zin eničsnNid aa

dr Fo ti a Po

 

 

List izlazi svake subote kroz cijelu godinu, izuzev 5 puta i to: prou
sta, septembra i oktobra. Broj prije i broj poslije ovih

imadu wvije, olovinu arka više, Cijena je listu jeda u Otpravmštvu lista: na
godinu nor. 4:40, na po godine flor. 2:25; za EE donašanj
i : na godinu fior. 6, na p0 godine for.

sec& juna, je av;

A ustro- , & Bosnu Her 8
2:50; sa inosemstvo fior. 4:50,
Pojedini broj stoji 10 novč.

Talijanci ?!

Impertinencija, koja obvlada našim razna-

troškovi. '

| rogjenim izrodima po Dalmaciji, prelazi svaku
, granicu.

Čitamo u , Dalmati“ sitnu vijest iz Dubrov-
nika: napadaj na presvj. bisaupa dr. Marčelića,

_ zašto nije svoju korizmenu poslanicu objelodanio

i na talijanskom jeziku? Ili dubrovački Talijanci
nemaju pravo da znadu i razumiju riječi erkovnog
starješine? pita dopisnik Dalmate.

Pitanje, samo po sebi, prije je kadro da po-
budi smijeh, nego li da dade motiv jednome član-
ku. Ali u. Dalmaciji, zemlji iznimaka, vidimo da je
sve moguće. A uz to vidimo staluu tendenciju sta-
novitijeh izroda, da u našu pokrajinu presade tu-
gji narodni značaj. Tako više Dalmata ne piše :
autonomi di Cattaro, Ragusa, Spalato, Sebenico,
Zara, nego ih zove: GU Italiani! A kako svukud
ima bedaka, koji misle da je neka velika stvar
isticat se vno što nijesi, tako vidimo da ta nami-
sao megju autonomasima korjena hvača, pak će-
mo do brzo čitati, kako svi oni tipovi u širokim
gaćama i crvenim kapicama postadoše preko noći
pravi pravčati Kalabrezi.

Glavna zasluga ide i ovdje našu ,braću“ Sr-

_be, koji ne sauwo politički kompromis učiniše i o-
vu eksotićnu stranku u životu podrže — nego i-

du i podupiru Leghe, namijenjene iskorijenjenju
našega jezika — idu i podupiru njihova drustva,
u kojim se mrkim okom gleda, ko se čuje da go-
vori hrvatskim — & po braći Srbima, njihovim
"srpskim jezikom.

Qvo će se takogjer upisati u zlatnu knjigu

' srpskih zasluga za Slavenstvo.

Dubrovački Tahjanci?! Gdje su? Ko su?
na dvor s imenima | Prigodom ustrojenja politič-
kog talijanskog društva za Dalmaciju bi otposlan
iz Dubrovnika brzojav sa potpisom: Dubrovačka
talijanska omladina. Na ovaj bezobrazluk zatra-
žismo, da nam iznesu dva, cigla dva! mladića Du-
brovčanina, koji će se usuditi reći da su Talijan-
ci, Naš upat, kako je naravno, ostao bez odgovo-
ra. Ali nakana izroda nije zaostala, kada dopisnik,
pa bio on ko. mu drago, govori 0 nekakvom du-
' brovačkom talijanstvu !

' .Na ovu nečuvenu drzovitost i izazivanje ne
imože se odgovorit nego ovako;

: ' Prije, dok je talijanski jezik bio, uz mate-
rinski, neki pomoćni jezik kulture i saobraćaja
“sa ostalim svijetom — i ako se za nj zaklanjala
jedna protunarodna stranka — ne bijaše nam ta-
:ko opasan.

