Br. 48.

i

U DUBROVNIKU 1 Deilimbra 1900.

Godina X.

 

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu. Cijena je listu unaprijeda u Oigreo- |
ništvu lista: na godinu kruna 9, na po godine 4:50 krava, za Dubrovnik JAN

u kuću i za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu s poštom: na godinu 10 kru-
n4, na po godine 5 kruna, za inozemstvo 10 kruna i poštarski troškovi. Pojedini broj

stoji 20 hel,

Pretplata i ogl
tatfivi, a dop is

sto Dođi.

CRVENA HRVATSKA

 

plaćaju se upravi ,Orvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su i
mA
tafjdie ne O mA kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za doša-

a Ee priopćeno, zahvale i ost. plaća se 20 hel. po retku, a oglasi koji se

više u po pogodbi i uz razmjerni popust.
tukopisi M vraćaju. Listove RENE: ne prima ni uredništvo ni uprava.

 

 

Kapituo Dubrovački i
Dum [Ivo Stojanović *) |

(Nastavak. Piše A. L.)

Ima još u ,Dubrovniku“ jedna objeda, koju
opetuje i sijedi Dubrovčanin: i rijeti bi, da je ta
Ahilesov štit, na kojemu sve naše moguće strije-
le imale bi kako slabašne se trstike skršiti i po-
lomjene pasti; a to je: ,Da se Dum Ivan prizna-
vao Hrvatom, i da je mrzio srbe, bili bi ste ga
proglasili najvećim naučenjakom, filozofom i sve-
cem; ali ste ga progonili, jer je bio vatreni sr-
bin.“ — Odgovaram: A promišljali, , Dubrovnik“,
kad tako veli, što je naučenjak, filozof, svetac ?
Pokojnik nije bio naučenjak, jer nije ljucko zna-
nje u ničemu unapredio; nije bio filozof, nego
baš, kad smo usilovani istinu kazati, posve protiv-
no, jer njegovom razloženju zaman ćeš tražiti
niti, nego je strpano sve kako u vreći; nije bio
svetac, jer sveci točno vrše svoje dužnosti, i pre-
daju i od sjene najlaganijega grijeha. Ja, kako
Hrvat prizaajem: pokojnik je imao vanredno pam-
čenje, klasičnu je literaturu osobitim marom i
nekim uspjehom njegovao, marljivo je sakupljao,
bilježio, radio; neke njegove radnje, bolje uregje-
ne, bile bi na diku njemu i rodnomu gradu i sve-
ćenstvu, nadasve, kad bi se otrijebilo, što smo mi
razložito i od bracke ljubavi nanizali; njeke nje-
gove radnje ipak su za povijest Dubrovnika pri-
lično važne. Da je bio i Hrvat, to bi smo isto te-
meljih, dakako po skromnom našem moijenju, i
ništa drugo. Odgovaram: Da je Dum Ivan bio o-
drti Hrvat, a pisao, kako je pisao, ne samo da
pam ne bi bic najveći naučenjak, filozof, svetac,
nego bi smo pojedaako ustajali na oj, a možda i
odvažnije. Jer narodnost je jedno, a drugo je cr-
kva i vjera: crkva bo je katoličanska, a vjera je
od Boga. Da je bio i prvak izmegju Hrvata, a
prevagjao, kako i jest svečano osugjene auktore,
te nugjao štiocim kletu otrov, za tu samu stvar
mi bi ga osudili, i vjernike na oprez pozvali. , Du-
brovnik* je nekoliko puta u svome listu naveo
hude rijeći proti Rimu dobro priznatoga književ-
nika Kukuljevića-Saksinskog, kO rekavši: gledajte
što pišu vaši! Pak on bio veliki otačbenik, veliki
Hrvat, mi isto dapače i juš više osugjujemo te
izraze, kako strastvene, lažbene, sablaznjive, Vječ-
na je Istina očitu kazala: ko nije sa mnm, proti
meni jest, a Ona je ostavila Rimsku stolicu mje-
šte sebe, po tome, koji je proti Rimu, taj je proti
Isusu. — ,Ali je bio vatreni Srbin“. Biti ću is-
kren, pokojnik bio nam je zazoran, jer je biv ta-
kav srbin, ali i tu ga nije ulazilo političko ćuv-
stvo, nego temeljiti razlozi. Pokušat ću da to što
bistrije razjasnim: dok srpstvo baca ljuvene svoje
poglede i stere krila, bilo krišom mile naše do-
movine, bilo — kako recimo zlobai kažu — ona-
mo nešto dalje, nami kako prostim pripadnicim
i gragjanima ove grude, ako smo suglasni prosto
je begenati, te ideje; ili ako ne pr.stajemo, pro-
sto nam je pobijat ih. Ljucka je pamet taka, da
je trudno, da se troje sastane, a bude posve su-
glasno, A dok je čovjeku svojstveno uvjerenje i
slobodna volja, dotle treba se svakomu prilago-

