Fošto u došastu subotu list neće izaći, ovaj broj imade svoj prilog. Sa Drave. I. = Samo tako možemo razumjeti, što se to po hrvatskim krajevima zbiva protiva nama Hrvati- ma. Ta gdje bi mogao pametan Srbin ma bilo gdje biti proti Hrvatu ?! Šta može imati Hrvat, & da ne dijeli sa bratom Srbinom. U hrvatskim kra- jevima upravo mora razuman Srbin podupirati hrvatsku misao. Jer hrvatski napredak, napredak je i srpski. Da smo mi različiti narodi, kao što su Magjari i Hrvati: onda je razumljiva opreka. Ma- gjari rade gdje mogu proti opstanku Hrvata; tu je razumljiva borba. Kada su Srbi proti nem Hr- vatima u svim hrvatskim krajevim ... to je upra- vo samoubojstvo i ništa drugo. I ne možemo toga nikako drugčije razumjeti, nego vizantinskim cin- carskim fanariotskim odgojem zastrovan srpski na- rod. Samo ona ćud carigradskog fanara mogla je uštrcati u srpstvo tu sotonsku mržnju na sve što je hrvatsko i katoličko. Nego taj grijeh slijepe mržnje osvećuje se već sada na samim Srbima. Pogledajmo koju bru- ku, koju sramotu čine Srbi iz svoje Šumadije, kraljevine Srbije. Mi bi mogli pljeskati rukama, te se i kako radovati nad nedaćom srpskom tamo u kraljevini Srbiji, eto čitavom svijetu na vidiku, koju pokoru čini od kraljevine Srbije prvi kralj Srbije grof takovski. I to već odavna. Mi baš ne volimo radikala, jer i ti su vodili šumadinsku bratoubojnu politiku proti nama Hrvatima, što vi- še napunili sa Srbiju hajducima; mješte da pred svojimi vratima metu, oni su počeli mesti po Hr- vatskoj, plaćali su izmećare ,Srbobranske.“ Nije čudo da ih je stigla kazna božja: ko pod drugim jamu kopa, sam u nju pada. Nu bili oni krivi ili ne: svakako čudno se nas poštenih Hrvata dojim- lje; da je Srbija na tako niske grane spala, da u njoj grof Takovski red pravi. Veće ne može biti bruke, kada čovjek kova takovskoga pozvan je, da red pravi!? Neka niko ne rekne: svaka sila za vremena. Neće ni Milan vjekovati .... dista lijep red, što će ga on uvesti... kažu, koji dobro poznaju Srbiju, da baš ni nije Milan uajgori čovjek u Srbiji. Da ima mnogo i mnogo gorih od njega... kao da imaju pravo. Jer da ima pravih Srba u današnjoj Šumadiji, u kraljevini Srbiji: ne bi mogao grof takovski u njoj red praviti. Šumadioci jedni druge hoće da se megjusobno izjedu. Ne ima otačbeničtva srpako- ka. A kako da ne ima? Mi smo natuknuli kako ga i ne može biti? U Šumadiji, u kraljevini Sr- bije, bit će starinom Srba jako malo, jer najpo- slije nije ni bio Beograd središte srpstva, Tu 80 nahodi k va življa, samo pravih istinskih Sr- | ž : i : Hir i i i i i i p H H U DUBROVNIKU 21 Oktobra 1899. md onog Lukin Lazića, što blati u ,Vraču pogagja ču“ hrvatski narod... koje čudo da u ovakih Sr- ba od juče ne ima Bogdan Jugovića ne ima Stra- hinića, već su jednostavno šumadinske ciucar- ske šuške. No grčko istočni po Bosni Hercegovini Dal- maciji i Crnoj-gori to je sasma drugo obličje. Vi- djevao sam Srba po Hercegovini sasma naličnih našim zagorskim staro-hrvatskim plemićim, a tako se i Crnogorci cdlikuju hrvatskim obličjem u ko- liko u njima ne ima škipetarske krvi. A to i jesu jošte oni pravi naša prava i istinska braća hrvatska. Nu razasijan je taj otrov i megju ovimi Srbi, na- ročito u Crnojgori. A niko dragi nije posijao, ne go prećani, t. j. Banaćani i Šumadinci. Oni su bez- vijerstvo i razkalašenost i & Crnu goru unesli, a i druge zloće. Ali ipak nije toliko zaraze ovdje koliko ondje. Počelo je od nekoliko godina po Dalmaciji i Crnoj Gori takogjer po ,šumadinski“ se politika voditi od strane ondešnjih Srba. Prije nije bilo tako. Bilo je vremena, recimo 48 godine, gdje ne bi bio mario gospodar brda pjesnik ,Gorsk.g Vjenca“ priskočiti u pomoć hrvatskomu banu Je- lačiću. Po tih godina Srbi_vojevahu za sjedinje- nje pod hrvatskim barjakom, dok nije za bak- šiš preokrenuo kabanicom Ljubiša: te zadanu pri- segu pogazio. Eto otkada u kolijevci hrvatstva datira se srpska politika, dalmatinskih Hrvata. Baš se imaju čim ponositi ! ? Nego je začudno kako se nahodi Hrvata, ko- ji se tako zaboravljaju; pa tomu jadnomu srpstvu zapostavljaju svoje ponosito i časno hrvatstvo ! Srpstvo gdje goć ono bilo oli se