List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za Dubrovnik: na cijelu godinu fior. 4, na po godine fior. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu: na cije- inozemstvo fior. 4 i poštarski troškovi. smatra se da || tiskaju po pogodbi. Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne' prima ni SREO ni: en u godinu fior. 4: 50, na po godine for. 2: 25; za Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, je predbrojen i za došasto polugodište. Iz Slavonije. U br. 20. ,Crv. Hrv. ima uvodni članak, ko- ji izlaže iz knjige osiječke trgovačko-obrtničke ko- more najžalosuije prilike, koje nas sada ovuda bi- ju, a to je propadanje hrvatskoga življa. Ne ču- dite se, da ta trgovačka komora tako hladnokrvno bilježi to propadanje, jer ju zastupaju većinom lju- di, koji s našim narodom i njegovim težnjama ne imaju ništa zajedničkoga, paće se s druge strane vesele širenju njemačkoga življa, jer u novije do- ba izraelićani ko da su rogjeni Nijemci, tako se drže te narodnosti. —- Da narod naš propada, o tome nema suninje, jer sam i sim prolazio kroz sela, koja su prije 10, 20-30 godina bila čisto hr- vatska, a sada ima u njima još samo 10-15 hrvat- skih ,gazda“, a sve ostalo zauzeo je Nijemac ili Madžar. To se tajiti neda, pak želim da malo po- bliže što reknem o razlozima useljivanja tugjinaca, o propadanju lmatskoga življa i o posijedicima koje ćese tek izleći iz toga. I) Razlozi što se tugjinci tako useljuju — a do- laze većinom iz Banata i bližih krajeva Ugarske — jest skupoća zemljišta prekv Drave i Dunava, a jevtinoća s ove strane. — Poznato je da su ze- mlje ugarske nizine vrlo plodne, pak je to privu- klo u te krajeve mnogo doseljenika iz svih mogu- ćih krajeva i naroda, tako da tamo uz Hrvate i | Srbe nalazimo još Slovaka, Čeha, Rumunja, Nije- jemaca i Madžara. Sve to žive tamo pomiješano u malom opsegu, tamo radi, žive i množi se. Kako / je koji od ovih življa moraluiji i plodniji, u toli- ko se brže širi. Nego nastala je još jedua nevolja | za nas. Tamo preko je zemljište poskupilo radi ploduosti i napučenosti. Novoga žiteljstva nadola- zi neprestano, jer dobar glas o ploduosti tla ma- | 1 mi ga, a staro raste u velike po broju, a sve je | to razlogom prenapučenosti, život postaje sve teži i neugodniji, pa svako teži za lagljim i ugodnijim. Uza sve to našlo se je još i bogataša, koji nasto- je da posjed što jače povećaju, pak iugjaju veli- ke svote za okolna zemljišta. Ovo su dva razloga koji seljake iz južne Ugarske tjeraju u Hrvatsku, gdje su zemljišta barem za polovinu jeftinija. Va- lja priznati amo ima još i sada mnogo neobragje- noga zemljišta, a osobito u koliko je u dosegu po- plave. Najprije pokupovaše došljaci ova pusta ze- mljišta, šume se krše a zemlja prodaje, pa ubroj- te amo još množinu vlastele, koja nema ni trun- ka iskrene ljubavi prema zemlji i narodu, nego sa- mo prema svojemu posjedu, pak voli već iz neko- ga prkosa da naseljuje na svoje zemljište tugjin- ce, koji su donekle bolji gospodari nego li naši ljudi, pa eto razloga doseljivanju tugjinaca. 