List izlazi svake subote. mu je un
4:50, na. BO godine Hor. 3:28. za Dubroonik sa
i Bosnu Her & poštom: na godinu fior. 5, na p0 godine fior. 2:50 ; sa

fior. 450, i p
Pojedini broj
je predbrojen i za došasto polugodište.

troškovi.

   

*

Zadar-Vrlika-Dubrovnik-Boka.

Zar kakva nova željeznička pruga? Tužna
ti li je ovo željeznica! Ovo su izložene tačke Dal-
macije, na kojim se Hrvat i zubima i noktima bo-
riti mora, ako neće da mu narodni i plemenski
protivnici trag sataru i od djece njegove odgoje
janjičare — odrode domovine i imena svoga. Ovo
su četiri tačke, gdje se vodi živi okršaj za Hr-
vatstvo.

Stari Zadar, nekad zakleti, nepomirljivi ne-
prijatelj Venecije, koji je krvlju svojom branio
svoju slobodu, kad ju je konačno izgubio, vjeko-
vima se je tako promijenio, da se je misljelo, e
je narodu svome za vazda izgubljen. Ali to je bi-
la obmana, srestvima umjetno stvorenim i na silu
uzdržanim. Zadar je i danas hrvatski grad. Nje-
govo gragjanstvo hrvatskoga porijetla. Ako Za-
drani (i to ne svi) svoje hrvatstvo niječu, tim ne
prestaju biti Hrvati, Odmetnik kršćanstva može
koliko hoće nijekati svoju vjeru, on je isto kr-
šćanin. Čovjek zdravih očiju i bistra vida može
vikati da ne vidi, njega slijepcem niko ozbiljan
priznati neće. Tako je i sa talijanstvom Zadra.
Ali tamo se sada podignula junačka četa po izbor
rodoljuba i pregnuše svim silama, da narod osvije-
ste, da mu podmladak hrvatski odgoje, da Zadar
povrate Hrvatskoj. Zaglušiva vika protivnika kaže
nam, da se naši postaviše na pravi narodni te-
melj i da pogagjaju u njihovu slabu stranu. Ako
zadarski rodoljubi u ovom poslu nijesu sami to-
liko jaki, da urede što vijekovi presuda pokvari-
še, neg se obraćaju i drugoj braći širom domo-
vine, dužnost je svakoga pravoga Hrvata, koji
može da žrtvuje, da im u toj borbi u pomoć pri-
skoči.

Iza Zadra Vrlika — tužna pojava sasvim
druge naravi, hrvatski narod, hrvatskih osjećaja,
vjerom otugjen od imena i plemena svoga. Pra-
voslavna vjera, nazvana srpskom, bijaše ono sre-
stvo, koje nam otme sve pravoslavne Hrvate sje-
verne Dalmacije. Ti si pravoslavni i sato srbin,
jerbo si vjere srpske! Ewo ovo je deviza, koja se
tamo od razdora u praksi provagja. A otkuda?
Kako? Kada narodnim ljudima, koji povjerenje
naroda izrabljivahu za svoj lični interes, cijela
Dalmacija zagrmi: dolje medostojni! oni, da se
održe, od vjere svoje uapraviše sebi politički štit,
Za njima na žalost okrenuše episkopi, za episko-
pima sveštenstvo, a za ovim po malo i narod. Neg-
dašnji najprvi branioci hrvatskih pravica, postado-
še im krvni dušmani. Izdajica stranke i naroda,
nije mogao okrutnije da mu se osveti za primlje-
ni i zasluženi prezir. Vrlički Hrvati ne mogahu

u Otpravništvu lista: na godina flor.
u kuću s sa Austro- Ugarsku,
sinosemstvo

stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da

i njegovu historičku važnost? Da naglasujemo o-
pravdanost naše borbe, eda nam rodna gruda i
nadalje ostane krunom hrvatskih gradova? Suvi-
šno je o tome govoriti hrvatstvu, koje je uvjere-
no, da je dubrovačkoj povijesti, dubrovačkoj slavi,
dubrovačkoj skladnosti i uljudbi jedini spas u Hr-
vatskoj inokupnoj domovini, u kolu hrvatskih dru-
gova Spljeta, Mostara, Sarajeva, Osijeka sa Ža-
grebom prvim i najstarijim. Samo s njima spoje-
na je sudbina Dubrovnika, s njima će da dijeli
dobro i zlo, tugu i veselje. Da je ovo politika na-
rodna, dokazuje mišljenje dubrovačkoga puka, &
šačica Srba-katolika samo iz inada prkosi i dru-
gamo poglede upire, gdje prava sloboda ne pos-
toji, nego samovolja i lično ropstvo, a u sebi se
valjda kaje, što se od naroda otugjila i u njemu
ostala — šaka ništic!

Bokeška borba slična je dubrovačkoj i ako
je tamo drugi razmjer. Nekadašnja katolička Bo-
ka za turskih i mletačkih vremena pretvorila se
većinom u pravoslavnu. To je nije smetalo da u
narodnoj borbi podbije barjak u ruke, ali kada
muedostojni“ baciše u narod kamen smutnje, za-
nijeće pravoslavna većina svu svoju prošlost i 0-
krene oružje protiv vlastite braće. Bokeško hr-
vatstvo zapade mučna zadaća da se brani od dvo-
vrsnih neprijatelja, koji, osokoljeni značajnim &sa-
učešćem, ne štediše sila ni srestava. Mi pozorno
pratimo herkulsko naprezanje naše braće Bokelja,
koje se svaki dan kruni to većim uspjehom.