nahodilo, svagdje igra upravo nebratsku ulogu. Svagdje snuje i sa hrvatskim i sa svojim dušmanima. Mora biti čo- vjek vrlo ograničen kad može srpstvu pogoduvati proti hrvatstvu, naročito u Dalmaciji. Zato Hrvati bili oni gdje mu drago upravo ne smiju podupirati današajih Srba. Srbi su u to- liko zaslijepljeni, da ne mogu razabrati: kako sr- taju u ponor. Njima se od pjihovih vogja rog za svijeću prodaje. Ne varajmo se taj rog, što ga arbi u ruci drže, evo kako im svijetli u Šumadiji, u Bosni. Dok je današnje vladavine u Crnoj Go- ri, dok živi pjesnik gospodar, ovjenčan ratnom slavom ide još kojekako, premda ide svakojaki glas od ustiu do ustiu; nu netom zaklopi oči: onda će nastati joj i pomagaj i u Crnoj Gori. Mi Hrvati čuvajmo svoje, kad ne možemo da ih svje- tujemo, tu našu braću nebraću srpsku, ato se mi barem čuvajmo njih, da nam i našu kuću ne za- pale. Jer da bude i kod nas u Hrvatskoj tako, kao što je po srpskim krajevima; gdje bi ouda pa- ša zavedena rastrovana braća tražila utočište za crnih dana; kao što su to negda tražila, i danas traže, a kako se kaše, tražit će u buduća vreme- na i jošte više. Srpska glupost (Piše Ivan Andrović.) Tout lasse, tout passe, tout case!“ Staru francusku posluvicu možemo upotrebiti za cijelu ,Dubrovnikova“ pisaniju o tumačenju riječi ,Sla- vonija“. Propadanje ne samo da je usišlo u rubrike: uvodnih članaka — koji radi svoje velike vrijed- NARODNA REPUBLAKA rtv TSKA NAUČNA BIBLIOTEKA, DUBROVNIK NA ti OP an mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za poša- oglase. priopćeno. zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji s6 ride poća čekaju po POEodOi |itovo netrankicane na prima ni uredništvo ni uprava nosti više puta nemaju ni naslova — umjetnosti, dopisa, nego evo i u onu povijesti. Bezdvojbeno: ljudi oko ,Dubrovnika“ mogu za se prisvojiti onu drugu poslovicu: , Vremena se promijenjuju, i mi se s njima promijenjujemo“, a snama se promijenjuje i povijest. Cijela polemika sa ,Dubrovnikom“ pružila nam je prilike, da dulje zavirimo iza kulisa. On iznvsi takove povijesničke ,istine“, od kojih naj- manja mora ga za uvijek moralno utući. ,Dubrov- nik svojim tumačenjem riječi »Slavonija“ ,in pri- mis et ante omnia“ dokazao, da je on glavom go- tov, da njegovi ljudi trpe od fikse ideje, da su o- ni neka visoka historička olina kod nas Hrvata. Što se uene tiče, ja moram neizmjerno biti zahvalan gospodi oko ,Dubrovnika“ radi moenja, kojega o meni goje. Za gosp. Fabrisa — jer za nepotpisane članke uvijek odgovara urednik — ja sam razvikani mrčilac srpstva, dok sam za Orlan- da glasoviti. Baš me u srce dira! Dok ovim putem zahvaljujem na toli uvaže- no mnenje, koje o meni imade »Dubrovnik“ — ja, kao razvikani i glasoviti mrčilac srpstva, a »D.“ mora da uvaži moju rasudu, jer sam ,gla- govit“, potpunoma osvjedočio sam se, da mu je povijest, prava povijest Augiasova štala. latina, da je moja metla već otrcana od posla nepresta- no čisteći ga, ali do zgode kupiti ću novu. No za danas nije mi potreba, jer cijelo njegovo tumače- nje riječi ,Slavonije“ samo su proste riječi, ništa drugo nego ,aes sonans et cymbalum tiniens“, te sam prisiljen doviknuti sa psalmistom : porazumite se, preludi ljudi! budale! kad ćete biti pametni“? *) Prelazeći na stvar, opaziti mi je, da kritiča- ri ,D.“ nijesu a ma jednom riječi ni iz daleka pobili moje povjesničke dokaze, niti mi još izne- soše jedan vjerodostojni dokaz, da se je Slavoni- ja, t. j. Hrvatska, Dalmacija i Slavonija razumije- vala pod izrazom Srbije. Na tumačenje ,D.“ riječi Slavonija može se, u drugom smislu, upotrijebiti ona Horaceva : , Del: phinum silvis appingit, fluctibus aprum*, t. j. sta- vio je u goru dupina, u more divlje prase. Du- pin u gori, a divlje prase u moru mogu živjeti, kao nezgrapna pisanija ,D.“ kritičara održati se pred nepobitaom povjesničkom istinom. Ko čita odgovor ,D.“ kao tumačenje riječi Slavonija“ taj ne može da pojmi ili će se više čuditi pekom Orlandovom neznanstvu ili narušaju zaključaka. : Ad 1.: ,Dabrovnikov“ branitelj da pobije istinu posivlje se na Kostantina Jirečeka i D.m V. Bogišića, te, navodeći što Kostantin Jireček