CRVENA HRVAT Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovnika, a dopisi Br. 47. U DUBROVNIKU 27 Novembra 189%. List izlazi svake subote. Cijena mu je unaprijeda u Otpravništvu lista: na godinu fior. ie po godine fior. že ;za e : ašanjem u SAN . Austro- Ugarsku, || šalju se Uredništvu. i ercegovinu s poštem : na godinu fior. 5, na po godine ior. 2:50 ; sa inozemstvo ; fior. 4:50, i poštarski troškovi. : : Za oglase, priopćeno, Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto polugodište. zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, & oglasi koji se više puta tiskaju po pogodbi i uz razmjerni popust. bos Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava. posvema ispustiti iz svoga programa, ako neće da se smijehu izvrguu. Srbija u istinu zaostaje mnogo za Bugar- skom, jer ima silu domaćih i vanjskih nevolja, a- li u koliko joj ove dopuštaju, i ona pokazuje, da će koracati svojim putem i da nije ni malo voljna gubit se u utopije. A podupiraće ona bez sumnje ove utopije, no samo u toliko, u koliko budu glu- žili njezinim vlastitim svrhama i interesima. Braća Sloveuci i onako su upućeni k nama: zajednički neprijatelj i zajedničke težnje, te sro- dnost krvi i jezika tako ih približiše Hrvatima, da radi njih ne treba izmišljati nikakvijeh novi- jeh ,misli.“ Ostaju samo t. zv. hrvatski Srbi, kojim je u prvom redu ova akcija od vajkada bila i namije- njena. Ali mi ćemo vam kazati u četiri oka : ako su ti hrvatski Srbi zavedeni i ,srpskom“ vjerom od nas otugjeni Hervati (ko što mi držimo da jesu), nije stvaranjem novih, nego uzdržanjem starih, hr- vatskih načela, da se oni mogu malo po malo po- vratiti u krilo rodu i imenu svomu. Drugi način, druga politika tome se hoće, ne ona koju prepo- ručuju gg. Barčić i Potočnjak i mi smo je, na ža- lost utaman, uvijek zagovarali. Ako pak hrvatski Srbi, ili jedan dio njih — onaj koji vlada — ho- će da bude našim protivnikom, oni će to biti i danas i sutra, usprkos svijeh ,misli“ i nesmisli i ostaće sve dok vide, da je tugjinac u našoj domo- vini jači od nas. A onim časom kad bi mi jači bili i oni nadu izgubili, da bi se moglo to pro- mijenuti, postali bi preko noći bolji Hrvati nego svi mi, sveisto ko što su magjacski židovi danas bolji Magjari od samih Arpadovaca. Ili još pijeste upoznali vaše vladine ,Srbe“ ? Njihovo eventual- no hrvatstvo ovisi o nama i o našoj snazi, & ne o. njima. A mi nećemo nikada biti tako jaki, ako ne budemo ponosni našega imena i plemena, Da En- glezi nijesu bili dobri Englesi, nikada Engleška nebi bila onako velika i slavna, pa imala sto put bolji položaj. Reći će nam se; prispodoba ne vri- jedi, Euglezi i Nijemci — i ako Germani — ni- jesu jedan narod. To je istina, ali ni mi ni Bu- gari nijesmo jedan narod, a Euglezi, ako nemaju isti jezik sa Nijemcim, imaju ga sa Amerikancim, koji usprkos tome razvijaju se svojim posebnim životom, te ni jedoim ni drugim ne pada na pa- met da stvaraju umjetne nazive i snijevaju utopi- je, nego svaki radi za svoje interese. Valja dakle najodiučnije pobijati svaki po- kret u nas, koji ide za tim da se Hrvatstvo odri- če svoje plemenske individualnosti i državoprav- nih idejala, skopčanih sa hrvatskim imenom. Tako danss. A sutra, ako Bog dade, te se naša borba okruni uspjehom i mi dobijemo neodvisnu i uje- dinjenu Hrvatsku, neka onda sanjaju i kombini- U stranci prava preko Velebita. Nije nam, vjerujte, ni malo milo povraćat se na neka pitanja, ali stvari same sile nas, a ima- mo dokaza, da naše pisanje štogod je i koristilo. S toga ćemo i na najnoviju vijest, što nam od ta- mo stiže nadovezati nekoliko riječi. Gosp. dr. Franko Potočnjak nije više ure- dnikom , Hrvatske Domovine,“ niti je s njome u ka- kovoj svezi. Naš osobni prijatelj, kog smo tako rekuć do juče znali za dobra uvjerena pravaša i Hrvata i čijim nazorim. ne imasmo što da zamje- rimo, u ovo zadnje doba svojim nekim izjavama više nas je puta čudom začudio. Sada pak čita- mo, da će on u društvu sa gosp. E. Barčićem po- krenuti novi list pod naslovom Narodna Misao, kome će biti zadaća raditi oko narodnog jedinstva Hrvata, Srba, Slovenaca itd. itd., u jednu ri- ječ list će poći, ako izagje, putem poznate Naro- dne Misli, što ju je objelodanila ,ujedinjena“ ,hr- vatska“ i ,srpska“ omladina. Mi ne dijelimo nazore gg. Barčića i Poto- čnjaka. Prvi, kao politički čovjek, jedna je pojava sasvim markantna u našem narodu, a to radi vr- lina i kontrasta, koji se u njemu malaze, Drugi pako mlagji je čovjek, koji bi bio izvrstan vojvo- da uz dobra starješinu, ali ostavljen u Zagrebu sam o sebi, čini nam se, da je malo skrenuo s pu- ta. Obojica pak veliki su zanešenjaci, puni ideja- lizma i (neka oproste tvrdu