Br. 24.

 

af.

List izlazi svakom subotom, a cijena ma je unaprijed za Dubrovnik : na cijelu go-

U DUBROVNIKU 18. Jula 1891.

VENA HRVATOM

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Heratske“ u Dubrovniku, ,a dopisi ša.

dica flor. 4, na pa godine for. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu: na cijelu lju se Uredništvu.

gddiniu or. 4: 80, na po godine flor. 2: 25; za inozemstvo flor. 4 i poštarski troškovi. |

Pojedini broj stoji 10 noč.

o:2580 me vršti list kad ma pretplata mine, smatra se da je predbrojen i sa doša-

sto polugodište.

po pogodbi.

 

Za oglase, zahvale iost, plaća se 10 novč, po retku, a oglisi koji 38 više pata tisksju

Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima mi uredništvo ni opa;

 

VAŽNO PITANJE

Lani negdje pri svrsi godine bio se prosuo
glas o, konačnom utjelovljenju Bosne i Hercego-
vine“ Austro-Ugarskoj monarkiji. I sa službene
strane širila se ta vijest. Po onomu što se govo-
rilo i pisalo, Bosna imala je pripadnuti Ugarskoj
preko Hrvatske i Slavonije, a Hercegovina Dal-
naciji. Ove vijesti zaspale do malo vremena, a sada
ih opet probudila i raznijela sama kraljeva riječ.

: Prigodom svoga boravka u Spljetu, kralj je
rekao, kako bi za Dalmaciju najkorisnije bilo, kad
bij joj se priključila Bosna i Hercegovina. Nećemo
raspravljati da li bi se to moglo izvesti, kako i ka-
da, te koji su faktori potrebiti da na to pristanu,
već ćemo uzeti stvar kao moguću i izvediva. Sa
materijalnog gledišta možda da bi se Dalmacija i
okoristila, ali gledajuć svaki pokret pai ovaj naj-
prije sa hrvatskog stanovišta, mi se ne bi mogli
radovati sjedinjenju sa Bosnom i Hercegovinom.
Ovo sjedinjenje, kako sada stvari stoje, nanijelo bi
velike štete izvedenju velikoga Sjedinjenja za ko-
jim svi težimo.

+ U Bosni i Hercegovini nije još razbugjena
hrvatska svijest; ideja narodnosti tek je niknula,
Što bi danas u Dalmaciji našim neprijateljima bi-
16 teško izvesti, to se još može u Bosni. Tamo se
ide poglavito za tim, da se što bolje razmaha bor-
ba izmegju stranaka samo, da se oslabi onu, koja
bi punim' pravom, morala preuzeti maha. Srpstvo
bosansko nije vladi od nikakve štete nego od ko-
risti, & njegov  iredentizan indirektno ide joj u
prilog. Hrvatski iredentizam, koji hoće ujedinje-
nje hrvatskih zemalja u monarkiji, taj je Magja-
rima daleko  pogibeljniji od srpskoga, komu se
smiju i njemu i onim hoji ga vode, jer će se teš-
ko izvešiti, dok brvatski lašnje je izvediv. Zato se
i gleđaju stvoriti protiv hrvatske, dvije nove stran-
ke, srpsku i tako zvanu bosansku, koja je njeka
vist dalmatinskih autonomaša.

 

PODLISTAK.

Savjeti Ženi.

Iz »Strenna“ za god. 1884.
(nastavak v, br. 22).

Ne bi bilo s gorega da ti natuknem sada
koješta o propisima ćudoregja i vjerozakona, što
ih imaš u srce usaditi svomu sinu; al buduć je
to vrlo teška zadaća za moju malenkost, staću
na tom, da tražiš u nj udahnuti početak svake
kreposti. A kako veli Chatenubriand da: ,Krepo-
sti nijesu takove, već u koliko natrag teku pra-
ma. svomu izvoru, a to je Bog,“ pobrinućeš se na
osobit: način, nek ti sin dostojno cijeni taj vrutak
svake kreposti | svakoga dobra.

