U DUBROVNIKU '25. Jula 1891. IRE 3 stoi ; E pk cijena mu aje unaprijed sa Dudrodnik : na tjela go- Pretplata i oglasi plaćaju se upravi , Crvene Heritsko“ u Dodrorsiki, a tigiatot a Austro-Ugarsku, Bosnsi Hircegovsnu: na čijela - lju se SE ! Za oglase, zahvale i ošt, plaća 86:10 nosč. po zeti, a oglasi koji se više pata tiskaja:: po pogodbi. imi i Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni | uprava. U 3 List jslasi, tu. sadotom, diom flor. 4, na pd godine for, 2 godinu flor. 4: 80 s p0 godida dir. 2: 25; vera edu s 4 i poštarski troškovi. | Pojedini broj stoji 10 novč.' + Koi me vrsti list kad ma pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za doša- sto polugodište. "NA CEMU SMO, Zatvorilo se je carevinsko vijeće dovršivši posebne rasprave, 0 proračunima svih odsjeka. Kros tri mjeseca njegova djelovanja nije se mogla odlačiti većina od niahjine, vladina stranka od o- pozicije. Tako. i sada ostaje neriješena zagonetka, čudo i unicum svoje_vrsti “odkad je parlamentari- zma do. "danas. Koji gu vladina straoka? koji su otvorena, i dosljedna opozicija ? .. Stara desnica taspršala | se veš na izbornom poprištu, jer je nestalo njezina stožera i najvjer- nijih Tanffeovih prijatelja — Staročeha, koje je utukla po njima učinjena nagodba, na koju ogor- ćen češki narod posla vladi sa megdan najskraj- nije radikalce i liberalce d političkom i socijalno- religijiznom značenju, Mladočesi odlučni, postoja- ni i značajni, obratiše svojim ulaskom u parlame- nat pažoju čitave Europe. O jednoj većini, koja bi se načelno slagala nije onda moglo biti govo- ra. Pokuša se sabor svesti na prosto općinsko vi- jeće, odvraćajuć, ga sa politike na čisto gospodar- i ad To je želio prijestolni govor, nadajući se da će se stranke naći zajedno u riješavanju gos- podarskih pitanja, Na prijestolni' govor sabor od- govara adresom, ali koja je a što bi mogla oko sebe okupiti, većina, jer niti su, stranke izinirene, a kamo li narodi! Ipak “vlada mačem po gordij- skom uzlu. i'nije bilo adtesel Sabor izgledao mutan, nedokučiv,' nesložan, a u ovoj konfuziji Nijemci prožali "Taaffe-u svoju liberalnu ruku, ali pod“ pogodbom“ da je ne okuži konservatizmom i klerikalizmom. Poljaci se držali mudro pa ribali po onoj muteži, eda bi štogod u- lovili, a Taaffe isti nije znao /na čemu je. U ovom kožnom zraku radili su razni odbori u velikom strahu, da: bi svaki čas mogla nastupiti katastrofa. Ovako je: počela opća rasprava ,gospodarskih i ekonomičkih: predloga* koja nije služila za drugo / nego da sve stranke opširno toDion s. politička načela i svoja Programe. | eO Najznamenitija pojava ove godine to su mladočesi. Oni kroz. usta Gregera neustrašivo 0- značiše što traže; uz njih stupa Liechtenstein koji kao vogja antisemita razvi njihov pro- gram, tumačeći i riješivajući na kršćanskom te- melju velika socijalna pitanja, koja danas svijet zanima; zatim podmukli njemački iredentiste po- tužiše se kako Slaveni nijemstvo progone, pa.naj- poslje ustadoše i spekulanti. Poljaci, — Hohen- wartovu klubu davala se iz početka velika važnost, a sad je sve više gubi, jer se Tanffo