'Tu se dade lakše prokuburiti život nego li preko, a to ih mami amo. Uz to radi cijenoga zemljišta, stek- ne odmah dupli posje nego 'li je onaj što ga je u Ugarskoj prodao. Konkurencije domaćega 'življa ne boji se, jer je ovaj podosta zaostao za njima u znanju poljodjelskom. II) Razlozi što hrvatski živalj tude propada, je- su ovi. Hrvatski narod žive od vajkada: u zadru- gama, pa kad se je riješio Turaka mogao je uz primjerenu marljivost na dobrom ovom zemljištu doskora doći do nekoga blagostanja. Tekom vre- mena uz valjanu zadrugarsku upravu narod je o- bogatio, i naučio se je svakom obilju, u kojemu je dugo šivio, pače se u nj i uživio, To blagosta+ '| prodade i sadnje ostanke. svoga zemljišta i-seli:e0 | i t i šalju se Uredništvu. nje i obilje, koliko nam je služilo na čast. jer je bilo vlastitom mukom stečeno, bilo je ipak razlo- gom, da se je narod naš pokvario. Čim dulje je živio u takvom blagostanju, tim se je jače pokva- rio, dakle u plodnijim predjelima jaće nego li mr- šavijim, dakle svakako najviše u Slavoniji, a naro- čito u Srijemu, gdje se zemlja lako obragjuje a obilno naplaćuje. Bogatstvo samo po sebi nije zlo, ali je zlo, kad čovjek nije dovoljno jak da se otme lagodno- štima, koje otale proističu. Na žalost za naš narod bilo je ubitačno, jer je prouzročilo glavne wu sa- danje mane, koje ga ruše u propast. Iz blagosta- nja proizašao je nerad, lijenost i indolencija, jer nužda nije ljude tjerala da se junački prima po- sla. Dugo uživanje ubilo je zdrav razum, što se je trudom steklo u prijašnje doba, te se je sadi rasipalo. Željeznica nije bilo, putevi loši, pak je svaki većinom sam sve pojeo što je zaradio. Do- dajte k tome još nesretno vino, koje ubija i po- steno -srce i udlučiju volju, pa eto vam glavnih ra- zloga nazadovanju naroda. Ljudi se ulijeniše i_po- kvariše. Lijenost i pijanstvo najveća su zla za ljul- ski rod, jer se iz njih sva zla ležu, a tako je po- stalo i u nas, narod nije više radio, gostio se je i pio, dok je što bilo, počeo se kavgati i ubijati iz inada, dao se na nemoralnost, zaboravio na is- krenu vjeru, a kad se je u novije vrijeme upoznao sa ostalim svijetom bacio se još u silnu raskoš. Lijenost, pijanstvo i nemoral glavne su mane na- roda po Slavoniji, a svega toga nema ni iz dale- ka u tolikoj mjeri u doseljenika. U takvom položaju donekle u obilju, & do- nekle u pokvarenosti zatekao je naš narod zakon o diobi zadruga. Narod to jedva dočeka, ko će da sluša, ko li da radi za drugoga #! Svaki će za:se- be, pa što Bog da! Nego u koliko je zadruga va- ljana uredba, toliko ima zlih posljedica za sve čla- nove, ako se ukine. U zadrugi svaki je imo svoj odregjeni posao, u drugo se nije divio, (paso je svinje kroz sav život, a sad je svoj gazda, valja i da: obragjuje — svoje. polje. a u to se ne razumije. Posao mu smrdi, težak je i neugodan, a on vičan ljenčarenju i obilju; pak se sada nemože da. sna» je. Novaca nema, raditi ne će a živjeti mora, pak se pomogne kako znade. Recimo zapao ga je dio zadrugarskog zemljišta od 10 jutara. Sam :t0:0- bragjivati ne. može, jer je obitelj malena, pa pro- da došljaku, koji svakamo kuca, jednu trećinu. O- stalo obragjuje. Nego novac potroši, a da ni po- reza platio nije, zaduži se državi, židovu trgovcu, prepire se neprestano sa prijašnjim zadrugarima radi ovoga ili onoga posjeda, potroši na :to i zad- nju paru, al 'opet ne radi. Nevolja pritište odasvu- da pa proda opet drugu trećinu posjeda, a ostane mu samo zadnja trećina. Ova ne dostaje tude za uzdržavanje seljaka, novac se opet potroši, a :ne- volja već ceri svoje zube na jadnu.: obitelj, koja kuka od gladi i nevolje. Porez se mije platio, & u tom zadnjem času seljak se ošvijesti