Br. 28.

U DUBROVNIKU,

13. Jula 1905.

Godina XV.

 

IRENA

 

IMATSKA

 

Cijena i je listu unaprijeda: za Dubrovnik sa a donašanjem : u kuću; za Austro- Ugarske, Bosnu i
R
9

štarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predivan i za do-

Mersgoso s poštom: na godinu 10 krun&, na po godine

šasto polugodište.

kruni. Za inozemsteo: 10 kruna i po-

 

 

 

_ Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ico

DeGiulli.

Pojedini broj 20 para.

“Izlazi svakog Četvrtka

Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 4

 

ćaju, | a a nefrankirana pisma ne primaju se

 

 

:  Pretpls ata ći oglasi. plaćaju se ea Crvene  Hrvatske* u Dubrovniku gdje su utužljivi

0 para po retku, a za oglase 20 para. Oglasi koji se više

puta tiskaju po pogodbi i uz razmjeran e Dopisi šalju se t odaššiva Rukopisi se ne vra-

 

 

_ Srpska , Dubrovačka a Šianiparija ; A. Pasarića.

 

Dubrovnik, 12 julija 1905.
Vjerujemo piscu članka: ,Uzdržanje
Austrije ujedno je uzdržanje Njemačke“ kad
kaže, da Njemačka ne misli na pripojenje
Austrije. ,Grožgje je kiselo“, kazala je lija,
kad ga se nije mogla dočepati. To bi naime
izazvalo takav preokret u Europi, da Nje-
mačka mora tražiti lakši način, da se do-
mogne svoga cilja, te preko austrijskih ze-
š imenovanjeduje cijelim istokom. U tu
svrhu je stvoren trojni savez, u tu svrhu
Česi imadu u njemačkom  poklisaru na beč-
kom dvoru neumoljiva protivnika, «a t“ svrhu

sada eto Njemačka prijeti Ugarskoj oruža-

nom intervencijom u slučaju, kad bi da-
našnja kriza u monarhiji dovela do toga, da
na mjesto jedne budu na ilu današnje austro-
ugarske faktično dvije države.

Kako nas u prosugjivanju odnošaju vodi
obično strast, tako će se bez sumnje naći
i kod nas ljudi, koji će uživati u novoj
ovoj neprilici Ugarslaš što se je tobože na-
šao netko, da i Madžarima pokaže zube, ali
ova prijetnja upravljena je ne samo Madža-
rima nego i nama i svakomu, koji ide za
tim, da se današnje stanje u monarhiji pro-
mijeni, pa je upravo smiješno, kad vidimo
t. zv. stranku prava, gdje na sva usta pro-
povijeda o slobodi i nezavisnosti velike Hr-
vatske, a u isto doba pruža ruke Beču proti
Madžarima, kao da će Nijemci, koji ne do-
puštaju ugarsku državu, dopustili Velika Hr-
vatsku. Naša pomoć došla bi Beču u sto
dobrijeh časa, ali bi dobitak ostao za njega,
a za nas bi se obistinilo teško proročanstvo
našega Kazali:

Po čudnome novom pobratimstvu
Spojit će se sa tvojim narodom,
Postanut će gostom najmilijim

Da što nije s Ugrom ni s Tatarom,
To s ljubavi, to s gosničkim pravom,
To celovom Judinim učini ......

Ovako se je mislilo god. 1862., kad se
je na Grobničkom polju okupilo, što je bo-
ljega u Hrvatskoj bilo, a 43. godine iza toga
eto vidimo, gdje se ,čadno novo pobratim-
stvo“ ponavlja te se mi spravljamo u borbu
proti narodu, koji je napokon jedini u Au-
striji znao oR RIA sA Nijemeu.

 