priučio na Plenera i družinu. S druge strane dok je dosta Po- ljaka & :la Popovski, koji veli da slavenstvo ne vri- jedi ni Jale duhana, lako mu je vladati. Kod ova- kih manovra čovjek dolazi do uvjerenja da Taaffe ne zastupa ideju nego većinu ; njegova sveza s li- beralcima ne bi bilo usvojenje njihovih načela, već više un:matrimonio: di convenienza, kako bi rekao Crispi. S njim liberalci postigli bi koje mjesto u kabinetu, a oni zato išlifna raku vladi. Najbolja stvar koju su učinili hrvatski za- stupnici Dalmacije i Istre jest, što su se sdraužili sa braćom Slovencima, a uhvamo da Će ova sve- za biti čvrsta i iskrenija_od one s Hoheowartom. Isticali se vele nijesu. Izjava hrvatskih zastupni- ka glede državnoga prava pomamila je Nijemce, premda su je učinili samo u Hohenwartovu, a ne pred cijelim saborom kako su morali, Govor Pe- rićev pokazuje da se vraćamo na prošle dane o- dlučnosti, ali ne razumijemo-kako se naši mogu naći u glašovanju s strankama koje bi nas progutale. Što imamo mi zajedničkoga sa liberalcima ? Ništa. Pa puštimo neka se s njima slažu naše srpsko- autonomaške liberalne delije, kojim su oni ,po- šteni Nijemci I*_ Sabor se je zatvorio, & mi se nadamo da ćemo one jeseni naći tješnje svezane Hrvate i Slovence sa Česima. Mi znamo da u jugoslaven- skom klubu ima i pravaša, i samo dišiplini stran- ke ima se sahvaliti što nijesu iz njega frknuli. | Barem sad vlada ne treba nas. mod ob idob a | des courants dlectriques pergus par le cerveau.* rodLiSTAK jsarjaci' žbai 2 o | || ga, da je ono što daje život našemu tijelu, nešto 12 ,Strenna“ ga vodi 1884. (nastavak v, br. 24). | |) | '*Pokle se pak dosta puta: više isli na vanj. štinu nego li na bitnost, ti noćeš' zihtijevati što se tiče religije njeke malenkosti i “grećečanošti 'vanjskoga štovanja, koje se slabe: podudaraju veli. čanstvom Onoga, koma: su aamijenjene :i dosto- | janstvom ljudskim; sto ih: iskazuje. ://:!:/ id | Kad dadeš svomu sina pojam o Božanstro, poučićeš ga, da čovjek nije. 'tvat, već biće pomi- ješano. Da Ja mleleće u čovjeku nije sastavima ed ugličnine | nišadora, nije pr&nik <— žveplo ili; stanice, nije —' proisleg središnjega ognja, bije — prettorba pranika (fosfora), što gh jela.priba- vljaju tijelu, nije — isparivanje: mošdana niti, kao. ito uči, Blahner;; «Plod, posebna smjena; (ari iste“ olti_ napokon š veli. # ple, senti- slon zoi bea, vinom S (Svijest i savijest nijesu nego osjećanja materijal- noga gibanja, što se u živcima sdružuje s munje- vnim strujama, koje woždani zamjećuju) Poučićeš mnogo _uzvišenije od tvari; jest čest Božanstva | — jest. duh — jest duša. "Da su dušoslovne fun- kcije hoćeti, sposnavati, ćućeti, koje sačinjaju bi- će loleće, osjećajuće i djelujuće vlasništvo duba, & ne tvari, koja ne slijedi drugog zakona već, da se. razvija, raste, i mijenja. Da duša, ta Psibe pro- Čerana is raja, zraka svjetlosti i ljubavi, stvorena da sposnaje i ljubi, ne svršuje, ne umire, ne tru- nea tijelom, komu. je dala, šivot. Prof. Chinazzi piše da ,neumrlost duha, koji 1) Popat prve isine a koja čevjek vjeraje, 1 I xh A Prećerani oportunizam dotodi