NE NOSNI OO.

Br. 4.

vo ED. ROG

-

 

_

U DUBROVNIKU 98. Januara 19800.

Godina IX.

 

 GRVENA HRVATSKA

za WEŽIRK iš mo

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu, izuzev 5 puta i t0: prvu
sech juna, jula, avgusta, septembra i oktobra. Broj prije i broj poslije ovih praznika

imadu uvijek po polovinu arka više. Cijena je listu seagrijeća u
sa

godinu nor. 4:60, na po godine tior. 2:25; sa Dubro

Austro- Ugarsku, i Bosnu Hercegovinu s : ma godinu flor. 5, na po godine fior.

2:50; sa snosemstvo fior. 4:50, i poštarski troškovi.
Pojedini broj stoji 10 novč.

subotu mje-

i
Kuće i sa | sta
donašanjem u i sa pr: teni

više puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni
Rukopisi se ne vraćaju. Listove n

Pretplata i placi pladeja se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su
ve tt pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za doša-

no, zahvale i ost. plaća se 10 novč, po retku, a oglasi koji s6

pust.
e ne prima ni uredništvo ni uprava.

 

Pabirci.

Nastavljamo od prošloga broja.

U Trstu bijaše velika skupština načelnika,
zastupnika i inih prvaka talijanske stranke Pri-
morja. Tu se je prosvjedovalo proti ustrojenju
hrvatske gimnazije u Pazinu, proti vladi koja tim
činom tobož tlači svete pravice Talijana i ispu-
calo se nekoliko bombastičnih govora.

U krvi je talijanskoj teatralnost ; njihovi naj-
trijezniji, najozbiljniji ljudi ne mogu da sakriju u
sebi onu žicu komedijaštva, koja odava narodni
im značaj. Ovaki su oni u Napulju, u Rimu, pa
donekle i u samom Milanu, koji, pomno sakriva-
juć ovu narodnu manu, pada u kirikiranu i nena-
ravnu mu ozbiljnu skrsjnost.

Ali ako su ovaki svi skupa — Tršćani se
ipak odlikuju od ostalh. Nigdje se ne glumi više
nego u Trstu. I signori triestini! to je neka po-
java, kojoj se ozbiljan čovjek drugoga naroda vr-
lo teško svikne, Mladi i stari bez razlike imaju
u sebi nešto, što nam se čini naprosto smiješno.
Njihova važnost, u koju su uobraženi, njihova tr-
govačka zlamenitost — il negosiante di Trieste
misli da je prvi na svijetu —; njihovo javno dje-
lovanje, demonstracije, provokacije i sve ono što
poduzimlju skupno i individualno, ima tako izra-
ziti tip triještinerije, da su zbilja vrlo zanimivi.
Grehota, da i njihova zadnja demonstracija nije
o igrana na kakovoj kazališnoj pozornici! ,..,.

Jadnici! Tvliko muke za umjetnost kojoj ni-
ko ne plešće! Prosvjedi i buratinski govori dei
signori irredenti, koji su sigurno došli macifrani
po najzadnjoj modi, da učine lijepu figuru (a to
je u pjih glavno) nas Hrvate i Slovence neće ni
malo razljutiti. Pošto su Hrvati i Slovenci jedan
narod —- Primorje je hrvatska zemlja! Mogu se
oni nadimati koliko hoće — svud na okolo na-
valjuje jak, svjež i nepokvareo hrvatski elemenat,
koji će bujicom narodne svijesti poplaviti i Trst
i Poreč i Goricu, jer potlačeni kmet osjeća, da je
došlo i njegovo doba. Ispred njegove hrvatske
duše mora da isčezava gnjila latinska dekadenca.
Neka prosvjeduju gospoda Triestini : hrvatski ži-
valj raskopao je kompaktuost Trsta već odavna:
hrvatski težak, radnik, posjednik, trgovac, činov-
nik, svećenik, advokat, liječuik, učitelj, pisac 0-
svaja Trsat, kao sto će osvojiti Primorje, a tali-
janska iznemogla prepotencija samo uskoruje o-
vaj dan. Ko se boji jedne jedine gimnazije što
će se podići većini pučanstva pokrajine — taj
je narod zbilja u desperatnom stanju. Naprijed
junački naši Primorci, budućnost je hrvatska | Trš-
ćanski kougres nije bio drugo nego stenjanje pro-
tivnika na umoru, Nebojte ga se! Oa je čest one
rase, kojoj budućaost ne namijeni više nikakve
uloge u povijesti svijeta,

