prion; si

 

 

am
\ svake subote kroz cijelu godin

polovinu arka više. Cijena je listu un

i :40, na po godine flor. 2:25; sa sa donašanjem u kuću i sa

# S E inu s CI ivanaa < kara E
: 5043: or. 4:50, troškovi. tiskaj pogod' razmj
8 pojedini broj stoji 10. nori pisi se ne vraćaju. Listove

avgusta, septembra i oktobra. Broj prije i broj poslije vvih praznika

a dopisi salju se Uredništva.

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje sa
! o list kad mu pretpista mine, smatra se da je predbrojen i sa doia-

A elena; priaplano. zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se

Pa no prima ni uredništvo ni uprava

 

Pošto u prošlu subotu, po programu, nije
lisy izašao i ovaj broj imade svoj prilog.

 

U ime sloge!

Naša slatka braća Srbi naumiše da proslave
pedesetgodišnjicu književnog rada Zmaj Jovana ,
Jovanovića — u bijelom Zagrebu. i

Svečanost je zamišljena plemenito, i pevino:
vesele se braća veselju svog pjesnika — ko da ,
im na to zamjeri? Ali je pripravljena i udešena !
himbeno i podmuklo — upravo po srpsku !

Srbi znadu da je Zagreb središte hrvatske
kulture. Oni htjedoše u tom središtu da inšenira-
ju srpsku demonstraciju, proglašujuć — ime slo- \
ge! — na usta Bogdana Medakovića taj naš Za-
greb — središtem kulture srpske!!

Hrvati na ovu provokaciju moradoše mučati
— u ime bratske sloge! |

Na svečanost moralo je da dogje što više
Srba iz Bačke, Banata, Srijema i Srbije — neka |
brojem začine i barem za jedan dan učine, da se
o Zagrebu govori kao o gradu, u kom se može
sabrati i slaviti velika srpska slava.

Ali za to je trebalo prostorija hrvatskijeh
društava. Obratiše se na ,Hrvatski Soko“, da im
svoje ustupi. Naša braća Zagrebčani ne umjedoše
da prozru u namjere bizantinske i ustupiše Druš-
tvo. A braća Srbi iz zahvalnosti, na Posivim is- ,
pustiše ime ,Hrvatsko*, pa metnuše, da će se
svečanost obdržavati samo u ,Sokolu“. I ovo o-
pet u ime sloge!

U ime sloge hrvatsko akademsko društvo
»Zvonimir“ u Beču nazvaše: slavensko potporno
društvo Zvonimir“ — samo da ne spomenu na-

Pozvani, dogjoše mnogi Magjari iz Ugarske
i tu u Zagrebu, u srcu Hrvatske, ostentativno

držahu magjarske govore, u kojim izrazivahu svo- |
| je simpatije Srbima. A magjarski listovi u ovoj |
| prigodi stadoše jaukati, da Hrvati progone Srbe
u Banovini. I jedni i drugi zaboraviše u ovoj pri- ,

godi na Banat i Bačku.

Na banketu u čast Zmaju u pri»uću Magja-
ra i Srba ustao je jedan Srbin, dr. Dimović i
nazdravio gosp. grofu Khuenu Hedervary.

U isto doba, kad je Bogdan Medaković, uz
oduševljenje Srba i Magjara, ,proglasio“, da je
Zagreb postao ,centar srpstva“!

I ovo je sve uragjeno — u ime sloge i brat-
ske ljubavi!

I dobroćudnim Hrvatima bijaše toga previ-
še. U Zagrebu dogje d» demonstracija. Omladina
sveučilišta gnjilim jajima napane goste. Redarstvo
i vojska morade izaći da brani njih i prostorije,
gdje su se ove nevine provokacije kovale.

Na to zaori bizantinski plač srpskijeh novi-

na o nesnošljivosti i fanatizmu ,braće Hrvata“.

* *
*

Evo u kratko cijele afere sa Zmajevom ,sve-
čanosti, na kojoj vidjesmo Magjare i Srbe, gdje
ih je u duhu spojila jedna namjera, jedna ideja.

U Dalmaciji s Talijanašim — u Hrvatskoj
g Magjarim — u Srijemu sa Nijemcim (u Mitro-
vici Srbi proti Hrvatim sklapaju kompromise s nje-
mačkim došljacim) uopće svukud sa protivnicim
slavenstva — kao prava slavenska, narodna stranka.

Ne treba ovim činim nikakovih komenata.
Ali treba osude, i to žestoke, onijem Hrvatima,
koji još meće da vide, da je sa Srbima — sa o0-

|

žlijebom istine, koja hoće i mora na svaki način
unići u zadimljene moždane.

Moralo je, mora ovako biti!

Treća republika nije nikada imala ničije na-
klonosti: (? op. Ur.) stvorena sa demokratičkim
vidom i u časovim narodaog uzhićenja bila je
pozdravljena kao spasajuće drvo sred užasne olu-

je vjetroćudnoga francuskoga naroda; galski na-
rod u bjesnilu svog očajanja pograbi ono jedito

|

| spasajuće srestvo, i nije imao ni vremena ni že-

lje da opaža ako li je sredstvo bilo zdravo ili
oštećeno, sjegurno ili pogibeljno; za to ne bijaše
vremena, dok jedita tadanja želja, da se spasi od
hujećih i proždrljivih talasa.

