_Br. 21.

CRVENA HRVATSK

Pretplata e niše Crvene Hrvatsko“ u Dubrovniku, gdje su

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu. Cijema je listu unaprijeda u Otprav- :
- a dop
ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za poša-

mištvu lista: na godinu kruna 9, na po godine 450 kruna, za Dubrovnik sa donašanjem

U DUBROVNIKU 26 Maja 1900.

u kuću i sa Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu s poštom : na godinu 10 kru- | sto polugodište.

na, na po godine 5 kruni, sa inosemstro 9 kruna i poštarski troškovi. Pojedini broj | ,;i,
|

stoji 20 hel,

Godina X.

 

Za oglase. priopćeno. zahvale i ost. plaća se 20 hel. po retku, & oglasi koji se
Me a po pogodbi i uz rasmje
pisi se ne vraćaju. Listove nefrank

opust.
Irese ne prima ni uredništvo ni uprava

 

Slavlje u Sarajevu.

Do malo će dana hrvatsko pjevačko društvo
»Irebević“ u Sarajevu svečano razvit svoj hrvats-
ki barjak, što mu ga na dar pokloniše rodoljub-
ne zagrebačke gospogje.

Inštalacija zastave u jednom društvu u naj-
više slučajeva bude društvena i mjesna svečanost,
nu ova o kojoj uzesmo evo da koju rečemo, nije
takva, niti bi mogla bit — ona je poprimila zna-
čaj pravog općeg slavlja hrvatskog naroda u Bvs-
ni i Hercegovini. svaki Hrvat neobičnom radošću
čita vijesti, koje mu kažu kojim oduševljenjem
i ushitom spravlja se tamošnji narod, katoličke i
muhamedanske vjere, da pozdravi razvitak tog hr-
vatskog simbola. A nije ni čuda. Bosna i Herce-
govina stare su to dvije Hrvatske zemlje, što su
negda pripadale slobodnoj hrvatskoj državi poput
naše Dalmacije. U njima živi narod hrvatske krvi
i hrvatskog osjećanja. Nu do sada kroz dugi niz
godina morao je da u sebi guši svaki svoj narod-
nosni osjećaj i titraj svoje duše, koja mu teži po
naravi svojoj za milim hrvatstvom. Tek sada do-
zvoljava se evo ova sitnica ; dozvoljava mu se
da može razviti svoj narodni barjak ; barjak pod
kojim su njegova braća Hrvati u Gsialoj ovoj mo-
narhiji toli vijerno i toli hrabro se borili i na po-
toke krv lijevali za ovu državu i njezinu vladaju-
ća Kuću, kojoj i sam već od njekoliko vremena
vijerno služi. Naravno je dakle da će onaj dan,
kad u ovom svom mukotrpnom životu po prvi put
razvije u svom krilu taj mili hrvatski simbol, biti
dan njegovog sveopćeg slavlja i veselja.

Qvom slavlju bosansko-hercegovačkih Hrva-
ta još savkolik ostali hrvatski narod veoma ži-
vo učestvuje, te je na taj način, ovo još veći za-
mašaj i važnost poprimilo. Sa svih strana naše
domovine kreću put Sarajeva hrvatska društva,
glazbe i sva sila drugih gosti, sve hrli tamo, a
ove će pak dakako tamošnji Hrvati nastojat da
što bolje bratski prime i pogoste. Kad razviće
hrvatske zastave ,Trebevića“ ne bi ništa drugo
dostiglo nego ovaj saobraćaj i spoznanje Hrvati
iz raznih zemalja megju sobom, kao što i pobliže
upoznanstvo naše ponosne Bosne, njegova bi zna-
menitost već tim velika bila. Intimnije poznan-
stvo i prijateljstvo od velike nam je potrebe, na-
ma, koji se svi za ista stvar borimo i jedan od
drugoga pomoći tražimo. Nu ovo slavlje ima da-
leko veću znamenitost.

