_ njem viištotnjska i može se kadgod hoće pridru-

zodit svjetovnjačkom življenju; kao, takovo ono dijeli
sa svjetovnjačtvom narodnosne težnje. Znati je pak,
da kod istočnih .pukova narodna dobića izvagjaju
se u ime pravoslavja.“

Žalosna istina! Grčko-istočno svećenstvo sma-
tra kao da je svoju zadaću u svijetu i narodu pot-
puno izvršilo, kad je svoju pastvu odvraćalo od
Rima i činilo joj da sve to većma zamrzi na ,La-
tine.“ Istočnoj crkvi ne samo manjka jedinstvo,
nego joj manjka i sama težnja za jedinstvom. Iz
njezina se krila nigda ni ne diže glas za sjedinje-
njem! Ona kan da je posve zadovoljna ropskim
stanjem u kome se nalazi kao sluškinja raznih dr-
žava i državica na istoku, koje se inade koja će
ju bolje za svoje svrhe izrabit. Lijepo o tome ve-
li francuski dnevnik: ,Istočna crkva postavši dr-
žavnom crkvom, prometla se u narodnu crkvu...
Za Ruse, pravoslavna crkva jest crkva ruska,
kako je to za druge države crkva grčka, ili crkva
srpska, ili bugarska. Dosljedno tome kod naroda
prevjernih i dobroćudnih kao što su Slaveni, ra-
zvitak narodnog ponosa imao je prijati razvoju po-
nosa vjerskog. Vjera je a da se čovjek ne o-
sjeti, postala formom patriotizma i puk
se navikao da narodne dobitke smatra
vjerskim dobicima.“ — Sdrugim riječima nije
smatran kao pravi Rus, ko ne pripada ,pravosla-
vnoj“ ruskoj crkvi, niti pravim Srbom, ko ne vje-
ruje u srpsko pravoslavje, niti pravim Gr-
kom ili Bugarinom ko nije pripadnik istoimenih
pravoslavnih crkava. Može li biti gore besmislice ?!
A ipak je na žalost tako, a što je gore i žalosni-
je to je da grčko-istočno svećenstvo u ovakovim
nazorima ne vidi nikakve pogibelji za svoju vla-
stitu crkvu, već nasuprot prima kao spasonosnu
jednu nauku, koja prije ili poslije istočnu crkvu,
kao crkvu, ima dovesti do potpunog rasula i sa-
moubojstva.

Opisavši veliku potištenost u kojoj se nalazi
sadašnja grča iliti anatolska crkva  napram tur-
skoj vladi, prelazi francuski pisac da potanje go-
vori i o onim balkanskim narodima, koji su se po-
moću Evrope oslobodili osmanlijskog pritiska, te o
bjima veli ovako: ,Ali su ti narodi bili nepotpu-
no otkupljeni, tako da je svaki od njih stvorio za
se neku vrst iredentizma, a u krajevima gdje
se miješa vjera s narodnosti, vjera je postala
formom toga iredentizma.“ — Velika hvala
francuskome piscu što nas je ovim značajnim rije-
čima još bolje utvrdio u onome o čemu smo mi već
davno bili osvjedočeni, biva da je srpstvo od pravo-
slavja nerazlučivo. Srpskom iredentizmu sjedište
je Beograd. Odatle se on širi napram zapadu isto-
ku i jugu, ter zahvaća Hrvatsku, Bugarsku i Ma-
cedoniju. Forma tog srpskog iredentizma jest pra-
voslavna vjera, ali ne koja mu drago, nego pravo-
slavna srpska. Na temelju te državne vjere ima-
lo bi se obnovit i utvrdit negdašnje Dušanovo car-
stvo. Ovo je namisao i program svih koji se , Sr-
bim“ krste i u sveto pravoslavje vjeruju. Uzme li
se kao izhodište ova ideja od sebe se tumači vas
rad i postupanje Srba u kojemu god kraju oni se
nalazili. Primum movens polazeći iz Srbije i
Beograda, svi ostali manji ili veći točki zasagjeni
po Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Dalmaciji i
drugdje, vrte se onako kako su prvo maknuće pri-
mili, i svukud je srpska vjera forma srpskog ire-
dentizma. Naši tako zvani dubrovački Srbi sači-
njavaju najzadnji točak na velikim kolima pravo-
slavnog srpstva; ali taj umišljeni srpsko-dubrova-
čki točak čini da se kola k zadnjoj zamjeri još bo-
lje i laglje gibaju u koliko dubrovačko katoličko
srpstvo, premda neznatno, služi pravoslavnom srp-
stvu za ,opsjenu prostote,“ kako bi rekao stari
Starčević.

