Tist izlazi svake subote. ena mu je un:
u a ili mio Tosa Dubroosih sa
i i s poštom: na godinu fior. 5,

Bosnu i
a 4:50, i po! ki troškovi.
Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da

'a predbrojen i sa došasto

  
 
 
 
  
 
  
  
 
 

  

klo u djevičanskoj duši našega naroda u nepanćena,
pretpovijesna vremena. Naši šukundjedi za Karpati-
ma, kad su još žir jeli i kožama se odijevali i lažnim
bogovima klanjali zvahu se Hrvatim; kao Hrvati do-
gjoše oni u današnju postojbinu i Hrvatima ih pri-
znaše tadašnji kulturni narodi latinski i grčki ;
kao Hrvati primiše oni na se sveti krst i posta-
doše udionici spasa, uljudbe i kulture; kao Hr-
vati utemeljiše svoju državu i braniše je od Fra-
naka, Bugara i Grka; kao Hrvati sklopiše ugovor

DUBROVNIK, 1 Januara.

Kai ise nije stvoren od obijesti no od goleme po-

da brani ugroženo i nemilo napadnato Hrvatstvo

bilo gdje bilo, a nadasve i a prvom redu u ovim vr-

im krajevima. Oo je toj svojoj zadaći odgovorio

« svako doba, bez obzira na osobe, kako je bo-

a i umio. Neka drugi i pametniji sude o našem u-

prispodabljaju prošlost sa sadašnjošću Mi ne

drugo nego obećali, da ćemo slijediti slazom,
Bojotm se tismo od svoga postanja.

Vera. otvoramo pretplatu za došastu godinu,

izivora = p. n. gg. preiplatnike, da nas i na-

rebe

UVJEK
<

judotm p«

je godipra svojom qredbrojbom lstodobno molimo i | sa Kolomanom i biraše ga sa svoga kralja; kao
ijalalj i rodi jab i ake ja na i oni pri- # : .
Ni 0 A SAADE ANIRENA, SA EO Hrvati potukoše Mongole i spasiše kulturu Euro-
skoče u pažioć malenom žrtvo: jom. pr atom. : k ž
: KE pe; kao Hrvati podizaše buae na nepoćudne im

 

kraljeve ugarske i zvahu na prijestolje druge vla-
dare; kao Hrvati proliše na potoke krvi da obra-
ze Europu od navala Osmanlija, koji bijahu pro-
žavli i ire i_Srbe i Bugare i Magjare, te dobi-
še naslov predsid košćanstna : kao lirvati birahu
na cetinjskom saboru Havzburgov. rolim kra-
ljevima; kao Hrvati braniše ovu kuću tečajem vje-
kova; a i naš Dubrovnik, i ako je u većini ovih
poznijih dogagjaja stajao posestrance kao posebna
državica, ipak najslavnije što je imao: knjigu, zna-
nje, uredbe dao je zajedno sa ostalom Dalmacijom
kao čest ovoga Hrvatstva. Ne, nije dakle to ime
prazna fraza, koja se može zbrisati jednim potezom
pera i zamijeniti s drugim, jer ovo ime sačinja
čest našega života, nas istijeh, jer ono je naša
povijest i obilježje naše individualnosti.

Sada pak mi vidimo Hrvata, koji ne rade
drugo nego ili svoje ime zatajuju, ili smišljaju na
sve moguće načine, kako bi se toga imena odre-
kli, pa primili koje drugo, ili skalupili kakvo novo
i pretopili se u nešto treće. Ama kako ? zašto ?
u ime čega? Pa ostavimo na stranu sve prepirke,
ali pitamo: A imamo li mi prava da to na naro-
du izvagjamo? Smijemo li mi tako potrti cijelu
našu prošlost kakva god ona bila? Kakvi smo mi
to nadljudi, koji se usugjujemo kazati našim po-
tomcima : vi se nećete zvati imenom, kojim se od
pamtivijeka zvaha naši pradjedovi ? Zašto ? li je
naše ime sramotno? .... ,Ja sam Hrvat!“ U ovom
uskliku mi se bilježimo što smo, u njemu je naše

Našim hrvatskim čitateljima.
Stavismo hrvatskim, jer ima i drugih koji
čitaju naš list. Ali ovaj put ne odnose se ma njih
saše riječi. Našim dakie čitateljiwa, koji se izpo-
zijedaju Hrvatima, ili stoje uz llrvatstvo.

Ovo je osma godina da izlazi ovaj list, osmi
put te se idemo da porazgovorimo s našijem pri-
jateljima i znancima, novijem i starijem. Nit je
nama potreba naglašivati naš program, jer ou je

\ postanja do danas jedan te isti, ko što su ista
.ačela, koja ga nadahnjuju, a ta su poznata. Ne-
zu tijekom vremena i rada pojavi se novijeh stva-
i. i novijeh ljudi, dogodi se kojekakvih promjena,
pak je dobro da se prama njima ponovi i posvje-
«oči temeljna misao, kojoj služimo.

