ska i Spljet bili su odmah posrbljeni. Ovake po-
bjede srpske misli, kakovih nije ni sam Ćezar u
svojih vojnah sticao, morale su dakako djelovati na
živce osobito mladih Srbića, razigrala se njihova
mašta i u onoj omami vinula im se iz grla pje-
sma: Srbi svi i svuda! Ovo je za njih bilo kao
kakva magična riječ i snijevalo im se da je već
sva zemlja srpska. Onda pogledali na nebo i vi-
djeli, čuda još mevigjena ! da je i nebo srpsko
srpski angjeli i sami stari bogo, da je prevejani
Srbin.
i Neka ne misli kogod, da mi ovdje šalu zbi-
jamo; ovaj opis samo je vjerna slika postanja
srpske misli i srpskog fanatizma u hrv. krajevi-
ma. Dakle nema Srba u Trojednici ? upitaće nas
L. G. Dubrovčanin. Ne, genetičnih Srba nema, mi
odgovaramo. Za Dubrovnik već smo do sada izni-
jeli neoborivih dokaza, a iznijećemo još i drugih,
da je ovdje srpstvo puka tlapnja, Mi pozivlje-
mo Srbe neka ih pobiju, ako im je zbilja
stalo do istine. Što se tiče hrišćana u Dalmaci-
ji i Hrvatskoj (a to vrijedi jednako i za one u
Bosni i Hercegovini), da vidimo malo, kojim sres-
tvima raspolažu Srbi, da dokažu njihovo srpsko
porijeklo. Ta opet: Porfirogenit, jezik, a onda iz-
se još ime i osjećaje dotičnog puka. Ali po Por-
firogenitu, to smo već vidjeli, neda se ništa doka-
zati ; po jeziku, ako se što može dokazati, to ni-
je ni najmanje u prilog Srbima. Ostaju ime i o-
sjećaji. Da vidimo dakle, što ovi dokazuju. Sto se
imena tiče, to je istina, da se dandanas hrišćani
nazivaju gotovo svi Srbima, a po tom i svoj jezik
srpski, ali da to ime kod njih nije narodno već
samo vjersko zato imamo #ri dokaza, koja se ne
dadu tako lako pobiti. Prvi je dokaz u faktu sva-
kom poznatom, da hrišćanin, prosti čovjek, kad
veli: ,ja sam Srbin,“ hoće ponajviše tim da re-
če, da je vjere hrišćanske, što se potvrgjuje i ti-
me, da on ne dijeli narod u Srbe zar i Hrvate,
ili u Srbe i Talijane, već u Srbe i Latine, a La-
tin znači njemu katolik, po tom Srbin hrišćanio.
Drugi je dokaz, da kad bi ono sve zbilja bilo
narodno, kako Srbi hoće, morali bi ga poznavati
i katolici i muhamedanci, barem oni koji živu
megju hrišćanima od kojih su njeki po svoj prili-
ci i sami bili njekad hrišćani na pr. u Boci zna-
de se izvjesno, da su njeke katoličke porodice bi-
le njekada hrišćanske ; dok naprotiv imenu srp-
skomu nema kod njih nigdje potvrde! Treći je
napokon dokaz, da se je to ime srpsko kod hri-
šćana dalmatinskih tek u najnovije doba ito upli-
vom propagande srpske i njihovih svećenika, koji
svoju vjeru .ne nazivahu drukčije nego zvučnim
imenom: ,naša pravoslavna srpska vjera ;* a zato
nam jamči naš narod u Boci i sjevernoj Dalma-
ciji, pa se o tomi može svak još danas uvjeriti,
ko putuje ovim krajevima, jer nije rijetko da ti
prosti čovjek hrišćanin iz tih krajeva još i danas
na pitanje, što je, odgovori, da je Srbin, a na pi-
tauje, kako govori, da kaže Bokelj da govori
)taški,* a Bukovčanin na pr. da govori hrvatski,“
Ovako stoje stvari što se tiče imena srp-
skog po Dalmaciji. Da vidimo sada kako su još
nazad ne mnogo vremena osjećali dalmatinski
hrišćani. Dosta nam je zato spomenuti dobro po-
znate činjenice, da su god. 1848 Bokelji jedne
i druge vjere bili prvi, koji su u svojoj skupštini
jednoglasno zavapili združenje s Hrvatskom, a da
je pokojni Krate Kulišić sa ostalim suvjernicima
Bukovičkim i Kninskim bio najveći Jelačićev pri-
vrženik i spremao četu na Bosnu da se od mora
do Dunava pod banom narod ujedini, U ono su
vrijeme dakle hrišćani dalmatinski u političnim
težnjama bili združeni s ostalim hrv. narodom
Dalmacije, oni su to jest išli ga tim da stvore
jednu veliku Hrvatsku (a ne jednu srpsko-hrvat-
sku državu !); po čemu nedvojbeno slijedi, da su
se i oni osjećali Hrvatima, što su njihove pogla-
vice u ostalom i javno potvrdili, Tako je Boti-
dar Petranović, u svojem izbornom govoru god,
1848 u Kninu pred većinom hrišćana ovo rekao:
Mi smo Hrvati. Nastojaću, da we mili naš hr-
vatski jesik što prije uvede u škole i u sudove.“
(Vidi ,Zoru Dalmatinsku“ god. 1848, br. 29), A
u spomenici što ju je isti Petranović poslao ban«
a vijeću god. 1849, čitaju se opet ove rije-
či: puku treba kasati da je ban narodni čovjek