Srpski vjerski iredentizam, o kome govori
francuski pisac, jest naša nesreća, rak-rana cijelo-
ga našega naroda. On je onaj što nas dijeli u dva
tabora, na korist trećega; on goji mržnju, muti po-
jam o narodnosti i sve to veće nas odaljuje od
općenitog našeg narodnog cilja. Nužda je ipak da
se mi Hrvati proti njemu borimo, kao proti duho-
vnoj zarazi, koja odasvuda prijeti da nam okuži
zdravo narodno tijelo. Pogibeljna je ta borba, po-
kle zaraza dolazi od

ropskom 'zapletaju, dogagjaji nalazeći nas u omra-
zi i neslozi, mogli bi prouzročiti propast i jednih
i drugih. Ali nije kud kamo, Hrvatima duševnost
nalaže da se svim silama bore proti struji srpskog
vjerskog iredentizma, dogodilo se štogod se dogodilo !

Svoju raspravu o sjedinjenju crkava zaglav-
ljuje francuski pisac ovim lijepim riječima: ,De-
set je vjekova prošlo od Fotijeva raskola a da se
nije na putu pomirenja ni jedan korak učinio. Jeli
nije ovo razlog da se očaja i da se djelo mržnje i
strasti nehajstvom potvrdi? Nipošto. Što su napo-
kon deset vjekova napram otajstvu budućnosti ? A
kad bi se i drugi vjekovi pristavili prošlijem a da
se djelo sjedinjenja ne ostvari, svegj je lijepo da
sred nesloga i potištenosti ljudskih podigne se
kadgod glas čisti i vedri, kao onaj Leona XIII,
koji svrha Isukrstove Stolice čini ljudima nadazri-
jeti kraljestvo mira i dobrote na zemlji“.

Za hrvatski jezik u trgovini.

Trst 7 Aprila. *)

U svoje vrijeme i ,Crvena Hrvatska“ doni-
jela je okružnicu trpanjskijeh trgovaca upravljenu
trgovačkijem firmama u Trstu, Rijeci i Beču ko-
jom javljaju da će unaprijed u trgovačkijem poslo-
vima samo hrvatski dopisivati i da neće primati
putujuće agente, koji hrvatskog jezika ne poznaju.
— Većina trg. firma odazvala se je rado njihovu
pozivu priznajući da je njihov zahtijev pravedan ;
ali našlo ih se je nekoliko, koji jedino iz mržnje pro-
tiva našemu narodu i jeziku, nijesu hotjeli nipošto
hrvatski dopisivati. Izmegju ovijeh osobito se isti-
će nekakova firma ,Mann & Rossi“ koja trgu-
je sa drvljem; s toga je dobro da ju svi tamo upo-
znadu. Preporučamo našim trgovcima koji su do sa-
da bili u poslovnoj svezi sa ovom židovskom fir-
mom, neka ju nauče kako se mora poštovati je-
dan narod i jezik s kojim se žive, a to će najbo-
lje pokazati ako unaprijed pretrgnu svaku poslo-

 

i vnu svezu sa istom. U Trstu imamo osobito u o-

vom predmetu, više narodnijeh poštenijeh firma
koje su mnogo jače i solidnije od gorispomenute.

i Izmegju ostalijeh vrijedne su preporuke slijedeće :

Jakov Mankoć, Gugl. Cavalieri i Frano
Laurić. Neka se dakle na ove obrate svi naši
trgovci koji trguju s drvljem. Kako u Trstu tako
na Rijeci i u Beču naći će solidnijeh i poštenijeh
firma, koje su pripravne naš jezik poštovati.

