kO

s#sOstavimo na stranu onu Milanovu pustolo-
“qtia“ Koja je nesrećnu Srbiju dovela do Slivnice i
toa gled na dva fakta, koja i ako na prvi
maju ništa zajedničko, ipak su tako usko
Mi a svojim posljedicama prema nedoglednoj
W ; naime na krunu što su je Beogragja-
vili Milanu na glavu i na politiku, što su
kod nas narinuli pravoslavnomu življu.
Milanu se prohtjela kraljevska kruna kao što
i knezn rumunjskom i Milan je postao kraljem.
Povisio je civilnu listu i narasli su troškovi za ra-
“zna poslanstva, što sve ne bi bila nikakova velika
nesreća. Ali to već nije bio dobar znak kad je to
, ma primjer i Magjarima bilo pravo. Dakako taj
novi sjaj, dvor u mjesto konaka, sve je to dobro
došlo srpskoj političkoj djeci, koja nijesu mogla

> da je to oštar i otrovan bodež u samo
0.

Crnagora ovjenčana junačkom slavom i sim-
patijom cijeloga slavenstva, gledala je zabrinuta

   
  

u taj Beogradski dogagjaj i nije ga mogla odobriti

i tako su popucale tradicijonalne sveze izmegju
Beogradskoga i Cetinjskoga dvora; a prema kul-
tarnom stepenu obiju zemalja Beogradske su svet-
kovine stavile u opreku Srbiju sa Crnomgorom.
Pak od onoga dana srpstvo ne diše više jednom
dušom, i ako se i tamo i amo diže nebu pod o-
blake.
; posljedica svega toga zbiva se u Crnoj
*" gori a mah dvostruki preokret. Crna gora,
koje ja donekle vodila narodnu politiku i tako indi-
rektnim putem blagotvorno dj6lovala na razdvoje-
nu braću, valjda zablještana sjajem kraljevske kru-
“me, da primami srpstvo, smetnula je s uma doja-
košnju politiku na Balkanu i ujedno jače prionu-
la uz pravoslavlje, odnosno uz srpstvo. Ustrojenje
“ Barske nadbiskupije bio je valjda čin pieteta pre-
ma zapuštenim idejalima, a neka se vidi da Crna-
gora diše čistim srpstvom, ,Glas Crnogorca“ hva-
ta se prve povoljne prilike i pjeva posmrtnu hi-
mnu najvećem hrvatskom dušmanu u Dalmaciji.

 

Govor 0. Urbana Talije

ian prigodom zadušnica za dr. Frana Račkoga
u Dubrovniku.

(Svrha.)

Sada što da vam rečem 0 radeljekju Rač-
koga?

Rodoljubje! Bajna riječ kojom se mnogi raz-
meću i livalisaju, riječ, koja više puta nije drugo
no krinka pod kojom se krije strast, samovolja i
egoizam. U plemenitoj duši Račkovoj što slična

mije se moglo kriti: rodoljubje za njega nije dru-
go bilo no požrtvovno pregnućek podignuću i o-
plemenjenju svoga roda, koje bi ga vodilo k sa-
mostalnosti u okviru istine i pravice.
Zato niti strast, niti osobna kakova korist
mije trovala njegovo srce; ljubav, što no mu je na
mlazove iz njega tekla, oblijevala je svaki njegov
- pothvat, težnju, djelo: bratskim ogrljajem obuhva-
ćao je obadva plemena jednoga naroda, spreman
da im poda poljubac mira i slobode.

»Mi (ovako govori pri otvoru Akademije)
plmučenici kršćanski, i zatočnici civilizacije u sto-

. pljetnoj borbi proti muhamedanstvu, jedva što nam
mje dano. odahnuti, i nepreboljevši rana uspozna-
»8mo da samo djela duha narodima dižu neobori-
»Ye spomenike . .......Mi smo Hrvati i Srbi
»bez otpora stupili prije XII. vijeka u kolo kr-
ušćanske Europe. Mi osnovasmo slobodne države
mu doba, kada se je s jedne strane feudalizam
»Pomaljao, a s druge cezarizam vladao. Naši Dr-

- pžislavi, i Krešimiri, Nemanje i Dušani mogu se

»pribrojiti pret i najodvažnijim vladao-

»cima svih naroda . . Koliko može naš na-
urod na polju prosvjete, kada je sebi svoj, sjajno
»pokazala mala Republika Dubrovačka.“

i A u govoru (god. 1888) pred Akad. Zborom,

. govori:

,Od vremena našega duševnoga preporoda

tu :
43% nastoji i potpomaže hrvatska književnost, da se

narod dovine do duhovnoga jedinstva j
o gda. se osjeća./ne -saMO.po porijetlu i jeziku nego i
“sao prosvjeti po nadorganičnim svojti, jednim ;

,8e otl osim stotina gčdina razlijevala u dva glat-
,na traka ujedini. Ovo nastojanje ima se pohvaliti
me samo s posebnoga narodnostnoga nego i op-
»tega čovjekoljubnoga gledišta. Čovječanstvo sa-
pstoji ne samo iz maravnih nego i iz duhovnih,
»prosvjetnih jedinica. Prirodni bi tok ljudske po-
pvjesti bio da se naravne u duhovne jedinice pre-
pobraze i razviju, pak da svaka dodje do napona
pSvojih sila, a sve da skladno djeluju, na spas
,ejeline, i napokom da teže k nadnaravnoj cijeli
monoj za koju je stvorena.“

Ovo su patriotski nazori velikoga» Pokoj-
nika: nazori koji vode do ojačanja i krepčine, do
jedinstva i složnosti sila, do moralnog i fizičkog
uzdignuća jednoga naroda.

