List izlizi svakom subotom, a cijčda tla je unaprijed za Dudrovnik : na cijela go-

U DUBROVNIKU 1. Avgusta 1891.

A HRVATSKA

Pretplata i oglasi plaćaja se upravi ,Crvene Heratsko“ u Dabrovnika a dopisi ša-

dinu: fior. 4, na po godine for. 8; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu: na cijela lju se Uredništvu.

godinu. fot. 4: 50, :na :po godine: fot. 2: 95; za inošemstvo flor. 4 i poštarski troškovi, = |

Pojedini broj stoji 10 nor&.

Ko ne vrati list kad mo pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za doša-

| po pogodbi.

Godina 1.

 

 

Za oglase, zahvale i ost, plaća se 10 novč. po retka, a oglasi koji se više puta tiskaju

Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni aredništvo ni uprava.

 

i I SVUD.

Jedva jedan iput da čujemo 'iskrenu i po-
mirljivu riječ od naše rogjene' braće, Srba. Sad
znamo da je njima teško na duši ležala nesloga
s Hrvatima, pak hoće da je na svaki način nestane.

, Što se:nas tiče mi'smo uvjek bili za tu bla-
ženu slogu ; naši počeli su da o njoj rade, a za
nja bili smo spravni žrtvovati i naše ime i naša
sjajnu prošlost, a sve radi bolje : budućnosti — i
u ime sloge. Ilirizam, ;jugoslavenizam i srbo-hrva-
tizam najbolji su dokazi dokle je doprla bila na-
ša popustljivost u ovom pitanja.

Srbi nikad nijesu htjeli ni da čuju što o toj
slozi. Dok smo mi najbolje vrijeme oko nje tro-
šili, oni su na štetu naša širili srpstvo. Ali sada
kao da su: se opametili i traže prvi sporazum
s braćom Hrvatima, a u to ime progovara glasilo
presjednika srpske skupštine, ,Dnevni List.“

* Ipak Srbi ponositi su!:Oni: iz kraljevine, iz
zemlje u koju je prodro moderni dah slobode ni-
jesu se .udostojali : da nama siromasima direktno
progovore, već se obraćaju ništa manje nego na

njemačkoga cara, :da on učini da 2... 42...
Bosna, Hercegovina, Dalmacija i Hrvatska lige.

na . Srbiji ! došo si

“Ako nam ko .ne vjeruje napućujemo ga na
organ srpskih . radikaleca: ,Dnevni List“, u komu
naći će još i uzrok zašto nas srpska braća traže.
Hoće nas; jet da'to zahtjeva ,civilizacija i kultu-
ra I“ Tu se više ne pita za narodno pravo, već
u ime kulture i i civilisacije mi imamo postati Sr-
bi, a ako to ne učinimo ostačemo divljaci i na-

tražn aci“ kako što smo i do sad bili | Pak da se

čovj k oinički ne smije ludovanju naše premile
braćel

Ima još “nješto i boljega. 'Izmegju nas znamo

ih dosta koji zanešeni sa slobodom i nezuvisno-

sti, ne vide je izvršenu' nego, u jedinatvu sa srp-

===

 PODLISTAK

Savjeti Ženi.

Iz ,Strenna“ za god. 1884.
(nastavak vt: 26).

Pouči ga ipak da ne , ,prezite onoga, koji ne
sudi i ne misli onako, kako. misli. i sudi... on isti.
Upozori ga, da, kao što u svakom . vjerozakonu
ima nješto dobra, tako dase  po.zloj sklonosti
ljudi (izmegju. kojih niko se ne može pohvaliti da
je sasvim . savršen) nijedan, vjerozakon nije. usdr-
žao u onoj strogosti, čistoći i jednostavnosti na
koju su; ciljski rasni utemeljitelji, : <: -/

Presirati je dakle samu. opačinu, a osoba ae

mora štovati, jer to ona,zaslušuje, nalazila. se: bi»:

lo u kom staležu ; a tim. ćeš sapriječiti da ti se. |

sin, btijuć .se pokazati mudracem, ili alobodoum- |

nih načela, ne učini strogim Aristarkom i ne sa

mljeni osobu sa sljedbom, te dokaže tako, da nije |

sposoban cijeniti ono što.je dobro, pošteno i us.