Evo vidite, Mi, svi mi Hrvati koji danas ži-
vemo i sačinjamo narod, nijesmo nego tek jedan
neznatni dio njegove povijesti, biva sadašnjost.
Ali ta će sadašnjost da bude prošlost za naše po-
tomke, kao što je bila budućnost djedovima našim.
Tu se danas bore i živuju dvije, tri, pa recimo i
četiri generacije ljudi, čiji će rad preći na gene-
cacije, koje još niti ne postoje, našu djecu unuke,
graunuke, koji će tako postati naši nasljednici, a
istodobno pak i naši — sudije. Ne mi, oni će pi-
«ati našu povijest i suditi 0 sadašnjosti,  ko-
ko ukupnu:sjelinu, što je svi sastavljamo, toliko
pojedine više duhove, koji niknuše iz ove naše sre-
dine. Mislimo li mi kadgod na ovu okolnost? pi-
tamo li se češće: kakav glas ostaće za uama 0
našemu radu? Ah da nam tv više puta na um do-
lazi, koliko bi bolje bilo!......

Svaki od nas, od Srijema do Boke, od Dri-
ne do Mora, ima svoje misli, nazore i svoju ćud.
Govorimo ob onim koji se osjećaju Hrvatima i

 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 
 
 
 
 
  
  

Reći će nam 8e: to su sve lijepe riječi, ali

rade za narodnu stvar. Nije moguće da budu svi nijesu nikakvi dokazi, da nije dobro i korisno po
jednaki. Što jedan drži za dobro, drugi smatra nas iste ono što mi hoćemo, Mi se borimo u ime
štetnim i obratno, a svak se diži svoga uvjerenja. viših idejala, stavljamo se na uz stanovi-
$ toga naš sud o nama ne može da bude vedar šte, bacamo šire poglede. Dobro. Ali ako ćemo
i nepristran, pošto smo sami upleteni u proces, tražiti tančine srodnosti, koje nas s drugim spa-
o kome bismo htjeli da: zaspravljamo, Ali ipak jaju i u ime toga pitati abdikaciju naše plemen-
mogu da se razgledaju i procijene neke tačke op- sko individualnosti, sar nema i viših ,idejala,“ od
će naravi, koje su kao elemeotarni zakoni narod- onih koje nam vi predlažete? Mješto pretapati dva
noga bivstva i miptetki.' Kako e mi prama nji- ili tri plemena, poletimo još na. više, stopimo svi-
ma vladamo? jeh devet, koja su nam srodna, nazovimo se jedno-

Uzmime jedan primjer, naše ime: Hrvat, Hr- stavno Slaveni. Popnimo se još više, pa ćemo na-
vatska, Hrvatstvo. Ove riječi čine se na prvi po- ći da smo svoji i Slaveni i Germani i Latini, da
gled kao nekakva: fraza. Skeptik će kazati: ma | je:to jedna rasa, nazovimo s Kavkasi Ili još
što ime, glšda se materija; zvali se mi Hrvati, ili bolje: unistimo i solidarnost korjena, pak učini-
kako mu drago, glavno je da ostanemo sačuvani mo solidarnost bijeloga čovjeka. Ako su poteškoće
u našim vlastitostime, koje nas od drugih odliku- veće, biće veće i sile, koje će da ih svladaju, Za-
ju Jest, dragane, sli da ostanemo sačuvani, treba što ne? Ako dopuštimo abdikaciju Hrvatstva, mo-
najprije da-odršimo naše ime. Jer ovo ime nijesu: | mamo dopustit:i abdikacija Slavenstra,. našeg Eu-
pkorali iri. ol. kojekakro igokulacije, nego. je ni- | zepejskog, arijskog porijetla, poče i

: infinitum. Zar ne bismo bili smiješni? Kad bi m-
ši potomci, koji će nadamo se
niji od nas, imali o tome da bude,
čujemo taj njihov

gragjani našega 1
la, mi smo i dobri
mi smo i dobri Slaveni. Sve je to svezamo u koliko je

djeci našoj. Ima u tu
hoće da radi. — —
ovoliko oduljili, nego se radije čudite, e je danas

potreba toliko gubit vremena, da se nama Hrvati-
ma dokaže, kako dva a dva čine četiri.
x

baš ni dobro ni potrebno, ali je naravno,

   
  
  
   
 
 
 
 
  
   
 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
   
   

bit bolji i pamet -
jacoh nama da
sud!

Kanimo se

Hrvati; kad smo dobri Hrvati,
Naš je idejal Hrvatska slobodna i sjedi-

krasni jezik očuvan i osjeguran
i odviše posla jednomu koji

Ne čudite se, cijenjeni čitatelji, što smo vam

* *
Ali ima još nešto što nam na srcu leži.
Naš narod dijeli se u više stranska, što nije
kad o

vidimo da nema uaroda na svijetu, u kojem tijeh
stranaka ne opstoji. Neke stranke ragja uvjerenje
i načelo, a neke opet lična ambicija pojedinaca ili
što slična. I prve i druge mogu biti i korisne i
štetne, prama tome kakovi su ljudi koji ih sači-
njaju i vode. Najplemenitija zamisao ištetit će se
u rukama hrgjava čovjeka. Ele ove stranke, kak-
vegod bile, sa svim frakcijam i nuancam, može-
mo po njihovoj politici da podijelimo na dva ta-
bora: na umjerene i odriješite, ili: konservativne
i progresistične, ili još bolje: oportunistične i ra-
dikalne življe.

E pa dobro, nama se čini, da naš narod (ov-
dje razumijemo onaj dio koji misli i aktivnije u-
tječe u javne posle), da mi svi skupa ne umije-
mo da se uzdržimo u pravoj mjeri, nego pretjeru-
jemo, zalazimo g puta, a onda zabasamo, pak
pretje-

Ser
g

i

s

+83
i

i
i

jit
i

PR