Br. 30.

U DUBROVNIKU,

27. Jula 1905.

Godina XV.

 

UNIEMA

Cijena je listu unaprijeda : za Dubrornik sa donašan
Hercegovinu & poštom: na godinu 10 kruni, na po godine
štarski troškovi, i
šasto polugodište,

Izdavatelj i odgovorni urednik Dr, Ivo DeGiwlli.

jem u kucu; za Austro-Ugarsku, Bosnu i |
5 kruna. Zu inozemstro: 10 kruna i po-

? sA : ; |
Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za do- | Pojedini broj 20 para.

 

<.

pra

-

g
I

 

NATSMA

 

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku gdje su utužljivi
Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 40 para po retku, a za 0 su |
puta tiskaju po pogodbi i uz razmjeran popust. Dopisi šalju so Uredništvu. Rukopisi se no vra-
| ćaju, a nefrankirana pisma ne primaju se.

Izlazi svakog Četvrtka.

lase 20 para. Oglasi koji se više

Srpska Duhruvačka Štaumparija A. Pasarića

 

Dubrovnik, 26. julija 1905.

Priopćili smo u zadnjem broju, pismo
kardinala Mer: y del Vale generalu reda fra-
njevačkog. Na ovo ćemo se danas napose
osvrnuti, jer se njim naviješta rat našoj gla-
golici. Čitajuć moraš da kažeš: ili je glago-
lici odzvonilo ili mora nastati prijelom izme-
gju hrvatskog naroda i Rima. Taj se prije-
lom može objaviti na različite načine: može
doći do otvorene borbe, a možemo se ogra-
ničiti i na pasivnu oporbu, ali ni jedno ni
drugo ne će proći bez velikih promjena u
svemu mišljenju i shvaćanju naših odnošaja
sa rimskom stolicom.

U ovim prilikama gola historična istina
može bolje da razjasni spor nego erkveno-
pravnička razlaganja o tomu, je li glagolica
pravo naroda ili pojedinih crkava i je li on&
zbilja pravo, koje nam ne može nitko dig-
nuti, ili povlastica, koju može ukinuti onaj,
koji je dao. Povjest nam dakle kaže, da je
u vrijeme bana Sedeslava hrvatski narod
priunjao uz istočnu crkvu. Njegov nasljednik
Branimir, da se očuva političke ovisnosti o
Bizantu, primaknu se Rimu. Latinski pak-bi-
skupi u Dalmaciji prianjahu svejedno uz Fv-
eija. Ti uzroci primoraše papu Ivana VIII, da
otme Hrvate duhovnoj vlasti raskolnih bisku-
pa. U tu svrhu posveti on , biskupom Hr-
vata“ Teodozija Ninskoga, a da ih što više
k sebi pritegne, dopusti im  staroslavensku
službu božju. To pravo nije imala samo Dal-
macija, već i posavska Hrvatska, jer god.
873. pozivlje papa bana Mutimira, neka pri-
zna svojim biskupom sv. Metoda, kojega je
870. bio imenovao biskupom srijemskim i
panonskim.

Ovaj crkveni raskol megju Hrvatima i
dalmatinskim  Latinima potraja, dok ne za-
sjedne na hrvatsko prijestolje Tomislav. 'Ta-
da se Bizant u strahu pred Simeunom bu-
garskim pomiri za čas s Rimom; a po mi-
šljenju pape Ivana X. toga časa mesta za
Rim i uzroka, da Hrvatima uzdrži ono, što
im je Ivan VIII. dao. Crnac je učinio svoju
dužnost! Zaredaše tada borbe o glagolicu,
koje eto još nijesu svršile. U njima je hr-
vatski narod pokazao divne otporne snage, a

Podlistik.

Aristokracija evropejska duševno bolesna.

Kao nikada dan danas opažamo, da plem-
stvo, kojemu bi imala biti zadaća prednjačati
puku i koracati prosvjetom današnjeg vijeka,
radi baš posve obratno! Ovo plemstvo evropejsko
duševno boluje, nekako je okržljavilo, no shvaća
više uzvišenu zadaću, kcju mu je povjest na-
metnala!

Gledajmo malko što radi plemstvo u Fran-
cuskoj? Tu su sve najodličnije stare plemičke
obitelji skroz klerikalne, natražnjačke, pa kažu
da pripadaju konservativnoj stranci; njihov je
duševni orizonat tako ograničen, da mnogi
od njih sanjaju, kako bi divno bilo sutra za-
početi križarske vojne u Palestini! Sve to plem-
stvo jo pospano i nehajno, te čeka nekakvo
čudo, da se povrato stara vremena! Dočim nje
gova bi dužnost bila da se svojski brino za
domovinu, da posegne u Saboru i tu se bori
za sloboštine i napredak francuskog naroda!