Znamo dobro, da je ta pesnica i nas tištila,
ali i kad bi za sve ono, što se je u Hrvatskoj
zadnjih decenija dogagjalo, zbilja morali kri-
viti Madžare, oni nijesu nigda s nama trgo-
vali onako, kako vidimo da sada Beč trguje
za nemadžarskim narodnostima u Ugarskoj,
kad obećaje koaliciji da će proširiti prava
madžarskog jezika kao jezika pukovnija.
Ova mala epizoda kaže nam bolje od
drugih razlaganja, čemu se možemo nadati
od Beča, kad bi došlo do toga, da Madža-
rima mora udovoljiti proti nama, On bi nas
bez promišljanja žrtvovao, isto kako je bio
spravan žrtvovati i nemadžarske narodnosti,
neka 1 one iz potaie upiru u nj oči, kako i
neki naši političari. Madžari bi nas naravski
u tom slučaja rado progutali, samo ..% bi
mogli. Mi se s toga ne smijemo pouzdavati
ni u koga, ali iko iz toga izvagja, da je
najbolje stati rukama u džepu i čekati, za-
boravlja, da bi se Beč i tim zadovoljio. On
je dosta jak, da odoli Madžarima, kad ne bi
dobili saveznika, a nas bi kasnije nadario,
kako zaslužujemo. Taktika uzdržavanja može
biti samo donekle dobra t. j. samo dotle, dok
se ne ukaže prigoda, da se upletemo.
»agodan čas“ riječ je Klaićeva, ali
Klaića ni njemu slična na žalost više nema-
mo, da ga uhvati te ne pusti proći. To je
opći utisak od svega, što čujemo i vidimo, a
ipak je očito, da smo ,zgodnom času“ jako
blizu, te da nam se dapače sam nameće.
Ovoga puta ne će doći do g. 49., jer je
Madžarima dobro u pameti Vilagoš. Onda su
ih bile ruske bajonete, a sad bi umukli pred
njemačkim. Mješte oružja imada drugo sred-
stvo, da prisile Beč na popuštanje, a to je
njihov ustav, koji im daje pravo, da u tren
zaustave državnu mašinu, nu za to im treba
Hrvata, jer ugarska-hrvatska nagodba —
kakva je, da je — pruža bečkim prijateljima
u Zagrebu prigode, da odvrate milo za drago.
To je tajna, za što Madžari snube Hrvate.
Združeni sa Hrvatima oni su jaki, da uspje-
šno nastave borbu; odijeljeni od njih, odije-
ljeni su od mora, u vječitoj pogibli napadaja
sa strane. Beču, ne uzmogne li nas imati
uza se, dosta je, da se ne prtimo: Pešti je
sto da nas ima, M bi tim kopira

 

Beču svaki utjecaj u Ugarskoj, a može nas
imati samo, kad bi se skršila u banovini
kuenovština; Beč naprotiv na njoj gradi
svoju moć.

Na ovo zadnje osobito upozorujemo !
Kuenovština je zemlju dovela do truhlosti, te
ako želimo sebi dobra, prva nam briga mora
biti, da nje nestane, te zemlji podamo za-
stupstvo, koje će zbilja biti izraz mišljenja
naroda. Sa današnjim saborom u Zagrebu
provesti sjedinjenje mogli bi se samo, kad bi
se svi predali u službu Beča, a to se ne
isplaćuje. Koliko je dakle u interesu Madža-
ra, da u slučajnim pregovorima ne imadu
posla s Khuenovim kreaturama, toliko treba
da i mi to nastojimo. Kad se to dogodi, tad
se sloprva možemo dogovarati s Madžarima.
Ove, što sad vidimo, da se zbija, i što bi još
moglo biti, kad Justh dogje u Zagreb, samo
je izmjena misli, žznia u ostalom dokazuje, da
izmegju Hrvata i Mauž.za može, dapače i
mora, doći do sporazuma. Neka ism stigne

 

još koja poruka iz Berlina, pa će, nadamo
se, u tu mogućnost vjerovati i..... zast.
Perić.

Bos; ODAO

Demostracije proti gimaaziju.

I drugovdje se je dogodilo, da je tko pao
na ispitu zrelosti, a da je gragjanstvo pristalo
uz obitelj U tom nema ništa osobita; kadkog
može biti i opravdano, ili dajbudi razumljivo,
ali ono, što smo u petak i u subotu doživjeli,
prelazi granice demonstracije, koja u koliko ide
za tim, da vidljivo iskaže osjećaje, svakomu mo-
ra biti dopuštena, a prevrnulo se je u ogrože-
nje lične slobode, koje treba da dolično osudi-
mo. ,Danas meni sutra tebi“ staro je pravilo,
te kako se čeljad nijesu znala u ovoj prigodi
držati u granicama pristojnog protesta proti to-
božnjoj nepravici, tako se ne će moći i u dru-
goj, te mješte gospodstva razbo:a, u Dubrovni-
ku će zagospodovat nepromišljenost i oni koji
na nju računaju.

Razumijemo da je g. Jeliću žao, ali mi ipak
vjerujemo, da mu sin na ispitu nije odgovorio, jer
je nemoguće vjerovati protivno, t. j. da su se učite-
lji urotili sa upraviteljem i nadzornikom za inad
g. Jeliću. Da je pravorjek učiteljskog zbora
pravedan ne sumnjamo, ali je drugo pitanje, je li
bilo razborito ovog puta odstupiti od pravednosti
i to ne iz obzira prama Petru i Pavlu nego
prama samomu zavodu. Jer je zbilja čudnova-