Ovi nazori vodili su R. već dok je u Rimu
bio da se zauzme svojski kako bi se bolje uredio
Kapitol S. Jerolima, s jedne strane upotrebljava-
jući prihode za bolju opskrbu Kaptola, a s druge
strane za potporu mladih svećenika sa naših stra-
na, koji bi htjeli u vječnom gradu napajati se na
vrelu znanosti i umjetnosti, te potla pretakati ju
u svoj rod. — To ga je vodilo da doprinese ne ma-
lo izdanju glagoljačkoga Misala; da se u velike
obraduje okružnici ,Grande Munus;“ da se
odreče Metropolitske časti, što mu se je u Rusiji
nudila: poznao bo je vrlo dobro da njegovim od-
lazkom iz domovine, dosta bi se izgubilo, i on
svoje sile ne bi joj mogao posvetiti.

A na političkom polju kakav je R. rodoljub?
Kada se strasti umire, kada se pobace presude,
kada se pojavi na obzorju blijesak blagog mira,
tada će se od svakoga poznati i pripoznati, kakav
je rodoljub bio R. na tom polju.

Uz to budi mi ovdje dozvoljeno reći. Rački
je ostao svegi vjeran, kako se je dolikovalo, svo-
jim čistim načelima, svomu čelik-karakteru: po-
svetio svu svoju znanost da brani prava svoga
Hrvatskog naroda: nije trpio da se istina zaba-
ci, a pravica pogazi; a uz to može mu duševnost
mirno posvjedočiti, da u tomu političkom vrtlogu,
gdje je lako da nadvlada strast oko njegova srca
nije se nikada ovijala mržnja, nikada ugnijezdila
strast, nikada zavela ga pretjeranost, što je karak-
teristika plitkih umova i nizkih karaktera: kakav
Rački doista nije bio.

Ovim, Gospodo mislim da sam Vam sve reko.

Ali, vajmeh! njega nam više nije! on nam
umrije: kruta i neumoljiva smrt ugrabi nam sveće-
nika, učenjaka, rodoljuba i ostavi obudovljenu i

Crkvu i znanost, i narod: koji kao sirodčad nari- ;

ču za svojim ocem: ,Defecit gaudium cordis no-
stri, versus est in luctum chorus noster.“

,Cecidit corana capitis nostri.

»Propterea moestum factum est cor nostrum:
ideo conturbati sumus.

»Pupilli facti sumus absque patre, matres '

nostrae sicut viduae. 1)

,Veselje je odbjeglo srce naše. Kor se je
pretvorio u žalost.

,Tuga je obuhvatila srce naše, navukla se
je magla na oči naše.

»Pala je eto kruna sa glave naše.

»Postalismo sirote bez oca, a matere naše
udovice. Teško se kidaju suze sa oči naših jer
neimamo veće onoga u koga bi tražih i našli u-
pute, savjeta i znanja:
su; srce što je tako žarko za nama kucalo, ledeno
je; pero njegovo zlatno slomjeno je u nijemu
grobu!

Ali ostaje nam i utjehe: da tješimo se: smrt
nam nije sve otela. Ostaju nam njegova velika dje-
la, sjajni primjeri, blaga njegova uspomena. Ova
steraće se od koljena do koljena, udahnivat će bu-
dućnosti težnju za visokim idealima, bodriće na
velike pothvate, kazaće da harmonija znanja i
vjere može samo protisnuti da naš narod dopre
do stepena prave re, pravoga dobrostanja.

Veliki pokojniče! Nama, koji sada tvoju gro-
bnicu vrućim suzama oblijevamo, čini se čuti mili
tvoj glas, gdje nam govori: ja ću vas se svegj
spominjati; hladni bo grob sveze ljubavi izmegju
mene i vas nije pretrgnuo.

Gledaj dakle sa nebeskih visina brižno na
nas, i moli, — Moli da sjeme što si sijao bude

klijati, bujno se razvijati i rastjeti: nedaj da ga
OoidiOruiei Droma

usta ona vajmeh  umukla -

ljuti sjevernjak oprli. Moli da u borbi u: kojoj: nam
Je Vojevati, i koja nas čeka, ne zdvojimo, ne oča-
jamo. Ne zaboravi ni onoga starca, koji za tobom

jadikuje i nariče, bivši s tobom izgubio polovinu
svoje duše.

