=

Br. 89.

Grvena

Cijena je listu unaprijeda: a Dubrovnik sa donašanjem

Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu s poštom: na godinu 10 kruni, na
po godine 6 kruva. Za inosemstvo: 10 krun& i pošt.rski troškovi. Ko ne

vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i
polugodište.

Autonomija, kultura i narodnost.
Iv.

Kao što je talijanska narodnost artefakt, ta-
ko je i srpska. Moglo bi se reći, da je u ruzvit-
ku srpske stranke onaj isti proces k.ji u razvit-
ku talijanske. Vlada je podupirala autonomašku
stranku; a odatle su proizašli najbjesniji talijan-
ski iredentisti. Ista je vlada stvorila srpsku stran-
ku a odatle je nastao srpski iredentizam.

Kad je započeo u Dalmaciji narodni pokret,
pravoslavni su bili u opće prezreni elemenat; bi-
li su smatrani kao inferiorna strana u zemlj'. Na-
rodni hrvatski pokret ih je podigao. Oni su se,
uz koju iznimku, priključi pokretu,  uvigjajući
da će se tako rehabilitirati i da će njihova inferior-
nost prestati. Katolici su ih primili i prigrlili na
svoje grudi. Naši ljudi, zatočnici narvdnoga nače-
la, a to je najslobodoumnijega načela vijeka, od-
bacili su svaku predsudu, te pravoslavne priznali
za svoju braću, u ime jednakosti i slobode.

Starija generacija još se sjeća, kako je pri-
sutnost pravoslavnih u narodnoj stranci, bila je-
dan do najmoćnijih i najuspješnijih prigovora, što
su proti njoj autonomaši navagjali. Osobito se je
puku govorilo, da katolički kler ide za tim, da mu
bude dozvoljena ženidba, kao što je to dozvolje-
aa i pravoslavnom kleru. Prigovor je za mnogo
godina bio od aeodoljiva utjecaja. U početku nije
možda ništa tako sprečavalo brzi razvitak narod-
ne stranke, koliko okolnost, da u njoj sudjeluju
i pravoslavni. Od ovih je narod uprav zazirao. Ne
treba ni reći kako i koliko su autonomaši znali
upotrebiti taj zazor. Narodnoj stranci se je dogo-
dilo, kao onomu, koji je u svojim njedrima ogrijao
zmiju. Ona je pravoslavne rehabilitirala i podigla ;
a oni su je od zahvalnosti ujeli.

Pravoslavni kao i katolici u početku 'hili su
Hrvati i samo Hrvati. Moglo je biti megju pra-
voslavnima pojedinaca, koji su se nazivali Srbima;
ali ovi su bili rari nantes in-gurgite vasto, Nu i

PODELUŠLA X.

Iz ,Sutonskih Soneta“
Na groblju Sv. Mihajla u Lapadu.
O vrieme, ti što ljepost rascvjetavaš
U prirodi i truniš cvieće njeno;
Ti umjetnosti cvieće uzvišeno
Vječuosti dahom kriepiš poljepšavaš.

Ti ljudskom trudu blag počinak davaš,
Kad rodi voće pjesmom xaslagjeno,

(O DUBROVNIKU 27. Septembra 1902.

 

doma izlazi svake subote.

a došasto Pojedini broj 20 para.

nazivali se Srbima bili su privrženici hrvatskoga
državnoga prava, te u gragjanskom i državnom
pogledu Hrvati. Zaludu se je o ovomu prepirati,
jer gdje činjenice govore, tu je svaka riječ uza-
ludna i suvišna. Na čela manjine, koja je u prvom
saborskom zasjedanju uložila prosvjed proti tomu,
što se ne biraju izaslanici za hrvatski sabor, bio
je episkop Kuežević. U pregovorima, koji su se u
Beču vodili, najživlje su učestvovali Ljubiša i Kne-
žević, kao zatočnici sjedinjenja Dalmacije sa Hr-
vatskom. God. 1868 i pravoslavni članovi narod-
ne stranke potpisali su separatni votum  Vranko-
vića, u smislu hrvatskoga državnoga prava, proti

