Eto dakle, 6vim'jje hd& filosof dao bat po
glavi i Papi i Biskupima. Nema ih, niti može da
ih bude, jer je Isukrst uredio svoju crkvu tako
da u njoj budu svi braća bez poglavara. Potpuna
anarhija ! I da je ovo učio Isukrst!? — Čudno.

Isukrstu doista nije manjkala filosofija, i ci-
jenim da neću uvrijedit ,mrvu božijeg bića“ što
se taji u našemu Ljudevitu, ako mu kažem da je
on njega u filosofiji daleko, daleko natkriljivao.
Prva pak oznaka svakoga valjanoga filosofa jest to,
da ne upada u protuslovja. Nu kad bi one riječi,
na koje se pozivlje naš vrli valdeški propovjednik,
imale ono značenje, koje im on dava, onda bi tre-
balo reći jednu psost, to jest da Isukrst onda kad
je učinio sv. Petra ,pastirom svojih ovaca“ (pasce
oves meas), i kad je rekao Apostolima: ,ko vas
sluša, mene sluša,“ upao je bio sam sobom u ve-
liko protuslovje, i izgubio svu svoju filosofiju. Nu
pokle se to neda ni pomislit, izlazi da one Isu-
krstove riječi imaju se uzet kao znak poniženstva,
to jest da starješinsto onijeh, koji u crkvi vlađaju,
nema njima biti poticalom da se uzohole, nego da
se još veće poniže; što se bistro vidi iz riječi što
iza onih odmah dolaze, a koje naš Ljudevit, regbi na-
vlaš, propušta: ,... koji hoce da megju vama prvi
bude, da vam bude sluga, kako što i Sin čo-
vječanski nije došao da bude služen,
nego da služi, i preda dušu svoju za spa-
senje mnogijeh.“ Sličan razgovor držao je
Isukrst svojim učenicima takogjer iza kako im je

bio oprao noge po zadnjoj večeri, da im poda iz- |

gled podniženstva. Što zar Isukrst nije bio ,po-
glavar“ Crkve? ,Vi zovete mene: naučite-
lju i Gospodine, veli on, i dobro govori-
te: jer taki jesam.“ Bio je on to doista, ali
onaki ,poglavar“ kakav je sam bio, hoće on da
budu i oni, koje svojoj crkvi za vidljive poglavare
postavlja : , Izgled sam dao vama, da kako ja uči-
nih vama, tako i vi budete činit.“ — Sve ovo ra-
zumiju i mala djeca, samo ne razumije ,filosof“
Vuličević. Oh, jadne li ti Srpske Omladine uz ta-
kova meštra! U srpstvu želi slogu, ko u Krstovoj
crki propovijeda anarhiju!!

Ali zaludu: ideje su ideje! Ljudevit Vuliče-

vić, spomenuvši kako u srpstvu ima Esava ,koji

bi narodnost prodali za malo leće,“ prelazi da go-
vori o vražijoj borbi, što ju vodi savjest s trbu-
hom, pak da dokaže da duševnosti trbuh
nije isto, razvija pred srpskom Omladinom svo-
ju teoriju o duševnosti, učeći ju ovako: , Kazala
je stara metafizična škola, da se ljudi ra-
gjaju sa savješću, i da je u svakoj savjesti na-
ravni sud zla i dobra. Ona je kazala, da je u sva-
čijoj savjesti glas Božiji. 1 Positivizam dokaza
da je to sanja. Savjest je nešto stečeno, i fak-
tori su joj: roditelji, familija, vjera, crkva, opseg,
prijatelji, društvo, ješa i piće, Kako je naše tijelo
sastavljeno od vanjske materije, tako je isto i
naša savjest plod vanjskijeh uticaja i upliva. Ona

je onaka kakvi su joj faktori, i ne može biti |

inače. Neki misle da je savjest nepromjenjiva;
ali to je sanja. Gdje je pokret, ondje se sve
mijenja. Iriroda je opći pokret, u kome se sve
kreće. Ako nam se mijenja tijelo, fizično biće, m o-
ra nam se neophodno mijenjati i savjest,

moralno biće.“
Sve ovo što dokazuje? Dokazuje, po našemu

filosofu, da duševnost iliti savjest, ne zavisi o tr-
buhu, da trbuh i savjest nije isto. Doista: diffici-
le est satyram non scribere!

Najprije ono što on krsti imenom: ,stara
metafizična škola,“ to vam je stara i uvijek nova
kršćanska nauka, zastupana od' ljudi kakovi su:
Platun, Aristotel, Toma. Akvinski, Dante, Canti,
Tommaseo, Pascal, Manzoni, Gladstone; poduprta
od naravoslovaca kakvi su: Newton, Cuvier, Her-
schel, Oerstedt, ,Ampčre, ,Agassiz, ,, Mayer,.. Biot,
Quatrefages,f Chalmers, Faraday, Cl, Bernard, i
toliki drugi svjetskoga glasa; — a što on zove
»Positivizam,“ to. vam je materijalizam, za-
stupan u starije. doba, od Lucretius-a, pa. Voltai-
ra i Fridrika I. pruskoga, a u novije.od Biichne-

o Vo Moleschott-a,, Spencora,.Darwina,i dru-
žine, — ,Stara meta ična škol la“_(u koju, Bogu

hvala, nijesno još “ vjerovanje ili) omirajaći
se ma tiičelo uzročnosti, i po kakvoći učinka

vodeći razmjernost _uzroka,..twrdi ;

toveij)g. dube. Ovaj, budući amnerja,

 