Zadar-Vrlika-Dubrovnik-Boka to su svijetle
tačke narodne borbe Hrvatstva s ovu stranu Ve-
lebita. Neka govori što ko hoće, ova borba neće
prestati dok se hrvatstvu ne osjegura ono što je
i prije njegovo bilo. U današnjoj Dalmaciji ne ži-
vi nego jedan narod: hrvatski sa svojim jezikom
i svojim pravima. Dužnost je pravoga rodoljuba,
da se ova istina održi neoskvrnjena. Radimo da-
kle u prvom redu zato, svaki na svom polju, ko-
liko se može više. A poslije — što Bog dade i
sreća junačka !

Srbin-katolik.

Mislimo da Srbin-katolik u ,Dubrovniku“
spada megju onu, danas dosta brojnu četu ljudi,
koji istodobno i Bogu i vragu pale svijeću, Ou
ispovijeda, da gjednijenje orkava nije hrgjava stvar
u načelu, ali netom se tako letimice izjavlja, oba-
ra se na sve ove koji rade za to sjedinjenje. Po
njemu pitanje sjedinjenja crkava na Balkanu nije
vjersko nego eminmenino narodnosno pitanje. A za-
što to? Jer se ovo pitanje raspravlja u protusrp-
skim listovima; jer ovo pitanje raspravlja se od
Hrvati i u hrvatskim listovima; jer popovi i bi-

skupi koji ga raspravljaju jesu većinom Hrvati, i

 

NAROGO / POSLIKA HRVATOKA

NAUCNA BIPLIOTEKA, DYBROVAU

s.

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Orvene Hrvatske“ u
i utažljivi, a dopisi šalja se Uredništva.
! Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novč, po retku,

više puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust. i
Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

Sa ovakim pisanjem koliko li je debelih svi-
jeća zapalio vragu naš Srbin-katolik1 Deder da
mu ugasimo te svijeće,

Ako se g. R. N. ni malo ne svigja, što se
jedan pop Hrvat usudio pisat o uniji u MoA
Hrv.“, držimo da njemu, i ako Srbinu ipak kato-
liku, pak učenu piscu biće pao pod oko Balkan.
Nije moguće da ga on ne čita. Pozivljemo ga da
nam ukaže gdje se u ovome po slavenskim drža-
vama proglašenome listu može naći nešto, što bi
opravdalo njegovu osvadu, da je sjedinjenje crka-
va na poluotoku balkanskome eminenćno narodno-
sno pitanje? U njemu se narodno pa ni političko
pitanje nigdje i ne spominje; njegove su rasprave
upravljene cijelom inokupnom Slavenstvu. U nje-
mu se tako učeno, mirno i ljubezno raspravlja,
da je i kod protivnih pisaca pobudio ne malu po-
zornost. Zar li mu se može u grijeh upisati što
ga uregjuju hrvatski svećenici i pisci i što je
štampan u Zagrebu? Ako je tako, tad g. R. N.
(aliter L. V.) kadar je da od sebe odmetne sva-
kog hrvatskog katoličkog svećenika, jer je hrvat
i da metne u oganj sve vjerske i pobožne knjige,
jer su štampane u Zagrebu. A kud će tada nje-
gova objektivnost ? njegov velevrijedni katolicizam?

Lav XIII. kroz dugo i mudro svoje vladanje
i rječju i djelom dokazao je, da on štuje prava
svijeh naroda, jer on je otac cijelog čovječanstva.
Još bulje od svojih prešasnika uvidio je ljutu
zmiju mržnje i nesloge, koja truje slavenske na-
rode, te je odlučio, da joj božijoj pomoći šatre
glavu, znajući mudri papa, da najprvo vjerska ne-
sloga narode u propast dovodi. Da bi došao svo-
me cilju što je morao učinit nego obratit se onim
koji s njime upravljaju kršćanskom Zadrugom : bi-
skupima slavenskog naroda, megju kojima, htio
ili ne htio naš g. R. N., prvo mjesto uživaju hr-
vatski. Zar srpskim? A gdje su?

No on je ipak i njih i njihov narod ljubez-
no pozvao, da o stvari slobodno raspravljaju, a
taj im je poziv napose upravio glasom Vrbosia-
skog Arciepiskopa Josipa Stadlera, čigove vrliue
poznate šu po svemu Slavenstvu. Ovaj pismom od
8 decembra 1895 pozvao je svu grčko-istočnu bra-
ću, koja stanuju u Srbiji, Crnoj Gori, po Ugar-
skoj, Hrvatskoj, Slavoniji, Dalmaciji, Bosni, Hor-
cegovini, da se sa katolicima sjedine u zajednicu
vjere i ljubavi. Zajamči sa strane samoga pape,
da će sve povlastice njihove uopće, a napose li-
turgiju njihovu, netaknute zadržati i da će tako
daleko ići, kako dopušta i sam Hrist ustroj nje-
gove crkve. Nu na žalost kakav bi odgovor? Još
prije neg su javljene bile nakane Lava XIII., pa

po-

v

 

=
om ami zd ačteiia zarastao sauvana ai

a oglasi koji se