U

DUBROVNIKU 29. Decembra 1900.

 

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu. Cijena je listu unaprijeda u Otprav- |
ništvu lista: na godinu kruna 9, na po godine 4:50 kruna, za Dubrovnik sa donašanjem
u kuću i za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu s poštom: na godinu 10 kru-
na, na po godine 5 kruna, za inozemstvo 10 kruna i poštarski troškovi. Pojedini broj | gise

toji 20 bel.

lata i oglasi p
otašljivi a dopisi galja se

sto polugodište.
jet priopćeno,

uta tiskaju po odbi i uz razmje
E ekopisi, se = triinja. Listove nefrankiraao ne prima ni uredništvo ni uprava.

 

u se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su i
redništvu.
Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine,

zahvale i ost. plaća se 20 hel. po retku, a oglasi koji se

smatra se da je predbrojen i za doša-

rni popust.

 

 

XIX. Vijek.

Naš će list doprijeti na vaše ruke, štovani
čitaoci, a već će devetnaesti vijek, koji je na iz-
maku, i biti i litisati. Neumitna će povjest, kako
marljivi liječnik, primiti u svoje krilo, minuloga,
oštrim će nožem pretražiti, i gola će istina sinu-
ti. U tome vijeku ljucka zadruga. čovječanstvo,
crkva je li napredovala ili nazadovala? Teško je
dati izvjesni odgovor; toli više, kad od mnogo
dogogjaja isprave su pod ključom, a o tajnam do-
bro čuvanim, obavjestit će se pozni naraštaji. Ipak
u glavnijem potezima dokazat ćemo da je ovaj
vijek od velikog napretka i za ljucku zadrugu, i
za čovječanstvo i za crkvu.

Materijalni napredak svi ga vigjamo, svi ga
tičemo, rijet bi rukama. Da naši dobri stari uš-
krsnu. zinuli bi u ćudu, i ne bi mogli svoje za-
čugjenje iskazati. A kako ne ćeš, mješte trabakula
gorostasni parobrodi; mješte plašivog i dosadnog
brodarenja od luke do luke kao troma kornjača,
brzo i udobno putovanje; mješte konja vratolom-
nog, ili tvrde kočije, da ti prelomi svaki zglob,
mirno i neopažljivo putovanje na mekim  dušeci
ma kroz šine, da preletiš kao ptica. Mješte spo-
rih vijesti, nakon mjeseca, svaki dan s kraja na
kraj i najmanje vijesti. Zanati, obrti, umjetnosti,
sve je napredovalo i divno napredovalo. Blagosta-
nje i udobnost prešla je iz gradova u sela, i
radišni naš težak legne na počinak na mekoj po-
stelji, njegovu kuću rese slike i novotarije, naći
ćeš mnogo toga, što je negda bila svojina imućni-
jeh u gradovima. Jasna svjetlost zamjeuula je
svijeće na ulje, koje su jedva skiljele da ti pro-
kopaju oči, seljak tu se zabavi listom i knjigom,
i njemu je na srcu da zna što se u okolišu ze-
maljskom dogagja. A što će još doći! Brzi sao-
braćaji stegli su glad i nevolju od koje su više
puta skapali oci naši, Čistoća, gajevi, rašće, i či:
sti zrak odmakli su ljute kuge i pomorije, koje
gu kako metlom mele cijele naraštaje. Bogu budi
hvala, pučka naobrazba daje način i priprostomu,
da zna što je ispod njegovih nogu, da razaznaje
što je gore na nebu, gdje u muku i neopazljivo
silna tjelesa pomiću se, i tihim svojim glasom sla
ve Previšnjega Spasitelja svijeh stvorova.

Prošli vijek osvanuo je u krvi i plaču. Go-
rostas čovjek, junak nad junacima ide da svijet
osvaja. Naše je carstvo na udarcu, i potučeno ku-
kavno podlaga se zahtjevima pobjeditelja. Njego-
va sila raste; i samo siloi led, i Moska u dimu
i plamenu ukrote toga diva, komu su se sve kru-
ne poklonile. Ništavilo svijeta. Oo, sužanj nabraja
jade na dalekom otočiću, i države uzimlju drugi
lik, a puci ustaju na polet, koji ne može da spu-
ti u okove ni sveta alianca, ni nikakva ljucčka
sila. Amerika samovlasna, lišila se podaništva gor-
doj Albioni, i prima doseljenika iz svih strana.
Grčka se junački diže da strese igo tursko; Sr-
bija ustaje pomoću Rusije; Italija ustaje za je-
dinstvo; Njemačka tegli svome ujedinjenju ; u svim
narodima probudila se samosvjest, priznanje svo-
ga bića, nastojanje na kulturni i materijalni na-
predak. Veliki umnici, veliki muževi predvode na-
rode, svojim žarim spisima uspaljuju, bude iz tro-
mosti sugragjane svoje; ustaje hrvatski preporo-

