hrvati mogli što dobiti, a odgo-
vor je bio, da so ni onda oni ne bi znali skupa
naći, ako so teron no bi pripravio prije. Za to
smo potakli misao o dogovorima nadajuć se,
ako se i ne dogjo do potpuna sporazuma, da
će se barem moći ići uporedo u općim narod-
nim pitanjima, kad nestane one zagriženosti,
koja je kod ostalog slavenstva bila postala pro-
verbijalnom.

I D. Antun Lijepopili bio je za dogovore,
ali je htio — kako u svom pismu kaže — da
se Srbi odreku protivljenja sjedinjenju, bez i-
kakve reserve, i to još prije, nego su dogovori
i započeli. Ne ćemo ispitivati, je li odmah s po-
četka tako mislio, ali kad bi to zbilja tako bi-
lo, tad bi značilo, da je na dogovore išao, da
ih omete, a ne da zbilja nešto postigne. Ono
naimo što je tražio, moglo se je naime postići
samo uslijed dogovora, jer nijedna stranka na

krugova aristokracije: dvorska dama markgrotinja
Pallavicini, princeze Lichtenstein i Metternich, gro-
tice Salm, Kalnoky, Festetić, te nekoliko profesora
i dvorskih savjetnika. Ta će izložba biti u dvorima
austr. muzeja za umjetnost i industriju. Iznijet će
umjetnički ragjene čitme iz ovih vremena a uz nje
i portrete iz doba 1750-1850. Napominjem to, jer
znam, da će ongje biti i gospogja iz naših krajeva,
hoće li biti i naši zaista umjetni radovi, to je ve-
liki, veliki upitnik? — Da je Bog dao više u nas
onako neumornih hrvatskih i srpskih trgovaca,
kao što je stari vrijedni Gjuro Cnadak u Zagrebu,
Njegov rad lijep je primjer hrvatske trgovine iz
narodno-gospodarske prošlosti. On se je za naše na-

rodno blago iz ženske ruke vazda zanimao i svuda

ga širio ma svjetskim tržištima. A to je ono i za-
vrijedilo.

Tehnička veza postigla je u naše veziljke ve-
liki stepen savršenstva. Gotovo posvada, gdje naš
narod živi, bave so njome djevojke i žene — i
nadmeću se, koja umije ljepše i bolje.

Uz vezove ljubi naš narod i ćilime. Povjest

+| tekstilne naše industrije skoro je isto tako stara

kao i povjest naša uopće. Instinktivni podvig čo-
vjeka, da se brani od vjetra i zime, doveo ga brzo
do izuma tkanja.

Najprije su se ljudi zaogrtali u životinjske
kože, koje su lako dobivali iz lovine, Ali za kolibe
nijesu dostojal« te kože, nego su si ljudi brzo po-
čeli plesti plecere iz lika i lišća, to su dakle prvi
tkalački proizvodi. Kasnije su pleli i upredali živo-

 

svijetu ne će odustati od svog programa, prije
nego u opće zna, što protivnik misli.

Pa i cijelo kasnije njegovo ponašanje, kad
bi i bilo sve onako kako on kaže, potvrgjuje
to isto, jer je moralo biti svakomu očito, pa i
njemu, da se na onaj način, kako je on radio.
ne može izbjeći raskolu megju Hrvatima, nego
samo tada, kad bismo mi svi žrtvovali svoje
uvjerenje, te listom pristali uz njega. Dum An-
tun je istina dosta deklamirao o potrebi sloge
megju Hrvatima, ali kad bi se radilo, da se
složno što uradi, javio bi se u njemu glas ,na-
čela“, koji mu ne bi dao, da popusti.