Sad nastupa naša era!

s
, #

I Srbi su — dični saveznici ovih i ovakih
Talijana — imali svoj sastanak — u gradu gdje
ih nema, u Spljetu. To će se razglasiti po plaće-
ničkim i inim novinama. Spljet i srpski sastanak
doći će ovih dana više puta skupa, Neupućen čo-
vjek, kada to usćita, misljeće, da je taj Spljet
srpski grad. A na to oni i računaju, i njima je
u prvome redu do prolasnog efekta, Nego ovaj

, put srpski rad na sastanku bio je vrlo plodan i

mi im na njemu iz svega srca čestitamo. Tako
zvanim Srbima katolicima pošlo je za rukom, da
zavežu i zamotaju Srbe pravoslavne, kako baš
treba. Srbo-katolički ,Dubrovnik“ proglašen je or-
ganom stranke u priznanju, koje mu se je izjavi-
lo. ,Srpski Glas“ ne samo što nije spomenut,
nego mu je još izrečena i nepouzdanica u onoj
istrazi o upravi lista, koja je naregjena. Bilo je
doduše tamo nekoliko i Srba pravoslavnih, ali
jedan dio njih samo su služili pro forma, a drugi
je tu, jer ne vjeruje ni u palicu. Tako se barem
oni isti javno razmeću. A sad, draga srpska vjero,
i ti pravoslavno srpstvo, mi vas najljepše pozdra-
vljamo, radosni na uspjehu što ga polučiste, Što
tražili to i našli! Sastanak u Spljetu razbio je
gospostvo pravoslavnih popova i kalugjera u srp-
skoj stranci. Ovo je megjutim tek početak, ali ko
dobro počne polovinom je gotov. U ostalom ide-
mo da vidimo je li ovim zbilja sve dovršilo kako
se to uobražuju srbi kstolici i oni pravoslavni
koji su, na dobre ili na zle, prisiljeni da ih slijede.
« x

x

Pa pošto je u današnjim pabircima na dnev-
nome redu neko umjetno naduvanje i posiranje
hrvatskijeh protivnika, to ćemo ih završiti trećom
kiticom (jer bez treće nema sreće), ako samo po-
gledamo malo na istok. Na Cetinju regbi da su
poprimili, uz srostyo i savezništvo, i nešto malo
talijanske ćudi. U Crnoj Gori zamišljaju se veli-
ke osnove — Bar će se pretvoriti u trgovački
emporij prvoga reda, ispred koga će da se sakri-
ju New-York i Liverpool; podižu se tvornice na
šećer i kalcijum karbid, koje će da prave konku-
renciju velikoj srednjoeuropskoj industriji; tjera
se racijonalna sječa prašuma, — i toliko drugijeh
lijepijeh stvari. Dobro obaviješteni ljudi smiju se
ovijem pokušajima, koje pokazaše nepraktičaost
i pjesničku faotaziju crnogorskih državnika. Sve
te lijepe ideje propadoše jedna za drugom, jer
bijahu kule na oblacima. Bar bi postao trgovački
grad prvoga reda, al niti ima što da iznosi, ni za
koga da uvozi; crnogorski puk mogao bi da in-
dustrijom pravi konkurenciju Rajni i Mancheste-
ru, al on niti umije niti hoće da radi; sječa pra-
šuma može da unese 60.000 fior. godišnjih, koji
u budgetu bijahu već uvršteni, al tih prašuma
naprosto nema; tvornica za šećer uspjela bi bila,
kad bi bilo polja za sladornu repu; ona za kalci-
jum karbid donijela bi velike koristi, ali Nijemci,
za to pozvani, povratiše se kući. I tako flasco
za fiascom /

Kada ko čita ove retke, a ne zna još nešto
drugo, reći će: Ej slobne li ,Crvene Hrvatske“ |
Ta zar nije svakome, pa i Crnoj Gori, slobodno i
dužnost, da se brine sa svoje dobro i napredak ?