to, da učenik, koji je bio oslobogjen od svih
predmeta osim tri, pada na godinu dana. Izne-
nagjenje je bilo takovo, da se dade protumači-
ti, što je mladost, megju kojom sin g. Jelića
ima i ličnih prijatelja, promislila u prvom času
na zlo, pa je svojem mišljenju dala bučnog iz-
raza, kad je g. Jelić navalio na upravitelja D.ra
Posedela. To je bila iskra u barut, i tad smo
svojim očima vidjeli nešto, što onim, koji ne
znadu dubrovačke prilike, već sude po vanjšti-
ni, izgleda čudnovato, da se je moglo u opće u
Dubrovniku dogoditi. Više stotina je čeljadi de-
mostriralo, dijelom tvorom, dijelom svojom pri-
sutnosti, a gdje si se okrenuo, čuo si skoro sa-
mo negodovanje i čugjenje. To je dokaz neza-
dovoljstva dubrovačkog gragjanstva sa školskim
prilikama u Dubrovniku, ali je nepravedno za
to kriviti pojedine osobe. One nijesu krive, što
učenici izlaze iz gimnazije porušena zdravlja,
nezadovoljstvom, koje ima u sebi sve oznake
nervoznosti, a koje se dakako u prvom redu
očituje proti učiteljima, jer njihove slučajne po-
greške vide, a otrov piju neopazice svakog da-
na sjedeć po nekoliko sati u zagušljivim i tje-
snim prostorijama. Uznik mora biti nezadovoljan
svojim tamničarom, pa kolikogod bio ljublježiv.

Da je svršilo na onom, što je bilo u pe-
tak, ne bismo — ponavljamo — mogli sve o-
pravdati, ali bi smo barem mogli razumjeti. Na
u subotu smo vidjeli na raboti ljude, koje smo

* vični vidjeti, kad treba kakav protesi gragjan

stva izopačiti. Bilo je očito, da so je htjelo ne-
reda, i u tu se svrhu širile dobro smišljene la-
ži. Govorilo se je, da je načelnik demonstraciju
odobrio, da se je kot. poglavarstvo ustručavao
poslati žendarmeriju, i dok se je na taj način
s jedne strane obećavala nekažnjivost, s druge
se je strane bunilo vijestima, da so je ispit pre-
kinuo, da ih je 17 isključeno zbog demonstra-
cija iz zavoda. ,Prava“ mješte da miri; donijela
je sibilinsku vijest, koje se je mogla tumačiti,

kako hoćeš, a u diskorsu se je rugala upravi-
telju Posedelu. Tim je načinom uspjelo doma-
tati u Gruž 200 ljudi, izmegju kojih je dobar
kontigenat dao mjesni , Progresso“. Koje su po-
sljedice bile javljamo potanje na drugom mje-
stu, a bilo bi i do gorih došlo, da se sami u-
čenici nijesu osvijestili, te razumjeli kamo ih
agitatori vode.

Dogodilo se, ali ovakove stvari ne smiju
se ponoviti. Dubrovnik je bio naučan dostojno
dati izraza svom nezadovoljstvu, a no napadati
jajima — još k tomu namijenjenim drugom —
prvoga profesura, kojega sretneš. Ovakovi do-
gagjaji mogu imati nedogledne posljedice.

Dužnost je školskih vlasti, da im predu-
sretnu, odalečujuć uzroke nezadovoljstva, a du-

 

 

Podlistak.

Upliv kršćanstva na razvitak svjetske historije.
(nastavak) (2)

Velika, neizmjerna je moja simpatija za
tu Grčku, za Atenu njenu, ne Atenu Pizistrata,
nego Atenu Perikla, Velika je moja simpatija
za onu Atenu, koja je u sce, silom atrakcije,
prikupljala životnu snagu čitave Grčke, kolo-
nija sredozemnoga mora, užigala je na plame-
nu užarenog ognjišta, da je opet razaspe diljem
Grčke. Sljevalo se tu i sticalo sve što je umni-
jega i divotnijega stvarao duh grčki, a svijet
daljina hrlio da vidi čudo svijeta. Rob se otre-
so neprekidnog robovanja, slavio dan Bacha,
dan svoje slobode. Boginji pravde palile se lu-
či, a čovjek, savjest, dostojanstvo njegovo po-
nosno stalo na žrtvenik, okrepu svijeta....
Razljevao se, kao po širokom polju rijeka no-
seći blagodat i plod, duh genija Tidije, Ana-
kreona, Praxitela, Skopasa i drugih. Olimp se
tresao, tama filozofije, misterij mithologije bi-
vao jasniji, riječju Anaxagora, koji je kidao vel
što je pokrivao do sad slavnu republiku i malo
je fililo, e bi filozofija njegova srušila silu bo-
gova, a priznala jednog. A ipak upoznao jo on

 

prvi iak i svoga. _ Bolje je jer inače nebi nikad
divili se duhu Sokrata i drugih .... 1 pleme-
nito djelo državnika i umnika izrođi so silom
demagogije u sikonstvo i plaću, za koju plati
sloboda Grčka, ostaviv za sobom veličinu ge-
nija svoga, utrtu stazu, proparani veo politei-
zma, kojeg ćo raskidati ideja kršćanstva. I ka-
da so je raspala država Alexandra Velikoga,
Rimljani moćni i jaki postadoše gospodari i
njegove trojake državo, a s njima primiše kul-
turu Grčku a ona postade učiteljicom Rimljana.

