Du E RER RE DIAS I ET

Po cvone Hrvatske“ br. 43.

 

maskerata i pokladnu šalu n. pr. Frotule od bu-
li, a moramo dodati, da je preveo iz talijanskoga
nekoliko prikazivanja.

Eto to je književni rad Marulićev. Sada za
nas sav taj rad imade samo istorijsku vrijednost,
ali to ne ukida ni najmanje važnosti i slave Ma-

" rulićeve. Priznat ćemo i to, da je on velikim di-

jelom bio ovisan od talijanske književnosti, da se
nijedno njegovo djelo više ne čita, nego da mu
se djela od stručnjaka proučavaju kao stariji knji-
ževni spomenici, ali moramo ujedno priznati, da
Di u jednog naroda nije prvi pjesnik bio ujedno
i najveći pjesnik, da se sve na ovomu svijetu po-
stepeno razvija i da svaki pjesnik može da pjeva
u duhu svoga vremena.

Pogledamo li pak na doba iza Marulića, ka-
kav li nam se sjajni vidik otvara! Vidimo da se
još tri vijeka poslije njega prikazuju u sjemeni-
štima i zavodima u Zagrebu, Požegi, Vukovaru
prikazivanja slična njegovim, vidimo da su pjee-
nici Velikanović, Čerapović i drugi pošli njegovim
putem. Vidimo da je iz sjemena, što ga je zasa-
dio Marulić izraslo ogromno drvo, koje je nosilo
zlatne plodove, kojima su se naslagjivali kroz vje-
kove ne samo Dalmatinci, nego i Hrvati u Bano-
vini, ta baš novija istraživanja jasno su dokazala
važnu činjenicu da dalmatinska književnost nije
bila kao kakovim zidom odijeljena od ostale hr-
vatske književnosti, nego da je s njom bila veza-
na jakom duševnom vezom, te znamo, da je i
Kanišlić, pjesnik sred srca daleke Slavonije bio
izvrstan poznavalac dubrovačkih pjesnika. Vidimo
sjajne zvijezde naše književnosti Palmotića, Bu-
nića, Gjorgjića, vidimo najsjajniju zvijezdu Gun-
dulića, koji nije pjevao za svoje doba, nego za
vječnost. Za sve to neka bude hvala i slava ocu
naše književnosti, našemu Maruliću |

Vrijednost i važnost Marulićeva nije tek, što
no se veli, preko noći izbila na javu, ona nije u-
mjetna pošljedica naučnoga istraživanja. Ne, i pr-
vi i kasniji dalmatinski književnici spominju star-
ca Marulića s velikom hvalom, i Hektorović i Ka-
vanjin, da kako da mu i opet ne uskliknemo .
Slava Maruliću! Već smo jednom rekli, da se sla-

prekrasnih stihova našega Preradovića:
Rod bo samo, koj si mrtve štuje,
Na prošasti budućnost si snuje !
x.

macije. Ovom prigodom sastavi dramu , Frans von

“, koja inače nema književne vrijednosti,
ne može zanijekati politička tendencija.
zvija ideju, koju je kasnije Bismarck
da su sila i mač jedina sredstva poli-
= jeba. God. 1849 Humboldtovom szaslu-
gom isposluje vladinu dozvolu, da bi se ponovno
u Berlinu nastanio. Grofica de Haisfeld, vijerna
aa prijateljica, na tom ga je putu slijedila.

i najviše s učevnim društvom :
m bi imenovan članom filo

men Fichte-a go

 

Tome je dala povoda ljubavna tragedija, ko
joga međ njime i ue io

ii

|

:
!
i

i
38
f
#
fi

166. m
se vodio 28 avgusta u i Carowge. Hitac
smartao pogodi Lassalla i on se sruši na zemlju;
nakom tridnovne teške bolesti Lassalle preminu u
A ze. ite s teti iša di
om Mi - Bam smrt Laslom
oni

( Telstajowsky.