Bosna i Hercegovina i ako po svojoj prošlo-
sti pripadaju hrvatskom državnom pravu, kao što
i po narodnosti, te na njih s toga nema ni-
ko drugi prava nego Hrvati, ipak te se dvije
zemlje nalaze, da tako rečemo, u opasnosti po
Hrvatstvo. 1 odijeljene su na osobit i mnogo jači
način od ostalih hrvatskih zemalja. Dok njihov
današnji odnošaj prema monarhiji čini ih nišanom
svim mogućim navalam i mahinacijam sa strane
Srbi, koje na to potiču dobro poznate njihove že-
lje i pretenzije: Srbi hoće Bosau i Hercegovinu
za Srbiju i Crnugoru. Ne mogu li pak to postić,
onda nastoje da ih ne dobijemo ni mi. A u tu svr-
hu cijene za najbolje arestvo da razvade — kako
što svuda čine — tamošnje Hrvate, pak uckaju
Muhamedance proti katolicima, ne bi li zavrgli
megju njima vjersku protimbu, a samo na korist
dušmana slavenstva. Ne straše se niti izmišljati

 

 

 

čitave katoličke propagande, te još i imena tobož-
njih članova iznositi. Na čast njihovu bilo im je
odma dokazano, da je sve to samo srpska podlost
i mistifikacija. Kad ne uspjevaju ni u tome, sprav-
ni bi bili da potpomažu koje mu drago drugo ri-
ješenje političkog stanja Bosne i Hercegovine, *a-
mo ne priključenje k Hrvatskoj, što mora slijedi
ti po zahtjevu brvatskog državnog prava; prem-
da dobro znadu da osim toga, svako drugo rije-
šenje na korist je samo Nijemcima i Magjarima,
a na štetu svijem Slavenima u monarhiji, a nada
sve južnijem.

Kako se vidi, da Bosna i Hercegovina do-
gju cndje gdje bi imale doći po pravu i želji ve-
ćine tamošnjeg pučanstva ima dosta smetnja, te
za nadvladat ih, hoće se u prom redu sloge, čvr-
ste sloge megiu tamošnjim tima. A kud bi
bolje tvrgje toi slozi, nego li hrvatski barjak ? On
će im bit znak oko kojeg će se svi okupljat, i
koji će ih pravom stazom vodit: hrvatski barjak
sam po sebi je vas hrvatski program, on prestav-
lja narod; ko njega pred očima ima, tome je pred
očima sam hrvatski marod u svoj svojoj teškoj
prošlosti i sadašnjosti — taj misli samo na slogu
i na hrvatsku budućnost U to ime u sretan čas
Ni JO Hrvati razvili taj hrvatski
sim

Glas pravice.*)
Kotor, 14 Maja.

Početkom XIX. vijeka franceska vojska 1805
god. zauzu.e Boku, ali odmah zatim pade u ruke
Rusije, tako da je maršal Marmont 1806 pregra-
gje zapalio. da bi se Rusi oslobodio; uu već 1807
ugovorom opet dogje pod vlast Franceske, dok
najposlije 1813 ne dogje pod zakonitog svog hr-
vatskog kralja Franju II. Ovaj dogogjaj uzveseli
koli Bokelje, toli samoga Franju II.

Kad je Francuz zauzeo Boku oduzme tolika
crkvena dobra samostanima i crkvama. Vlada kra-
lja Franje lI naslijedi ta oduzeta dobra, ali ih pri-
druži vjerozakonskoj zakladi ,juodus religionis“,
koja u hasburškoj monarhiji opstoji još od Josipa
II. Država uzme ta dobra upravljati po :vojoj vo-
lji, a cijeli prihod odregjen bi na korist (katolič-
ke) crkve. Država dakle postane privremenim u-
praviteljem crkvenih dobar&. — Megju inim crkve-
nim dobrima, koja su bila priuzeta crkvi katolič-
koj u Kotoru, spada crkva sv. Nikole i samostan
sv. Domenika.

»Irebalo je, veli dopisnik u br. 18 ,Dubrov-
nika“, da Fraocuzi zauzmu Boku i da Kotorani-
ma (?) general Marmont daruje jedan dio starog
manastira (dakle je on do sad služio za Croogor-
ce? je li da!) za pravoslavnu crkvu“,

Država Hasburgovaci pripusti im crkvu sv.
Nikole i jedan dio samostana sv. Domenika za
uporabu službe božje, ali ga pridrži ipak vjero-
zakonskoj (katoličkoj) zakladi, kao što se i dan
danas nalazi, te je tako i zabilježen na zemljišt-
nim knjigama.