   
 
 
 
 
   
  
 
 
 
 
   
 
 
   
  

skom braćom. Za njih ne smeta ništa, što bi se
mi odrekli za čas našega imena, te se stopili s nji-
ma, jer kažu, da smo mi kulturniji i daleko na-
predniji, pak bi isto vodili glavnu riječ. Skrajna
nužda ne znamo na što bi nas prisilila, jer abys-
sus abyssum provocat; ali sad samo promišljamo
kako imadu bit ostali ti ljudi, kad čuju da su baš
Srbi oni, koji se pozivlju na kulturu, hoteći da
nas posrbe.

A što će s Istrom u kojoj stanovnici dvi-
je trećine Hrvati su ? Nju-će dati Trstu kao pri-
ložak, a ovaj imao bi se darovat Italiji za zasluge
što je dalmatinsko talijanstvo zadobilo šireći srp-
sku misao na ovom srpskom: primorju |

U svem ovom mi ne vidimo ništa drugo ne-
go: ,Srbi svi i svuda opisano i orisano. Novo
zaoštreno izdanje u Biogradu a nakladom braće
radikalaca,* u kojemu dovikuje nam se: vi ste Sr-
bi, odrecite se prava na opstanak i dogjite k nama
pod srpstvo. Kako su uz to oholi i smjeli poziv-
lju se na pravo. Hercegovina je srpska od zema-
na, a Bosna tako isto, ta u njima se pjevaju pje-
sme o Kraljevića: Marku. što će boljih dokaza.
Dubrovnik i Boka srpska; tu su silom pokatoliće-
ni pravoslavni Srbi, a Srbi su i stari dubrovački
pjesnici, eto na primjer Jova Gundulića, komu su
poslje hrvatski jezuviti i popovi prometuuli ime u
Ivan. Tako do Neretve. Od Neretve do Cetine srp-
stvo brani dr. Lole ; od Cetine do Krke na straži
je brat Ignjatije, nekadašnji žestoki Hrvati, kojim
je“ pod starost srpski bog pamet prosvjetlio. Na
Krki vojuju Arhaogjelski kalugjeri i kninska srba-
dija a od Krke do Velebita čeka te Sava, crna
brka :a mrka pogleda. S onu stranu, svo Liku i
Krhjinu prekrio svojom srpskom mantijom pjesnik
(proto Begović, pa kako ne može da obrani dalje
od Karlovca, poručuje u Zagreb Medakoviću neka
on zapne busije po Zagorju i Tarovom polju. Ovaj
plah, a nevješt ratu, utekao sa Zrinjskoga trga u

 

 

megju njih onoga, koji je podijelo svoj skromni
obročić s gladnim katolikom.

Za nj će biti velika čast uzmogae li stisnu-
ti ruku Svešteniku, koji bude znao svojim nepri-
kornim životom, svojim naukom i svojim zdravim
razumom postignuti, da ga dobri štuju, vlada
obasiplje častima, a svak da mu se divi. On će
plemenitim ponosom spominjati jednog Sv. Srećka
Napuljskoga, koji se je u svakoj prigodi pokazao
dostojnim mjesta, što. ga je sauzimao.

| Po: taj će ti način sin dokazati da ga u sva-
kom njegovu sudu vodi onaj razum, što si mu ga
zuala razviti i svaki će njegov čin biti dokazom
njegove poštene savjesti.

Dočim će tako tvoj sin priznavati jedno Bi-
će Vrhovno — jedan Duh neismjerni — jednog
! Velikog Sačinitelja svijeta — jednog Boga — Je-
dom, — Ja sam, koji jesam bibličkoga,

2 e... + la Divina potestate

ula somma sapienga e 'l primo amore 1)
|nonwrioga pjesnika, neće u posmijeh i porugu
ugimati tugje povijesti i tugja božanstva,
bio to Buda ili Ša, japsnaca — Koda persijanaca

višeno nalasilo se gdje mu, drago, Neće t\poami»- | — Haka kitajaca — Rutama — Allah — Vichou
jeh usimati ave Derviše, jar u njihovim. obredima: | itd. itd. Sbilja, nije li Sv, Pavao, pohvalio: motda.
totalna iaai. etui, osštanots Djeteta pin i

 

Preradovićevu ulicu, a ostavio braca Paji general-
komandu. U Slavoniji utaborili se Popovići i dru-
žina pod zapovjedništvom Gjura Okresača i tako
vasiono srpstvo zauzelo sve hrvatske zemlje. (Sri-
jem je i onako bio srpski.)