 

Zgrada našeg gimnazija.

Kazali smo pretprošli put u uvodnome član-

ku ovo: ,Prozori rasklimani, podovi oglogjani,
zidovi izrovani, sobe uske, bez svjetlosti, bez zra-
ka, stepenice da se zasopiš, dok uzigješ, od svuda
propuh, zimi studen, ljeti vrućina, klupe klimave
i antihigijenične . . . to je sadašnje gimnazije“.
Ko je jednom imao prilike, da pogje po kakvom
poslu uz ulicu Sv. Barbare, te vidio zgradu, 0
kojoj govorimo, tomu ne treba komentara za gor-
nje riječi: nu te nesreće nijesu svi imali, pa nam
se je opet danas opširnije povratiti na isti predmet.
Nijesu nam pred očima propisi, kakva treba
da bude škola, koliko metara treba da budu pro-
storije široke, koliko duge i visoke, s koje stra-
ne treba da ulazi svijetlost, kako valja da bude
položena tabla, kakov smije biti pod a kakve klu-
pe, — nu ipak možemo se proći i bez toga. No-
va zgrada preparandija zgragjena je po tim pro-
pisima pa nam je dosta usporediti nju gimnaziju,
da vidimo, kakvo bi moralo biti a kako je faktič-
no. To nas uporegjenje potpuno opravdava, ustvr-
dimo li, da gimnazije naše ne odgovara svrsi. Ne
može se govoriti, što je u njemu dobro, jer dobra
nema, a kad bi počeli nabrajati, što je zlo, tre-
balo bi početi kamenom, koji je izlizan da ti se
poklizne noga, kad ideš, da svršimo daskom ili
čavlom, koji je izbio, da se u nj nogom zadireš,
Nu to su sve male stvari: razbiješ li mos,
ostat će ti samo brazgotina, razdere li učenik par
crevalja više, kupit će mu ih ćaće. Nau nije tako
sa zdravljem, jer pokvariš li ga jednom, popravit
ga više nećeš. Kakve su sanitarne prilike u gi-
mnaziji, znade najbolje vlada, kojoj su u rukama
statistički podatci, nu znamo i mi nešto. Znamo
na pr. i mi, da svaki poprijeko gimnazijalac izo-
stane sa škole zbog bolesti desetak dana kroz
godinu, znamo, da ih svake godine dvadeset bo-
luje više od mjeseca dana, znamo, da neke smrt
pokosi ili u gimnaziju ili netom svrše školu, zna-
mo da svake godine najmanje po dva učitelja pi-
taju dopust zbog bolesti, koji kadgod traju po
više mjeseca, znamo da nijedan učitelj dubrovač-
ke gimnazije do jednoga pok. prof. Kobenzla nije
doživio pensije — ako je baš sve 80 godina alu-
žio kao učitelj — da smo ih vidjeli redom u gluž-
bi umirati . . . pa samo to što znamo, govori
nam dosta jasno, gdje treba svemu tražiti uzroka.
Nećemo ustvrditi, da je svim bolestima gimnazije
krivo; krivo će bit i drugo, ali to drugo došlo
je na slabi organizam, a ovaj je u prvom redu
prouzročan zgradom, u kojoj je gimnazije smješteno.
Zadnjega smo puta na prvom mjestu stavili
kao maau, što prozori dobro ne zatvaraju. I bilo
bi tako, kad bi zgrada inače vrijedila, ali promi-
sliš li dobro, što prozori dobro ne zatvaraju, to
je jedino dobro u gimnaziji, jer bi inače učenici-
ma nestalo zraka, da im se kroz škripe i puko-
tine ne ukrade u sobu. Kad smo mi pred ;više
godina bodili na školu, tužili smo se, da su nam

ziju. To bi vlada trebalo
ne gledamo, gdje nam sinovi u
venu, a treba da (učini zaista i
kad bismo mi bili na njezinu
zaista htjeli, da djeca promisle, da se je vlada
oglušila prama jednom tako životnom pitanju i
da taj utisak ponesu iz zavoda sa sobom kao po-
putbinu sa život.