Primio se je — da neke primjere navede-
mo — presjedništva u odboru za proslavu po-
svete ,Gundulićeva“ barjaka, stavljajuć za uvjet,
da se ne smiju pozivati Srbi, a u isto je doba
pozivao nas u ime sloge, da sudjeljujemo. Bio
je obećao, da će pozvati sjednicu glazbe, da ri-
ješi pitanje o pozivu srpskih društava; nekoli-
cina nas zahtijevalo je sjednicu ,Zadruge“ u
istom pitanju. U prvom slučaju nije držao svog
obećanja, u drugom se uprava sakrila za para-
grafe, a i to će se bit valjda dogodilo po nje-
govu nagovoru, da se radnici ne bune, kako
se po njegovu nagovoru — a to sam priznaje
— i ostala društva nijesu odazvala pozivu srp-
skih društava. Tako ponašanje on cijeni korek-
tnim i misli da ga opravdava tim, što kaže, da
je doduše bio protivan dogovoru sa Srbima, ali
da bi bio pristao, kad bi mi bili uradili štogod
razložito. Tko tako misli, taj ne radi ono, što
je on radio, taj se ne krije našom kako se je
on sakrivao. On se povuče 1 čeka, što če izači;
da tek tada ustane, ako nije zadovoljan. Dum
Antuna — kao da ima donum ubiquitatis —
susretali smo svugdje, gdjegod se proti nama i
slozi sa Srbima rovarilo, tobože da miri, a zbi-
lja da ustraja pod firmom sloge megju Hrvati-
ma novu stranku u isto doba, kad Dra Pera
Čingriju naziva pročelnikom hrvatske stranke
u Dubrovniku. A kad je mislio, da je u ime
hrvatstva sakupio pristaša, koliko je mogao, tad
je udario u druge diple, te ih počeo kupiti u
ime tobože ugroženog katoličanstva, drznuv se
krstiti nas protivnicima same vjere.

Sada mu se hoće mira i pokoja, kaže na
svrhu svojeg pisma, Kad bi to bilo istina, da
smo biskup, činili bi, da zvone po gradu u sva
zvona. Ali prije nego pogje saditi kupus, neka
svrne okom oko sebe, da vidi djelo svojih ru-
ka, razvaline negdašnje hrvatske stranke u Du-
tinjske dlake, svilu i bilinska vlakua, to su im prvi
ćilimi za šatore (i hasure) i za staranje po podu.
Vezovi su našem narodu najdragocjeniji ures i o-
bičnog svagdanjeg i svetačkog odijela. Vezovima
kite i svoje momke i muževe, pa i djecu svoju.
Vezovima kite kuću svoju, postelju i zidove, stolo-
ve kod jela, i polaznika kod kolijevke. Njima da-
rivaju gosta i svećenika, svatove i ukopnike. Vezovi
ih prate u svakoj prilici života, u žalosti i radosti,
u svečanim zgodama i kod posla, I svuda od lje-
pote tih vezova pada na čitav život našeg svijeta
neka poezija, neka sladka romantika, neki pitomi
svježi sjaj. Ne možeš se oteti dojmu neke ugodne
lagodice, nekog prijatnog blagostanja, dok ti se
pred očima kreće čeljad u slikovitoj nošnji naših
krajeva; dočim te odmah ujede za srce gladna
neimaština, čim ti se približi seljak ili seljakinja u
kupovnim lacima, ispranim ili izvještalim, a skro-
jenim po odavna minuloj nekoj tobožnjoj ex-modi.
I sa narodno-ekonomskog stanovišta vezovi
su naši znameniti i te kako!

U vezovima očnvala se stara poezija, ona pla-
stički opisana poezija iz doba ,stare slave i starih
junaka“, a ta izazivlje ganuće puno počitanja i na-
rodni ponos:

Više mu je zlata pod koljenom,

Nog' skorleta čoko nad koljenom.
Više mu je voza na grudima

Nego tkiva, svoga, što je na drugima.

Tako pjeva stara naša narodna pjesma, stara
nosilica dike narodne,

U našoj ornamentici nema ekscesa u
kusa, kao što nema ni ekstravagancije u
stilu narodnom.