U DUBROVNIKU 12. Jula 1902.

 

 

Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik sa

kuću, za Austro-Ug1irsku, Bosnu i
gi 10 krun4,

runa i poštarski
predbrojen i sa došasto polugodište.

na pe 5 kruna, — sa inosemstvo 10
ovi.
Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je

 

em “
dvinu s poštom: na

Izlazi svake subote.

Pojedini broj 20 para.

 

 

 

Zagreb i »srpstvo«.

Prva ,srpska“ rasprava, vodila se je
u dalmat.nskom saboru god 1877. Po-
taknuo ju je Ljubiša, braneći svoj iz-
bor, a nastavio ju je Tomanović, kad
se radilo o školskom proračunu. Prvo-
mu je odgovorio Klaić, drugomu Pa-
vlinović. Poslije bilo je kadikad čarčka-
nja, ali velika ,srpska“ rasprava raz-
vila se je god. 1883, pri verifikacional-
noj raspravi. Razni su govornici u njoj
učestvovali, sli su glavnu riječ vodili
s jedne strane Bakotić i Bjelanović,
Pavlinović s druge. Dojdućih godina
stekla je ,srpski“ karakter osobito ras-
prava školskih proračuna. Nije bilo Ba-
kotića poslije izbora od god. 1888, ali
je bio Baljak. Ljetos je ponovno vere-
fikacijonalna rasprava imala ,srpski“
značaj. Dao joj ga je osobito zastupnik
Kovačević. Drugoga značaja ljetos nije
niti imala. Ogromna većina sabora vo-
gjena hrvatskim duhom, jedinim oprav-
danim u dalmatinskom saboru, odbila
je srpske zahtjeve. Ali nemojmo se
varati. T. z. Srbi oholo dižu svoju gla-
vu. U južnoj Dalmaciji, gdje su mislili,
da mogu pomoću vlade dominirati i pa-
šovati sada su potučeni. To je velik
i utješljiv uspjeh. Ali svi zo&mo za ne-
stalnost austrijske vlade. Niko nemože
jamčiti, da će ona ostati neutralna i
braniteljica zakonitosti, a da neće opet
uzeti pod svoju protekcija tobožnje
Srbe. Srpska stranka u Dalmaciji nje-
zino je djelo; pa i danas u Vrlici n.
pr. uživa njezinu milost. , Srbi“ su maj-
stori u svojoj dvoličnosti. Ovdje u juž-
noj Dalmaciji viču proti vladi, dočim
je vrlički načelnik Kulišić, najodaniji
sluga vlade. Zastupnik Kovačević tako
napada na bečku vladu i na bečki ap-
solutizam da bi se imalo reći: ,Ovaj pri-
pada kakovoj revolacijonarnoj stranci“.
Stoji naprotiv, da su zastupnici te
stranke uz vladu, da su najgorljiviji
prijatelji Beča, da današnji politički
centralistički sustav, ima u njima svo-
je stupove.

Ne smijemo suditi o uspjesima ili
neuspjesima ,srpstva“ po pojedinim
krajevima nego po cjelovitosti, & Ova
nam se najbolje odazrijeva u Zagrebu.
Zagreb je hrvatska prijestolnica, gdje
bi sve što je Hrvatsko moralo imati
svoje ogajište i svoje uporište; dočim
u Zagrebu ,srpstvo* napreduje i iz
Zagreba ,srpstvo“ se širi. Jest u sre-

:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

 

deset, a uregjene su gvozdenom disci-
plinom, svezane poput mreže jedne s
drugim, te su pravi rasadnici srpske
misli, dotično srpske mržnje proti Hr-
vatima. Iz Zagreba šalje se u svijet sa
svih strana ,erpski“ šegrti, u Njemač-
ku osobito, da nauče razne zanate, pa
da na povratku u Hrvatsku, budu spo-
sobniji od hrvatskih zanatlija. Ima ih
do sada preko šest stotina. Glavni pro-
tektor te institucije, jest ,srpski“ bo-
gataš Matijević u Zagrebu. On bez sum-
nje pretjerava njezinu važnost ; ali ne
oklijeva kazati, da za srpsku misao vri-
jedi više jedan od tih šegrta, nego de-
set doktora. Sada se pak radi 0 zasno-
vanju ,srpske“ knjižare u Zagrebu.
Megjutim ,srpski“ trgovci nastoje sve
sakupiti u svoje ruke. Koji je hrvatski
trgovac u istom razmaku vremena to-
liko se razvio koliko Ćuk ? Dućan toga
srpskoga trgovca danas je prvi dućan
jestiva u Zagrebu. Koji se je hrvatski
trgovac toliko razvio koliko P. Niko-
lić? Jednom trgovac jedino sa slikama,
rasprodanim po Hrvatskoj i Hrvatima,
sada ima prvi dućao rukotvorina. Ove
žalostne istine bez sumnje su gorke
ali što bi vrijedilo prešutjeti ih? Ima
možda i gorčih, nu nama je bilo dosta
ove spomenuti, i upozoriti hrvatske pr-
vake u Zagrebu, na napredak i razvi-
tak, što no jedna tugja misao čini u
njihovu krilu. Mi se u provinciji proti
njoj borimo i možemo pokazati na sjaj-
ne uspjehe. Ali ovi su vrlo nestalni,
dok u Zagrebu puštaju, da tugja Srp-
aka misao gradi bedeme proti Hrvatskoj,
Istina je, da u koliko se tiče konač-
noga uspjeha, mi nemamo razloga, da
budemo u bojazni, jer ostajemo uvijek
kulturai elemenat, koji u današnje do-
ba ne može da bude progutan, od jed-
noga nižega elementa. Ali naša je duž-
nost, da sto bujnije razvijemo ove u-
vjete, koje imamo u sebi, kao kulturni
elemenat To je naša narodna, to je
naša prosvjetna dužnost. Nikada nesmi-
jemo smetnuti s uma, da što su se Srbi
raširili i razgranili, tomu je u prvom
redu kriva naša popustljivost, a za tim
naše oklijevanje. Nijese t. z. srpstvo
razgranilo i jakosti steklo, radi svojih

ž

3

i

q
i
T
H

ma, to je osobito njihova inicijativa. _ to zapriječiti. Danas, se postavlja na

Ipak ni danas se još nismo osvijestili.
Ima ih još danas megju nama, koji su
popustljivi, koji su miroljubivi. A ipak
napredak srpstva, imao bi nas sve bez
razlike uputiti, da 8e povratimo i sta-
vimo na jedan jedini temelj: na onaj
hrvatskoga državnoga prava. Stojeći na
tom temelju, koje je jedino pravo i
pravedno, jedino narodno i liberalno,
mi ćemo ne samo zapriječiti svaki na-
predak tugie narodne i državne misli, ne-
go ćemo srušiti sve kale, koje je ,8rp-
stvo“ do sada sagradilo našim nemarom.

Sastanak za Glagoljicu.