Francuski narod bio je prevaren te je sama
sebe varao, jer je to drevna kob, koja teži nad
onim ljudim, pravim galskim baštinicim, koje nam
Julije Cezar tako krasno opisuje u svomu De
bello Gallico“: lasni ljudi, koji ,semper de novis

, rebus student“.

'

' vim Srbima — nemoguć svaki sporaznm; da je | ona je

U ovomu amor novi bijahu zaista zadovolje-
ni Francuzi za kratkoga razdoblja njihove treće
republike : ali jedno neprestano zadovoljstvo izra-
gja se u nepriliku, koja pak daje mjesto novim
željama, daljojim istraživanjim i češnjama za no-
vostim

Poviiest ovih zadnjih godina i odveć je po-
zoata, a da ju mi sada pa i u najkraćemu izvat-
ku dademo. Zgoljne su činjenice, što se zbivaju
u onoj nemirnoj kćerci latinštine, koju ćemo da
proučimo.

Dreyfus isčezniva, jer se je poosobio u Ne-
vinosti, a ova je nešta više od prognanika na Vra-
žjemu otoku; nešta je više od Zole i Francuske :
jedan dio božanstvenosti i vejmeh se sve-

še hrvatsko ime! doba, da od njih branimo ime i opstanak, a na- | togrdcim, koji preziru, peuju, ismijavaju, progone,

U ime sloge u pozivu na izlet na Plitvička
Jezera naštampaše da su to srpska jezera. Srpska |
jezera ? Srpska jezera u Hrvatskoj! |

Ovakovijem se provokacijama misljela pro-
slavit pedesetogodišnjica Zmaj Jovana Jovanovića |

Reći će nam 806: to su sitnice! Jest, sitnice
su; ali sitnice, koje pokazuju jednu tendenciju, '
koje pokazuju veliku i prikritu mržnju na sve 0-

no što je hrvatsko. |

1 htjedoše da Hrvati oslijepe i da im na tu
slavu dogju!

Mi se ne čudimo onim izrodim hrvatskim u
Zagrebu — td to su pitomci pravoslavnih Hrvata
ili doseljenih trgovaca Grka. Oni se svojeg imena
odrekoše i dosljedno tome moraju da ga i mrze.
Najužasniji brvatožderi jesu baš ovi odoarogjeni Hr-
vati u sred Zagreba. Jer kudgod se okrenu sve
im je hrvatsko — kao biku crvena boja. --

Ali se čudimo Zmaju Jovanoviću — tome

 

de o ,slozi“ da ostavimo za budućnost. Uz ovake
pojave sloga je nemoguća. Brat nam pruža ruku
sa farizejskim potemjehom na ustima. U drugoj
mu šaki sakriven je nož, dok tugjinac svake dla-
ke u potsji čeka, da mu u pomoć priskoči, ako
mu do nevolje bude Mi se tome bratu ne može-
mo približiti, ako nam je narodni život drag.
Branimo se — pa što Bog da i sreća junačka |

J' acceuse!...

piše Ivan Andrović. *)

Dogjoše činjenice i dadoše nam potpuno
pravo. Dreyfusovo pitanje skoro isčeznjiva : ono
je stvorilo vas sadanji metež u Francuskoj.

Moralo je, mora ovako biti!

U jednoj zemlji, u kojoj se je počinila kr-
vna poruga pravdi, uzalud se obmanjivati u ča-

I

|

razglašenom pjesniku sloge Srba i Hrvata. Zmaj ' sovitomu štropotu pljeskajuće svjetine, jer opoje-

kao značajan čovjek nije smio dopustiti, da se ' na svjetljenjem pozlaćenih divizija: uzhićenje o-

njegovo ime upotrebljuje sa provokaciju i uvredu | pojena naroda, prestaje kao čarolija pod mraznim

plemena, koje on nazivlje bratskim i megju koje  ——

se naselio kao gost. | *) Rado donosimo ovaj členak našega saradnika, pri+
Kaži zd ooo a or san e Ae

aru i smejao) hoće reći, da je i on kao i oni — | nak s jevrejskog gledišta. = | :

da su svi jednaki, a riječi mu o slosi i ljubavi ' Ne slažemo se s njime u mnogim moijenjim israže«

NAĐPODNA REPUBLIKA HTVA TSKA

MAUNA BIBLIOTIKA, DUBROVNIK

tlače božanstvo!

Dreyfus isčezniva, jer je napokon francuski
narod shvatio da je bio prevaren u svojoj dobroj
nakani i u svojim rodoljubnim ushićenjim : jer je
ovaj narod napokon rasposnao u progaanikovim
optuženicim nekoličinu koji se uro-
tiše proti domovini i za Francuze je Dreyfus ne. .

svoje gorke suze, duša se njezina raduje, jer na-
pokon stalna da će ogrliti onoga, kojeg je toliko
ljubila, toliko obožavala, sada kad joj dolazi o-