Zavod Sv. Jerolima u Rimu.

V. Uprav po povratku dvaju odaslanika Paštrić
sve pripravlja kako bi istisnuo Slovence i sje-
verne Hrvate od prava na gostinjac sv. Jera. Za
to 16 Srpnja 1650 dade upisati u bratovštinu ma-
loljetne učenike kod Propagande: Hektora Hekto-
rovića iz Hvara, Stjepana Koevića (Hojevića) iz
Budve, Iva Bolicu iz Kotora, Ivana iz Kotora,
Andra Zmajevića iz Perasta, Marka Dumanića iz
Splita, Mata Macarića iz Šibenika, Jerka Bigu-
nića iz Trogira, Frana Skorovića iz Budve. A
bratovština jur od godine 1632 bijaše se ojogu-
nila, i gonila svoju isključujuć iz bratstva dopo-
kon i iste kanonike sv. Jerka, kako nam svjodoči
prošnja, koju su 8/5 1653 upravili kardinalu Sac-
cčhetti pokrovitelju, da usiluje bratovštinu da ih
primi u braću, Antun Bogdanović (Bogdanić-Dio-
dato) nadpop Dubrovčanin, kanonici: Juraj Vaš-
ković iz Bara, Frano Banić Splićanin, Ivan Lupi
Dubrovčanin i Šimun Gaudeacio (Radošić) Spli-
ćanin, Ivan Jamšić iz Ljubljane, Vinko Bencilić
Korčulanin. I pokrovitelj naredi bratovštini da o
tome vijeća. Dne 11/5 1653 kanonik dogje u vi-
jeće bratovštine i izruči pokroviteljevu naredbu
te stave braća na glasovanje dali se imadu primi-
ti kanonici i sa 8 glasova proti 7 odluče da
primljeni. Pastrić pomami se živ kad obazna
je bilo zaključeno, ode u pokrovitelja i dostigne
od njega odredbu novoga ždrijebanja. Dane 1 Lip-
nja ponovno bratovština se sakupi da se izja
hoće li barem po kojeg od kanonika, ako ne
jeh. Pri glasovanju bijahu četrnaestorica, Odbiše
Bogdanovića, Vuškovića i Banica devetorica, Lu-
pia desetorica, Radošića osmerica. Udesiv tako
zamke, počme glasovita parnica, zagovarana po
Pastriću, popu Marku Dumaniću Splićaninu i po-
pu Ivanu Dragutinu Herenda Trogiraninu. Veoma
bi dugo bilo i dosadno ispričati sve, što je u toj
pravdi slijedilo. Napali odvjetnici kako muhe: za
Pastrića Liberati, Salomoni, Eugeni, Severoli, Lo-
catelli, Santini i Diseko de Dominicis, za Patrona
kardinala Frana Peretti dok nije preminuo Sara-
cinelli, Eusebi, Copetti, a poslije Ranconi i Urselli.
Pravda se je razvlačila, te je zbor dne 25 Siječ-
nja 1654, dogovorno sa zastupnikom pokrovitelje-
vim pozvalo sudca da pospješi pravdom. Stari
Jamšić uvede kako svjedoke; Kolanca iz Ljublja-
ne, Pellegrina iz Trsta, Matiju Kranjca, i nekog
bogoslovca Celovčanina; pak nakon toga nadoda
izjavu kranjske vlastele, dvaju Lemberga, dvaju
Gallemberga, Kaysella, Kopriv6, Eagelchensera i
dvaju Draškovića, koji svi posvjedočiše da
Kranjci slavjani, a nadostavi jos

 

s:

a

|
i
Hi
di

H

3%

se

I meme Ri =a

amir eena Za