svi su zastupnici narodne stranke, i oni dakle pra-
voslavne vjeroispovjesti, potpisali adresu za sjedi-
njenje. Ta adresa ističe i ubrazlaže hrvatsko dr-
žavno pravo tako, da bi ju mogao potpisati sva-
ki pravaš. Isto moramo reći o adresi od g. 1871,
koju su pravoslavni članovi stranke takogjer pot-
pisali. [ kad je raskol već bio očevidan te je Lju-
biša, negdašnji vatreni aneksionista, iznio g. 1877
predlog proti sjedinjenja, bilo je pravoslavnih  za-
stupnika članova kluba hrvatske narodne stranke.
U narodni klub pače došli su svi pravoslavni za-
stupnici birani one godine, megju njima i Vujato-
vić, izuzevši Ljubišu i Tomanovića. Ovo vrijedi
istaknuti, jer je one godine klab formulirao jas-
nije svoj program u smislu hrvatskoga državnoga
prava, baš radi protuhrvatske agitacije, koja se je
dizala u pravoslavnim krugovima. Ovo su činjeni-
ce, koje nemogu da pobiju svi brojevi ,Srpskoga
Glasa“ i ,Dubrovnika“, kad*bi one novine i sto-
tinu godina izlazile. Teološka je nauka, da ni sam
Bog svemogući ne može učiniti, da ne bude ono,
što je bilo. Potpisi pak pravoslavnih članova na-
rodne stranke ispod izjava votuma i adresa sastav-
ljenih u najčišćem smislu hrvatskoga državnoga
prava tu su i nitko nemože učiniti, da ne budu
Mi ćemo priznati da se je kadikad pojavio iz pra-
voslavnoga tabora, koji pojedini glas u srpskom
1 hartije. T& gdje ćeš Ti ludu pomet svlii, & Našeinu
Srbu“ istinu dokazivati | Ali na koncu pregau me ipak
Tvoje pismo, pa evo nakastih, da samrćim dvije, tri
Tvoju) dobroj radnjici u našemu ,Osvitu“, a pri tome

d o osvrnem, ali samo onako nuzgredice, na na)-
novije djelo L:ube Vlaćića, kako Ti ono nepravo kaza
8rčko-istočnuga“, veto morade pravo kazati ,&rps&o-
pravoslavnoga“ paroba u Metkovićima: ,lz prošlosti
srpske oblasti neretljanske*. A da čitatelj ,Crvene“
snade, o čemu se radi, evo mu u dvije riječi : Osvešte-

ni ocu (neka mi mzymmm $ dmljo i
Prrn IIIA
lima) Ljubo V. baš bisantinsku, srce

 

 

y ovo groblje, slavom posvećeno, oblasti

NR Mručjnaka će u sa še sumo tre doka, ko

s u a

Grote me (AD E I SLANI DISKO
tvoga em š

4) Neretvu Srbi; 5) slavno doba Srba Neret-

; ;7 da-

pie me do e ru Naznli 8) šlise 2

kroz vaše brsne romoniti! žene. io mmm + 6. jer se taj

a Dr, A. Trosić Pavišić, MELCOITIO ia; dem okom, sli km

Dakle i naš Pelješac — srpski? |s Mela s ovskom robom vrijeme tračii, jer nije lako,

Piomo prijatelju N. Z. B. prijatelju da Ti s bisantincem vna4. Da je to

Dragi Niko zebolike gaih Papel, s pomo. bi jek odma vi

8 nikako mi 90 svo se 5 kim Teko 3 su Avari_i

kaka saka iga lala mi so bota vana divi di joda to Mil narodi ii ona kasko: ŠEDi nai

|V

adresi ondašnje autonomaške većine. God. 1870.

Godina XfL.

