"Br. 16.

U DUBROVNIKU 17. Aprila 1897.

 

RVENA HRVATSK

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, a dopisi

 

List izlazi svake subote. Cijena mu je unaprijeda u Otpravništ»u lista: na godinu fior.

 

4:50, na po godine fior. 2:25 ; za Dubrovnik sa donašanjem u kuću i za Austro-Ugarsku, || šalju se Uredništvu.

i Bosnu Hercegovinu s poštom : na godinu fior. 5, na po godine fior. 2:50 ; za inozemstvo

. for. 4:50, i poštarski troškovi - 3 Pre
Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da || Yiše puta tiskaju po

E" predbrojen i za došasto polugodište.

 

Srpstvo sve i svuda.
(Na svojatanja hrvatskih narodnih pjesama.)

Puna li je glava piscima oko ,Dubrovnika“!
Oni su kadri da kritizuju poslanicu biskupa pri-
godom zadnjih izbora, a sluša ih vasiono srpstvo ;
u velikoj diplomaciji dive se knjazu-pjesniku, te
_ političko Cetinje pretpostavljaju političkom Beo-
gradu, dok ovamo tumače, kako bi austrijska vla-
: da u vlastitom interesu morala tlačit pravaše. A
gdje je njihova učenost? Conte Lujo zna u prste
“povijest dubrovačku, pak nas gdje kad iznebuši ka-

* kvim odavna poznatim otkrićem; Stojanović je tako

_ zavirio u našu literaturu da je našao otkle je po-

«stala riječ ,skladan“, a — dulcis in: fundo — sam
vurednik gdjekad hoće da mas podari svojim filo-

loškim iverjem. Kad bi se po nesreći ostvarilo
Dušanovo carstvo pobili bi se oko lisnice, ,prosve-
, štenja“ srpstva. Uza sve to, o učeni“ slaviste
oko ,Dubrovnika,“ hrvatske narodne pjesme osta-
će uvijek — hrvatske, jer ih je pjevao hrvat-
ski narod. Vaša učenost valjda još ne zna, da
_se kod narodnih pjesama ne gleda na opjevani
_prijedmet. nego se pita ko ih spjevao. Ni njema-
čka narodna pjesma, nije zato postala longobard-
«skom; jer pjeva o Ditrihu, ni ruska koja pjeva
tatatska junaštva tatarskom, pa i pjesma koja se
ori niz planine i doline mile nam hrvatske domo-
vine javljajać potomstvu junačka djela ili vlasti-
tijeh pregja ili junaka tugjeg roda, ispjeva li je
' Hrvat i nazove li je hrvatskom, biće isto toliko
srpska koliko i mongolska. Naši hrvatski muha-
medanci imaju krasnih junačkih pjesama, u kojim
se slave junaki Osmanlije iz Azije i Anatolije ili
čak i Arapi. I te će izaći u zbirci Matice Hrvat-
' ske, jer su ih muhamedanci svome rodu poklonili.
“Po srpskvj teoriji ni ove pjesme ne bi bile hrvat-
ske nego turske, kurdostanske i arapske!!
Ne treba dakle imati ni Solonove mudrosti
ni srpskog znanja, da se svak koji hoće, uvjeri o

opravdanosti naziva hrvatskih narodnih pjesama.

Nijekati tu opravdanost mogu samo oni koji hoće,
da na svijetu nema Hrvata, a u povijesti ni ime-
'na njihova. Ako pak i hrvatski narod pjeva, kao
.i srpski o Kosovu, Marku Kraljeviću, Jug Bogda-
nu i drugim Srbima, ima takovih pjesama i u bu-
garskog naroda, a to se dade lako protumačiti
zaviri li se samo u povijest onijeh vremena kad
su po prilici nastale te pjesme. U poganstvu ba-
vila se narodna poezija Hrvata o bogovima kaono
ti svaka druga narodna poezija. Nadošlo je krš-
ćanstvo, pak je staro pjesništvo nestalo ili se pr9-
mijenilo u kojekakve legende i priče, gdje se pod
kršćanskim svecima sakrivaju stara slavenska bo-
.žanstva. Razvijalo se novo pjesništvo o borbama
sa zapadni narodima i sa Grcima i njegovi se o-
'statci još i sada gdje i gdje, i ako ne sasvim jas-
no, nalaze. 1 to je propalo jer se na obzorju po-
javi novi neprijatelj, ne slavenstvu nego cijelom
kršćanstvu u Turcima. Opreke izmegju Bugara,
.Srba, Hrvata, Madžara i Arbanasa nestade u na-
rodnom pogledu, a sve se slegne u titansku bor-