Polagano, ljudi, da se u osudi ne prenaglite,
Jest, slobodno je i dužnost je i mi mne bi isticali
neuspjehe onijeh pokušaja. Ali ovi pokućaji bijahu
po ovamošnjim srpskim listovima — osobito kros

Slavenstva, biće zar i nama dopušteno, da se od
ovih Slavena — ako ništa drugo, barem obrani-

mo! Prijatelji ,bratske sloge“ neće nam valjda
uskratiti ovo naravno pravo.

Ele poslije tolikih fiasca, na Cetinju sada
premišljaju kako bi spasili siromašni narod (ili
namakli novaca za svoje svrhe) sa — lutrijom !
Lutrijom dakle, koju vas izobražni svijet smatra
kugom za blagostanje prostoga naroda, misle ta-
mo da će se prikupiti crnogorski kapital. — I
»Srbobran“ je sasvim ozbiljno donio ovu vijest |

 

Srpstvo.

(Za ,Crvenu Hrvatsku“ piše Ivan Andrović).
IL

Potvrda narodne svijesti jednoga naroda je-
ste jedan medju najljepšim dobitcim duha našega
stoljeća, a težnja Hrvata, da skrše prevlast sviju
inostranih elemenata, koji teže za raznarogjenjem
narodnoga značaja od pokrajina, u kojima oni 0o-
bitavaju, jeste sahtjev moderne prosvjete. Zaista;
čemu je potrebitno tražiti Hrvatsku u Arhivim,
kao Mletačku Republiku i Anseatički Savez, da
uzmognemo narodno ustvrditi, da zaključimo, što
hrvatski narod ima pravo da bude i da zahtjeva
budućnost? Gdje je povjest slobodnih Amerikan-
skih Republika i nekih  moderno-prosvjetljenih
naroda ?

Većina narodnosti od žitelja odlučuje onu od
pokrajine, dočim listine, povelje, zakoni nijesu ne-
go nuzgredna stvar. Svako pak istraživanje na-
rodnosti mora da stoji u suglasju sa povješću i
naravi, Govoraše glasoviti povjesničar Mommsen :
»Durch die Verdammung der Nationalititsbestre-
bungen kommt man in Widerspruch mit der Ge-
schichte und Natur. Allerdings steht das Men-
schenthum, die Humanitit, iiber die Nationalitat,
aber allgemeine reine Menschenthum soli und kann
sich eben nur in Individualismus und in der Na+
tionalitšt entwickela.“

Narodnost ma koje mu drago pokrajine nije
u tvarnim stvarim, nego u osjećanju ljudi. Čigo-
va su brda? Hrastovi, koji od vijekova trajaju bi«
jesnoći oluja, nijesu niti hrvatski niti srpski, da
li naravski. Hanibal je prešao megju Alpa, i Na-
poleon ih prešao; obadva su kušali da su megje
od naroda uvjetue, Ovu je istu stvar kušao i kralj
Alboino, kada u društvu Longolarada, Sasona i

ji

lil
lili
Hilir 3

Srbobran“ — obješeni na veliko svono; s njima | Tanslingher, koji sasvim da je bio tugjeg pori-
se insinuirala i jedna politička, nama veoma pro. | jekla, došav u Dalmaciju, dičio se je hrvatskim
tivna misao; oni našoj srpskoj štampi služiše kao | imenom, tako da u predgovoru prvoj knjizi Ae«
reklama sa srpsku ideju — pak je sato i naša | neide, hrvatski po njemu prevedene (Mletci 1688
dužnost, da ih pokašemo u svoj svojoj golotinji. | kod Juliani-a) brojeć i sebe megju dalmatinski
Jest na Cetinju su Slaveni, ali i mi smo | narod, veli; Tako da svi Hrvati jesmo.

Slaveni! Pa kad se oni drugi Slaveni ne žacaju Činjenica je pako kojoj se pokloniti mora-
protiv nas zdrušati i pomagati najljuće dušmane , mo, da od Raba do Spiče to je hrvatska pokra«

NAROD+ PEPUDLIKA +. SMA

NAVČNI OAVNIH