< Drži puk na pameti,
sločaju 'znači pokašati mo, jer Ego sum qui sum
(Ja sam, koji jesam) nit se može pojmiti, nit
osusčiti. Sbilja zapitan glasoviti Epitet od svojih
učenik: ko 'je Bog, odvrati: ,Kad bih ja mogao
kusati ko je Bog, ili bih ja bio Bog, ili bi on
prestao biti Bogom.* = +

Da opstoji jedno Biće više od nas, koje je,

stvorivši tvar, dalo joj moć da se moše uobličiti

da uposnati u ovom

Ako bi neprijateljima hrvatskoga naroda o-
vo nastojanje otišlo za rukom sjedinjenje Bosne i
Dalmacije žestoko bi smo oćutili. A da im se nade
izjalove, stoji u muhamedancima.Ko prati razvitak
dogagjaja i računa na mogućnosti raznih evoluci-
ja, odmah će uvidjeti da muhamedanski elemenat
ima veliku moć, gotovo bismo rekli, da je u nje-
govim rakama ključ naše budućnosti. Ako on na
vrijeme uvidi da onaj koji Hrvatu jamu kopa, ko-
načno ide za tim, da i njega strpa u nju, ako kre-
pne odlučno na našu stranu, kako što mu je mla-
gji naraštaj već poćeo, mi se nemamo toliko bo-
jati za našu stvar.

Kako što u svim hrvatskim zemljama, tako
i u Bosni sva borba, koja se vodi izmegju raznih
stranaka svagja se na dvoje. Jedni bore se da iz-
vedu sjedinjenje hrvatskih zemaljai njihovu samo-
stalnost, nalazeć u tomu jedini spas narodnom op-
stanku, a drugi svim silama nastoje kako bi to
sjedinjenje zapriječili, Mi smo do sada mnogo pu-
ta bavili se ovim zadnjim i pokazali, koje ih svr-
he vode k ovomu narodnom ubojstvu pa sada samo
fakat izlažemo. — U Bosni nema talijanaša nego tamo
su samo pravoslavni, koji posrbljeni opiru se a-
neksiji. Pridruženjem Bosne Dalmaciji, naši anti-
aneksioniste ojačali bi tako, da bi mi Hrvati s nji-
ma bili nekod jednaki u snazi. Ko odlučuje pre-
vagu jednih ili drugih, to je muhamedanac. Krene
li k njima (što je teško) nama je zadat žestoki
udarac, a i njemu to nek bađe uvjeren; dogje
li k nama, ostaneli ono što jest — Hrvat, ni pri-
pojenje Bosne k Dalmaciji ne bi baš bila toli-
ka nesreća. Ali ako ovoj jaki bosanski faktor os-
tane neutralan, te pogje trećim putem, teško po
naš, ali i po Srbe. Nego nek nam vjeruju braća u
Bosni koji slijede proroka, da bi u tom slučaju i
oni bili samo žrtva i slijepo orugje nezasitnoga
tugjina.

Muhamedansko pitanje veliko je i važno. O-
vo mora zanimati svakoga Hrvata komu je draga
lijepa budućnost svoje domovine, te se čudom ču-

 

======mIL

i preobraziti, (prah bo jesi i u prah ćeš se obra-
titi) ovjekovičiti, to je nepobitna istina, česa radi
bezumnu bi stvar učinila, kad djecu odhranjivala
u bezboštvu. A pokle stvorene stvari očituju ;
La gloria di Colui che tutto muove (1)
po ljepotama ćeš vasionoga svijeta izvesti, da op-
stoji Stvoritelj. Čineć ga da promatra nebo silnim
mnoštvom zvijezda, more s njegovim ljepotama, bi-
lje s vrlo različnim njegovim vrstama, a životinje
moogostrukom njihovom razdjelbom, činićeš ipak
da se popne do blagotvorne ruke jedne bezkonač-
ne Providnosti, jer stvorene stvari:
Sono scala al Fattor chi ben I' estima. (2)
Čuvstvo o Božanstva ono je uprav, koje nas
nuka na dobro, i Sokrat je sbilja prepisivao ,nje-
komu unutrnjema utiska ljubavi, koja ga iznosi do
mudrosti ;*' od počela Božanstva umjetnici izvode
onu moćnu i otajstvenu sklonost za Dobro, koje

tješi, za Zstitiu, koja uvjerava, za Lijepo, koje za:

ljebljnje,

sklonost, koja: gospodoje nad ljudskim
rodom! ;