Progjimo da vidimo kakovo je plemstvo u
Njemačkoj; tu borme, Todoro sve to gore! Jun-
kerstvo samo se bori proti svakom naprotku
modernih aspiracija pučanstva, ono je stup
gvozdenom militarizmu, kojim Vilim Il, sanja,
kako će on poput Barbarose pljačkati, klati i

premda su stoljeća inogla uvjeriti Rim, da Hr-
vati ne napuštaju svoje pravo, eto se sada
opet sprema na nas. Vodi ga u lom latinsku
crkveni imperijalizam, kojega se rimska ku
rija ne će da odreče, dok je na to ne pri-
sile narodi ugroženi u svojoj uarodnoj i dr-
žavnoj eksistenciji.

Povjest nam kaže, da su Ilrvati dobili
staro-:lovensku službu božju u času, kada ih
je Rim trebovao, a znanost nas uči, da je ta
služba bila grčkoga olreda. Knjige, iz kojih
su u prvo doba glagoljaši Boga slavili, do-
nijeli su im glavom slavenski apostoli Ćiril i
Metcd, one se nijesu ni u čem razlikovale od
knjiga bugarskih i srpskih svećenika, a tekar
ih kasnije promijeniše tužni glagoljaši na la-
tinski obred, da izbjegnu neprestanom zano-
vetanju latinaša. Mi sino se dakle u prvo
doba nalazili prama rimskoj kuriji u jedna-
kom odnošaju, u komu se nalaze sada grčko-
sjedinjeni. Imali smo sroju narodnu crkvu,
ali to doba nije potrajalo ni potpuni vijek, a
sistematično je latinizauja započelo na svim
linejama. Prvo svega smo izgubili svoju cr-
kovnu glavu, hrvatskog biskupa u Ninu, a
podvrgli nas latinskom nadbiskupu u Spljetu;
zatim nas prisilili, da uzmemo latinski obred,
akad nije ni to bilo dosta, proglasiše gla-
gol'cu privilegijem pojedinih crkava. Na taj
način dakako glagolica bi morala iščeznuli,
kad ona ne bi bila u srć6u hrvatskog naroda
podigla sebi hram, gdje joj se nije potreba
bojati zastave. Mletački patriarka& može sve-
ćeniko i redovuike ušutkati ,sotto precetto di
obbedienza“, ali erkvu ne sačinjavaju samo
oni, već i laici, koji imadu oči da vide, ka-
ko je došlo do sabora g. 928. i 1061.

uHrvatska stranža u Dubrovniku“
i Hrvati u Dubrovniku“.

Izgleda jedno, ali jedno nijesu ova dva na-
ziva. Prvo je skup ljudi, koji u smjeru odre-
gjenom od programa hoće da razviju svoju dje-
latnost, drugo može značiti nešto, ako se treba
boriti proti onim, koji Hrvati nijesu. Inače sloga
pod silu ili od straha pred drugim vodi do ne-
rada i neuspjela.
osvajati polak Burope, a i dio Azije, Njemu je
lozinka: Drang nach Osten! Dan danas ,vjerni
podanici Drandeburga“ sačinjavaju najveću za-
prjeku, da se osnuje: 4, Fedaracija evropskih di-
žava“, jer dok vlada teutonski militarizam ne
može biti mira ni napretka u Europi! Grehota,
da ta moćna njemačka aristokracija drži u svo-
jim pangjama sudbinu eijele Europe, da no
slivaća svoju uzvišenu zadaću, a u korist vla-
stite budućnosti !

A u Velikoj Rusiji što biva? Tamo rekbi da
odvorjanstvo“ koraca stopiuina pruskih jinkera !
Ne što samo nema moderne naobrazbe, nego
ljuto mrzi gzaprdnjaket i svo što boljega na
zapadu imademo! Drži se čvrsto starinskih pre-
sada u svemu, to svakako nastoji da dobije
povlastica staležnih na štetu gragjanstva i pu-
čanstva! To zasukano i pokvareno rusko ,(dvoi-
janstvo“ vrlo je lakoimo za javne službe, bilo u
civilnoj, bilo u vojničkoj upravi, te so svagdje
namoće Vladi, eda dobije masno plaće a da ni-
šta ne zna i ne radi na korist domovine! Naj-
očevidniju i na žalost istinitu činjenicu nam
pruža: današnji vat Rusko-japanski! "Tko je
kriv svim nesrećam ovoga groznoga rata? Ru-
sko plemstvo, jer je ono na čelu. vojničko upra-
ve; od majora do generala samo plemići, baru-
ni, grofovi i knezovi, puni noznanja, neumjereni
u jelu i piću, kartaši, i uopće prepuni svih po-

 

 

