0 DUBROVNIKU 18. Oktobra 1902.

 

  

Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik sa donašanjem u kuću, sa
Austro-Ugarsku, Bosnu + Hercegovinu s poštom: na godinu 10 kruna4, na
po godine 5 kruna. Za inosemstvo: 10 kruna i poštarski troškovi. Ko ne
vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

Izlazi svake subote.

Pojedini broj 20 para.

  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  
 
 
 
  

 

e we
Vi tužite!

Prošli se broj ,Dubrovnika“ obazreo na pisanje
našeg lista o srpskoj propsgandi pri mjesnim srednjim
školama, gimnaziji i pnautici. Dva su odgovora, dva raz-
ličita govora. Jedno je tobož sa strane. s drugo je iz
uredništva. Oboja su napisana lakim načinom, kao ds
im je namjera prikazati, e se naš članak njih niti doj-
mio nije. Tek poskorupiše lakom poskoricom griskavog
šalakanja, ali ispod nje izbija žuč, jal i pisma; svaka
je riječ zmijski piskut. Naš članak nazvaše u odgovoru
bombastičnim, a ono ne bješe moguće trijeznije i mir-
nije pisati. — Epiteta nijesu odgovori. — Naš članak
bjelodano dokaza, da postoji u mjesnim srednjim ško-
lama atentat ma Hrvatstvo, politički i duševni sločin.

Dokazasmo, da se sistematički od maše djece %
obojim mjesnim srednjim školama stvaraju gposrbice;
dokazasmo nedostojnost te akcije, jer dokazasmo, da
se to djelomice postizava ubijanjem morala u nejačadi.

Kako se ima nazvati akcija, koja, da narine misao
dječaku, čini od njega lumpa? Užine, pohagjanje zabit-
nih gostiona, te pjančarenje za mladih godina, cijeni-
mo, da je dost>tno, e dokaže tu namjeru. Ovo bi bila,
po našem mojenju, izlišnija polovina zločina, jer ne zna-
mo, kojim bi riječima žigosali plazmovanje misli i čav-
stva u ma kojih sastavnika ljuckog društva. Zločin je
zanago s humanitarnog pogleda, zločin je i ubojstvo »
psihološkog ; zločin je čovjeku prepriječiti prirodni raz-
voj i nasilno ga istrgruti iz svog naravnog tijeka, da
ga se navrati na svoju patoju; zločin je iz čovjeka is-
tisnuti njegov vlašti individuum, te ga nadomjestiti so-
bom. Što se pako posebice tiče našega slučaja, pitamo
kako se ima nazvati, ako se ne -nazove propalom mi-
gao, koja se svoga uzdržanja radi laća srestava natu-
rivacio, potkrijepljenih interesom? Nije li pravi i zgolj-
ni zločia žrtvovati ljude toj ideji, koja naravoim  raz-
vojem svijesti i naroda propada? Nije li zločio sačiniti
od tih ljudi neprijatelje težanja vlastitog roda i naroda,
gadjelati od njih o oživotvorenju misli, kojoj se
pjihov narod zavjetoje?

U našem bombastičnom članka dokszasmo posto-
janje sramotnog djela, a da se i ne dotakosmo onih,
kojima bi moglo to škoditi. To je za vas bomba, to
je za vas čak i imiamija, to, da mi želimo i sahtjeva-
mo, da, kada već drukčije ne ide, vlast, koja je dršana

posreduje, da se djeci roditelja Hrvata dopusti biti Hr-
POE Svi Bai dovod Ne g

Jesmo li se mi ikada protivili tome, da vi svoju
djecu uzgajate, kako hoćete?

Bješe zeman, ali kratsk, iza propagande godine
devedeset i pete, u tom kratkom razdoblju išlo je sve
svojim naravskim tijekom, barem prividno; u toj su
dobi (kao god i sada) učitelji Hrvati tnšili učenike Hr-
vate, da su ih vidjeli prekoračiti prag hrvatskog druš-
tva, a vi ste, ljudi oko ,Dubrovnika“, u to doba nava-
ljivali na gimnaziju i njezina upravitelja u svakom bro-
ju svoga lista. To je bio početak akcije. Htjeli ste
time paralizovati njegov nadzor, htjeli ste terorizovati.
Mišljaste biti će mu mučno nadzirati naše, jer ćemo
mu reći, da progoni. Od jednom zamukoste i o gimna-
ziji ni mukaeta. Vi ste provodili svoj posao, & na gim-
naziji vladao groban muk. Ovo je proganjanje u gimna-
ziji, ovo je mućeništvo ,Srba“*. Kažite, koliko je vre-
mensa, da o gimnaziji ne pišete? Vi, dobrići, prešutiste
mukotrpni kako ste(!?). Kako se pak danas, po izne-
šenju fakata branite? Branite se prijetnjom, koja je
sadnja riječ bestidnosti i razvratoa sa svakog pogleda;
razvratna s pogleda humanitarnog, nepoštena s pogle-
da političkog.

Čemu se tužimo na naše zavode? Tužimo se, jer
se u tim zavodima proganja i ugnjetava narodna svi-
jest, jer se učeniku ne da ni saznati kojem soju pri-
pada (ne narodnosti, to neka bira) Mi branimo svoje,
nećemo da dopustimo da se naša djeca pretvore u po-
srbice. A vi? Vi u sime slavenstva $ slobode mišljenja
prijetite, da ćete otkriti, da u dubrovačkoj gimnaziji i-
ma Hrvata. Hoch, eljea i evviva dični i pravokovi Slaveni !

Dokažite jednom ciglom činjenicom, jednim ciglim
imenom, jali jednim dogogjajem, da smo i mi vodili
propagandu, da smo od Srba fabrikovali Hrvate. Ovo
dokažite, a ne prijetite, da ćete iznijeti, (laž) da su
Čirila i Metoda,

se je proglasi sveslavenskim pitanjem. Tužite, da smo
učili našu djecu, da budu Hrvati (biti će vam vaši sa-
veznici Talijavci harpi), tužite, da su naša djeca svo-
jom voljom pohagjali jedno društvo neznanjem društve-
nog upraviteljstva, kojeg su bili odlukom odalečeni,
a od gimnazije za to kažnjeni. — Vi tužite, mi se
branimo.

Nastojte terorizovati svojim pisanjem  profesure,
neka bude izgona, neka bude unesrećenika; tužite ne
radi vlašte kvriti, već iz podlosti, eda sebe sakrijete.

Tužite, Slaveni (?), tužite radi zadovoljstva tužakanja;
ulzmaŽm—=mm=BSt=====am pm EEE PEEIZIERRESNLJAEE
krune, i novu je oblast poklonio Kotromanovićima. Ste-

 

PODLIILA X. fun je sazirao od kralja magjarskog, i s toga te obra-
Srpska junaštva u Dubrovniku i okolici. RER a EIA sti SIRA, g
II. čim je primjetio, da se od kralja Karla Roberta nema

Uroš 1II. ,Dečanski“ i Dubrovnik,

Srpskog kralja Stjepana Uroša Milutina, koji se kinuo je pregovore s Rimom.

je potpisivao: ,Stefan Uroš v Krista Boga blagovjer-
nij kralj & s Bogom samodršec vsjeh srpskih semi i
pomorskih“ '), naslijedi god. 1921 Stjepan Uroš IL,
Slijepi, posvat u povijesti pod imenom ,Dečanski“, koji
je vladao do godine 1336 ili, kako hoće većina srpskih

H
li
u
pi

iii
RL
eli!
iili
lili

i
i
i
ai

 

 

Godina XII.

Smo

rvena Hrvatska

 
  
   

tužite u ime slobode mišljenja. Živi
ta, nemojte so stiditi! Gimnaziji je
pravedna, neka kazni primjereno
šaja, a neka vaše nagradi radi zločina. Ne,
nazijska uprava, ako je pravedna, neće
jedne ni druge. Naši, ako su prekršili zapovijed,

zi

ž

g I
TRI

oružje. — Gdje vam je obraz? Kako se branite ?
Branite li vi ove nesretuike, djake, koji će možda
jelim životom platiti vaše iofamne osnove, su
masi, pa sko ih izlate, neće moći, da proslijede
Kako ih branite? Jeste li samo pokušali, da dokažete,
da propagsnde nije bilo? Ne, vi ste branili pred rugom
svijeta samo vlastitu košu. Obranili ste samo sebe, svo-
ga urednika Fabrisa i craogorskog uzgojitelja Zoru, ko-
ji su imali žice u rukama, a arlequine ste pustili na
milost i nemilost. Kako da nazovemo ovako izdajničko
postupanje, ako ga ne nazovemo :

Sramota!

Sramota je to bijednih gjaka, od vas zavedenih,
napuštati; sramota je u toj akciji temelj srpstva 080-
viti na mržnji prama bratu Hrvatu (svjedok »Poma“) ;
sramota je tužiti drugoga, bez svoje koristi, amo, da
bude više žrtava; sramota je sebe kriti, da pade veća
krivnja na svoje oružje; sramota je lagati, da drugi trpe.

*

še

|

# *

Pozivate pisca prošlog članka, da izjavi u Cr-
venoj“ što zna o uplitanju Fabrisa i Zore u prljavom
poslu, jer, da mu je to dužnost. Nije mu nikakova
dužnost, pošto se izjavio spremnim na kompetentnom
mjestu izjaviti što zna. Nije ma dužnost javiti vam što
zoa, eda se vi umijete vladati.

Vama dužnost nije braniti učenike ni profesure,
ali sebe — e — to je razlika! Pa hoćete da je pisca
dužnost da vas uputi, kako ćete se držati — ali pisac
će ipak to učiniti. Svjedočanstva kaša, da je ,Poma“
bila u profesura Zore; možda je čitao, što gimnazijal-
ci pišu, da se nasladi štivom? Svjedočanstva kažu, da
je urednik Fabris hodao u kabanici kukuljicom na gla-
vi u Njirića, gdje su se gimnazijalci sakupljali; moš -
da je htio u večer prolaznike strašiti ? Svjedočanstva
kažu još toliko stvari, koje pisac neće da kaše, a mo-
žete mu biti zahvalni.

aaeneNNNNMVVVNANMNNA
ELSE EEE EE EEEEEEEEJNSZNNENNNNNINININNJSNMA
ženidbi, i kako su se i Dubrovčani za tu stvar bili zau-
zeli ,pokle se je uvigjalo da će ta ženidba biti na ve-
liku korist republike“, Zamoljeni od Uroša poslaše Du-
brovčani tri svoje galije u Tarant, da vjerenicu preve-
zu u Dubrovnik, gdje bi velikim sjajem dočekans,

Kusan ato.
dtd

 

ses tatammst—