spravi Hrvat" (što w Dalmaciji snači našinac).“ |

Može li biti jasnijih izjava od ovih? Gdje je tu
spomena o imenu srpskom ?

Pouzdano je dakle, da dalmatinski hrišćani
nazad manje od 50 god. nijesu znali za ime srp-
sko, već su govorili ili ,naški* (u Boci) ili ,hr-
vatski“ (usjev. Dalmaciji) a osjećali su se jedno
s Hrvatima. Pa ovo što vrijedi za Dalmaciju vri-
jedi ujedno i za Granicu. I tamo je ime drpsko
do nedavno bilo nepoznato i nacod je osjećao br-
vatski kako nam dokazuje povjest i opća i koji-
ževna, jer pjesnika Hrvata iz Granice ima dosta,

ali Srba nijednoga. I ondje se je ime srpsko po-
javilo, otkad se je počela izjednačivati vje hrt-

šćanska sa narodnošću srpskom. A ovo, moj dra-
goviću Lujo, nijesu šurke babe Jurke već fakta
iz kojih nedvojbeno izlazi, da u Dalmaciji i Hr-
vatskoj ni hrišćani nijesu Srbi već Hrvati po na-
rodnosti. Jedino u Srijemu ima kako rekosmo ge-
netičnih Srba, jer se tu govori ekavštinom, a to

"je tek pravo srpsko narječje po osjećaju samoga *

naroda. Ali i ovi srijemački Srbi politički su od
vajkada vezani s Hrvatima i spravni su da dijele
$ njima i dobro i zlo. A s druge strane, ako i
jesu po jeziku Srbi, sami po sebi oni nijesu zai-
sta tako jaki, da promijene narodni karakter Tro-
jednice, tim više što i jezik, kojim govore (prem-
da  ekavština) opet je jedan te isti kako i
jezik Hrvata, dok u srpskoj kraljevini na pr. i-
made Rumunja, Bugara, Cigana i dr. koji ne go-
vore srpski, pa ipak ne pada ni komu na pa-
met, da kaže da Srbija nije srpska, već srpsko-
rumunjsko-bugarsko-ciganska država.