diti i uvažiti tugje mnijenje, dapače ga ima po-
štovati, ako hoće da i njegovo bude poštovano.

*) Za ove članke ,Crvona Hrvatska“ ne

Qra.je opaska olnžajnc. isoetala od prvoga dlanka. (o. ie.

vw
Ali uz zamisao, koju gaji, budi pojedino čeljade,
i budi pojedina stranka, isti se ne smijedu poslu-
živati srestvima, koji bi bili štetovni višem dobru,
sreći i blagostanju naroda; nemadu rušiti ono što
je čovjeku, koji ima jednu dušu da spasi, neop-
hodno, nužno a da je spasi; nemadu omalovažiti
ono, što jedina milost i dobrota Božija daje na-
rodu, pravu vjeru. Jer onda za sićusni probitak
žrtvovalo bi se najviše blago, vječno spasenje.
,Dubrovnik“ dok nastoji posrbiti ovu mašu po-
stojbinu, dok ističe zasluge književnika, spoborni-
ka srpskih, do nekle mu prosto, i ako ne sugla-
san i ja i drugi moći ćemo prigovarati mu; ali
kad on počam od Rima pak kroz biskupe silazi
do nižega svećenstva da grdi i ruži; kad hucka
svećenika proti svećeniku; kad siplje neke izreke
o vjeri i svetinjam, koje moraju sablazniti narvd,
širiti indiferentizam, u crkvu uvestit razdor i ras-
pre; kad se on očito i otvoreno izjavlja proti u-
niji, jedimi načio i srestvo, koje bi nam donijelo
ne samo sreću i jedinstvo zemaljsko, nego što je
mnogo više spasenje mnoštva duša otkupljenih
neprocijenjenom krvi Spasiteljevom ; kad vigjamo
s dana na dan brastva malaksati, i dočim zapu-
štavaju najsvetije dužnosti kršćanske, molbu skup-
nu i pristup svetotajstvim, č&ža“ radi su bila ute-
meljena, da se polemišu kojekakvim strankama ;
kad čujemo psovke, a gledamo nehajstva i pra-
ma svečanom danu, i prama postu i prama krš-
ćanskom životu očigledno se širiti na svu hitaju;
a vigjamo iist po katoliku uregjivan, gdje gr-
deći biskupe, popove, fratre, svetinje svemu
tomu gdjekad izravno, a gdjekad neizravno po-
vlagjiva, onda to srpstvo uz političku težnju,
postaje takogjer srestvo da se naše svetinje
pozabiju i ista vjera, te da na  razvalinam
svete vjere, bezvjerstvo podigne, ne veliku Srbiju,
nego kaos, prevrat i narodnu nevolju; jaoh bo
narodu, koji Boga ne poznaje, može se koprcati,
ali ga čeka ili ropstvo ili uništenje! A ,Dubrov-
nik“ hoće li ne će li, kako smo dokazali iz nje-
govih citata u istom spisu, tim putem je okre-
nuo, jer eda bi ugodio miloj braći, grčko-isto-
čojacim, ne žaca se tih srestava, i bezobzirno go-
ni svoju, pak puklo kud puklo! Uz tazovo se Srp-
stvo i pokojnik pridružio — da li hote ili ne ho-
to ne mogu temeljiti, & od svo,o strane cijenim,
ne hote; i to jer znam, da kad je bio na sve to
upozoren, u jednoj skupnoj sjednici, koju smo dr-
žali ispred g. biskupa, on je odrješito izjavio : ja
za to ne zaam, jer ne štijem ni ,Dubrovnik“ ni
ostale listove Svakako upozoren imao je malko bo-
lje otvoriti oči! Nu bilo kako bilo, pita se: vi-
gjeti pokojnika pri koncu umrlog vijeka svog, uz
taki list, uz jednoga apostata, ne samo moralnim
ugledom, nego neprestanom pisanijom, nadojea su-
blizu istim duhom, u ime srpstva predajačiti, ko-
ga nebi opeklo, koga u sumnju ne navelo? Toli
više, kad se nije žacao, on crkveni starješina pro-
ti očitim propisim svoje crkve, svečano pridružiti
se crkvenim službama, u hramu grčko-istočnjaka ?
Neka dakle ,Dubrovnik“ pjeva što hoće, mi ta-
kovo srpstvo nijesmo mogli, & niti ćemo moći
shvatiti, nego smo uvigjali i uvigjamo u tome ne-
ku tendenciju, koja se samo prikriva srpskom ka-
banicom, a cilja na nešto, što ne treba da pobli-
že naznačimo, Takovomu srpstvu mi ćemo biti u-