U nedjelju se je 6 0. mj. na poziv
naročita odbora sakupilo u ,spljetskom
općinskom kazalištu više od tisuću o-
soba, da se sporazume i dogovore za
zajedničku akciju, da se hrvatskom na-
roda sačuva pravo staroslavenskog, od-
nosno hrvatskog jezika pri. obavljanju
službe božje u katoličkim crkvama. Sa-
stanku je predsjedao spljetski načelnik
i narodni zastupnik g. Vicko Milić, &
prisustvovali su izmegju ostalih i narod-
ni zastupnici Dr. Arneri, Dr. Trumbić,
Dr. Smodlaka, Dr. Grgić te nekoliko
zastupnika dalmatinskih općina i dru-
štava. Predsjednik Milić otvori  sasta-
nak poduljim govorom. Vlast tmina,
reče, vladala je svijetom prije dolaska
Isukrstova. On ju je slomio. Prešavši
na pokrštenje hrvatskog naroda, spo-
mene zasluge svete braće Ćirila i Me-
toda, koji nam ostaviše u amanet sta-
roslavenski jezik u crkvi, Danas vlast
tmina hoće, da mi zahtjevom da se
očuva to naše staro pravo, rušimo je-
dinstvo crkve, koje su naši pradjedovi
i djelom posvjedočili  prolivši potoke
krvi u obrani kršćanstva i zadobivši
za to časan naslov: predzigje  kršćan-
stva. Ali mi ne rušimo jedinstva, mi
imamo pravo, da se molimo Bogu u
svom jeziku, kao što su za jubilarnih
svetkovina u Rimu u Petrovoj crkvi
hiljade i hiljade hodočasnika slavili,Bo-
ga svojim jezicima. U borbi za očuva-
vanje staroslavenskog jezika u službi
božjoj mi nemamo nikakve druge svr-
he, već samo, da učvrstimo vjeru. Vlast
tmina kaže, da je rušimo, ali nije is-
tina. Pobjedit će svjetlost. (Odobrava-

 

i

:
š
i

čelo aarodna inteligencija, da izvojšti
naše staro pravo. U pokrajinskom sa-
boru učinjen je predlog da se blagdan
sv. Ćirila i Metoda proglasi narodnim
blagdanom. (Odobravanje), Radimo iu-
strajmo; dočekat ćemo da će pred mo-
ćima sv. Duje u stonoj crkvi biskup
poatificirati na staroslavenskvm jezika.
(Živo odobravanje). Ako ćatimo u na-
ma hrvatskog ponosa, nećemo propu-
stiti u borbi. (Odobravanje). "Protivaici
glagoljice bili su za narodnih vladara
proti Grguru Ninskomu (Slava mu) za-
ključili, da se ona ukine, ali papa nije
te nepravedne zaključke nikad  potvr-
dio. Danas, nadam se, da će se naći
više njih, koji će se poput slavnog Gr-
gura Ninskog boriti, Mi smo odlučni,
da nastavimo borbu, dok bude Hrvata.
(Dugotrajno odobravanje i klicaoje: Ži-
vio Milić).

Kad se je utišalo odobravanje, taj-
nik g. Mikačić pročita rezolucije i pri-
spjele brzojave, a za tim ustade nar.
zast, Dr. Smodlaka, lanašnju  jedno-
dušnost u Dalmaciji — reče — muti
jedna ružna pojava. Zamjenik biskupa
Nakića, u njegovu otsustvu, zabranio
je svećenicima da prisustvuju  današ-
njem sastanku (Glas iz općinstra ;  Ne-
ka se srami!) Pljeskanje) i naredio im
je, da odvraćaju narod od prisustvova-
nja. Biskupov je zamjenik to učia1o 8
razloga, što se tobože puk ne «mije,
da miješa u pitanje uspostave  staro-
slavenskog bogoslužja i što je odbor
sazivajuć skupštinu nezakonito postu-
pao, Pravo, da se u svojim crkvama
služi svojim jezikom bilo je dano cije-
lom hrvatskom narodu, pak s toga on
je i dužan, da se za to pravo zauzim-
lje, te bi svakomu imalo ,biti milo da
se za nj brinemo i mi svjetovnjaci (0-
dobravanje.). Kaiu nam, da smo here-
tici, a mi ne tražimo ništa drugo nego
ono, što su već tražili naši popovi. Mje-
ato obijegjivanja biskupi bi morali gle-
dati, da neko drugi, koji nije pozvan,
ne miješa se u ovo pitanje, kojim se
po pravu može samo narod i njegovo
svećenstvo baviti. (Odobravanje), Osu-

gjuje postupanje biskupova zamjenika