Ovdje ću ti ponoviti w Mašsinicom, da',se | __
nikako neda zanijekati opstanak Božanski, jer ne.
rel nor ture pički |

života poćatio upliv ovoga tajitetvenoga pokreta.

dimo, kako se ovo pitanje uzimlje od mnogili o-
nako na laku roku. Mi, računajuć kako gote ni
sva moguće kombinacije, imamo naravno na umu,
da će se pitati i narodna volja kod svakog pokte-
ta te da se neće o nama razpravljati i raditi bez nas.
Zato se moramo pripraviti tako, da kad dogje čas
budemo znati, kako ćemo se izraziti, fa ako jedno
takovo pitanje kakvo je bosansko zateče ko
nas u Dalmaciji toliko one u Bosni nepripra
osjetićemo to teže nego smo dalmatinsko nazad
trideset godina. .
Bosansko pak pitanje neće se ponas Hrvate
nikad povoljno riješiti, ako se prije povoljno n6&'
riješi muhamedaosko. topove

 

Ima li u nas. Srba?

Stonjski Rat 12 Jola.

Klin klinom, čestokrat promišljah u sebi,
Hrvatu je izbijati u osobnoj obrani od napadaji
Srba. Jer ako oni nepravedno i krivo u to ulaga-
gaju sve svoje sile da ne samo nadvladaju Hrva-
te ročeći se svukud s njihovim i svojim najgorim
dušmaninom, već da ih sveosve istisnu prisvaja-
juć im zemlje i pokrajine, i bivstveno ih unište
poričuć im i jezik i pleme; koliko većma Hrvati
u vlastitoj domovini punim pravom i razlogom
proti Srbima ue moraju istim načinom postupati?
Drukčije nije dano Hrvata sačuvati svoj opstanak
i svoje ime. Klin dakle nek' se izbija klinom. Jer,
kakogod mislili njeki Hrvati o pravoj opstojnosti
Srba u Dalmaciji, dopustite g, Uredniče, da ispa--
stim ovdje svoje uvjerenje odnosno Srb& u Dal-
maciji, koje mi Kaže: 1o da ih nema — 20 (oštti
čuda) da ih ima. — Svaksko zanimivo, a i prota“'
slovno, zavapit će mnogi čitatelj : nema Srba, po
ih opet ima. Kako? Ajde da vidimo.

l.o Nema Srb4d, A kako da ih i bude? od
kle ? Kratkoća jednog dopisa ne do pušta mi
opširno izlažem ono što već općenito svaki zna

 

mar mmm DT =

ča, komu nije sjevnuo tračak ovoga unutrnjega o-
svjedočenja proti kome su se reg bi do sada sro-
čile društvene uredbe, da ga uguše' mjesto da: ga
upravljaju ; kojega se moć očitnje na tisuću nači-'
na i dah koga proviruje kako: u pjesmama Dan-
te-ovim i melodijama Rossiovi-evim, tako i u pat-
njama branitelja Psare i Missolunga* (Maszini, Fa-
ust, Tragedie «di Goethe art. 20)

A ti ćeš uprav morat gojiti ovu. sklonost u
svome sinu, da on pako u svoje vrijeme znao bu-
de O koliko veličanstvena ima u ;

morala, koji i nijesu drugo, no zapovjedi

r po isti ćeš način iona ipzp zik nan
da je opisujuć tijelo ljudsko uzdizao hvalospjev
Božanstvu, poučiti svoga sina da-se naukom iska-

zuje štovanje zahvalnosti i ljubavi prama, dV o.
telja svih stvarih, Al se dovi da ne

io Stvoritelja, ovoga. teti u "vo
razjarona suća ske: strašna ika ui
radije kao ljubesna i ševio I |
"a " I ljubavi, MRKI iv oq
1) 71) Slans 06 koi o (0X GNIDAR
9 Ljahena ra Me do al roq  oiiq

> (obiječiće.) irojv