Što će na ovo sve odgovoriti L. G.? Ne o-
staje mu drugo nego reći ono što govoru svi Srbi
kad si ih razlozima u škripac doveo: ,Sva vam
je muka uzaludna, o Hrvati, jer mi Srbi nećemo
nikada s vama.“ Ali mi smo baš i htjeli natjerati
ga na ovaj odgovor, koji jasno dokazuje s jedne
strane Hrvatima na žalost već dobro poznata isti-
nu, da su Srbi u Dalm., Hrv., Bosni i Herceg.
njihovi krvni neprijatelji, te odmetnici i izdajice
svoga naroda, ali s druge strane dokazuje i to,
da ideja ujedinjenja Dalmacije i ostalih hrvatskih
krajeva s Hrvatskom i Slavonijom pod hrv. ime-
nom nije nikakva ,manija* ili ,monstruozna nau-
ka,“ kako jo zove L. G., već pravo, sveto pravo
hrvatskoga naroda, zajamčeno nam od Boga i od
ljudi. Ova nauka, mi smo uvjereni, neće više go-
niti u smijeh Dubrovčanina L. G., ako dobro pro-
mozga, što smo mi ovdje napisali, a osobito ako
još uzme na um jedno nedavno na najsjajniji na-
čin potvrgjenu činjenicu, da je sjedinjenje . neobu-
zdana čežnja svega hrvatskoga naroda; ono je
naša Meka, mučan je put što do nje vodi, to zna-
mo, pustara i simeuni ; ali Bog je s nama, braćo,
(ovdje govorimo Hrvatima) i s božjom pomoći sve
ćemo zapreke svladati, a pri tom držimo se samo
one turske riječi; ,Ako hoćeš da prispiješ na svr-
hu tvoga hodočašća, nemoj se obazirat na sve ku-
čke, što ti laju iza legja.“

(Slijediće).

S kime ćemo %
(Pismo jednog Hercegovca).
(svrha).

Kad smo ovdje sjetiću mnogoga brata moje
vjere jošte na nješto, što možda nije ni vidio a ni
znao dosad, Govori se već godine i godine o ne-
kakvim nagodama izmegj Hrvata i Srba, te 0 ne-
kakvoj slogi. Ja sam ito davno čitad & danas o
tome po kadkad čitamo; zaista čudna stvar ali
i nerazriješiva. Ja sudim, da o slozi ismegju te
dvojice nigda neće biti ništa, već ako se srbi o-
mitare pa kad im poraste perje ili što njeki dan
spomenu dopisnik iz Ljubinja u ,Glasu Hercegov-
ca,* dok se ne presvuku ko buba. Uvjeti koje srbi
slozi stavljaju, ti su sa samom riječi sloga u 0-
prijeci, Odi bi htjeli da Hrvati kojih je vile, i
koji svoju narodnost u svakom pogledu od prvoga
početka pa do danas sačuvaše — prime ime srp-
sko i svoju narodnost hrvatsku da zabace koja je
po prirodnom i kulturnom napretku sto puta sa.
služaija da opstoji i na prosto srpsku da prime,
te svoj jesik da srpakim nazivlju, J&den! Gdje je
ta sloga, ako oni tvrde, da u Hrv. Slav. Dala,

Bos. Herceg. nema Hrvata ? Pak sad vi prohesa«.
bite koliko je srpsko zjalo, Oni hoće da i nas mu-
hamedance posrbe. Oni lje neće slogu već umeću
se bezobraznim larmanjei ko što su i naučni dr-
iđeć da će tako, jer vide da ina Ri
ti; a kad (tako misle, džaba im \
očito podraživanje i Ono z do!
va, koji su im prijaz štaj

Uopće čudit se

dadoše zavesti od onih e se n jen | io
ol B8 I

  
 
  
  

u čem razumnim pokazali, pas p
Zašto sloga sa neprijateljima ?! Vid so d
njihova namjera. Hrvati hoće sjeđihj jenje
je a Srbi dovikuju: Ne, to ne smije biti, jer mi
nećemo. Amo tu B. H. već stvoriše Srbiju, ali ne-
ka oni zigju, uživat je beli neće, za to jet mi mu-
hamedanci toga nećemo.

