benčani. Zuameniti slikari: Grgu: Dalmatin, Br«
nja Porečanin, Jerolim Pačić (sin Ivana Zagrep-
čanina), Jakob Piskulić, Andrija Schiavone, Vito-
rijo Krpač. Pak filozof Petrić, astronomi Gosp.d-
netić i Bošković, leksikograf Vrančić, pjesnici Ivan
Česnički prozvan Janus Pannonius, Jure Šišgorić,
putnik Korčulanin Polo, pjesnik i pnaučenja: I an
Ivanišević s Brača, učenjak Petar Hrvat (Il'yri-
cus), pjesnik Šibenčanin Zavorović, Frano Nigre-
tić Korčulanin, glasvviti doktor prava i učitelj sta-
rina u Rimu, slavni vojskovogja Pet. r Drašković
koji je u napuljskom ratu junački vojevao i dvije
rane zadobio. Ta i prvu je slovaicu talijanskog
jezika napisao Hrvat Ivan Franjo Srića. A gdje
je glasoviti sitnoslikar Jure Glović prozvan Julio
Clovio (Julius Clovius Croatus: ovaku se on pot-
pisuje), koji može slobodno stati uz bok Michelan-
gelu i Rafaelu, jer koliko su ovi glasoviti radi
svojih slika, toliko je isto naš Glović glasovit ra-
di svojih sitnih slika. Zato i steče pridjevak ,Mi-
chelangelo e Raffaelo dei miniatori“.

Dosta je osvrnut se na ovo pak pravom us-
kliknut s pjesnikom :

pNit bi za to barbarim ve zvali,
Što vi mroste dok su oni spali“.
Mažuranić: ,Smrt Smail-age“.

Nu ovo su samo neki, koji se odužiše u ime
hrvatskoga naroda ltaliji, a ima i još drugih, t&
samih je Dubrovčana veliki broj: Zamanja, Gradi,
'Baljiva, Boškovići, Ferić4, Kunića, Zlatarića, Cri-
jevića, Galjuf, Stojkovića i ostalih. A što da re-
čem o Franu Rudalji pryome savjetniku pape Sik-
sta V.? A gdje su glasoviti pravnici i filosofi Stje-
pan Gradi i Pavo Gozze? Nikola Tommaseo veli
da je sam Dubrovnik dao više latinskih pjesnika,
nego sva Italija zajedno; a višim dijelom svi ov
proslaviše Italiju. Spominjem samo Lampridija
Cervina, okrunjenog pjesnika. *)

Putniče, prošetaj se po glavnim gradovima
Italije: Rimu, Napulju, Padovi, Mlecima i dru-
gim, pak ćeš svuda naći i vidjeti spomenika, spo-
men-ploča i natpisa u čast sinovima hrvatskog
naroda. Ali ,tempora mutantur“. Prije je Italija
sinovima hrvatskog naroda dizala spomenike, a
"gad . . . . sad ih nazivlje barbarima!

Lijepo je i sgodno zaista Dubrovčanin Pal-

-motić Italiji doviknuo :

5.3.8 Sciat Itala tellus
Haud Ragusinis vicinam serpere terris
Barbariem, ingenuas sed libera stare per artes
Moenia ,
(Neka se sjeti Italija, da se po dubrovačkim zem-
ljama ne širi varvarstvo, što im je ne daleko. Du-
brovnik bo lijepe umjetnosti od barbarstva brane).

*) Čujemo da će naš prijatelj učeni Hrvat traojevac Lr
Kalisto Tadin do malo izdati skupljena djela ovoga pis-
ca. Pisac.

nih ideja, predsuda, u kojih duhovi jedva živu,
bez pravog osvjedočenja, bez umne energije. Sve
bilo ičeno na empirizam, koji je dobio is-
ljučivo ime znanosti. Istiva je, da nam je empi-
rizam mnoga protumačio, koja nam dosele bijahu
nejasna. Njegovi zraci rasvijetljuju divote tijela,
jaju tmine prirode, prodiru kroz maglu, što

no je krila otajstva nebesa. Si ovog pogleda mo-
ramo se diviti i veseliti njegovom razvitku i na-
pretku, ali je morao ostati u svom području i ne
preći granice svog okruga, prepoznati da imade
nešto, što se eksperimentalno ne da opredijeliti,
što izbjegava njegovom pogledu. Na ovo se je za-
boravilo, te odavle cijela borba na filozofskom po-
lju, razni sistemi megju sobom u opreci i inte-
lektualna nestaloost. Prošlog vijeka mi smo imali
razne filozofske sisteme bez filozofije, Filozofija se
temelji na tezam dokazanim, dočim moderna zna-

nost pie rosto hipoteze, ko, .
su sipao i ljudskom umu, nit riješile o
peke pa života. Da naš duh, kog zaokrutu-
u pitanja glede ishoda i njegove svrhe, re-

da naš duh pristane uz kakovu nauku, ap-
e boja ERE a E
latima. jara so do negacije i dvojbe,

u.