ditelj Ljudevit Gaj, ustaje Palacky i drugi, i na:

rodi, koji su drpili podvige, teške okove, ustaju
na noge, hitaju se u kolo, da predadu časno ime
u književnosti oživljelom narodu svomu. Sve to
ne ide kako po loju, bilo je borbe, bilo je pre-
vrata, bilo je krvi; ali je novi duh oživio, naro-
di su dobili ustave, i priličnu slobodu i zadovolj-
stvo svakoga je upokojilo. 1 Balkan je oživio, i
Europa je preuzela drugo lice, i rijet bi okrenula
najboljim putem, da rasprostrani svoju uljudbu,
i da čovječanstvo sve otkupi od sužanjstva, od
surovosti, od divljaštva. I pustara Afrike, i ledovi
Sibirije, i mrtvi pogani Azije, i daleka Oceanija
pretražene su, bjelac hita za ruku i crnca i sme-
gjega, i navodi ih na bratimstvo, diže ih sa bu-
ništa da oholo reku: ta i mi smo ljudi! Dočekali
smo i još jedno veliko dobro, a to je predlog
svesilnoga samodržca Rusije, da se uvede miro-
tvorni sud, koji bi prepone na dobre uredio, i
silnu ranu vojništva i ratova od čovječanstva o-
dalečio. Stvar nije upalila, a krvava je poruga
tome predlogu, borba junačkih boeraca, koji spu-
ćeni i davljeni od strašivog zmaja, bezdušnoga
engleza, ipak se brane i junački brane, da ih svi-
jet u čudu gleda; ali sa svim tim, dobro je da
se do tog predloga došlo, zora je pukla i  osva-
nut će i dan prave uljudbe, kad se meće ljudi
klati, nego svoje razmirice u poštene ruke suda-
ca mirotvornih predati.

Ali nijedna ustanova nije bolje napredovala
do crkve. Vidi se i po tomu da je od Boga. Pr-
vom godinom prošloga vijeka, ona je u dogovoru
sa silnim Napoleonom, podigla razvaljene otare
povratila odmetnike Božijem blagoslovu, Ona je
postostručila svoju moć u Ameriki, u Oceaniji, u
Aziji, u Africi, a u Europi našla je zagovaratelje,
koji su svemu svijetu poznati. Kaez Solaro, Cha-
tubriand, O. Connel, Dondes Reggio, Vinthorst,
o bok Franzoniju, Duppanloupu, Leodohovskiju,
uz vodstvo velikijeh Pija IX i Lava XIII, crkvu
su uzvisili, da i ako je lišena svake svjecke pot-
pore, ipak priznata je, i od dana do dana prolazi
od slavlja do slavlja, do potpune slave, do kra-
ljestva Spasiteljeva.

A kakav je tebi bio mili hrvatski Dubrovni-
če ovaj vijek? Taj je vijek počeo najvišom nevo-
ljom za tebe. Došli čopori francuski, i pod ime-
nom slobode, bratimstva, jednakosti, tebe zapre-
mili, digli barjak sv. Vlaha svetitelja tvoga, zau-
zeli tvrde tvoje bedeme, i okrenuli topove da te
razore. Rašćerali tvoju vladu, porobili tvoje crkve,
odnijeli nepovratom i srebro i zlato, Ah! jadna
sloboda, bratimstva i jednakosti, koja se ne osni-
va na Božijem zakonu! Oko tebe rumene jabuke,
navrvjeli pusti osloboditelji; a tamo silegjije, koji
ti svaki život, svaki polet ugušili. Unutra fraucu-
zi, iz vana crnogorci, drpi jedan, drpi drugi, o-
stavili te prosjaka i nevoljnoga, da bi i kamen
proplako. Ruka sveta velikoga Parca tvoga sv.
Vlaha, od najljuće potištenosti oslobodi te, i novi
ti život udahne, da uskrsneš kako fenix iz pepela
svoga! Neko si doba kuburio, novi Pracat pretr-
pio si grozni brodolom; podigo si se na novo i
tvoje jedrenjače zaplovile širom mora; ali drugi
brodolom obori te; i po treći put ti se osoviš na
svoje noge, i tvoji parobrodi križaju se po silnoj
pućini, i do tebe dopire željeznica, žila kucavica,
da ti prinese nove krvi nove snage; i u tebi se