Pohvalni primjer trpanjskijeh trgovaca poče-
še slijediti i mnogi drugi trgovci iz Dalmacije, ali
ne u onolikoj mjeri kako je bilo očekivati. Pozna-
ti su nam mnogi i mnogi trgovci, koji se u svakoj
prigodi ističu kao veliki hrvati i tobože radikali,
koji povrh svojijeh dućana imaju velike hrvatske
natpise a njeki dapače i trobojne, a ipak i dan da-
našnji iza kako su trpanjci razbili led slijede ne
samo talijanski dopisivati nego, osim hrvatskog nat-
pisa, sva njihova trgovina ima isključivo talijanski
karakter. —

U Dalmaciji talijanski jezik gospodari još je-
dino u €. k. uredim i u trgovini; ali dokle gospo-
dari u uredim nije naša krivnja, dočim u trgovini
mi smo sami krivi, a kada sami ne znamo ili ne-
ćemo da poštujemo svojega jezika kako možemo
to zahtijevati od drugoga?! Mnogi misle da bi
služeći se svojim jezikom materijalno štetovali, jer
da ne bi možda bili dobro posluženi; ali u tome
se jako varaju. Neka im služe za primjer Bosna
i Hercegovina, koje su mnogo veće od Dalmacije
a ipak ove pokrajine služe se samo hrvatskim je-
zikom u svijem svojijem trgovačkijem poslovima i
dopisuju hrvatski sa Trstom, Rijekom, Bečem i
Budimpeštom, pa ipak su veoma dobro služeni.

Bilo bi dakle jednom vrijeme da se otresemo
starijeh presuda i tugjinštine, te da u svakoj pri-
godi pokažemo svijetu da smo narod sa kojim tre-
ba računati. Najbolji ustuk talijanaškoj , Lega
Nazionale“ koja se je u zadnje doba i po Dalma-
ciji počela širiti bit će, ako svi hrvati i u svakoj
prigodi budu svoj jezik upotrebljavali i isticali,
Mislimo da su baš trgovci najprvi na to pozvani,
pošto su oni najneodvisniji stališ, tim više što se
ovdje ne radi o nikakvoj novčanoj žrtvi, već dosta
je imati malo dobre volje, Na taj način učinili bi
svojoj otadžbini ne male koristi. Pomislimo samo

*) Radi znamenitosti predmeta dajemo ovdje mjesta ovo»
me dopisu, Uredništvo,

 

osim moralne koristi, koliko bi naše mladeži našlo
zaslužbe kada bi svi tamošnji trgovci isključivo
hrvatski poslovali i dopisivali. Nije li sramota za
nas da _u Dalmaciju dolaze svakakovi putnici sa-
mo ne hrvati ?! Nije li sramota da ih imade i ta-
kovijeh, koji već 10-15 godina putuju po Dalma-
ciji a da nijesu ni dvadeset riječi hrvatski nauči-
li? Svi većinom mrze naš jezik i ruju proti njemu
kada im se samo prigoda pruži. — Poznato nam
je, da putujući Dalmacijom mnogi kupe prinose za
talijanašku ,Legu“ ; a pomisliti da takovi ljudi ži-
vu našijem novcem i da smo sve sami tomu kri-
vi! —

Ovo redaka napisasmo u namjeri da ovo ve-
oma važno pitanje ostane na dnevnom redu i da
se barem sm pospiješi Mpogive riješenje.

Govor 0. Uzbana Talije

izrečen prigodom zadušnica za dr. Frana Račkoga
u Dubrovniku.

(Nastavak.)

