više od polovine zatvorenih, nema još 20 godina,
a ti su svi zatvoreni rad velikih zločina. Slijedi
pak imenovat razne zločine tih nesrećnika, da ti
se duša grozi! On taku nemoralnost prepišuje : prvo
opojnom piću, pak čezkonfesijonalnim skolam, jer
i sam ispovijeda da od 100 djece što su zatvore-
na u ,Petite Roquelle“ bilo ih iz konfesijonal,
škola samo 11, a iz državnih 87.

Da se i kod nas ne budu zgagjat taki ne-
redi, biskupi nukuju katoličke roditelje, da zahtje-
vaju škole ustrojene i uregjene tako, da ove u
pravoj smisli budu katoličke i da u njima budu
odgajati i obučavati katolički učitelji. Oni ovaj
. zahtjev postavljaju ne iz teške pohlepe za vlada-

njem, i za silništvom crkve nad školom, ili ti za
ropstvom učiteljskog stališa, kako im predbacuju
srpski komentatori; neg jedino za duhovni spas
djece, pa i za spas cijele zadruge, jer na mladim
svijet ostaje. Kako već rekosmo, biskupi ne pre-
dlagaju ma ni ikakva programa znanstvenih pred-
meta: jedino traže da naukovna osnova opredije-
lit bude, viši broj sati za vjeronauk. Nije istina,
da biskupi, kako kleveće srpski ,Dubrovnik,“ zazi-
raju od fizike i  prirodoslovnih nauka; jer je
Crkva svegi od svoga začetka njegovala ove nau-
ke. Htjeli bi samo, premda se o tome i ne bave,
da ti nauci ne budu prožeti sadašnim materijaliz-
mom, kako što jesu u višim školam simo tamo,
jer taki nauci ne samoj vjeri štetu donose, neg
prijete poraz cijeloj zadrugi; pošto svaka bludnja
* pa ova izhodila od koje vam drago znanosti, 7a-
drugu meće na lažan put, koji vodi do propasti.
Nu što nam se čini čudno u ponašanju Srba
prema katolicima pa i njihovim pravednim zabtje-
vima jest ovo: da Srbi dok u Banovini pa svud u
Austriji, a sad nadasve u Bosni i Hercegovini, tra-
že u vlade cijelu autonomiju svojoj crkvi i školi,
graju na iste ma svegj manje zahtjeve katolika.
Mi se dobro sjećamo svega što se zbilo u Bano-
vini g. 1875. Pod banom Mažuranićem, uplivom
školskog austrijskog zakona, tu su se uvele bile
opće škole, jer dotle u Banovini bile su samo ka-
toličke škole za katolike, a pravoslavne za pravo-
slavne. Uslijed te opće škole nijesu bile ukinute
konfesijonalue srpsko-pravoslavne škole nego jedi-
no katoličke, samo što su Srbi bili prisiljeni  po-
rezom prinositi i za opće škole. Nastala je straš-
na graja na Mažuranića, jer Srbi nijesu htjeli
podnositi troška za opću školu i za svoju. Uslijed
te graje Mažuranićeva vlada zatvori jedno i dru-
go oko i faktično nije zahtjevala prinos Srba za
opću školu, dočim sve katoličke škole propale su.
- Kad dogje pak na kormilo vlade ban Hedervary,
da zadovolji Srbima, najvjernijim svojim savezni-
cima, uspostavi konfesijonalne škole tako, da Srbi
- ostadoše oslobogjeni od prinosa gdje imadu svoje
konfesijonalne škole, a katolici ostadoše pri općoj
školi, jer sad više nijesu u stanju otvorići i nzdr-

   