riječ) djetinjskih sanja. Mi dakle ne dijelimo njihove nazore, ali u- zevši ih kao. osobe, mi ih shvaćamo. Opazićemo samo da izbornici bakarskog kotara — te koljev- ke stranke prava — za sjegurno nijesu povjerili svog mandata g. dru. Potočnjaku, da on pretaplja Hrvate sa Srbima, Bugarima, Rusima i što vam mi sve znamo, nego da se bori za načela stranke prava, koja traži. jedinstvo i nezavisnost Hrvatske i hrvatskog naroda. Samo po.ovom programu mo- gao je g. Potočnjak dobiti povjerenje onih znaćaj- nika, koji su lani cvijećem i poklicima počastili Davida Starčevića kao mučenika za hrvatska pra- va. Mi ne cijenimo da su oni u ovo malo mjese- ca svoje nazore promijenili. Više. puta istaknuta je u ovom listu nesmi- slica gornjijeh pokreta, koji se skrivaju samo za bučnijem i sjajnijem frazama, a nemaju nikakve podloge, ni izgleda da će se ikada ostvariti. Naše je čvrsto uvjerenje, da se ovim pokušajima, ma koliko ih vodile plemenite nakane, samo gube si- le i vrijeme i narod ometa u svome preguuću. Velike ideje, velika djela, ujedinjene pleme- n4! A mi amo u Dalmaciji ne možemo da dobi- jemo malo našeg jezika u javnim poslima, nego je talijanski ave što nije njemački i naša djeca ne mogu svojim jezikom kao činovnici svog naroda, da zasluže koru kruha. A u Istri naša braća ne- maju niti elementarnih škola. Gospoda u Žegre- bu i Banovini, koja bi nam hrvatskom pomoći ima- ls prva doći u susret, pa ako ništa, a ono moral- nom pomoći hrabriti i sokoliti ovu borbu za hr- vatstvo, oni sanjaju velike snove i rješavaju pro- vremena ni srestava. Glavni organ stranke prava ,Hrvatska Do- movina“, koda je razumio, da onako slične mi- sli, na sreću vrlo osamljenih pojedinaca, dolaze u sukob sa nazorim i uvjerenjem ogromne većine raju, ako će ih bit više volja. Danas nemamo zato ni | , jednom kalupu. U jednom stranci ne moraju svi uvijek i u svemu biti istih nazora Ali to ima ne- kih granica, ako stranka hoće da uzdrži svoje je- dinstvo, a te granice označuju temeljita i poglavi- ta njezina načela, koja se ne smiju gaziti. Stran- ka prava pako uvijek je ispo\ ijedala samo ona na- čela, čijim duhom ovo je napisano, dapače oni bijahu njeu raison d' ćtre. Inače ko u ime stranke prava bude drugči- je radio, taj će samo tjerati mnoge dobre i osvje- dočene pravaše u tabor frankovski, a s kojom kori- sti po hrvatsku stvar, razumjeće svak ko ima vo- lje i sposobnosti, da samostalno misli i prosugjuje. Ufamo da ovi naši retci — u oči sastanka središnjega kluba stranke prava u Zagrebu — ne- će biti utaman napisani. Priposlano. I. Susjed počimlje s visokoga. Svećenstvo se ne moe iz ljucke zadruge odijeliti, veli, ali u svje- tovnijem poslovima ne može zahtjevati onu isklju- čivu vlast, koju vrši w crkvi, i da njegov uticaj na društvo imao bi biti odmjeren prama njegovoj vri- jednosti i inteligenciji. A pokle je baš tako-i sve- štenstvo drugo i ne traži, svak bi imao biti mi- ran kao pečen: čemu dakle stranke klerikalne i liberalne? Potka tim strankama ne stoji, susjede, u tešnjama sredovječnim klera, nego jedinu u t- me da svjetovna vlast mnogo puta željeznom ru- kom pod imenom svjetovnijeh posala sebi posva- ja ono, što u živo crkvu utišti, njezinu nutroju u; pravu, njezin upliv, njezino slobodno poslovanje na spas duša. Imenovanje župnika, duhovni odgoj mladeži, javno bogoštovje, uprava milodara na dje- la od milosrgja odregjena, itd. očito je, da nebi imali bit svjetovni poslovi, ali ih vlasti posvijaju, tereču ih nametim, i po tome stranka koja se to- me priječi oazivlje se klerikalnom, jer vojuje skupa sa klerom, a protivna liberalna po svojoj javnoj štam« pi: a ova kako sve izvrće tako i to: jer doćim bi imalo bit viteštvo braniti što je pravo i istinitu, te bi iskreni liberalac imao pljeskati obim ruka- ma onim koji pravicu brane, on se tamo diči da brani nasilja ; i da pripomaga pritvrgjivati verige, kojim se duhovna vlast nalazi spućena u svome poslovanju, Te su verige gdje teže gdje laganije n. p. u Italiji, gdje je zabranjeno vanjsko bogo- štovje, ali postoje, & slijep je u oba oka koji to ne vidi. Tako stvar stoji. Babuštine su kazati da sveštenstvu nije go- dio napredak na polju nauka, jer je u tome gle- dao opasnog takmaca, koji će jednog dana u dru- štvu souzeti njegov pološaj, i uticaj mu svesti u | prave granice, Babuštine i gore, jer koji to kaže. imao hi prije izgorjeti ponajbolja i mnogobrojna remek-djela u svakoj struci nauke napisana ru- kom sveštenstva, imao bi uništiti sve knjižare, po svijeta, imao bi raskinuti sve biografčne riječnj« ke, jer po tijem proizlazi, da u kojoj god bilo. struci nauka crkovnjaci su imali nstvo, i da tetak mne pranje adila na lju. J osi bajno Co ik a kh AE