Ove kreposti i njegova svećenička djelatnost
nije samo bila poznata i razvijala se u uskom
okviru jedne Biskupije: sizala je čak dosta dalje
preko tih granica. Veliki pokojnik sa biskupom
Štrosmajerom sačinjao je ugalni kamen, na koje-
mu dolazila su u doticaj sva ozbiljna političko-
crkvena i znanstvena pitanja izmegju istoka i za-
pada, koja pitanja on je svojom velikom dušom
prepunom krćanske ljubavi, daleko od svake pre-
tjeranosti gledao da riješi, i da svede, ostranjujuć
svaki sukob, prama istini i probitku vjere, čija je
prava neustrašivo branio, i svoga naroda, komu je
vas svoj život žrtvovao. U Vatikanu njegova je
riječ bila u velike cijenjena, i uvažavana; Leo
XIII. na osobiti ga način častio i ljubio, njegovo
ime kod srodnih nam naroda bilo je ime ljuba-
vii mira, sloge i jedinstva.

A što nas više zanaša to je: da on svu sla-
vu svoga imena, što se je u nakrst svijeta širila,
obavijao je plaštom čednosti i krotkosti: nikada
nije za slavom svojom gramzio; nikada sebe nad
drugim istaknivao; nikada ni hvale ni nagrade: tra-'
žio; i isti emolumentum što je za svoj rad od A-
kademije zaslužio, nikada nije primio. Bio je Ra-
čki (reći ću vam sa Biskupom Štrosmajerom) pra-
va slika i prilika svećenika po srcu Jezusovu.

Evo, Gospodo, kratki nacrt Račkoga, kao
svećenika .....2.2....

Bilo 9 studenoga 1880 oko 7jY sati u jutro.
Rački je čitao s. Misu u Prvostolnoj Crkvi. Na
jedan put stane zviždnja, buka, štropotanje, lom-
njava po tomu velebnomu hramu, gibanje velikih
stupova: ruši se svod u Presbiteriju, diže se silni
prah, nastaju tmaste i stravične tmine. Bio to ve-
liki potres. A Rački? svijestan velike pogibelji, što
tu prijeti, sama dva koraka uzmiče, Bogu svoju du-
šu priporučuje, žali na težki udes, moli za spasenje
svoga roda: jasni primjer potpune sklonosti Božjoj
volji; potpune mirnoće njegove savjesti, postojanosti
pred najvećom pogibljom! Odanost, sklonost, mir-
noću, postojanost, što je hranio i pokazao sve do '
u zadnjoj teškoj bolesti, sve 'dokle je izdahnuo
veliku svoju dušu !

Tužni Zbore! Uz sve ove vrline i kreposti,
zabave i zasluge, što no ih je Rački/stekao kao u-
zor-svećenik; prisvajao je i one velikoga učenjaka :
pravo čudo da je ona duša mogla u sebi kriti to-
liko blaga, ako se obazremo na vrlo slabe čovje-
čije sile. Svojom dušom dalekovidnom u slivaća-
nju, odvažnom u oživotvorenju, prepunom svestra-
ne ozbiljne nauke, a oblitom zanosnim žarom sve-
ga što je uzvišeno, lijepo i dobro; shvatio je do-
bro zahtjeve današnjih vremena: zadaću naime
znanosti da osvijesti narod, da ga turi u kolo dru+)
gih naprednih naroda, brišući mu sa lica. mrski:
pečat prezira. Ovaj mu je idejal stajao pred oči;
ma, za kojim je pregnuo, i sebe uprav žrtvovao; io
to na osob udva pravca: osnućem i ravnanjeni Jug:
Akademije : udaranjem temelja domaće povjesti. —
Tek mu Biskup svoju namisao o Aka-
demiji otkriva, bukti mu u duši pravi žar, 0n 0:
tomu duboko misli,  snuje, uči, te odatle potiče
na javnost godine 1860, dugi niz članaka, opazaka,
rasprava; kao n. p. — O osnuću Akademije
— Jugoslavenska Akademija — iJugo-.

slavenska Akad, napram povjestaiikog: