Br. 27. U DUBROVNIKU 6. Jula 1901. Godina XI. | GRVGNA HRVATSKA i ka. i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća retku. Oglasi koji se "ile rd tiskaju Di de Dopisi šalju se Uredništvu. Rukopisi se ne vraćaju, & ne- frankirana pisma ne primaju se. Cijena je listu unaprij kuću, sa Austro-Ug godinu 10 krun4, na kruna i poštarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je dredbrojen i za došasto polugodište. eda: za Dubrovnik sa Husžnjem p Bosnu si Hercegovinu s poštom: godine 5 kruna, — sa inozemstvo 10 Izlazi svake subote. | Pojedini broj 20 para. vniku, gdje su utužljivi, Dubrovnk, 5 Jula 1901. »Dalmata“ pobjedonosno javlja govorničku ; borbu u sjednici 27. i 29. pr. mj. sabora u Za- dru, javit će je i ,Dubrovnik“ i ,Srpski Glas“. Sudeć po tomu nama je do noga potučenim da se pod zemlju od stida sakrijemo, a što je u stva- ri? Čuli smo ono buncanje Trojanovićevo i Vuko- tićevo o potištenosti srpskog imena u školi, koje smo svake godine vični ćuti i vidjeli Lubina i Ziliotta, gdje većom ili manjom vještinom i ener- gijom hoće da se u Dalmaciji povrate oni stari zemani, kada nam nije bilo dopušteno ni odgajati djecu po narodnu. Nu što hoće postići ta gospo- da tim vječitim tužakanjem ? pitao bi pravom sa- vjesan prosugjivalac, koji zna kakove su u Dal. maciji prilike. Zar misle da će njima za volju Hr- vati odustati od svojih škola, Hrvati, koji sači- njavaju više od pet šestina pučanstva u pokraji- ni? To je apsurd i promisliti, ali što znadu, da neće od Hrvata postignuti, to se nadaju postići od milostive vlade, kojoj su i jedni i drugi ro- gjena čeda. Osvrćati se na Trojanovića i Vukotića ne vri- jedi muke: i ako pripadaju različitim frakcijama, gude jedno wa isto: svesrpstvo. Guarda, ridi e p&8sa. Zčlooniji je možemo reći i kobniji rad na- ših Talijanaca! Evolucija te stranke gotova je: i prije su se oni borili za talijanski jezik, ali ga nijesu nazivali svojim, već su mu jedino htjeli u Dalmaciji sačuvati prijevlast u uredima i finijem općenju. Sada im crveno-bijelo-zelenu kabanicu svak vidi. Nijesu imali pravo to uraditi, jer Dal- macija nije talijanska, ali kad su učinili, nijesu pametno uradili. Oni su tim dali sami najveći u- darac talijanskom jeziku, jer je mnogo lakše bi- lo postići, da Hrvati pripoznadu talijanski jezik kao kulturni jezik u Dalmaciji, nego da mu pri- poznadu indigenat i jednako pravo kako i svomu jeziku. Prvo su dapače Hrvati uvijek i radili, drugo ne smiju i neće nikad dopustit:, jer na o- voj strani Adrije ima pravo jedino naš jezik da gospoduje. Nu i megju Hrvatima ima nekih starijih ;lju- di, koji bi htjeli, da se blaže postupa sa dalma- tinskom talijanštinom a to zbog zasluge, što su talijanci imali za prosvjetu ovih krajeva. Ostavi- mo te zasluge, koje bi se mogle lako pretvoriti, kad ih dobro proučić, u krivice; nu kad bi ih i bilo, nema uzroka, da talijanštini dozvolimo u Dalmaciji nekakav izniman položaj; kako sada stvari stoje, talijanski je za narodnu svijest jed- nako pogibeljan kao i njemački, jer odaarogjnje naš puk. Još manje imadu prava oni, koji kažu, da je talijanski jezik nama potrebit u Dalmaciji, Može biti potrebit koliko i francuski ili engleški kao kulturni jezik, ali ne da se njim služimo u općenju a zanemarimo svoj. Takova je potreba umišljena a opet je samo umišljanje, kad se veli da odgoja u Dalmaciji nestaje nestajanjem ljubavi za talijanskim jezikom. Istina je jedino, da je od- goj mladeži drukčiji nego prije, ali to ne znači još da je lošiji; mislimo dapače, da je bolji, jer je narodniji, a bit će najbolji, kad postane sasvim parodan te odbaci sve tugjinske natruhe. HRVATI i HRVATICE sjetite se u sva- * koj prigodi družbe Sv. Ćirila i Metoda | CZ u. Iotri ! može da izbjegne, formulirale su ovu glasovitu Stranke. V. Mudrost i opreznost narodi, kojim ništa ne poslovicu: ,vukovi se ne jedu megjusobno“, u prehvaljenoj namjeri, da dokažu, kako je čovjek megju živiusma, jedini, koji žive na troškove sebi sličnoga. Godine 1881. poslije velikoga poraza, kojega su Boeri zadali Eoglezima kod Majuba-Hills, bu- de utemeljen po Hofmeyeru savez Afrikandera, prejaki savez, kojemu je cilj: , Afrika Afrikancima !“ I taj savez stvorio je u povijesti nevigjenih čudesa, kojima bijasmo i jesmo svjedoci, Takova šta i mi trebujemo. Mi Hrvati treba da se složimo, jer je današnja Hrvatska u sferi ropstva, u sferi tugjinstva, te je uslijed toga po- stala zemljom bespravlja, zemljom bezakonja; za nas se vani ne zna, ne zna se gdje je Hrvatska. Nema je; još po Europi zvuče Košutove riječi: »&dje je ta Hrvatska, da ju na zemljovidu ne vi- dim 2“ Ona je utonula u jedinstvenoj državi ma- giarskoj; utonulo je hrvatsko ime u imenu ma- giarskom na temelju nagodbe; s toga nam treba složno stupati: svi za jednog, jedan za sviju ; tre- ba ići za konsolidiranjem hrvatskih pokrajina na temelju državnog i narodnoga prava. Da, svi dje- lovi hraatskoga naroda, stojeći pod jednim žezlom, svi se ti djelovi moraju stvoriti u jednu skupinu, da skupina t4 bude čila i jaka i da bude na jugo istoku monarhije skroz pripravna odoljevati onim zamršajim, koji bi mogli nastati; koja bi monar- hiji najbolje odgovarala, koja bi ju ojačala i u cjelokupnosti uzdržala. Ja sam podpunoma uvjeren, da vas nazadak, koji se opaža na svoj lineji naše politike, pro- istječe iz naših stranaka, uslijed kojih nas strast zaslijepljuje i po kojima vodimo borbu, od koje bi i srednji vijek zazirao; one nas sjećaju na u- kor, kojeg je Dante upravio Florenci radi pjenih svegjernih, nestalnih, beskorisnih promjena, radi česa ju je prispodabljao : — a quella inferma Che non puo trovar posa in sulle piume, Ma con dar volta suo dolore scherms. Bes pomisli da nas oduševi, prisor nas ove borbe pečali i vastušuje. Pjevali pobjedu ili se tušili radi porasa — dobro promišljajući na ne- srećne uzroke, s kojih se jedan protiv drugoga borimo — dostojni smo najveće samilosti. Ili ćemo biti Hrvati ili nas ne će biti, Svaka druga ideja u našemu jeziku i u našoj zemlji, ma kako se t& ideja zvala, ide za tim, da naše hrvatstvo oslabi i rascijepa, a Hrvatsku sruši. !) Potreba zajedničke stranke, to mora biti, da- pače jeste, za naš politički život, kao kruh za tjelesno uzdržavanje; takova stranka morala bi biti ,trait d' union“ izmegju nje i cijeloga hr- vatskoga naroda: ona bi radila, a « radu s ws- pjela, da radi o bratinskoj ljubavi hrvatskoga na- roda, o sjedinjenju njegovu; ona bi udahoula tu svijest cijelomu hrvatskomu narodu, te bi bila ujedno i tumač njegovim pravednim željama ; bila .bi glas njegovih tužba i zagovornica njegovih ora-' soi ons ne bi maožila gorivo mjesnim mržoja- te ne bi služila bud čijoj osobnoj glovolji, koja ne ragja, nego novim mršajema, NARODNA REPUBLIKA HRVA TSKA NAUČNA BISLIOTEKA, DUGROVNIK Malo se mari, kako bi se ta stranka nazivala. | Pri tomu mora nas voditi misao, da je naš narod rastrgan i teritorijalno i politički, vjerom i ime- nom. I od smrti zadnjega hrvatskoga kralja Petra Svačića nije hrvatski narod nikada tako odriješito i tako gromko svemu svijetu pokazao, ne samo da živi i da živi kao narod europejski, narod kul- turan, nego i da želi živjeti svojim samostalnim životom, kako je to pokazao u vrijeme svoga pre- poroda, u godinama 1835-1849, koje su luč vječ- nog narodnom idejom užganoga svjetla i koje da- doše vjere, da će hrvatski narod živjeti i vjeko- vati častan, samostalan i ravnopravan s drugim susjednim ;narodom, usprkos što su neprijatelji našega imena i naše narodnosti razvalili svoje ve- like i nezasitne žvale, da ga progutaju. Ali iz o- voga preporoda, koji je od najsvjetlijih stranici povijesti hrvatskoga naroda od mnogo stoljeća: kad je strani svijet crpio dokaze za našu narod- nu individualnost? Kad je on u mlagjima pobu- dio ponos, utjehe i pobude za odlučnu samopri- jegornu i ustrajnu borbu u službi domovine? I suviše tomu daju nam odgovora upiti g. dra Franka, kada se razlogom pita: , .. . Gdje je danas barun Rukavina? Gdje d.r Ružić? Gdje d.r Potočnjak ? Gdje župnici Hegedić i d.r Boro- ša? A gdje mnogi drugi?“ *) I odgovor je tužan: nema ih. Svuda opaža- mo borce, koji se ,bore“ — velim bore, mješte istinitijeg i opravdanijeg izraza : kavgaju — bez pomisli na žrtve za ideju slobode; strahom, da za tu ideju ne stradaju; čvrstom odlukom, da o- dustauu, kada bi ona zahtjevala, da za 'nju treba i mrijeti. Divno je, a istodobno tužno osjećanje, koje je imao Guy de Maupassant u jesenskim mislim života, kad je rekao: ,Je n'ai ni pere, ni more, mi fečre, ni souer, ni femme, ni enfants — je n' ai que le rime“, Divna je i naša Hrvatska po svomu položaju i bogatstvu; divan je i naš hrvatski narod po svojoj ljubavi i junaštvu — ali od svega toga ne- ma nego uspomena. SR 1) I u Hrvatskoj osim urogjene imademo i presagjenu biljku, koja se ,srpstvom“ nazivlje. Mi ne niječemo, da u Hrvatskoj nemaju pravo na opstanak Srbi, Oni ga imaju, ali kao takovi, a me kao politički Srbi, tražeći za rasci- jepanjem Hrvatske, buduć da su njihove ježnje izvandr- žavne. A to je suvišno dokazivati. Ne znam, kakovom je ono drskošću mogao pjevati prof, Luko Zore (Strahinić): astranci za tu zemlju krajnu Iznose se ludosti i rugu, Prama vladi i prama vladaru Vjernos: kričeć svakom u vas krugu. To se brinu, jer se boje kvaru Po državu, pa se grozno mrde Vašem žarku za prosvjetom maru“. ai sz Hz go 156 iči iti NESNISSNSNSRINS