I ovo sili nas muhamedance da u srpsko ko-
io ne stupamo jer sloga š njima je nemoguća. Da
ont postignu; negdašnje časovito carstvo; me treba
ti mislit, srušili bi ga sami.

Vid'te vi kako nikoše njihovi listovi gdje im
nikako ne bi imalo biti mjesta. Zagreb, Zadar,
Sarajevo, za širenje srpstva, Uzgalamiše se da čo-
vjeku uši pucaju, osobito ,Napredak“ sarajevski,
hoće sve svojim perom da oblati; nagrdi osobe
pogrdi vjere, sve mu je srpsko, jer je veli dika
biti srbin slavni sin srpskih djedova, koji slavni
ostaše na Kosovu i pod Slivnicom još treću slavu
traže u B. Hercegovini i Hrvatskoj pa će tad ispu-
niti historiju, kukavičlukom ko niko. Prevratnoga
nam se srpstva neće, već mi muhamedanci hoće-
mo i moramo sa katoličkim življem, jer smo uvje-
reni da nas ovi ne mrze, nego nam žele dobra kao
i sebi, a krv nije voda, Neka dakle svaki brat
muhamedanac promotri ove riječi pa će u njima
naći što ma je raditi, jer veli poslovica: ko traži naće.

Njeke bilješke.
(Dopis sa visokih škola.)

U novije doba nastala je na Balkanu čudna
borba, kojoj ma ostalom svijetu nema para. Reda-
ju se tu Bugarska, Srbija i Hrvatska. Bugarska i
Hrvatska, svaka imadu svoja more, dakle su po
samoj naravi upućeni na višu naobrazbu, njihovi
umovi i sile troše se na to, da napredak što ve-
ći opseg zauzme. Tako trajemo dane i mi i Bu-
gari, nu Srbi koji nijesu od naravi morem  oada-
reni, hotjeli bi se ga domoći, ma na koji način.
Kako ćeš laglje no sistematičnim| osvajanjem, ali
to osvajanje nije teško i mučno, kao što u ratu
biva, nego vrlo povoljno i sjedeći u sobi za obil-
nim stolom i sa olovkom u ruci, možeš na (aj
srpski način osvojiti odmah na tisuće četvornih
kilometara zemljišta, uz to i narod i sve njegove
stečevine, nagomilane kroz stoljeća gube svoje i
me, a primaju osvajačevo.'

Nije li to divno ? Zaista jest, al ni puno
čaše ne smiju prije tog ljutog i Krvavog boja
manjkati, jer samo na taj način &i š&jeguran za
pobjedu. Nu mi nećemo ovako, nego onako kako
mi xnamo.

Rekoh: Srbi nemaju mora, a željni su ga.
Oglegji se dakle za njim. Nagjoše ga u Bugara i
u nas, no oni su im nokte doskora okresali.“
Preko Macedonije hotjoli su doći do mora Egej-
skoga, pa zato počeše staru Srbiju razvlačiti na
sve strane i preko Bugarske. Svak se sjeća one
silne i krvave (po Srbiju naime) borbe s Bugari-
ma 0 ,Staru Srbiju,“ samo škoda, da se nije pro-
tezala i do Carigrada, jer je Dušan silni i onamo
dolazio. Nu Bugari su im pokazali zube i sada
potarosrpsko* pitanje miruje. Kad ne mogoše o-
vako, a oni okrenuše na ,novosrpsko.“ Mi Hrvati
imademo sreću, da u tom pitanju veliku ulogu
igramo. |

Naučiše se u borbi za starosrpsko pitanje,
da ne valja pravim zahtjevima odma na.srijedu,
nego sistematično od mala na više, Tako su naje
prije ovi pravoslavni Srbi, onda | semlja gdje
stanuju, pa onda i njihovi susjedi, ma i druge
kivot bili, pa njihove kulturne stečevine i knjiše-

nost, itd. pa eto gle: sa njeko Ste u tim

 

_Dalje u Prilogu