Neka naši čitatelji ne misle, da se mi valj-
da šalimo. Sve ovo gorka je istina, samo što se
plan još nije izvelo hvala žilavosti i svijesti naše-
ga naroda.

A naše državno i narodno pravo? pitamq.
Naša braća smiju se hrvatskomu pravu. Kako je .
poznato i Česi vojuju na temelju svoga prava, oni
kojim se u zemlju uvuklo oko 2 milijuna Nijema-
ca. Kad su njeki dan Srbi posjetili izložbu prizna-
li su Česima i njihovo pravo i njihovu borbu, ali
zato jer su daleko od Srba; da su susjedi, bilo
bi im što i nama i Bugarima. Na dočeku bilo je
i govor4, a naravno i o zajednici slavjanskoj.
Presjednik ,Velike Srbije“ mnazdravi toj zajednici,
ali on ne zna za druge Slavene već samo za Sr-
be, Ruse i Čehe pa nije druge ni spominjao. Slo-
venci, Bugari, Hrvati to su samo otugjeni Srbi,

Kako što su naše zemlje srpske, tako nara-
vno i narod i svi naši amni plodovi srpski su.
Jezik nije više hrvatski, već srpski, pjesnici nije-
su hrvatski već srpski : Kačić je ovejani Srbin, (za
Gundulića dokazasmo) Preradović je otugjeni Srbin,
Despot je Srbin, a kad Mažuranića nijesu mogli
posrbiti a da ipak ostane njegov ,Čengić aga*
srpski, proglasiše da ga je Mažuranić ukrao vla-
diki Radu u rukopisu. Najposlje i Pavlinović bio
je Srbin! Ovako naravno ,Doevai List“ ima pra-
vo, jer se pozivlje sve na činjenice. Srbi nijesu lu-
di da maštaju i grade kule na oblacima ; oni Yo-
juju na temelju istine i logike za svoja srpska na-
ćela. Biće ljudi, koji će se čuditi ovoj galami, ali
mi smo joj navikli, pa joj se smijemo.

Mi smo već jednom pisali kako se srbi slu-
že vjerom za postigouće svojih planova i doka-

 

S toga će tvoj sin, koga će rukovoditi zna-
nje osnovauo na umoslovlju (logici) znat uzeti iz
jednoga nauka ono, što je dobro, odbaciti iz dru-
goga što razumnu protivno i stvorit sud, koji će
mu biti provodićem u trudnom, al ipak ugodnom
putu, koji vodi k onoj Istini, k onoj Dobroti i k
onoj Ljepoti, koje su -— kako rekoh — cilj i svr-
ha naših težnja, On će slijedeć nauku vrloga pe-
dagoga prof, Emanuela Celesije, ,sudjelovati tr-
pezi znanosti, gozbi duše onim žarom i onom gor-
ljivošću, s kojom se bori vojnik za slobodu i do«
movinu“ i neće biti ,ni bezbožnik ni empirik, ni
otajstven ni dogmatičan, već će slijediti snanost,
koja se priljubljuje tvari, mudrost, a to je Bog.“

Ovu je misao razvio takogjer i onaj uće-
njak, štono sauzimlje učiteljsku satolicu mudro-
znanstva u Bolonji, dični Siciliani, ondje gdje ve-
li: ,ui sumnjar, ni dodmatik, ni dobrokob (opti-
mista), ni aloguk (pesimista), već ono što je pra.
va istinitost života, dovešće tvoga. sina da pasi:
na svrhu napretka, koji je ideja i čuvatvo; kao:
ideja prosvjetljuje nas, a kao čuvatvo raspaljuje

nas, bila ma koja politika, am (gi >

oadvnt sterija el eee što nas po-

dršaje u vječitoj rams O voju o: od
ojos, ao
o ollogtki

a pm

le