A Rim ne toliko na polju knjige, koliko
na polju svjetskoga gospodstva, dizao se i ra-
sao. Dea Romana i pax romana, sila legija
koja jo nosila mahomice latinizaciju u osvojene
krajeve, bezbroj cesta koje su kao kliještim na
putevim stiskalo rimske kolonije, bogatsvo fo-
ruma ad astra, dika Trajanova stupa, raširena
trgovina, sloboda misli i djela, nikad nepodi-
gnuta katedra retorike niti ikakve znanosti u-
dariše temelje veličini Rima. Ali s tom veliči-
nom začimala je i njihova trzavica, koja je svr-
šila primjerom istoka i Grka. Plebs stiskana i
gnjavljena do skrajnosti, ulice napunjene robo-
vima i libertima, gospodari sa obiljem klijentele
a na ustima im spionaža u rukama mjesto lik-
torskih šiba, ubojno oružje, spravno da skoči,

 

plaćeni na obranu gospodareva života, veliki i
neprestani ratovi, koji snašahu bogatstvo u
Rim, cohorte ispunjene barbarima, kolonije na-
seljene istim onim koji promicaliu ćuvstvo ro-
dene grude dalekih predjela, u legijama za-
povjednici barbari mrzovojni na stari, matori
Rim, u soburama gladiatori žedni krvi a gladni
kruha, Rimljani sami bez ponosa i ozbiljnosti,
na prijestoljo štit i mač pretorijanaca a na nje-
mu povoljna osoba ovjenčana diademom cara,
izjednačena sa ubojicom kršćanskog života, no-
pravednost latifundija učini od Rima kuću od-
krivenu, nad krovom koje bijesne olujo i vihri
pripravni, da ju srušo, Godine 476 silna ruka
varvara Odoakra srušt posljednjeg rimskog ca-
ra Romula Augustula, a Rimljani zabezeknuti
nad nečuvenim dosad činom što se sruši i po-
treso stožerima svijeta država, koja proživi A-
lexandra, državu Arapa i Džingiskana, vjero-
vahu i dalje u svoju veličinu. A vijekovi i na-
rodi iza njih stadoše da ispituju uzroke dosad
nevigjenoj propasti, počešo od Gibona i Mon-
tesquia pa sve do latinsko-gormanske škole i
uvijek traže uzroke u velikoj rastrovanosti i
pokvarenosti Rimskoga življenja, traže ih u
anemiji i historiji u bolesti raka, u nedostatku
podizanja svoga načelnoga eo, u riječima Pavla

 

i Horaca u prispodobi današnjim Kinegiurov u
ispraznosti srca u maskiranoj logičnosti. Tu u-
piru svoj prst i tu, kažu, bijaše gnjilo, to je
uzrok propasti veličine Rima. A kako se i ka-
ko varaju. Uzrok ovoj propasti leži negdje dub-
lje, u nečemu više, taman u onoj ideji, koja
noda, i imperativnom silom, kaže i govori, da
se u toj iskvarenosti ne smije tražiti uzrok,
jer je ona bijaše ispravila ali i pomogla ras-
tresti i srušiti otkrivenu kuću Rima, a ta ideja,
bijaše ideja novo pripovjedane vjere, vjere kr-
šćanske. Prvi put se sukobiše ovdje u povjesti
dva svijeta, jedan teritorijalno a drugi moralno
jak, svijet paganizma i krstjanstva, oba željna
i pripravna da vladaju, da osvajaju, da proši-
ruju svoje gospodstvo: Petar i Nero. Ko će od
njih nadvladati ? Sigurno onaj koji imade jače,
zdravije uslovo svome životu. Paganizam u nje-
govoj ideji vidili smo do sada, vidili smo ga u
njegovom djelovanju. On se je u pojavi idola-
trije, indolopoklonike, provejavao i pokazivao
kroz svu povjest staroga vijeka, klanjajući se
sad prirodi, sad smatrajući tu prirodu dobrom
koji on ravna. I bila je ideja paganizma jaka
jer sama bez sekta bez novih vjera. Bila je_o-

na jaka dok se je narod tek razvijao, dok su
mu duševni vidici bili maleni, a čim“je rasla

 

 

|
|