Zao udes ili mržnja na osnivače crkve sv.
Nikole združena u sibilinskoj eri & nadom u bo-
lju budućaost bi uzrok da se crkva sv. Nikole g.
1896 zapali; crkva izgori a s njom gle huduga (?!)
udesa i hrvatska zastava srpske garde. Što
nije bukteći oganj uništio, to je srušila pogana
ruka god. 1898, te još se usudi pristupiti rućenju

#) Za ovaj članak odgovara dopisnik. (Ur )

 

krasnog i umjetničkog zvonika pogorjele crkve“
(Dubr. br. 18. t. g.) Dakle Pravoslavni Srbi“ što
nije oganj uništio svojom prodirućom moći, to u-
nisti ,pravoslavni Srbin“. — Da su bili ljudi pra-
vičnosti, duševni i najposlije ..... pošteni, oni bi
se bili prikazali upravljaču vjerozakonske zaklade,
čim je crkva izgorjela, te isplatiti nanešenu škodu.
Oni naprotiv, o tom ni riječi, kao da je izgorjela
njihova svojina, zgragjena njihovim znojem i tru-
dom; dapače hoće, da na onom istom mjestu gra-
de još veću crkvu, uslijed čega valja im još dati
na raspoloženje samostan sv. Dominika i jednu
palaču, u blizini, svojinu katoličke crkve — scu-
sate 8'& poco! Ko ne vjeruje nek čita »Dabrov-
nik“ br. 18. Buduć smo u sibiliuskoj eri te ,pra-
voslavnim Srbima“ puše u krmu, oni imagjoše
na dlanu oživotvorene svoje želje, ali prije nego
oni stiskoše ruku, pravo i pravica puknuše i lije-
pe se želje raspršale, te ih sada Jovo dugih kosa
traži po papirnastom ,Dubrovniku“, samosilnošću
i neznanjem. Mi će mo s toga biti toliko ustr-
pljivi, te ćemo ga poučiti, da vlada niti je mogla
niti može niti će moći , pravoslavnim Srbima“ ne
samo darovati, ali niti prodati crkvu sv. Nikole,
zemljište iste, kao i samostan sv. Domenika, s to-
ga što oma na to ne ima prava jer je vlada sa-
mo upravitelj, a ne gospodar vjerozakonske sakla-
de, dotično pomenute crkve i zemlje. S toga ,pra-
voslavni Srbi“ dok je bila uzdignuta crkva sv. Ni-
kole bili su u posjedu sli nijesu bili gospodari,
jer posjed nije pravo vlastitosti. Samo zakoniti
gospodar vlastan je radit sa svojom stvari što hoće,
a kako država to nije, nije mogla pravoslavnim Sr-
bima crkvu i zemljište niti prodat niti darovat,
jer to njezina svojina nije. Nu možda bi mogao
kogod primjetit, da država može kao oporučni iz-
vršitelj pobožnih zavještaja. Nipošto, i u nijednom
slučaju nema toga prava; a najmanje u ovome:
dati zadužbinu na uhar vjere protivne vjeri za-
dužbenika Ovgje nije potreba zakona, nije potre-
ba paragrafi, dosta je zdrav razum, poštenje, du-
ševnost i štovanje pram pokojnicima, kojih nam
valja da bude uspomena i volja sveta. Htjeli bis-
mo vidjeti tu draku ruku, koja bi promijenila po-
glijednju volju onih pokojnika koji leže u izgorje-
loj crkvi sv. Nikole! A nek nam reče po dušev-
nosti pop Jovo bi li on dopustio, da se tako pr-
kosito krši zadoja volja na smrtnoj postelji nje-
govih pokojnika ?!

Dokazali smo dakle da država ne može niti
darovat niti prodat crkva Sv. Nikole i samostan
Sv. Domenika u Kotoru niti kao gospodar, jer taj
nije, niti kao upravljač i oporučni izvršitelj, jer
ne ima pravo.

Nu mi smo tekom vremena stekli pravo reći
će pravoslavni Srbi. Polako! Prescriptio jest gu-
bljenje prava, kojim se nijesmo služili kroz sta-
novito vrijeme, od zakona odregjeno. Al to ne i-
de, jer je katolička crkva preko države, koja je
sada njezin zamjenik u upravi crkvenih dobara
vjerozakonske zaklade, vršila svoje pravo te ga i
danas vrši, Dakle tu ne može bit ni govora 0
preseriptiji. Nu stavimo da crkva katolička nije
niti direktno niti indirektao vršila ikakva prava
kroz ovo vrijeme, ipak ne bi ,pravo slavni Srbi“
stekli zaposjed (usucapio) buduć je pravovlasniš-
tva vršila vlada pak je i njima crkva Sv. Nikole
dana pod uvjet, biva na uporabu, Drugčije država