Br. 59. 4:50, na po godine tior. 2:25, za s nu Hercegovinu s pošt: m: fior. 4:50, i poštarski troškovi Pojedini broj stoji 10 novč Ko ne vrati list kad mu je predbrojen i za došasto polugodište. rovnik sa Otvoramo pretplatu za došasta godinu pozivljuć p. n. gg. pretplatnike, da nas i nadalje podupru svojom pred- brojbom, neka tv bolje možemo braniti naša prava i na- še ime, koje je u ovim krajevima izloženo svakojakim na- valam. Ostale prijatelje i rodoljube molimo, neka i «oni priskoče u pomoć malom žrtvom. Nije bez uspjeha. Naš rad — po sudu mnogih otačbenika — donio je lijepih rezul- tata, a i u buduće će, ako Bog da i sreća junačka. Naš je list stvoren od potrebe, da se obrani Hrvat- stvo ovijeh krajeva. Ko ga drži, taj ga u tu svrhu i podu- pire. Ovo neka imaju na umu naši prijatelji u drugim po- krajinama. Mi se nadamo da nam njihova pomoć neće ni sada uzmanjkati, a do nas će biti, da je borbom za hrvat- stvo, širenjem hrvatskijeh načela i ži : protivnika, zbilja zaslužimo. Hlasnnjem modnih Umoljavamo uz to sve zaostale predbrojnik«, da se požure, jer njihovo zatezanje nama velikih zapreka pravi. To nije lijepo: ni patrijotično. B wv* pr OZIĆ. Eto nam u dojdući petak osviće Božić; Bo- žić premila svečanost, koja nam napominje doba i dan poroda Hrista Spasitelja i Otknpitelja ljud- skom roda. Njegov ovaj porod naviješten je bio, kao porod smagni regis velikog kralja, koga je kraljestvo od drugog svijeta, sa koga trebalo je da on donese sobom ono što je ovome svijetu fa- lo; to jest: istinu, pravicu i ljubav; ovo troje što jedna jedincata riječ sadruži, a ta je... Mir, pošto bez istine, pravice i ljubavi, nema Mira. Zar je igda, prije došastva Hristova, ljudski narod znao za istinu, za pravicu, za ljubav, pa zar je on igda uživao mira? Mislimo da ne. Jezus Hrist pretečen je bio od najviših geniia; nu svi slavni mudraci toliko hvaljene prošlosti, ne bijahu kadri dokazati što je istina što li pravica, što li prava ljubav, ni svi ti bijahu toliko silni, da sru+ še ma ni jedan cigli hram ili oltar podignut naj- gadnijem strastvima iskvarena ljudskog srca. Pa Svemožni. baš da dokaže da bez njega čovjeku nema spasa, u ono isto doba kad se cijelo ljudstvo nalazilo na koncu propasti posla Hrista sina svoga. No jer je čovjek slobodan i tom sličan i priličan svome stvoritelju, i sam spasitelj čovjeka, nikomu se silom ne nameće. Pa zato Angjeli božiji kad pastjerima navjestiše njegov porod, zapjevahu: Slava Bogu na visini, a na zemlji mir ljudima, kojim lju- dima? Ljudima dobre volje. Ovdje je sve rečeno. Naš mili Hrvatski narod od davnine zagrli Isukratovu vjeru i dokaza, da je dobre volje. Hr- vati su i danas u svojoj većini revni kršćani, i da su taki, pokazali su kroz toliko vjekova proljeva- juć svoju krv, na obranu svoje vjere. U staro do- ba Hrvatska je bila bedem proti navali nekršćan- skih naroda. Nu sada, kao svakomu, tako i hrvatskomu narodu pridošlo je doba kušnje i napasti. Regbi da tako treba da bude; jer svaki narod, ili zbog svojih pogriješaka, ili sbog inih uzroka vigjenih jedino od Božije providnosti, u svome razvitku, u borbi ze svoju slobodu i za sam svoj opstanak va- lja da mnogo pretrpi Hrvatski narod nalazi se u teškoj nevolji. U svome zavičaju, sa straue svoje jednokrvne braće od njega vjerom ili, inim razdje- ljene svakdano prima nepritrpljivih udaraca. Na- dutost njihova. pripomoći tugjina, postaje sve ja- ča; thko da već gosti sred Hrvatske domovine, Hrvatskoj i sam naziv bezočno nijekaju. Talijanci List izlazi svake subote. Cijena mu je unsprijeda u Otprdvništvu lista: na godinu fior. t anjem u kuću, a za Austro- Ugarsl: na godinu fior. 5, na po godine tior. 2:50, za daučtuiioo Hrvate ometaju u svakomu njihovu koraku u Istri, Dalmaciji i drugdje; kad istodobno silni 1 naduti U DUBROVNIKU 24 Decembra. 