Tomu ne troba tražiti dokaza daleko, kad
nam ga sama nedavna prošlost dava. ,Hrvati u
Dubrovniku“, dok je trebalo boriti se proti Sr-
bima, postigli su političkih uspjeha, ali kad je ta
borba jenjala, te jo valjalo uputiti rad prama od-
regjenoj svrsi, pokazalo se je tolikih razlika u
mišljenju i shvaćanju, da je svaka nova tečevi-
na bilo u ekonomnom, bilo u političkom pogle-
du kopala dublji jaz megju pripadnicima te na-
\ zovi stranke, koju bi sad htjeli uskrisiti. Iaz-
doru se je moglo izbjeći samo ne radeći ništa
i ne uzimljući s naše strane nikakvo stanovište
prama pitanjima, koje potresaju javno mnijenje
u domovini. Nu tako bismo sami sebe bili osu-
dili na polagano umiranje. Program bi bio ostao
futa morgana, da u stranku mata ljude, koji se
mogu zadovoljiti varavim slikama Jijepe buduć-
nosti.

Od nas traže, da žrtvujemo, što iz obzira

 

prama sebi i ostaloj Dalmaciji ne smijemo žr-
tvovati, a sami treba da izmišljaju, ako hoće da
sebi stvore izliku, da postoje! Dok su nas gnja-
vili sa ,preznamenitim“ pitanjem, je li Galileo bio
mučen od inkvizicije, ili su ga samo strašili, do-
tole smo nešto razumjeli. Mi smo naime zbilja
dali povoda piscu, da puna četiri mjeseca hrani
»Pravu“ svojim .jezgrovitim“ člancima. Ali kad
su naš počeli obasipati člancima o demokraciji
i prekazivati nas protivnicima puka, morali smo
se nasmijati, gledajuć, tko se na nas baca ka-
imenom. Hrvatska“ je stranka eminentno demo-
kao a stranka, ali ona zazire od demagogije,
pod kojimgod se oblikom pojavila. Demagogija
daje vlast u ruke ljudima, koji računaju na ma-
ne puka, a demokracija, dok štuje u čovjeku
čovjeka, opredjeljuje mu u javnom životu mje-
sto, kojega ide po spremi, sreu, i radu. Demo-
kracija šluje svačije uvjerenje, pa u povodu to-
ga zahtijeva, da se svakomu dade prilike, da
dogje do njega i da ga slobodno iskaže. U pi-
vu svrliu služe škole i širenje prosvjete, što demo-
kratske stranke moraju da podupiru, a u drugu
stranačka organizacija, bez koje se ne može ni
smisliti uprav demokratsku stranku. Ali ove
organizacijo treba da zajamče svakomu dolična
utjecaja u javnom životu, a ne da budu ujesta,
gilje će vikačima uspijevati, da vikom istjeraju
i ustraše mirno gragjanstvo.

Ovo je zadaća demokracije, a politika, koju
»Prava“ tjera, to je politika terorizma. Ona pri-
jeti ,pukom“, a iz puka“ je isključila devot
desetina gragjanstva. U ime one jedne desetine
govore jedno četiri pot osoba, a ostali ili ne
mare, što se za njih radi, ili nemadu još snage,
da se otina nepozvanim braniteljima. Gragjan-
stvo pak dubrovačko — ono devet desetina —
roka, a da nemaju ma ni jedne krjeposti! Jao
ti ga se narodu, kada imade takovih velikaša;
ovdje slobodno možemo reći sa pjesnikom Nje-
gušem: Velikaši grdne kukavice, velikaši pro-
pale din dirše, velikaši roda izdajice!

\ što da kažemo o Austro-Ugarskom plem-
stvu? Što se tičo njemačkih pokrajina Austrije,
tu je skoro sva aristokracija još gora nego u
Njemačkom carstvu, jer prije svoga natražnjačka
do zla Boga, onda katoličko bigotska, da bi
sutra ti baruni i grofovi mačem u ruci pošli u
Rim, da uspostave svjetovnu papinsku Vladu
samo, kad bi našli ludih vojnika, koji bi ih
htjeli slijediti, 'Takova aristokracija so opire
svakoj pučkoj slaboštini te smatra narod kao
vola, što mora orati za svog gospodara! Stoga
je u narodu to plemstvo omrženo, ali na žalost
usprkos svoje zasukanosti vrši, vogjeno od pre-
frigani popova, neki upliv u političkom životu
Cislitave, a navlastito kod bečkog dvora?

U Ugarskoj pak od stare pošteno patrioti-
čnoe aristokracije, što se je za slobodu krune
Sv. Stjepana god. 1848-49. borila, danas nema
skoro više traga i poslije 1867 provladaše Se
miti u Magjarskoj, pokupiše stare dvoreo sa
barunskim i grofovskim grbovima te dobiše od
Vlade plomstvo uz dobre balšiše, To novo vi-
soko plemstvo pomiješano sa nižim plemstvom,

 

recimo seljačkim — nije doraslo do visine svoje

 

 

gleda sve ovo prekriženijeh ruka i nudi naše
klerikalne demokrate općinom, želeći da vidi
junake na djelu.