vijek protivni i dušom i tijelom, pak nas nazi-

vali fanatičarima i nagjenuli nam sva pogrdna i-
mena na svijetu ; a takovomu srpstvu u pokojni-
ka nijesmo smjeli povlagjivati, nego je posve ra-
zložito, da nam to imadjaše biti zazorno. A to
smo u spisu navlaš naglasili, dok se u prosto srp-
stvo nijesmo prtili. A kad mi se prigoda pruža,
rijet ća ,Dubrovniku“, da ja zazirem i od pro-
stoga srpstva, iz ljubavi prama tužnoj našoj mla-
deži, jer ko jamči, da, ako su im roditelji lojalni,
takva će biti i njihova djeca? A ako ne budu?
Sama pamet uči, da je trudno po ledu hodati a
da se ne posrne.

x

# «

Vas nakostrušen uz ,Dubrovnik“ navalio na
nas punim buzdovanom neki sijedi Dubrovčanin,
i katedratično nam otčitao lekciju po sedam za-
kona: mi smo po njemu ,zasljepljeni strančar-
skom strasti, ne razlikujemo dobro od zla, istinu
od laži itd.“; mi smo ,zaboravili granice dužno-
sti, uljudnosti ; mi smo ,ustali kako tužitelji i
oštri sudije proti bratu starijemu po godinama i
po činu.“ Sijedine imadu tu povlasticu, e se mo-
gu do volje izbrbljati, a da im se ne prigovara.
Tako bi smo i mi, ali treba opazit tomu, gosparu
da kako dubrovčanin, a još prokušani, sijedi, mo-
gao je prištediti navedene uvrijede; da kad za ne-
ke stvari nije znao, mogao je naći nekoga, koji bi
mu ih protumačio; da se je imao držati stvari i
ne mješati i nedužne i nekrive, koji ga ne ulaze ;
da je mogao izostaviti neke antifore koje opetuju
neki ter neki, kad ogrnjeni junješćim runom hoće
da malodušne i naivne zavedu. Taj gospar n. p.
nezna da je jedini starješina u kapitulu Preposit
preč. Boschi, da osim presjedništva njegovoga svi
imamo jednakv dužnosti i jednaka prava; da po-
kojnik nije bio ni po godinama ni po činu stariji.
Taj gospar navagja blagu dušu pok. Vodopića,
kojemu nema se baš što zamjeriti, jer i jesu nje-
gove pripovjetke pravi dragulj naše hrvatske knji-
ževnosti, ali ne zato, jer se nalazi usklik: Cristo
santo, nego jer su pisane zor-biranim jezikom ;
taj gospar mogao je, dapače je imao premučati
da je neko biserje poteklo iz posvećenih ruka ko-
je mitronosue glave, jer su to bile proste šale u
užem krugu prijatelja, kako je bio pohvaljivi obi-
čaj starih naših; taj gospar imao je promisliti,
da se neke krupne i pretile mogu izvaliti, što
svakako osugjujemo, kad se vesela družba nalazi
razdragana, ali da to smeće nije za javnost; taj
gospar, ako uprav sijed, imao se je posramiti 0-
naku neopranu ponoviti, pak bilo i Lamartinovu ;
uda čovjek nije dužan polagati računa o svojoj
vjeri nego Bogu i savjesti“, jer onda
Bog bio utemeljio crkvu i
ispovjest itd., koja onda razlika
i luterca ? Taj gospar imao je ne

i