bacili SE kršćanske

spe Ne

ne :
nih,

SO SSR RR. S. O. A

 

 

i

Zgodno zaista piše Ivan Kukuljević Saksinski :
,A što je najdivvije, narod hrvatski, rastrkan po
\ mnogih krajevih i državah, malo ne do kraja pogažen i
smrvljen, dao je u isto doba dvjema silnim državama,
osmanskoj i hapsburškoj, napose pako kraljevini Ugarskoj,
toliko državnika, diplomata, dvorskih poslanika i vojsko-
vogia, koliko malo koji narod onoga vremena. U Evropi
ne bijaše tada uglednijega dvora. na kojem se ne bi bili
| udomili Hrvati kao državnici, poslanici i govornici. Ne
| bijaše pokrajine gdje se pe bi bili pojavili hrvatski učenjaci.“
Veli nadalje da Hrvati dadoše mnogo učenih
glava i luteranismu i katolicizmu, pa nastavlja :
pisti Islam mogao se pohvalit mnoštvom Hrvata, koji
!
|

su uprav orijentalnim zanosom i bezobzirnošću slijedili i /

štitili nauk alkorana. Pak uza sve to ostade Hrvatima u
isto doba još i toliko duševne snage, da su uz svoju na-
rodnu knjigu mogli duševnim radom podupirati književ-
nost latinsku, talijansku, njemačku, magjarsku i tursku,
da su nadalje mogli davati stranomu svijetu i najizvrsni-
je umjetnike.“ (,Antun Vrančić“ str. 41.-42.)

Altrochć ,inferiorna rasa“!

A samo u zadnjim godinama koliko podiže
ugled Italije neumrli Tommaseo koji u pismu
Staoku Vrazu (7 Veljače 1846) piše: ,da Bog
narodnost našu (hrvatsku) čuva“! A nije Italiji
na odmet ni Zadranin Lujo Fichert, pjesnik eposa
La madre slava“.

Ovi ljudi posvetiše vas svoj život u radu za
Italiju, a nama je utjeha i dika da su krv naše
krvi i što je najglavnije da su se svi priznavali i
ponosili da su Hrvati.

Lijepe zaista pjeva pjesnik :

»Dalmatinče

.
»Ab, da znadeš, blažen što ne znadeš,
»Da se drugi tvojom slavom diće,
»Zgrabio bi diljku i handžara
»Ne na more da poletiš,
»Već dušmanom da se svetiš.
D.r Tresić: ,Kod Tegethofova spomenika“.

Na nije hrvatski narod inferiorna rasa nego
je hrvatski narod onaj marod koji je kulturnoj

glavi Italije dosta doprinio. Hrvatski je narod o-

naj za koji pjesnik veli:

»Nu pitajte nam zelen-gore,
»Protrijebite nam naša sela,
»Pogledijte uz sinje more,

»l ovaj narod kršna tijela.

»Pa pitaj narod: Što si baš?

»I reći će ti bistra svijest:

Ja Hrvat, a to kraj je naš,
»Tu naše srce, tu nam pest,
»Što nemilice svakog hvata,
»Koj ne zna, ima I gdje Hrvata,

A. Šenoa: ,Klevetuikom Hrvatske“.

Našijem klevetnicima odgovorit ćemo -s isti-
jem slavnijem Talijancem Guarini, koji je Petru
Campani odvratio, kad je ovaj (inače prost čo-

i vjek) nazvao Česmičkoga barbarom (jer je bio
Hrvat): ,Nije barbar onaj narod, kod koga se
mam=>=m—===m=m=m=mEaama==mmmmm=== = SO JEZIJD

gela, za kog se kazivalo, da je nebesima ugrabio
metafizično sunce, da rasvijetli tmine ljudstva. E-
! to vam ga melanhonična, nakon što je podao toli-
ko filozofskih lekcija, grob mu se otvara, a da
nije ostavio učenika, koji bi ga shvatio i njegov
sistem razumio. Samo jedan od mn učenika
shvatio me je, on je kazivao o Eduardu Gans, ali
i ovaj naopako me je shvatio. ,Nur einer hat
* mich verstanden, und dieser hat mich missverstan-
den.“ I zbilja, nad njegovim grobom učenici dis-
putiraju nad ostavštinom filozofa. Strauss i Stir-
ner sa jedne strane; Arnoldt Ruge i Michelet sa
druge. Gabler, Heanigs, Vatke i drugi naliče to-
likim crvima, koji proviruju iz mrtvog tijela ideal-
no-trašendentalnog mesije. Polaze i jedni i drugi,
sastavljaju desnu, lijevu i centrum  hegelovog si-
stema; dok se med sobom prepiru, nastaje pita-
na koje ni od učenika ne zna odgovori-

: Da li je Hegel vjerovao u neumrlost duše?“
Kazivalo se, da razni sistemi nijesu drugo
već razne metode, koje vode k istini. Istina je,

tmuže nasteniše, već onaj do koga nije dopto glas
najvrijedcijega i najdivnijega čovjeka“.