Tu zabavu ,Hrvatska stranka“ ne smije
gragjanstvu zakratiti.

..v .

Sedmični pregled.

UGARSKA. — Izgleda da u samom mi-
nistarstvu ima razlike mišljenja o načinu kako
vlada treba da postupa sa municipijima i župa-
nijama, koje su vladi uskratili pobiranje pore-
za. Ministar Fejervari htio bi anulirati sve te
zaključke a drugi hoće da se drže zakona. Od-
lučilo se s toga za kušnju anulirati pojedine
zaključke, da se vidi kako će to djelovati na
javno mnijenje. Počelo se je sa peštanskim mu-
nicipijem, ali je načelnik izjavio, da jo naredba
ministarstva neizvediva te uputio stvar nadna-
čelniku, imenovanu od vlade, da od ministar-
stva traži promjenu odluke. Javno mišljenje ci-
jele Ugarsko na strani je načelnikovoj te će te-
ško vlada ustrajati na tom putu.

RUSIJA. — Iznenagjenje je pobudilo pu-
tovanje cara Nikole na svomu jachtu ,Polarna
Zvijezda“. To se putovanje s neke strane koće
prikazati bez ikakve političko znamenitosti, ali
kad javljaju da će se sastati sa njemačkim ca-
rem Vilimom, ne će biti valjda tako. Velike
glavobolje zadaje caru kongres zemstava, koji
se ovili. dama držao u Moskvi u stanu kneza
Dvlgorukoga. Presjedao mu je grof Heydn, a
odma u prvoj sjednici došlo je do dogagjaja,
koji najbolje pokazuju raspoloženje duhova u
cijeloj Rusiji. Kad se je kongres otvorio dogje
policija zahtjevajuć da se učesnici razigju. Pre-
sjednik kongresa je izjavio da je to nezakonito,
pa so ne čuti dužnim da zahtjev uvaži, a kod
je na to policija tražila imena prisutnih začuli
su se povici: popišito cijelu Rusiju. Kad se po-
licija odaljila, počeo je kongres raspravljati o
nacrtu za ,dumu“, koju je ministar Buljigin
predložio. Kongres je taj nacrt zabacio, a pre-
šao na pretresanje drugih nacrta kneza Trubec-
koja, koji jamči zastupnicima većih prava, a ve-
že birokraciji ruke bolje nego nacrt Buljiginov.
Kongres je zaključio sastati se opet ovo jeseni,
a tada će biti zastupani i krajevi i stališi, koji
sada nijesu bili.

Iz Petrograda javljaju novi atentat. Jodan
je mladić skočio revolverom na glasovitog Po-
bjedonosceva, ali je bio zaustavljen od pratioca
prokuratora sv. Sinoda.

U toliko punomoćnik Rusije Witte putuje sa
japanskim punoćnicima na dogovore u W asehing-

zadaće, a jedino radi u vlastitu korist globeći
i guleći seljake, koji pak izgubivši zadnji ko-
madić zemljišta u veliko se sele u Ameriku,
otkud ne će više vigjeti ni Dunav ni Tisu ni
ljubljenu pustu!

I u Italiji možemo razlikovati dvojako
plemstvo. Tu imamo, požrtvovno patriotičko
plemstvo Piemonta, Lombardije, Mletačke, To-
skane i Emilije, kojemu današnja Italija mora
sahvaliti uskrsnuće i oslobogjenje od tugjin-
skog jarma. To plemstvo i danas još shvaća
uzvišenu svoju zadaću za dobrobit domovine i
uz rijetke iznimko može se reći da je dosta do-
bro — ne izvrsno, jer mu fali ono oduševljenje,
što su djedovi njegovi imali za otadžbinu, po-
činje naginjati na egoizam i merkantilizam, pa
s toga bojimo se, da se neće dugo održati na
svojoj visini osobito obzirom na zaoštrena soci-
jalna pitanja, što u Italiji čekaju hitro riješe-
nje. Drugo talijansko plemstvo, bilo bi: rimsko,
napuljsko, puljiško, kalabreško, siciljansko i
sardinsko t, j. južnačko, Suma imena predjela
znače vrst toga plemstva, koje to ime nipošto
nezaslužuje, jer no bijaše nikada plemenito, bu-
duć je skroz postalo otimačinom i razbojstvom
i tako došlo, da zaprema 8/10 obragjenog tla
južne Italije. Rekoh, da to nije nikakva aristo-
kracija, ali na žalost, brutalnom silom upliviše
u javnom životu osobito kod općina, prefektura

IR