PODLISTAK.
Tri pripovijesti Matice Hrvatske. — I
ove godine kao što već redom nekoliko zadnjih
godina, Matica nas dariva neprestano izvornim be-
letrističkim štivom u svojoj zabavnoj knjižnici uz
ostala svoja birana izdanja. Neću da se ovdje ba-
vim drugim radom njenim. no s ove tri pripovijes-
ti, tek mimogred da spomenem, kako se sav život
hrvatski usko spleo sa Maticom. Ima tu pripovi-
“jesti iz sadašnjosti, bliže i davnije prošlosti, isto
tako pjesama, koje su obuhvatile sav život hrvat-
ski, eno vam ima Dežmanovih pjesama, pa Bada-
lićevih većinom rodoljubne, da udahnu žar pjes-
ničke duše, njegovo rodoljublje u široki krug či-
talaca, da u njima upale iskru rodoljublja, ili da
u raspire u čitavu vatru, koja će gojiti u srcu
ata samo na ognjištu vjestinu bez prestanka,
ta u srcu mora da je za svakoga Hrvata središte,
jem pohranjuje sve ono što mu je milo i dra-
O mora da utječe pjesma i njen dojam.
rekidam, to ja hoću da go-
; Nikola Baretić,
ovoga doba. Ne mis-
g ržaju, držim da
ih je svaki naobražeu Hrvat već pročitao, jer nam
pu književnost.
pripovijesti istaknem tek ne-
, Već nekoliko godi-

žati svoju. Što ovo dokazuje? Da dok Srbi pri-
poznaju nuždu konfesijonalne škole za sebe, po
njihovim komentatorima niječu pravo katolicima.
da je budu prositi. Što ovo dokazuje još? Da su
dvije pravice: jedna za srbe, a druga za katolike.

A sada da vidimo što se sa istog gledišta
dandanas zgagja u Bosni i Hercegovini.

Srpski ,Dubrovnik“. ima valjda u ruci neki
dokumenat, po komu može se osvjedočit, da Srbi
Bosne i Hercegovine ištu puno više od vlade nego
li austrijski katolici. Znaće za neki famozni me-
morandum, što su ga do dva puta htjeli predati
u ruke Njegova Veličanstva, i šnjime probuditi
pažnju cijele Europe na njihovo ,stanje.“ Nećemo
se baviti o nikakvu drugom pitanju, što su ga za-
nešenjaci u njemu nepravedno potakli, neg jedino
ob onomu što se odnosi na njihove konfesijonal-
ne škole. Oni traže: 1). Slobodno postavljanje sve-
ćenika i učitelja bez ikakva uticaja i naknadnog
odobrenja političkih vlasti. 2) Slobodno podizanje
i otvoranje srpskih vjeroispovjednih škola, osnov-
nih i srednjih, sa slobodnom nastavom. 3) Slobo-
dno i neograničeno primanje testamentalnih za-
vještaja i poklona crkvi i školi. 4) Slobodno ras-
polaganje crkvenim i školskim imetkom. 5) Slo-
bodno osnivanje narodnih — crkveno školskih fon-
da a naročito učiteljskog penzijonog fonda, bez
prethodne ili naknadne dozvole političkih vlasti
6) Slobodno raspolaganje crkvenih školskih opšti-
na svojim opštinskim školama, crkvama, kao i ma-
nastirima na kojima od vajkada imadu pravo u-
prave. 7) Da se vlasti nemadu miješati u opštin-
ske stvari i progoniti učitelje i sveštenike.

Na svrhu heće: ukinuće svijuh naredaba ko-
jim se traži odobrenje učiteljskog izbora i odre-
gjenje prethodno prijavljivanje skupštinskih i od-
borskih sjednica' sa dnevnim redom. Još Srbi pi-
taju, da im se dozvoli slobodno pravo, da srp.
prav. crkv. školske opštine Bosne i Hercegovine,
sebi samostalno bez uticaja političkih vlasti, stvo-
re zajedničko unutrašnje uregjenje svoje crkvene
i školske autonomije i da toga radi preko svojih
izaslanika što prije svoj sastanak u Sarajevu dr-
žati mogu. Srbi dakle neće da spoznadu, neće-
mo reći samo pravo, ma ni ikakva tutorstva vla-
de nad njihovim školam ; ali ih zato u ime li-
beralizma traže nad našim ! Srpski ,Dubrovnik“
komu je sve to poznato, šuti niti riječi progovara
proti takim srpskim zahtjevim, jer ovi od srba
polaze, a njima je dopušteno tražiti sve što im je
i samoj uzrujanoj mašti ugodno. Nu po njemu ve-
liki grijeh sagriješiše Austrijski biskupi, što su po-
takli svoje vjernike da budu odabrati poslanike sa
nalogom da izvojšte za katolike, katoličke škole i
učitelje.

Taki su Srbi i srpski komentari !