i pregne: svom silom da radi. Prigospodari koje blašče, orudje ili slično, ali čim to dočuju ;ovrhovoditelji. već im to ugrabe i prodadu. Seljak ostane i opet goloruk. Opet radi i prigospodari što, ali progje na isti na- čin Ne će dakle više ni da radi, jer iza muke če- ka ga poniženje; lijenosti sklon je i bez toga pa se sasvim zapusti, Konačno da se svega riješi on U DUBROVNIKU 15. Juna 1895. | Pretplata: i oglasi plaćaju se upravi. ,Crvene. Hrvatske“ u Dubrovniku & dopisi Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji s se više puta IoDOMI u tminu dalnjega života. “Često se to rdegodici ia onoga ovrhovoditeljskoga postupanja i seljak: onda ostane bez svegi i svačesa. Sada nastaje ono izu; miranje naroda, un se jednostavno gubi. Ponajpri- je prehranjuje se: kako tako, 'a/ poslije rasprši se na sve strane da zasluži kruh;: takav: nije više 4a rasplod, on pomalo ugine i nestane;mu: tragaii+;; Evo to su glavni razlozi propadanja. hrvatsko- ga žitoljstva, kako vidimo krivi smo sami, jer se u dobru previše uznesemo,, a, u zlu odviše ponizi- mo. Možda ne bi tako bilo da relaz iz blegosta- nja u oskudicu nije bio toli ao i da a tu nac s gotovim novcem u rukama , ne tiska ikd ua prag bijednoga seljaka, Kad, sve ovo o do tu jiro- mislimo, zar ćemo se čuditi daj de; u Slavo iji, u ii toj bozatoj zemlji, gdje se konji 'čak žitom h hrane, UlodoJUA ive da se prištedi skuplji, E i zo Jove žilu bilo sela u kojima su ljudi, trpili gladi: (Sela su bi bez posjeda, seljaci. koli obrag gjuju svoja, a_ he (al a- nja polja za drugoga, seljaci koji tako ginu i ri padaju, a za njima ruše se i bijedne io lu ce, kroz koje su zvijezde broj koišću Dodajte svemu tomu ubijanje, sin rotka, pa i veću. indolenciju, koja. sobom. 4 istočna vjera. i silne zločine, kojih. i. odmrih dvije žrtve, pa evo razloga zašt Juta pravoslavno jače propada, pa' natočitu' u plodnijetti Srijemu. OVO HHJARKIAOJ II. A šta nas čeka iz obojegi' što pije reko- smo % Kako se čini ništa utjesljivoga.“ Nijettiae“ Madžar što se usele morali bi še pohva titi, i tek oli? da bi se odstranile pogiblji ža nia$u n&r0d.iu stvari) al to u dobrim prilikama ide tek za til" polo dui A u kakvim smo mi sada prilik dina 2. “Zar da to napose spominjem ? Ne, svako zuade da eu i vatskoj nesmije ni ime hrvatsko , pravo M 3 da jer će mu odmah za vrat sjesti nebrojeni: čiuovni+ ci, koji teže za boljom plaćom, 'a tome se ničiji tim prije, čim se note inogu iskazati“ da) zaprije- čuju. slobodouuulje hrvatsko. Sam, /paro« 1 atski ostavlja se hotimice: u neznanju ili: u; suwmji glede narodnosti, jer se is pućko škole sve istjeralo: što šjeća na sturu slavu bud pjesmom budi“ čitan, Kad je s nama tako, 'zaf da se tugjinac “za tim otimlje ? Nije mu nužda. Doduše škole i siobraćaj nauče došljake hrvatski, ali tugjinac uvijek e sma- trati urogjenika nižom masom; jer je | ve od njega, i jer je taj od njega ovisan u. koje, čew, A da toga ne bude, pa da se doseljenici: pretapa- ju u Hrvate, to bi morala nastojati vlada u dva štvu sa crkvom. Koliko: vlada o'sam, drugo od nje i ne okajem, a huge tetaovi Žao mi je da moram dirnuti u, tu: S ne znaju da li će cijenjeni g. urednik htjeti sve; tiskati, no što mi je ma jeziku to: i na srcu, “ipa se ne oka- njujem' kaziti istinu: ma i gorku Mk Bin br a a | sali 1: Ur.) od tf opoviĆA OvAIa i 03 Svećenstvo. naše w Slavoniji Aaže jee divio