često do ab- dikacije, a u politici dok treba: triježnosti i r8B-: bora treba i odvažnosti, Dosta puta pak premno- go promišljanje i ade: učini da izmakne : zgo- dan čas. RE ije REK RIJE EJJIRAEA t U Iz Bosne. e o); (dopis.) S AAM Ovamo ništa nova ako ne to, što se je .Na-. predak“ potukao sa svim srpskim. listovima od Sr. GL do ,Odjeka,“ a. opet oni, svi navalili. na, nj. Nego čini mi se da ga niko tako ne mlati, .ks-, ko zadarski Sava, sasvim da su jedan drugomu o- bećali da se više neće jedan na drugoga obazirat. Opet govorim; blagosovljen čas koji, rodi, Napre- dak“ jer tako mi, Bošnjaci uvidismo ko nam. o, glavi radi, a ko nam je pravi brat. On, u svojoj mržnji na Hrvate došao tako daleko da je zamr- zio i na katoličku vjeru. Nema broja u komu ne piše protiv Rima, protiv popova itd. On sam ks- tolik je, pa kako će mu rišćani vjerovati da brani pravoslavje i još srpsko pravoslavje? Po ovomu neka se sudi kakva je čista pravca taj list, Mno- gi se na nj ne obziru osvem ,Bačvanina“ koji ga hvali i od zla brani. A Muhamedanci lijepo pričekaše svoga »Bošnja- ka.“ Ja ma želim svaku dobru “sreću, jer je [Sila valjan i čestit list koji se drži umjerenog prav ca pa sad kO da vreba pa koju će stranu da se poslje ne pokaje. Ako posluša Crvenu Hrvatsku“ e za- žaliti. A neka posluša i mene što ću mu i. Neka se progje ouakih izraza kakve. ih je MV svomu drugomu. broju, gdje kaže u jednoj pri pr poslanoj pjesmici nješto 0 Srbi ma i Hrvatit Bosni. Ja li je bilo Srba ja | Hrva, ali ni | ci pi drugih to nije moguće, Odkle je došla ta bosanska narodnost? u kome, vijeku? I ovako je jadno, što smo na dvoje pocijepani svaki BR svojim prav- cem, a neka se još na troje razdijelimo eto jada i nevolje ljute, Imenom bosauskim, tugji se od nas ZENI RIED EI nI RIE? se ponavljam, jer zašto se tada toliko mučiti da naobrazimo, da oplemenimo taj dah, kad mora _na- kon malo mjeseca pasti u zaborav ništavila ? + / Znajuć da u našem duhu nema ništeju isti- nu velika, što traje i ipreko materijalnoga života; > nećemo li možda naći da je beškurisho/ žrtvovati "| se za krepost, da je bedast rd pameti; da je blo- bodao uživati sve slasti; ugodnosti i. naslade #i- vota istoga, da se tako naknadimo sa tolike boli i patnje, koje su žalibože našom baštinom ? ' Oh da bi učene fadnje mozgajaćih ide snanaca, koji su na toliko razimakli Obseg znanja ljudskoga, imale doći do kobnog 'zaključka, da sa- niječu naše uzvišeno odregjenje i i oguđe u dušam našim one viteške jarosti a kojim poe Plato i Q vuče avoj početak od Boga,“ on drži koje tješe rod ljudski, upućajuć ga ia neumrle ao.1a >A guisa del ver primo che I' uom crede 1) | podhvate, ob. zaista ne bi zasluživalo, da se toliko lox,ju.oslazi nepreporaom. .. mučimo sa tim alavićnim Nai "i i po » gtood-A80 ti 80. poma, kad bi sirovo. postapajuć sa Radi - početak Bužads savakom. styezi,. (pri je u Mrti Aide do | duha neka budu članci Tie adi e Š sunjerenja, da, dočim, se, krak, pretraza, ll, ue gino, | diti u dušn svog Mies 2! a duh zavnnicnk; da ARAMnla. topola, šivotom; Jo. ti | — sri ia 1) Celesia. — Vrhunaravno u snanostima ste,