Da bi se srpski ,Dubrovnik“ usudio ma i
riječi jedne upisat protiva narečenim zahtjevima
jest, nego onakvim kako si ga umišljao pisac. Čim
bujnija mašta, tim nevjerojatnije prikazivanje ju-
naka, koji su se mogli skoro da priopodobe juna-

"cima grčkih i istočnjačkih priča. Sve je većinom

bilo izmišljeno. Noviji pravac stao se oslanjati na
zbiljski život, pak poče prikazivati ljude baš ona-
kvima kakvi jesu, ni boljim ni gorima. Pročitaj de
brate tu pripovijest romantičnu, pa koju Turge-
njevljevu, i za čas ćeš opaziti svu razliku. Junak
one sav te zedivijejo al kad ga malo bolje pogle-
daš vidit ćeš da i nije na zemlji nego da se kre-
će negdje u oblacima, dočim će ti se junak ove
prikazati ko obični drug, koga u dušu pozuaš, i
čim ga dulje gledaš tim ti je miliji, a za onoga
prvoga pisac mora smišljati sve više nevjerojat-
nosti da ustraješ i do kraja u nekoj napetosti.
Realizam dakle pokazuje čovjeka onakvim,
kakav je u istinu, no tu baš nastaje poteškoća,
jer ni ljudi nijesu isti, a kamo li narodi. Svaki se
toliko razlikuje od drugoga po svom mišljenju, o-
bičajima i prilikama i težnjama, da sačinjava po-
sve drugu osebinu nego li ostali narodi, Dok je
dakle romantički junak mogao svakom narodu bi-
ti jednak, junak hrvatskog realističkog smjera mo-
ra da je posve drukčiji od franceskog ili rusko-
ga, ta prilike njegovog naroda tako su različne
od spomenutih naroda, da nemaju zajed-
ničkoga ništa do li ljudske naravi i onoga što iz
s ističe, al i to samo u općenitosti, a u mišlje-
u svom, svako je različan.
Krivo su dakle činili SIE dem
su :
diobvijesiu aji e pit TačiNiE pogoni -
sane hrvatski i što se u njima spominjahu

m) naa ananasa azota mnČaČGeiieiijillNEErENIBe_INEENNIMNN

pravoslavnih Srba svi bi ga ovi prokleli | h ogmj
metli ; dakle maši srpski katolici“ njeguju ga i
uzdržu ga svojim novcem, zadovoljni da grdi i kri-
tizira kako mu je milo njihove biskupe i crkovne
dostojanstvenike, kad ovi brane prava svoje crkve
i svojih vjernika. Čudnih katolika !

M.k ?.

Naši dopisi.
Kotor, 14 Aprila.

»Jedinstvo“ od 26. Ožujka, t. g. pod ,Iz-
borne Vijesti,“ javilo je ovu vijest; — ,U pro-
»Šlome broju javili smo, kako su se uzalud kupo-
mvali glasovi po Boci (Prosto je čitati: ,nijesu
uzalud,“ i ako mas, baš, nije su htjeli svjedocima,
te plemenite trgovine!) ,Danas smo u stanju ja-
niti, da su Bondini ljudi, dvojici biranih birača,
,Hrvata iz Škaljara, nudili po 1000 for. da bi gla-
nSovali proti Kvekviću.“ — Prijed nego proslije-
dimo, dopustiti će nam , Jedinstvo“ da mu ispra-
vimo jednu malenkost, na ime: da to nijesu bili
,Bondini ljudi,“ ni ,birana birača, Hrvata iz Ška-
ljara,“ kojima se mito nudilo, već su to bili ljudi,
onijeh Bonda, koji su mogli slati ulaka, grbljani-
na, dvojici vigjenih seljana, jeduoom iz Kavča,
drugom iz Bogdašića, kojijem se nudilo, svakom
po 500 fior., da njihovi suseljani: ili glasuju za
pet birana birača, rišćanina i Orahovčana, koje
bi im oni predložili, ili da ostanu doma, i to, u
duboko doba noći, u oči izbora, dne 1. Marta, kad
su se, sutranji dan, dne 2. Marta, imali birati u
Kotoru, pet birana birača. Ovo je povjest!