186. Pretplata i ogl || šalju se Uredništvu. Za oglase, priop više puta tiskaju po j Rukopisi se ne pretplata mine, smatra se da ućaju. Magjari ne dopuštaju im, da se reče baš o ni odahuut u njihovim najpravednijim težajam kako da je sve to malo, vogje hrvatskog nar megjusobno se psuju i grde, u doba kad nam 1 gori nad glavom, i kad već Hanibal pustoši dobo- vinu. Hrvatskome narodu dakle Božić srećno \ne osviće. U našoj Dalmaciji jedino u Kotoru Hwa- ti ove godine mirno i veselo proslavit će Isuhr- stovo porogjenje. Nakon tolikih borba za p- stanak svojih najmilijih načela pobijediše : ispyd Lovčena zasagjena vije se hrvatska mila trobojn Ovaj put dobre volje složnih kotorana, na Iko, Mi da rov mir; nadvladala je kod njih istima i pravica, će i mecjusobna ljubav, jer je Hrvat kršćanin, tn za osvetu ne zua. osveta je otačbina njegovih di- šmana. Cijela Hrvatska toj se pobjedi raduje, i dičnim kotoranima čestita tu lijepu božićnu jabuku. Spasitelj svijeta već ne umire, a upisano je da u njega narodi ufaju : in quem gentes spera- verunt, Poslovica narodna kaže : gdje je manje ljudske tu je veće Božije. Spasitelj je trpio, umro, pa uskrsnuo. Tako je i udes kršćanskih naroda. Hrvatska poginut neće samo neka bude dobre t0- lje, nek se drži gesla : Bog i Hrvati, pak bilo kad bilo. i nioi će osvanut. iednam.uasea.i_šosti+. Da: U to ime: radimo i uhvajmo ! Ovo je najbo- lja poruka što je možemo poslati hrvatskom na- rodu, te mu nazivljemo čestite ove svete blagdane. Za naš puk. Uz dovoljno probugjenu narodnu svijest, u Dalmaciji smo veoma zaostali u političkom — e. konomnom odgoju naroda. Dok prilično revno pra: timo dnevna pitanja velike i male politike — i osobito razvoj stvari preko Velebita, pak se ešo. firamo pro i contra nekih sljepara, koji bi svon silom htjeli, da se nametnu narodu vogjama i par cima, zaboravljamo ono polje, do sada u ledini ali koje moramo početi racionalno obragjivati, ho ćemo li, da napredujemo. Mislimo na naroduo — gospodarstveno i financijalnu akciju na korist na šega puka. To bi bila poluga, koja bi sve kotači narodnoga življenja pomogla uspješnije micati. Ni bude li se naš narod gospodarski pridigao, sve št je do sada postignuto mnogogodišnjom ljutom bot bom, na pijesku je zidano. Prosjak svakomu slu ga. Mi nemamo, kao drugi narodi, aristokraciju visoku buržoaziju, da bi predvodile narod u borh da bi svakomu narodnomu podhvatu bilo sjegu» na uspjeha, kad bi se te dvije kaste za nj zauze le. One su našoj stvari još otugjene. a cijelo na je uporište u zdravoj, nepokvarenoj jezgri selja+ koga i malogragjanskoga puka. Treba ga daki očeličiti tako, da se bude dostojao sam sebi. Ke ko napreduje u puku hrvatska misao, tako ist valja nastojat da se unapredi njegovo blagostanj: — Osim tih konsideracija, dužni: smo, koliko -m« žemo i gdje možemo, da pomognemo stradajuć jem. Da narod u Dalmaciji, osobito po zagorsk jem krajevima skapa, a najviše usljed groznog lihvarstva, poznata je stvar i ne treba dokazi Red je dakle pomoći A bi li moglo biti sjegurr pomoći, da se pridigae njegovo materijalno stanji da se uguši lihvarstvo? kako bi se to mogli pi stići? — Ako proučimo što je bilo u drugi: T i plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku, a dopisi bno, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se godbi i uz razmjerni popust. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava odgovorit na gornja pitanja jestno, a lijek je u- druživanje. I druge su zemlje bile pale na zadnje grane, i drugdje je bilo kao kod nas, ako nei gore, pk hvala u prvom redu načelu udraživa- nia, narod se je tamošnji nevjerojatno oporavio i nije straha, da bi opet upao u staru nevolju. Načelo udruživanja staro je, i. slavenskijem narodima osobito po ćudi, ta svima je poznata stara slavenska institucija zadruga. — Megju Če- sima, od zemana, cvijetaše založne, u koje sprav- ljaše narod živež za crne dane, te se braća Česi mogu istim pravom njima dičiti, kao Francezi svo- jim starodrevnijem frutierama i Englezi, moder- nijem konsumnijem društvima po Rochdale — planu. — Ali domovina novčanih . zavoda, kakvih bi mi trebovali, jest Njemačka. Preko njih jetjedi- no moguće doći siromašnom narodu do. jeftina kapitala. Apoštoli ideje ustrajanja novčanih. zavo- da na temelju udruživanja i megjusobnoga jamče- nja bijahu Raiffeisen i Schultze - Delitsch — .isto- dobno — jedan na zapadnom, a drugi na istoč- nom kraju njemačke zemlje. Njihova pauka je u bitnosti ta, da pojedinac, naime, dogje teško do jeftine vjeresije, dočim u zajednici može. lakše. poena uje Dua čio Raiffeisen hoće, da svaki zadrugar za svakoga drugoga jamči sa svim svojim imanjem; a Sehult- ze-Delitsch uči, da pojedini zadrugar plati u za- drugu malu svotu novaca, pak da jamči za deset i dvadeset, kratni njezin umnožak. Ovi veliki lju- di nijesu ostali samo pri teoriji nego su se uhva- tili marljivo posla i praktično radili, koliko su samo mogli. Njihov rad urodio je blagoslovljeni- jem plodom i pridigao osobito poljodjelski i obrt- nički stalež u Njemačkoj; nauke jim se raširiše daleko preko njemačkih granica i svuda. puštiše duboko žile. U Austriji se broji takovih zadruga na stotine, a omogućen im je osnutak i život za- konom od 13 Aprila 1873. 1 pojedini pokrajinski sabori i zemaljski odbori, pospješiše jim razvoj i savjetom i novčanom pomoći i svakijem drugijem sredstvom kojim mogaše raspolagati. — Ali bez ičije pomoći, sami od sebe, uzdržani samom. do- brom voljom, dapače u brk gdjekojim državnijem organima, protivnijem iz plemenske mržnje, naša braća Slovenci presadiše tu njemačku : biljku u svoje tlo, i širom Kranjske, Štajera, Koruške i Primorja izoiknu sijaset novčanih zavoda , Posujl- nica“ (rieč dolazi od posuditi), da vrše svoj bla- goslovljeni namjen. Ovih dana je Centralna syeza slovenskih posujilnica izdala svoj VI, ljetopis, za god. 1895, pun velike nauke i primjera dostojnih nasljedovanji. Iz njega vadimo, da je do lani bilo u tim pokrajinama 119, (slovom stodevetnajest) takovih zavoda, od kojih mnogi imadu važnost i značenje velikih banka i promeću po .njekoliko milijuna na godinu, Pa ko je sve to učinio :i ko tim rukovodi? Zar bogataši, bankjeri, : vlada ? Ne, nego priprosti ljudi i učitelji, trgovčići, popovi.i seljaci. Pred petnajestak, dvajestak godina prvi: takov zavod ustrojio se u Celju sa kapitalom od kukavnih 500 for. a sada ? Po zadnjem ljetopisu radilo je ti) 119 zadruga (sa vlastitim i tugjim kapitalom uv iznosu od 124 milijina forinta, koji: su prenesen: 1z naroda u narod uz najpovoljnije : uvjete. Imale su 44866 zadrugara, zadrugejna es zemljama i što je sada, bez okljevanja možem:| graničeno ja učenje; a onena neogranićeno 32544