Ali danas kada se pod tim jezikom razumi-
je i-narodni značaj naroda, koji u Dalmaciji ne
opstoji; kada“ se talijanski jezik smatra simbolom
protuhrvatstva i najboljim srestvom raznarogjenja
djece naše — e onda je dužnost svakoga pravo-
iga Hrvata, da taj jezik goni iz svoje kuće. Jer
on više ne prestavlja kulturu, nogo ideju tugjega

Ne radi se tu dakle o pobošnoj šelji radi
korismene pošlanice; radi se o nakani koja očito
prodire: da se naime- megju nas posadi i raširi
'tugja narodnost. Mise tome moramo opirati svi-
jem srestvima, koja nam ustav, zakon i ljudsko
pravo dopuštaju. | sova

 

U DUBROVNIKU 25. Pebruara: 1899.

subotu mje-

em u kuću i sa

Kamo pak teži i što hoće ova umjetno go-
jena talijanština, to se jasno vidi iz njezina rada,
a još jasnije opisa ona glasovita Leghina dopisni-
ca, o kojom bi govora u zadnjem broju. A zani-
mivo će biti da se i to zna, da sve ovo misle,
goje, rade i napućuju ljudi, koji su većim dijelom
e. k. austrijski činovnici.

Regbi da to stanovitoj gospodi u Zadru ni
najmanje u oči ne upada. Njima je glavno da se
oni ne bi zauzimali za sjedinjenje sa Hrvatskom.
Ta Hrvatska je ona, koja valjda stoji van gra-
nica habsburške monarkije?!.....

 

Srpstvo.

(Za ,Crvenu Hrvatsku“ piše Ivan Andrović).
VI.
Spomenuli smo primjer ,hrvatskog starinar-
skog društva“ u Kninu, a sada da spomenemo

samo nešto. '

Nesugjena naša braća Srbi prečesto prigo-
varaju Hrvatima, da hrvatski biskupi i svećenici
neprekidno misle na to, da silom, intrigom ili na
prevaru pounijate ili pokatoliče Srbe. U poznatoj
raspravici: ,Evo što ste riam krivi“, zamjerio je
Dimitrija Ruvarac, šćo smo mi Hrvati ,»uviše ve-
liki Hrvati.“ 1) Ova Ruvarčeva neumjestna za-
mjera odskače nam najpače kada je križevački
grko-katolički biskup Julij Drohobeczki otputovao
na kanoničku vizitaciju grko-katoličkih župa u
Dalmaciju.

Biskupov put u Dalmaciju uzrujao je kriv-
ce. Najviše smetoja pravilo se grko-katoličkoj žu-
pi u Vrlici, Tamo je, načelnik Srbin Kulišić) i

1) Ovdje ću spomenuti dvije činjenice iz moga života.

Kada sam na 20 septembra 1896 na prolazak u
Beograd, imao čast biti primljen od slavnoga biskupa J.
J. Strossmayera, kao takogjer za njegovim stolom obje-
dovati, reče mi slavni vladika; ,Sinko, mene u velike ra-
duje, kada vidim, da i naši mladi ljudi rade za slogu je-
dnokrvne braće Hrvata i Srba“.

U istinu Strossmayer je prvi sin Hrvatske; on je
prvi i najveći Hrvat, Ali pored toga, hrvatsko-srpska slo-
ga nema zagovaratelja, ni većega auktoriteta, ni tvrgjega
osvjedočenja, ni čišće iskrenosti. Ipak je ,Srpski List“ u
broju 6 godine 1881 pisao; ,Biskup Strossmayer svoja
vjerska načela prostiruć, crnim pečatom pečati svoja dje-
la, orugje je bratskoga pokolja.“ Nije li ovo, kao što i
napadaji na zaslužnoga fra Luigja Maruna, po srpsku ?

Druga bi činjenica bila, kada sam bio u Beogradu.
Ispovijedam — a čemu tajiti? — da kada sam nogom
svojom stupio na slobodno i sveto tlo srpsko, kao nekak-
va me stuga minula, odahnuo sam dahom slobode, To je
bilo na 24 septembra 1896, prije dakle nego je Milan do-
šao u Srbiju. U Beogradu sam odajeo u plotelu Novi
Svi.“ Objedujući za istim stolom ajedne i Dr. M., koji
me znatiželjno upita : otkuda sam ? Ja mu odvratih is Dal-
macije, Na to on mi reče: dakle vi sto Hrvat? Ja mu
ječno odgovorih ; pa smo se stali razgovarati o nesretnom
današnjem hrvatsko-srpskom sporu. Tekom rasgovora o-
pasio sam, kako Dr. M., svaljiva većma krivnju na Srbe
na Primorju, nego li na Hrvate, posivljući se često na Po-
lit Desančićeve riječi, govoreći, da stavimo za čas, da
Dalmacija nije hrvatska, ipak zagonetno mi je, sašto Srbi
u Hrvatskoj, o kojoj se ne moše dvajiti, da nije hrvatska,

ne rade složuo sa Hrvatim proti Magjarim, nego podupi-
raju Khuena ?..,....