,Jedinstvo“ prosljegjuje: — , Autonomaši su
,8e dakle miješali u čisto srpske stvari, izmegju
»dvojice (koje dvojice: Vukutića i Kvekvića ?) srp-
pykih kandidata. Zašto? Jer su ciljali na to da
»propane g. Kvekić, ne računajuć da bi u tom
pslučaju, svi Hrvati, za nj glasovali, kako bi seu
»Boki razbio kompromis.“ Mi pridodajemo: bilo
bi zlo, veliko zlo, jer za nas Hrvate, što moglo
biti blaženije od kompromisa, u ovu ,srpsku do-
movinu“ kako nas uči ,Dubrovnik,“ i poslije kom-
promisa, u br. 14. o. g., u članku , Nevolje te
nevolje ;“ pa susljednom, br. 15., ,van priznanja
da srpskome plemenu, pripada žezlo sjedinjena —
nema spasenja Hrvatskome plemenu?!“ — I malo
misaoni ljudi, ovikompromis u pogledu takoznanih
srba, kompromis koje zastupničke stolice, drugo
ništa, — zovu nakazom! Čitajte ,Srpski Glas i
Dubrovnik,“ pa vigjite njihove zastupnike u Beču
pa će te nam kazati, da li je to porecivo.

»Dubrovnik“ od 24. Marta t. g. broj 13. u
jednom izvješću iz Kotora piše: g,

»Hrvati narodnjaci(!) pogaziše kompromis,
te ne htjedoše glasovati za predloženika srpske
stranke Kvekića, dapače htjedoše glasovati proti
njega, da ne bijaše u Kotoru Luko Zore, te ne
glasoše ni za koga.“ — Sad dakle mi pitamo:ko
govori neistinu — ili ,Jedinstvo,“ koje je reklo
»da bi svi Hrvati za nj (Kvekića) glasovali: ili
, Dubrovnik“ koji je rekao; da htjedoše glasovati
protiv njega?“ Odgovaramo-obadva! Svakako ,Je-
dinstvo“ više, što je izmijenilo Werteimovke, o-
dakle bi iskočilo ono 1000 fior. — a najviše je
lagao neko treći, što je poštene ljudi osramotio,
da ne održe zadanu poštenu riječ, koju je ou prvi
založio! — ,Dubrovnik“ opet nadmašuje ,Jedin-

Sa===a=aaČazmmmmTnmm=E==ni======= mrze,

hrvatska imena; po svem ostalom mogla bi se ta
pripovijest jednakim zanimanjem i istom  vrijedno-
sti u Francuskoj i Ruskoj. Megju tim onaj megju-
narodni realistički roman i nije no. tek _ najbolja
vrst romantičnog smjera. Nama se hvće. drugih
stvari, koji će hrvatskom real romanu i pripovi-
jesti nalaziti obilježje hrvatsko, da bude ogledalo
hrvatske sadašnjosti kano povjesni roman ogledalo
prošlosti, Al to je teško, i tu će 8e pravo prika-
zati sposobnost pisca Lako je po. uzoru Turge-
pjeva ili kojega Franceza zamisliti osobe, pa iz
njihova djelovanja napisati roman, no oni više ma-
nje pišu o svojim stvarima, a mi ih samo slijedi-
mo, ne poznavajući te njihove prilike do li iz nji-
hovih djela. Pisac hrvatski mora ugledavši se u
ujihov pačin pisanja i rasugjivanja saći na polje
hrvatske narodnosti, pa proučivši tu život, znača-
jeve, kontraste, želje, dobre i zle strane života i
rada, stvoriti pripovijest, koja će doista prikazi-
vati jedan I hrvatskog života.
U nas o niie to lako, ponaiprije jer je
u nas život jednoličan, mi smo malen narod, pa
motriocu ne pružamo ovoliko raznih značajeva kao
velik i slobodan narod, koji u svakom svom po-
slovanju iskazuje volju slobodnu i neodvisnu. Tu
su i značajevi i pojedinci posve drugačiji. — No
ipak wa da je u nas manje razlike megju znača-
evima, ipak pruža narod: sa svoje nadarenosti i
ujnosti misli dovoljno gradiva. Tu treba da.
kako pomnog proučavanja svoje okoline. Najveća
E Sima suooriisku u :
ni osai — na najpov ne gleda, &
baš iznošenje te istine na javu najjače bi bilo.i
srestvo i gradivo ovake realistične pripovijesti, ko-