pobrala, koja joj doduše mnogo ne vrijedi, ali do- se pitanje skrog vjersko (čaj ,Dubrovniče 1“) na_po- lazi iz srca. ji lje političko, s kojim ono nema nikakova posla, ter i samom gprobitku narodnosnom škode oni, koji miješajući vjeru sa narodnošću jedne od sebe odbija, a drugima i sama vjeru otimaju izrablju- jući puk u svoje političke svrhe. Ja svečano izja- vljujem da smoje svanje mije političko, i da braća naša od nas odijeljena, bili Rusi ili Srbi ili šta drugo, kad se 8 nama združili u vjeri, ne bi od svoje narodnosti izgubili ništa, nego bi ostali što su i bili, Srbi i Rusi, pače to bi još više bili, Jer ne bi više smjeli vjeru istovjetovati s narod- nošću . . . Braćo Srbi! naši neprijatelji su zajed- nički, koji god nas rastavljaju; a još su veći ne- prijatelji oni, koji ne će ni da čuju o kakom za- jedničkom dogovaranju sporazumu, zbliženju i sje- diojenju, hoteći nas uputiti, da je katolička vjera kosmopolitička, a srpska narodna, pa da to je- dan drugomu puštamo na volju jedan drugomu, a drugačije da gledamo šivjeti u bratskoj slosi i ljubavi. Koliko nesmisla u tim riječima! To se i prije uvijek govorilo s jedne i s druge strane, pa se uza sve lijepe riječi ostalo u neljubavi, da ne reknem u megjusobnoj mržnji, kako to dostatno povijest pozazuje. Ako je crkva Hristova katoli- čka, općenita svim narod, kao što i jest, onda treba da obuhvata sve marode; dakle ni Srbi ni Rusi nisu isključeni, jer je Gospodin Isus i za njih došao. Ako li su obratno orbi vjere Hristo- ve, onda je ne smiju oplotiti ogradom, koja ih steže na uske granice Srbije, nego valja se u ko- lo svih naroda uhvatiti. Ako napokon vjera treba da obuzme svega čovjeka i da mu ravna pamet i srce i sve korake njegova života kako može biti, da nema spona u srcu izmegju nas i naše braće Srba? Kako se može govoriti o kakvoj pravoj, po- svemašnoj slozi i skladu, ako se ništa u srcu ne promijeni? Samo onaj koji do vjere ništa ne drži, koji po vjeri me žive, može govoriti o kakvoj pra- znoj bratskoj ljubavi koja da nas veže. Kako će biti ljubavi, i još bratske ljubavi, ako ljubav po- tjiče iz srca, a srcem ako vjera ravna, a ipak da ga svega obuzme vjera, koja se ne podudara (Bal- kan 1. Poslanica Srbima: braći od nas vjerom rastavljenoj bracki pozdrav 8 ; 12. 1895). — Ove su istine bijelodane, prigovora im ne može biti, ipak »Dubrovnik“ aplaudira episkopu d.ru Petranoviću, koji da je kazo: s toga radimo svaki kod svoje pastve u duhu Hristove nauke, ne dirajući u tu- gje, i zaključuje: odgovor preosv. dr. G. Petra- novića dosta ju poučan i iscrpan za ljude bonae voluntatis. — Da vele ne duljim navestit ću još malo spi- satelja i to što se može u kraće. Vjekoslav Gior- gić: ,Da su prastari Nemanje bili privrženici Rim- ski, gore dokazasmo; a i druge strane da je Cr- kva Srpska u isto doba odvisila o Patriarki Bi- zantinskom, dokaz je ovo, da S. Saba kako izvjes- tuje njegov učenik Domentian, odrijesi i oslobodi Srbiju od toga zavezaja po nastojanju lnočencija LII. Pod ovim Papom Srbija bi u velikom odnoše- nju prama 8. Stolu, kako svjedoći narodni zbor Dioklanski komu predsjedahu Papin Poslanici 1- van i Šimun, i megju ostalijem biskupima nagje- se i Biskup Srpska (Le Quiea t 2 1. 319. Assem. V. 33), 1 u kom svi biskupi Srpske kraljevine prv- glasiše da je fimska Crkva mati i učiteljica svijeh crkava. Pak nabrojiv što mi nećemo da prinese- mo, zaključuje: Ko je dakle rasdvojio narod, jeli Rimska Crkva, ih je Bisuntinska? Ko je srpsku iskrenost i velskodušnost pogjarmio i supleo sapu- ćenim smrešam grčke privare? Ko nus je pregra- Unija. : V. pokojni . Nadbiskup Maupas (Pastijer- u naručaj Općega Pastira, komu osobi Petrovoj bi rečeno: pasi jaganjce moje pasi ovce moje (Ivan XXI. 15. 17) na ime Biskupe vijernike ; a Pastiri ovih naroda znajući, da po nauku Pavla jedna je crkva Isukrstova (Ef: IV. ), kako je jedan Bog, jedna vjera za spasenje, i jedno kršćenje, imali bi opetovati svomu stadu, no s njom $ sa ćrima Patrijarsima jednodušno i jednoglasno slavimo Boga i Uca Gospodina Na- šega Isukrsta sa Sinom i Duhom Svetim (Epis. Naucratii Filio). Ispuniće se, nadamo se u Buga, želja ovoga Sveca na spas onih, koji ljube Gospo- dina Našega Isukrsta, a Mi ćemo se Preljubljena Braćo i sinci veseliti iz svega srca i neprestano moliti dva sveta Apostola Metoda i Ćirila, neka svojim uzmnožnim zagovorom pospiješe onaj dan, u koji će se ispuniti izreka Božijega Spasi- telja : Biće jedno Stado i jedan Pastijer.“ Kotorski Biskup Uccellini (Pastijerski List na Ćirila i Metoda 1895). lsukrst utemeljitelj i viječni poglavica Sv. Crkve, od koga je svako poglavarstvo, naučio nas je molit sa to jedinstvo. On nam je pače pred oči stavio najsavršeniju o- tajinstvenu sajednicu, koja je u presvetomu ne- razdjeljivomu Trojstvu, neka bi se svi om, koji neka bi se to jedinstvo izmegju onih, nj vjerovali i koji bi vjerovali u budu- Molimo dakle i mi da se iskorijeni aka vjerska zabluda, sva- da se i 0 današnjim kršća- nim uzmogne po božijoj milosti kazati: u svih mile pokojnike, kojim smo mi popovi hrvati u naj- boljem prijateljstvu živjeli, odvraćamo , Dubrovniku“ i Srbim katolicima: Ako uprav poštu nosite ob- ljubljenim pokojnicima nasljedite njihov primjer, zagovarajte svetu, plemenitu stvar, jedinospasuju- ću, uniju, i onda mi ćemo vam se klanjati, i ne- će nam biti zazorno vaše srpstvo, jer ostajuć ono što hoćete da budete ne biste barem miloj braći svojoj priječili da progledaju, da ogrle i prime is- tinu, koja im jedina može donijeti Božiji blago- slov i zemaljsku sreću. Ne vjerujte nami, vjerujte dakie onim koje u vaše ubrajate. O. Kanizlić: (Predgovor): ,Poljubjena braćo moja! niste vi niste ni rodom ni jezikom ni ćudi grci, suprot kojima pišem, nego jeste plemeniti list slavne Ilirjanske gore. Daleko je to od odlu- ke pera moga, da bi se ja s njima grke, koji nas zavedoše, a kamo li vas usudio uvriditi. Spomi- njam se od one beside sada, koju sam od nikoih izmegju vas čuo. Bog ubio onoga, koji nas je ra- stavio. Šta radi vjerujem, da koliko vam je dra- go jedne vaše duše spasenje, toliko će vam biti drago pravo istinu ćuti i razumiti.“ O. Bačić (Predgovor): ,Niti misli, da sam dao na svitlost ovi slabi moj trud, za razglasiti u nauku mene, i megju naučnim činiti trčati ime moje; što bi sloboda moga neznanstva i oholost moje slabosti bila. Niti sam radi nenavidosti pro- tiva grkom pisao, od kojih opominjam te, da ih ima dosti, koji jednokupno s nami ispovidaju is- tinu, i slide svetu crkvu Rimsku: nego sam uka- zati otio u čemu blude oni, koji su se povoljno od Rimske Crkve odmetnuli.“ Prof. Fraoki: Težko je pogoditi odzovoru ton. Odgovaras li mirno, g. Milaš prigovara, da ga me- denim riječima mamiš i navagjaš; odgovara li oštru on će ti prigovoriti, da si nesnosljiv. Sva- kako odgovor biti će stvaran. Stvarno raspravlja- nje 0 našim nesporazumljenjima neće škoditi ni- komu, koristi će pravoslavnim i katolicim, jer će širiti zanimanje i znanje 0 bogoslovnim pitanjim.“ Slovenski Apostoli 1. 52. 53). O. Marković (Papinu Poglavarstvo 1. .) ,Naš će metod biti najjednostavniji. Poslije nego bude- mo razabrali poznata mjesta sv. Evangjelja, i vi- dili što se odatle dade izvesti, ući će mo u cr- kvenu predaju, od vijeka do vijeka, hronologičnim redom, tražeći našu ideju; najprije dakako u krš- ćanskoj književnosti, u djehm, to jest, svetih O- taca i u liturgićnim knjigami; zatim u nauku i djelovanju samih Papa, kojim domaći naći protiv- nici neporiču ortodoksiju i svetost; napokon u kr- šćanskoj povjesti.“ (slijedi). % == xa Naši dopisi. Kotor, 6 Februara. Svečanost Sv. Tripuna, našeg velikog odvje- tnika, bila je i ove godine, kao i prošlih, obavlje- na veličanstveno i u potpunome redu. Crkva, plo- kate i kuće bile su izkićene zastavama, izmegju kojih bjepi broj naših trobojnica, , Mornarica“ bi- la je u velikom broju s vitezom De Mattei, majo- rom, na čelu. Ponufikovao je naš biskup presv. i prepošt. Uccellni, & prigodni govor e ič. Don Marko Vučković, župnik Bogdasića, baš lije- po. Bio je i obični ophod sa sv. moćima. Po po- dne ružao vrijeme omelo je rasvjetu i nase vrijedne ,Kotorske Glazbe“, Boka kotorska, 8 Februara, Do ovog mjeseca lijepu smo primali Crvenu Hrvatsku“ i Jedinstvo“ parobrodom. u- zr društva, koji je amo dolasio u