A mi zafalni Božjoj Providnosti, koja nam
je tebe podijelila, zafaljujemo i tebi na tvomu
radu, na tolikim dobrima, što smo od tebe primili,
Hvala Tebi! Fala, slava tebi Franjo Rački! Hvala
slava, vječni pokoj Tvojoj velikoj duši!

 

Naši Dopisi.

Dubrovnik, 1 svibnja.

U pameti Ljudevita Vuličevića, cavtaćanina,
uzavrele, rekao bih, ,ideje“, kako sirovo varivo u
kotlu, ter nemogući mu se uzdržat u lubanji od
silne napregnutnosti, nalaze oduška u našemu. lije-
pomu , Dubrovniku“.

Kako je čitatelju poznato, prva njegova ,l-
deja“ bila je krasna i u svojoj vrsti uprav  origi-
nalna: ,Prije vrag na otaru, nego Hrvat u Du-
brovniku .... sa svim onim što slijedi. Ali druga
njegova ,Ideja“, natkriljuje prvu, ako ne original-
nošću, a ono zaista svojom uzvišenošću, da ne bi
za drugo a ono za same ove zlatne riječi: ,Na-
rodnost ne gine, dok je u narodu omladine koja
osjeća poput mile naše Srpske Omladine !“

I ovoga puta doista naš Ljudevit, pustivši
za čas na stranu ,glibave“ Hrvate i ,bezumne“
popove, uhvatio se svoje mile Srpske  Omladine.
Nova njegova ,Ideja“ za nju je stvorena, iza nju

| odregjena. Veliki meštar sljedbenika Petra Val-
da uvjeru se da u srpskom narodu ima ,veprova,“
da ima ,ljudi kojijem je trbuh i savjest jedna
stvar.“ Veliko je to zlo, pa mu treba naći lijeka
i ustuka. Ali ko će to da učini ako ne filosofija?
I za to se naš vrli Ljudevit upustio u ,duboka“
umovanja o narodu i narodnosti, o duhu i jeziku,
o savjesti i trbuhu, o prirodi i tjelesima, pa ćak
i o Isukrstu i Crkvi; ter pretresavši sva ta tako
duboka i zamašita pitanja, Tacito vom ožetošću,
u punih šezdeset štampanih crta, završuje poziv-
ljući srpsku omladinu da ,uzme metlu, pa mete,
pomete i izmete“ ,,.. što? — ,Veprove“

divlje svinje što razdiru srpstvo.
Da je filosofija zvana da čovjeka od mnogoga

zla oslobodi, o tome nije sumnje, i jaoh čovjeku koji
ju zapusti! Ona je veliki dar božiji, dar mudrosti,
zakoji je Salomun nekoč toliko Boga molio, da mu
| ga udijeli, i o kome je Isukrst rekao, da ljude od
zla oslobagja : et veritas liberabit vos. Kad bi Lju-
| devit Vuličević nastojao da uputi srpsku omladi-
| nu, naosob katoličku, u pravoj filosofiji, iliti mu-
drosti, njegovo bi djelo bilo zaslužno i pohvalno,

i ne bi bilo što da mu se prigovori.
| Ali kako opreznost, kad je zlo shvaćena, ve-

iliti

, oma lasno pretvara se u podlost, tako i filosofija,
kad je osnovana na laži, nije veće mudrost, nego
razvratnost i ludost, koja, mješte da ljudi oslobo-
di, ona ih zavodi, mješte da ih oživi, ona ih ubi-

ja, naročito kad je otrov krive mudrosti ponugjen

j u međenoj čašici.

i I takova je, a ne dimgčija, filosofija negda-

, šnjega fra Lodovika, odregjena za srpsku Omladinu.

| I zbilja, ako dobro uočimo zadnje njegovo
pismo, uvjerićemo se da sve ono što on govori o

narodu i narodnosti, -i o odnošajima izmegju sa-
vjesti i trbuha, kao i sve njegove preporuke srp-
skoj omladini u tome pogledu, ne sačinjavaju pra-
vu jezgru njegove tako zvane Ideje.“ Sve ono
umovanje vrhu stvari svakome djetetu poznatih,
nije nego mama da od Onmladine bude čitan, da
tako lašnje čitatelji upiju pravu njegovu ,Ideju“,
a ta je: pogrgjivanje ustanova katoličke crkve, i

obaranje slobode i nezavisnosti čovječije savjesti.
aš Ljudevit, izrekavši ,duboku“ filosofičku

misao da je ,narod concretum, a narodnost, abstrac.
tum“ ida se narodni duh javlja jezikom, skače s kruške
na bat, te veli ovako: ,Inebeski seduh javi ognje-
nijem jezicima da sastavi Crkvu, to jest novi na-
rod od naroda što su na zemlji, da bi u Hristu
svi narodi bili jedan narod, braća bez poglavari,
jer Otac sviju nas boravi na nebesima.“ A da ovu
»idoju“ potvrdi pozivlje se na Kvangjelje Mateji-
no; ,Knezovi narodni zapovijedaju : narodu, i po-
glavari upravljaju njim; ali megju vama da ne bu-
de tako, nego koji od vas hoće i bude prvi, da

ovom bude sluga > da