bu dvajuh elemenata: kršćanskog i turskog. Bitka.
kod Marice, gdje pogibe Vukašin i kod Kosova

gdje nestade Lazara, propast despotije Gjurgjeve
i zauzeće Biograda, porazi su orpstva, ali i kršćan-

stva; Miloš, Kraljević, Skenderbeg, Huuyady (Sibi-
pjanio Junko), Sekula; Momčilo, Jug Bogdan, nijesu

 
 
 
 

Za oglase, priopćeno, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, & oglasi koji se
pogodbi i uz razmjerni popust.

Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

to Madžari, Srbi, Rumunji, Arbanasi. To su zato-
čnici kršćanstva, a kao takove slavila ih je i slaviće
ih pjesma i Bugara i Srba i Hrvata, a proklinja-
ti će Brankovića kao, po narodnom mnijenju, iz-
dajicu ne samo srpstva nego i kršćanstva. Naše
narodne pjesme tako su prožete vjeskim, bud krš-
ćanskim bud muhamedanskim, dvhom, da je ime
Srb, Bugar, Hrvat, Ugričić sinonim kršćanina, &
svi su ti opet Turcima samo kawri i ništa drugo.
Hrvatski je narod slavio kršćanske junake pa i
Srbi bili, a kad se turska bujica razlila po rav-
noj Slavoniji i kršnom Zagorju, tad je znao do-
stojno proslaviti = pjesmom svoje junake, bane,
i serdare, koji su braneći kršćanstvo vlastitom
krviju omočili rogjenu grudu. Neka se ustrpi ,Du-
brovnik“ ! Nama ne smeta kada čitamo u ovo-
godišnjem matičinom izdanju hrvatskih pjesama
imena Srbalja Gergja Despota i Jurine, Marka
i dr. Kad izacgju sve pjesme naći će se u mno-
gim i mnogim imena zrinjskog, Bakača, Franko-
pana, Iva Senjanina, od Zadra Todora i drugih.
Hoće li i to biti srpske pjesme? Ili je naš na-
rod i to ukrao Srbima, pak  mješte Miloša stavio
Zrinjskog? U bugaršticama — i sam Miklošić pri-
znaje da su naše — imamo dokaza da je hrvatski
narod od davnina pjesnik, a takovih dokaza o da-
vnini srpskih pjesama Srbi nam ne mogu dati.
Zato bi Matica Hrvatska bila počinila zločin
naprama narodnjem geniju, kad bi svoju ogromnu
zbirku bila ikako drugačije nazvala nego li imo-
nom hrvatskim. Evala joj dakle! Hrvati se nijesu
poveli za Vukom, koji je po hrvatskim zemljama
pjesme kupio, a svijetu ih pod srpskim imenom
predao. Matičine hrvatske pjesme sakupljene su
samo u brvatskim zemljama, njih je hrvatski ma-
rod ispjevao, hrvatski sinovi onijeh zemalja kazi-
vahu ih u pero i darivahu hrvatskoj matici. One
će zato ostati hrvatske na slavu i ponos našu dok
bude svijeta i našega roda, a neka zavidna srba-
dija luduje koliko hoće.

 

Srpski komenat poslanici Aus-
trijskih biskupa.*)
I.

Srpski ,Dubrovnik“ dok, kako vigjesmo, svo-
jim srpskim auktoritetom odobrava uputu poda-
nu od austrijskih biskupa svojim vjernicima pri-
godom  prošastih izbora u narodnomu pogledv,
zato jedino jer. cijeni da ona može koristiti Srbi-
ma proti Hrvatima, svoju duboku žalost očituje,
što se ne može jednako izraziti o njihovu škol-
skomu programu.

Da pravo rečemo, u biskupskoj poslanici mi
ne nagjosmo ma niki školskog programa. Što
biskupi u svojoj poslanici traže? Traže da slobo-
dno njegovanje vjere bude osjegurano uopće, a na
na osobiti način na posebnom polju, na polju

istodobno prava katoličkih roditelja. Ovi imaju sve

 
 
 
 

školskome. Crkva kad brani svoja prava, brani |.

 

stvo, a neko drugi još u opširnijoj mjeri, kako
ćemo poslje vidjeti.

Monopolium naučenja, a tim i odgoja, to je
najgore samosilje. Mirabeau u svojoj knjizi ,.De
la Monarchie Prussienne (Sv. 2.) ovako viče:
»Pravedni Bože! hoće da i dušami nametnu uni-
formu: to je skrajnost despotizma, to je despotiz-
ma najveće savršenje!“ Po novim liberalnim zah-
tjevima, po školskome zakonodarstvu ovi monopo-
lium uživa jedino vlada.

Istina je da do sada nije se došlo do skraj-
nosti, nek se raspelo iz škole ukloni, premda se
i to katkada u Beču zgodilo, kad je ondje vladala
liberalna općina, ali bismo mi katolici mogli pretr-
pjet i tu samosilje kad bi crkvai s njom katoličko
pučanstvo šućelo, i pustilo, da sjeme bezvjerstva
u školi posijano, ostane ne pridušeno. : Školsko
zakoncdarstvo i izvedenje istoga kako je već s
početka bilo uregjeno, ne zajamčuje ni osigurava
ponipošto vjerski odgoj djece, niti u pučkoj školi
niti u srednjim i višim. Zakon 25 Maja 1868 u
prvomu $ glasi: vrhovna uprava 0 nadziranju sve-
ga što pripada školi, ide državi, a jedino pravo
nadziranja i uprava vjerskog nauka i vjerskih vježba
ostaje predano crkvi ili odnosnoj vjerskoj općini,
u pučkim školam. Naučenje u ostalim predmelima u
tim školam neodvisno je od upliva kojemudrago
crkve i vjerske općine: tako po drugomu paro-
grafu. Po tome dakle zakonu oni koji podučava
katoličku djecu, ako je po volji vlade, može biti
koje vam bilo drago vjere katoličkoj protivne, pa
tako i ravnatelj škole: teksti sa kojim se služe
učitelji, kao na primjer pedagogije, povijesti, hi-
storije prirodoslovja, pa i same čitanke mogu se

protivit vjerskoj obuci, i tako, da što je nauk 0 -

vjeri sagradio, obuka u svjetskim učevnim pred-
metima može lasno srušiti, Sami nauk o vjeri što
ga dušobrižnici, i to u malo sati, udjeluju ne mo-
že doskočiti ovim manama, pa ni opet.sagraditi,
što su drugi srušili. Sve ovo i; još više pretresa-

juć, biskupi zaključuju: da katolički roditelji ne

mogu odustati od zahtjeva, da čitavo podučavanje,
cijeli odgoj katoličke djece, mora da se gradi na
čvrstome temelju katoličke vjere i d& mora biti
prožet duhom crkve.

Istina je da kod nas, & u Dalmaciji nadasve,
duh bezvjerstva nije još prožeo škole. Nu na toj
blagodati i crkva i narod moraju bit zahvalni je-

dino učiteljskome osoblju. Naši učitelji uopće, pa

ravnatelji i nadzornici škola, katolici su i prija-
telji su svoje crkve i naroda. Pa oni i sami vide
da škola pošto nije samo naukovni vez i odgojni
zavod, a da pravoga odgoja nema bez vjere, vje-
rom se služe kao sa najboljim srestvom odgoja.
Zato, jedino zato, i pod uplivom svojih vjerouči-
telja, naša djeca i naša mladež nije pala u onu
izopačenost, koja se opaža u Italiji a u Franceskoj
nadasve, gdje su zločini najgadnije vrsti, zločini

 

-učena i odgojena. Učitelji nijesu drugo nego vr-

mu učitelji.vrše one dužnosti, što ih roditelji ne

7. br. 18 Crv. Hrt.“ Ur.

pravo da njihova djeca budu u njihovoj vjeri na-,

  

šitelji volje roditelja, pravi njihovi namjesnici; a |
škola nije drugo neg privremeni stan djece, u ko- | ;

mogu posve vršiti; dužnosti naučenja i odgoja. |:
Što biskupi: traže, to traši cijelo katoličko pučan-

 

ae