Rasgovor sa Dr. M, ostati će mi neizbrisiv u mojoj
pameti do hladna groba, Istina je da će Dr. M. biti aois
rara, ali ime hrvatsko — govorim onda, a sada pod Mi-
lanom ne znam, nije toliko zasorno, kako se

2) Neka se tvrdo sapamti i ova, Kada je iutriguom srp-
skom propao Klaić pajprvi radi Klaićeva neizbora svojom

NAROONA REPUBL!KA Hir? KA

NAUČNA BIDLIOTEKA, 50240734

  

srpske toleraacije vjerske i gragjaske pod načel-
ništvom posrbljenoga Kulišića, gdje su oni u vla-
sti i većini, kada ne bismo imali već drugih ilu-
stracija te tolerancije.
Srpski Glas“ imao je povodom pohoda bi-
skupa Drohobeczkoga u Dalmaciju dopis: iz oko-

| lice Drniša, gdje se ironizuje maleni broj i sito-

tinja grko-katoličkih vjernika u Dalmaciji. Vidi
se, da je bratiju smeo biskupov dolazak, kad :za-
boravljaju, da taj maleni broj uz tolike neprilike
sa srpsko-pravoslavne strane dokazuje još silu os-
vjedočenja tamošnjih grko-katolika i nemoć naj-
većih bizantinskih intrigua proti njihovoj ustraj-
nosti u uniji, koja baš radi svoje unutarnje sile
njih tješi u teškim prilikam i crnim danima, dok
se pred njom tresu kao neko pred tamjanom oni,
što proti njoj intriguiraju tamo, gdje se danas u
Dalmaciji vedri i oblači. — Svoju opaku, pokva-
renu, bizantinsku ćud iskalio je pisac toga dopisa
u ovoj izreci: ,Maogi od poštovanih čitalaca -ne-
će može biti ni zvati, da ovamo kod nas, uz :08-
tale nevolje, ima nešto i wmijata, koji u crkve-
nom odaošaju stoje pod jurisdikcijom križevačko-
ga biskupa.“ 8) iu
Šta bi rekao ,Srpski Glas“ i-braća Srbi, da
ko njihovu pravoslavnu vjeru nazove:. ,nevoljom?“
Našoj nesugjenoj braći, što i u majnošije do-
ba toliko viču na propagandu rimpapizma, na in-
trigue proti pravoslavju i na netoleranciju kato-
ličkih Hrvata, stavljamo na srce, neka zabilježe
ove srpsko-pravoslavne intrigue proti grko-katoli-
cima u Dalmaciji, pak neka, podmećući drugima
intoleranciju, razmisle o smislu 0ne::,Medice, ca-
ra te ipsum.“
Kada je jedan srpski književnik riapisso
3em broju god. 1897 ,Brankova Kola,“ što izlazi
u Srijemskim Karlovcima članak: ,Pred srpski
literarni kongres, u kojemu je izlagao, da bi taj
kongres bio nepotpun, kad se ne bi postavio na
širu osnovu, t.j.ako ne bi obuhvatio sobom i hr-
vatske književnike. Taj članak tako je triježno,
lijepo i objektivno napisan, a u želji, kako 'veli
pisac, ,ut audiatur et altera pars,“ da se je,to-
mu pozivu odazvao i ,Obzor,“ dok je o takovom
kongresu on pisao već godine 1896 u mjesecu
uktobru. "5 Mud
Mi nećemo pisati o koristi takova kongresa
jer o tomu, ako Bog dade zdravlja i sreće pisati

"ćemo drugom prilikom, i jer to sle spada. na stvar,

koju ovdje hoćemo da raspravimo. Mi hoćemo sa-
mo da pokažemo, ko je protiv sloge. Što se je

"dogodilo? Eto ,Srbobrau“ pisao je protiv kon-

gresa književnika, ako bi se tu sastali i hrvatski
knjiševnici, pak navagja od riječi do riječi ove