udobnosti, i isprepliču se žice, koje će te obasjati

| novim svijetlom. Tebe ostavlja u materijalnom do-

bru vijek koji zalazi, & da ti priskoči u boljemu
dobru i sreći novi vijek, koji se eto načimlje. Pi-
ruj i veseli se mili grade, desnica sv. Vlaha ču-
dotvorca tvoga tebe prati, da se domogneš slave
koju si od davna uživao! Hrvatska se tobom po-
nosi, tvoje veleume proučava, grimiznu tvoju ha-
ljinu novim nakitima resi. Stolna tvoja crkva di-
že Spasitelju spomenik dostojan tebe, slave tvoje,
da svjedoči potomcima pitomost tvoju, sreću tvo-
ju, vjeru tvoju. Jest Isukrst Bog i čovjek u tebi
žive, u tebi kraljuje i vladsa, mili Dubrovniče. Ah!
vladao na vijeke, i tebi mili puče udijelio dug ži-
vot, svaku sreću i blago u ovoj zemlji, & spas
podanim dušama na nebesima. To je čestitka, mi-
li štioci, koju vam upravljamo, prvim danom nc-
voga vijeka, i dao dobri Spasitelj da svi dočeka-
mo radosni dao, da vidimo jsrećnu, slobodnu, u-
jedinjenu milu našu majku Hrvatsku !

 

Kapituo Dubrovački i
Dum Ivo Stojanović *)

(Nastavak. Piše A. L.)

A ako ne odobravate, kako možete kazati da
su to misli mnogijeh filosofa svjetskoga glasa, i
tijem neuke navoditi u napast; jer ovi će razlo-
žito zaključiti: ako tako misle mnogi filozofi, za-
što ne bismo i mi? Mogu li se zvati filozofima ta-
kovi skoti? — Mi smo pokojziku zamijerali da je
prevagjao zabranjene auktore. Nevini ,Dubrovnik“
odgovara nam: ,Gleda se kojom je namjerom
pokojnik prevagjao.... to je časovita pomrčina
velikijeh planeta, sićušna tačka u lijepoj slici,
madež na licu cure“. Putine i rutine je li? Neka
»Dubrovnik* upita pouzdanika svoga; pak će o-
bazoati, koji je to gol+mi grijeh, i koje kazne so-
bom nosi. Suztežem se jasnije pisati, jer o nekim
stvarima dosta ih je natuknuti, a da se odma vi-
di. kako svaka obrana ne može a da topljenjaka
posve ne zaduši. Ali što ćemo kad ,Dubrovnik*
gluh je ste strane. — Prigovarali smo da nije
bilo dopušteno pokojniku po izričitim propisima
zakona općiti in sacrio sa rišćanima, a na to nam
»Dubrovnik“ doslovno odgovara: ,U pohagjanju
rišćanske crkve, po našem skromnom mišljenju,
nikakva protivna propisa nema u dogmatici, a dr-
žao se valjda onoga što je nekijem popovima iz
naše pokrajine rekao jedđom učitelj morale u Ri-
mu, koji se ovom prigodom izrazio: vi ste dužni
ne samo javno, nego i u pjihovijem crkvama po«
štovati njihov cbred, pošto i oni imaju na sebi
isti red i posvećenje... Uvjereni smo & pouzda-
ne strane, da kad bi koji pravoslavni svećenik
prešao s njihove u našu crkvu, ne rukopoloži se
izaova.“ Nema propisa u dogmatici? Ćaj ,Dubrov-
niče“, i vi katolici koji želite biti pravi katolici,
naputak S. Kongregacije: ,Jer su često i od dav-
na ovoj kongregaciji po vjerovjestoicim i bisku-
pim bila postavljena pitanja, uz izliku koristi, nuš-
de, pogibelji, dosagjivanja ili progonstva vjernika,
da li je dopušteno katolicim općiti in divinis sa
jereticim i skismaticim, i jer je uvijek ova kon-
gregacija odgovarala : to nije dopušteno, po odred-
bi izdanoj g. 1719, koja se osniva na načelu, da
je općenje sa jereticim i skismaticim i» prazi

podišu zgrade, velebni zaselci, znak blagostanja | +) Za ove članke Uredništvo ne odgovara, Ur.