U DUBROVNIKU 2  Aptila 1898.

  

pei
te 1 ,
,
'
A
4
$
+
:
%

List izlazi svake subote. Cijena mu je unaprijeda u Otpravništvu lssta: : Pretplata i oglasi plaćaj upravi Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, gdje su
4:50, na godine 8 338 va Dubrovnik s 1 em u kuću DO ak i utožljivi, a dopisi šalju se Uredništva. '
for. 4:50, i p troškovi. NMK, SRJ): GRNSAANANSS ISNSEENNNE Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novš, po retka, & oglaot boji 0

više puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust.

Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da
Rakopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane no prima

je predbrojen i za došasto polugodište.

 

Mrvice."

Da razne narodnosti naše monarhije živu da-
nas u nekoj neizvjesnoj trzavici, naravno je: jer
stroj državni svaki dan to više zapinje, raspre
rastu, a jaz izmegju obe polovine postaje i širji
i dublji. A ni opće političko obzorje nije utješlji-
vo, dapače tamo i amo podižu se oblaci, koji
slute na vjetar i oluju. A ako je tako drugim na-
rodnostim, što da rečemo kako je našoj hrvat-
skoj ?

Mi razdvojeni u dvije pole, uz nametnike i
odmetnike pravi smo prosjaci, nesložni; te smo
sretni i ako nam mrvice pružaju, a to će svegjer
tako biti, dok baciv na stranu naše sićušne prkose,
nevolje i nevoljice, ne budemo svi uprli, da sku-
pa branimo naša prava, i da se ne damo izrablji-
vati u kojekakve namišljene svrhe. Žalostno doi-
sta, ali živa istina ! $

Naši vrijedni zastupnici u Beču rade i du-
ševno i požrtvovno, obećanja biti će primili na
pretek; ali stvarno primaju mrvicu, Ferjančić je
izabran potpresjednikom zastupničke komore. Uz
ovu mrvicu za sad treba da su zadovoljni, dok se
opet svidi visokim faktorima udijelit i još ko-
ju mrvicu.

U Budimu jur je predložena gragja željez-
ničke pruge Gabela-Gruž i Kotor, i to je jedna
mrvica : mrvica velimo, jer nijesmo tako tjesno-
grudni, a da ne zaželimo nešto bolje našoj pokra-
jini, a to prugu iz Hrvatske na Spljet pak niz
more do nas. Ta bi pruga ekonomučno oživjela
našu pokrajinu, spojila bi nas braćom i ne bi do-
pustila da i najživotniji naš probitak bude u tu-
gjim rukama, da napunja tugju kesu. A i ta nam se
mrvica preko volje daje, jer u odboru jedan dio
nije htio da znade za tužno pastorče našu
Dalmaciju, a drugi su pristali, uz uzvjet, ako ta
gragja ne bude donijela omete ili gubiša mezim-
četu magjarskom Senjskoj Rijeci, koja kolikogod
milovana ipak otimlje se ogrljaju magjarske ma-
ćehe, i ako na žalost i vlastitu majku hrvatsku
ne priznaje. Ministar Daniel požurio se je, da te
predežive članove osjegura, da će nova pruga ko-
ristiti vojništvu, i tako da će nas opasati gvozde-
di vojuički ianac, & da nam ne donese materijal-
ne koristi. I to je jedna mrvica, kojoj se mi vele
ne radujemo, dok vidimo da sva gornja Dalmacija
ostaje bez sveze, i dok vidimo da uzduž pokraji-
ne ne imamo pruge, koja bi olakotila promet i
trgovinu. Dočim bi prava izravna pruga učinila da
ostanu po krmi i Rijeka i Trst; baš
loga daje nam se ta mrvica, da se reče, da se je
nešto učinilo, i ako to koristiće drugim a najma-
nje nami.

Imamo još dvije mrvice s ovu i & onu stra-
pružaju tugjini, nego
nam uprav utješljive |

E
s
g
28

 

 

u Zadru, ali su Vukotić, Trojanović i drugi brzo
pohitali, da ga svojim izjavam pobiju. Op. Ur.)
onda može biti nade da će doći dan kad ćemo
skupa tražiti naše, i da prestanemo biti tugji iz-
mećari:: što bi opet najviše nas obradovalo, a s na-
ma i svaku poštenu dušu, koja želi dobro postoj-
bini svojoj.

Druga mrvica da glasoviti Gjurković mužev-
no je zagovarao i branio pravo, da se sagradi(pru-
ga ravno iz Hrvatske na Spljet i to valjano 0-
brazložio, Jedva jednom da se i sa ove strane ču-
je nešto u korist Hrvatske.

Bilo bi doba da se bolje osvijestimo, i da
upremo svi koliko nas god bilo za naše dobro i
sreću ; jer nas na to duži ljubav, koju velimo da
nosimo našoj zemlji, jer nas na to navodi opća na-
ša korist, a nadasve bojazan da nas zateku slučaj-
ne zgode nepripravne, rascijepane, tužne i ne-
voljne.

Svakako budemo li gonili prkos, sijali ne-
slogu; kupićemo mrvice sa tugjega stola, biće-
mo kako nevoljni Lazar, koji je prosio pri tu-
gjim vratima.

Do nas je da se to ne dogodi.

 

Unija.

U XVI vijeku kako Dubrovnik sve to više
napreduje tako i gorljivije nastoji oko unije. Vla-
da dobavlja iz Italije mudroga Grisostoma Calvi-
na da u grčkom jeziku posve izvježba ponajbolje
plemiće. Da je taj jezik veoma bio cijenjen i lju-
bjen dokazuje, jer se Zna izvijesno da je Mato
Bobali bio preveo djela sv. Vasilija, a Damjan
Paska Benese, govore sv. Grgura Nazianzanina.
Calvin svojski se zauzme i Benediktinci steku vri-
jedne naučenjake. Od njegovih učenika proslaviše
se kako znanci i revni pastijeri i biskupi Ston-
ski Vasilija Gradi, Ivan Giorgi, Grisostom Aranej,
Harna ga vlada imenjuje nadbiskupom svojim. I
Dominikanci se proslave naukom. Augustin Nale
piše velevažno djelo o Papinskoj vlasti, & Raoji-
na Kliment o Petrovoj vlasti i djelo proti zabla-
dama Rašjanaca. (Srba). Kako crkveni spisatelj na
glasu bijaše franjevne O. Dobrotić. Dubrovčani su
vjerovijesnici: Ambroz Nadbiskup Bara i Papin-
ski poslanik; Albert Renjić biskup Semendrije Po-
slanik i Legat; Sebastijan iz Bara mučenik za
vjeru, Jakob Lukari biskup Trebinski ; Bonifacije
Drakulić Stonski biskup, kog sveta Stolica ime-
nova posjetiteljem za Bosnu i sve ostale pokraji-
ne u turskoj vlasti. Ovaj vrli muž, veli jedan spi-
satelj, stupiv megju dubrovačku braću, učenošću

m »

 

ih utvrdio. Od silnog napora taj sveti poslanik
shrvan umrije u Temišvaru.

Fra Juro Solinjanin izjavlja svetoj Stolici
da mnogi katolici ne imadu sveštenika i radi to-
ga vjera da propada. Kako godine 1254 bijaše se
utemeljlo društvo fratara za Isukrsta, da obraćju
narode; kako godine 1529 Kliment VIII prepo-
ručaše svim vlastima bogoljubne i svete vjerovje-
snike, tako i god. 1586 na 13 ožujka pozove da
se prime te svete zadaće oni koji boće da žrtvu-
ju život za braću svoju. Odazva se fra Bernardin
Dubrovčanin franjevac, a na ime svojih drugova
Stijepana Bošnjaka mljetskog benediktinca i fra
Antonina Dubrovčanina dominikanca. Ovi su bili
čuli, da oko Požege i Temišvara, te i po inih su-
sjednih zemalja ima preko stotine gradova i sela
bez ikakva sveštenstva, pak su s toga prosili, da
smijedu sabrati sebi družine iz svijetovnog i re-
dovničkog sveštenstva te se zaputiti u pokrajine,
koje su lišene svake vjerske utjehe. Papa i ovim
gorljivim redovnikom podijeli moljenu dozvolu i
gori navedene povlastice, pod uslovom ipak, da
posluju i rade pod upravom biskupa onih strana
Ugrinovića. Vrlijem tijem poslovačima sveta Sto-
lica, a nadasve fratrima iz Slanoga, dopušta da
mogu obigravati Bosnu i Hercegovine, i vršiti i
biskupske službe, biva krizmavati itd. Velika ipak
zaprijeka suprojstajaše njihovoj radinosti, a to su
bili česti nasrtoji uskoka, koji pod izlikom da ra-
tuju na turke i ove bi razjarili da progone kr-
šćane, a i sami nebi štedili kršćanske kuće. I ka-
tolikom Hercegovine dozlogrdi to pljačkanje, te
pošalju u Rim fra Dominika Dubrovčanina, koji
se gorko istuži na ime njihovo, i ganut Papa za-
moli ćesara Rudolfa god. 1596 da prepriječi ta-
kova bezdjela, koja se čine na štetu samoga kr-
šćanstva.

Povrh turske nevolje, još su tri jada gnja-
vila bijedno katoličanstvo. Himbenost istočnjaka,
koji su se prikaživali kako sjedinjeni da bolje za-
vedu preko puta katolike. Proti njima ustaje vri-
jedni Dubrovački franjevac Trebinjski Biskup fra
Sabo Floriani, te otkriva njihovo licumjerstvo.
Odprto nastojanje da varkom odaleče gorljive vje-
rovjestnike, stavljajuć u sumnju čistoća nauke ;
tako u Pastrovićim župnici iskvariše vjernike, a
njeki zlobnik hineći, da je biskup Stefanijski za-
vede katolike i okrenu ih proti fratrom i svešte-
nikom. Dogovorni pokušaji vladika istočnjaka da
silom turskom sebi potčine latine, kako
doći Mato Gondola Dubrovčanin. Tu je pisano:

|
|

   
 
   
  
 
 
  

se na posao da podlože
vori se da su dobili od

jed kojijeh zahtjevaju od