' a P € ao .
. , $ : i š ,

i oglasi plaćaju se upravi ,Orvene Hrvatske“ u Dubrovnika,

 

gdje su utužljivi. Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 40 para po retku,
a za oglase 20 para. Oglasi koji se više puta tiskaju po pogodbi i us ras-
mjeran popust. Dopisi šalju se Uredništvu. Rukopisi se ne vraćaju, & ne-
frankirana pisma ne primaju se.

smislu. Ali sami pravoslavni uvijek su ustali da
prvi te pojedine i sporadne glasove ušutkaju. O
srpstvu počelo se je govoriti god. 1873, kad je
zasnovan ,Zemljak“. Ljubiša prihvatio prigodu da
se digne kao zatočnik srpstva proti hrvatstvu, U-
vidio je, kako njegova nepoštena djela dolaze na
vidjelo i razumio je, da će prije ili poslije za nje-
ga doći sudnji dan, Da spasi svoje nepoštenje u-
tekao se pod zakrilje srpstva i stvorio srpstvo.
Novoskovani Srbi uzeli nepoštenjaka pod svoje o-
krilje. To je bio zametak srpske stranke. Jest ti
zameci se nalaze u člancima, koje je u ,Zemlja-
ku“ pisao Ljubiša.

glasovanja petorice, Čitav se narod digao proti
njima. Nije bilo teško razabrati, da oni neće u

posebnu stranku odijeljenu od narodne. A ipak
vlada je htjela narodnu stranku razdvojiti. Kako?
Našla je orugje u Ljubiši, koji je poduzeo da stran-
ku rascijepa pomoću srpstva. Eto prvih temelja
srpstvu. Njegova je genesis u Dalmaciji nepošte-
nje i izdajstvo. Ali stvarajući srpstvo, vlada mije
računala na radikaloije elemente, koje je ono mo-
ralo u svojem krilu odgojiti; nije računala na bi-
zantinizam.
ore VVVVVVVVNVNE ta

O ,srpskim |pisarima“.

U članku ,Srpsko ime u Dubrovniku“, štampa-
vom u br. 5 ,Dubrovnika“, na koji me je uputio gosp.
Adamović, bilo je rečeno da prigodom svećanosti sv,
Vlaha, dubrovačkog parca, treba dozvati Dubrovčani-
ma u pamet: ko su, biva da su srbi; a da se to naj-
bolje može učiniti na temelju istorijskijeh i kojiževni-
jeh podataks, koji se ai doškoć Guma, ai prugoastvom (1),
ui popuvskijem fanatizmom (ll) ue mogu uništiti,

Nego gospodinu Adamoviću bilo je dokazano, ka-
ko, na žalost, svi najglasmji oni njegovi gistorijski i
književni podatci“ nijesu drugo nego mistifičacija ili
pak očiti falaificati. Ostaje danas da se malo pozaba-
vim petim i najzadnjim srpskim dokazom“, koji se
osniva na opstojanju tako zvanih srpskih pis+ra“ sa

se staru Nacvuu | pudigose tu hram u Gaot nešuabo-
žačkom (1?! i ovo piše srpsko-pravoslavni paroh) svom
Bogu Svjetlosti i Rata, od kojega imena još i danas
nazivlje se ono mjesto — Vidom“ ili &ta sličag, &
ih na pretek, osobito iz prva tri osjeka, gdje se srp-
sko-pravoslavni kalugier, Daš ko Srpski vaspitani isto-
rik“, &. j, bez ikakove spreme stavlja, da nam riše
veoma mutau, i zato veoma tešku staru povjest Naro-
ne, njezine stanovnike i konačnu propast, Ja li,
malo da ne pozahih, mogase mu apomenuti onu, vesela
mu majka, da već Plinio i Ptolomej szaadu za ,Srbe
čuveno junake i borce“ 1?! Kčle, bracu, nije

s, mu novoga druga! Gije ćeš, bolan ne
da Ti srbendi, & jot k tome kalugjeru i parohu svete

to

i
:

E
2

f
i

ili
i?

[
E
i

i

 

i
e

Vlada je vidila užasni vihor prouzročen od

narodu naći pristaša niti sa zemljaštvom stvoriti