Ali mi shvaćamo talijansko stanovište, Mi
smo njima barbari, jer smo odani sinovi svoje do-
movine, te kao takovi ne puštamo se pod tugji
jaram skučiti, a spravni smo do potrebe za nju i
krv proliti. Ovo je naš grijeh, ali je u ovomu
uz ostalo što gori napomenusmo najveća naša
slava. Josip Onysskiewics.

 

Listovi iz Zagreba.
Zagreb, 17 Decembra 1901.
Naš je sabor riješio adresu, provizorao pro-
duljenje financijalne nagodbe, indemnitet za tri
mjeseca i obračune megju Hrvatskom i Ugarskom.
Uz to proračunski odbor vijeć& o proračunu te
će prije Božića biti sa raspravom gotov. Na taj
| način, kad se sabor sastane poslije nove godine
: moći će da odma započme proračunsku raspravu
za god. 1902.
Saborska većina — a drugo nije ni očekivati
i bilo — prihvatila je adresu predloženu joj od od-
bora. Rasprava je trajala tri dana i bila je ži-
vahna; za govora d.ra Vinkovića pače i burna.
| On je izmegju ostaloga rekao da je većina birana
| na temelju listina zločinski sastavljenih. To je
| uzburkovalo slavnu većinu, koja mu nije htjela
dozvoliti da dalje govori, ako tu riječ ne opozo-
ve. Isto je od njega zahtijevao i predsjednik. Nu
pošto d.r Vinković nije htio da ništa opozove, to
mu je predsjednik uzeo riječ. Premda su od vla-
dine stranke govorili ban, d.r Tomašić, d.r Plive-
rć, d.r Šumanović, d.r Sekulić, dr Kosović, to
ipak adresna rasprava bilježi sjajnu moralnu po-
; bjedu za opozc u. Od nje su govorili d.r Deren-
čin, d.r Vrbanić, kan. Rubetić, d.r Harambašić i
d.r Brešćenski. Izmegju jednih i drugih govorni-
| ka razlika je bila velika. Govornici opozicije go-
, vorili su u opće u trojakom smisla: prvo branili
su svoju adresu sa političkoga gledišta, kritiku-
jući današnji sustav; drugo iznašali su, na potkri-
! jepljenje adrese, izborne zloporabe; treće oštroj su
kritici podvrgh adresu većine. Govornici ove na-
protiv ponajviše su se ograničili na to, da kriti-
zuju adresu manjine, kao da je ova na dnevnom
redu, a ne njihova adresa. Glavni razlog nekih
od govornika većine bio je po primjeru bana da
|

 

adresa opozicije nema programa. Ja sam već u
prošlom mojem dopisu pokazao na nesmisao toga
prigovora, koji je bio opovrgnut i u saboru. Nije
bio opovrgnut jedino od govornika opozicije, koji
su dokazali da adresa sadržaje točan i bistar pro-
gram, nego i nehotice od samoga d.ra Šumanovi-
ća, koji je taj program u adresi našao, podvrgao

Slijedi Prilog.
=aaaa=RaaRaaa aa aaa a aa a i dl
nuo boj moderne kulturne države s crkvom , od-

vratio : ,Fanatiker dieser Richtung . . . seigten
aufs neue, wie nahe bei einander Despotismus und
dusserster Radikalismus wohnen.“ Ovaj će ,igao-
rabimus“ za uvijek zapinjati empirijske znanosti,
kad god se zapita za zadnje uzroke, kad god se
postave zadnja pitaoja. Sve, što mogu empirijske
znanosti u prirodi protumačiti, može se svesti na
troje: na historijsko pripovtjedanje ob onom, što
je bilo, opisivanje onoga, što jest, i konstrukciju
ili rekonstrukciju onoga, što smo analizom rasta-
vili. Ovo posljednje sačinja vrhunac empirijske
znanosti. --- ,Metafizika i bistvo čovječje inteli-
gencije — veli Claude Bernard — u tijesnom su
savezu. Mi ne možemo drugačije ni govoriti, ne-
go li u metafizici. Za to se ja ne ubrajam me
one, koji misle, da treba potisnuti svaku filozofi-
ja Ja = ERA O Re pa“ proučiti
ogu, koja pripada metafiz uregjivanja
tilma dobivene predstave o x da ne 4
mo šrtva zablude razuma“, (Čf. Legon de Phy-
i I. 289.) — Evo, u čem le-
filozofije prošlog vijeka. Os-