"jednostavan; kao- jednostavan oa je u svome jest

testvu nepromjenjiv. Kao takov on je u svome
djelovanju nezavisan, dosljedno za svoja djela ve-
će ili manje odgovaran. Izvanjski svijet neopre-
djeljuje savjest u čovjeku, niti ima moći da u
njemu uništi prirogjenu mu spoznaju dobra i zla.
Čovjek ćuti u sebi moć da radi i proti svojoj sa-
vjesti, pa i proti svemu opsegu, familiji, vjeri, cr-
kvi, društvu u kome se nalazi (a niko to bolje
ne može posvjedočit što Ljudevit  Vuličević)
što ne bi mogao kad bi savjest bila ma-
prosto ,plod izvanjskih utjecaja.“ Ovako od
prilike uči ,stara metafizična škola.“. Naprotiv mo-
derni  positivizam, polazeći od poznatog načela :
»Keine Kraft ohne Stoff,“ i da što se ne vidi, ne
opstoji, tvrdi da Bog i duša, i u opće sve što si-
že u vrhunaravno, ima se zabaciti kako  babušti-
ne; i dosljedno tome, što se tiče ljucke savjesti,
drži s našim Vulićevićem *) da sud zla i dobra ni-
je od Boga u sreu čovječijemu zapisan; da se čo-
vječije moralno biće mijenja isto kako i fizi-
ćno, dosljedno skupa s njime i propada ; da je
,sanja“ nezavisnost i nepromjenjivost čovječije du-
ševnosti, u jednu riječ da čovjek kad čiui dobro ili
zlo, to čini ,jer ne može inače“, čini ne od sebe,
nego jer su ga izvanjske okolnosti naučile da radi
onako, kako radi. — Ali nastaje ozbiljno pitanje: ako
je baš tako, onda jeli čovjek za svoja djela pred
Bogom i pred svijetom u duši svojoj odgovoran ?
Nije, odgovara zdrava logika. Jest, tvrdi čudnova-
tom nedosljednošću Ljudevit Vuličević. I ne mari
ako po njemu u izvanjske faktore što ,stvaraju“
savjest u čovjeku ulazi ga i ,ješa i piće“, to jest
trbuh. Čovječja savjest, i ako djelomice stvorena
od trbuha, ipak je, po misli našega filosofa, od
trbuha posve nezavisna; ona nije, kako on veli,
s trbuhom jedna te ista stvar; i svijet ima pravo
da zla čovjeka pedepše, sasvim da mu je on sam
zlu savjest narinuo!

Kako se pak slaže ,ideja“ o stečenoj sa-
vjesti, sa ,idejom“ o ,mrvi božijeg bića“ što se,
po Vuličeviću, krije u toj istoj savjesti, to je pita-
nje, koje je kadra jedino da riješi kakova Hartman-
nova ,Philosophie des Unbewussten...... a

Da zaglavim. Kako s prva rekoh, prava ,ide-
ja“ Ljudevita Vuličevića jest, da poduči srpsku na-
osob katoličku dubrovačku omladinu u dvjema
stvarima: da u Crkvi Isukrstovoj nema poglavara,
i da je materijalizam jedina prava svjetlonosna
nauka, koje ako se srpska Omladina bude držat,
neće nigda doći do toga da zamjeni glas trbuha
sa glasom duševnosti, i da ovu proda za trbuh.
Tim idealima zadahnuta, srpska će Omladina moći
prkositi i odoljet svim nasrtajima divljih ,vepro-
va“, a narodnost u kojoj bude takove mladeži, ne-
će i ne može nigda zaginuti!.... Sic iturad
astra!

D. Vice Medini

 

*) ,Gottes Dasein anzunehmen ist ,Unsinn;“ die Zure-
chnungsfiihigkeit eines Menschen anzunehmen ist ,Unsinn, “
die Fortdauer der menschlichen Seele anzunehmen ist
»Unsinn.“ — ,Die Sitte ist das Product aiisserer Umstiin-
de, verschiedener Zeiten und Ansichten.“ Ovako Vogt,
Bilder aus dem Thierleben,

'
Pogled po svijetu.

— Na 7 svibnja počeće u gornjoj kući u
Budimpešti rasprava o gragjanskom braku, koji
teško da bude usvojen. — Što se dosada znade
svetkovanje: 1. svibnja prošlo je ovog puta u opće
mirno, — Pariški atentator Henry bio je osugjen
na smrt. — Srpski kralj Aleksander odlazi na put,
pa će ga zamijeniti Milan u regenciji. —

 Engleška je donje kuća 25 pr. mj. s velikom ve-

ćinom usvojila bill o osamsatnom dnevnom radu
u rudnicima. Ovo će biti socijalno-politički doga-
gjaj najvećega zamašaja. — Gladstone uvijek po-
pjegjuje. — U Beču zast, Bjankini potužio se na

"Vlađu što ne posvećuje dužnu pažnju rimskim mo-

numentim u Dalmaciji, pa je zapitao ministra pre-
sjednika što je od zaključka dalm. sabora, kojim
se pozivaše vlada da ukloni zapreke postavljene
pohagjanju hrv. sveučilišta u Zagrebu od strane
dalm. mladeži, U sjednici 1, svibnja. tužio se na
Vladu što ne . šeljeznicu, što žrtvuje naše
vino, nedaje jezik u uredim, proganja hrv. :zasta-

  
 

hana, nagradu za izvoz vina, pitajući, uz živo 0-
dobravanje, korenitu promjenu uprave u Dalmaci-

ji. — U Bugarskoj svršila je ministarska kriza.

 

Domaće viesti.

 

Umoljavamo sve p. n. predbrojni-
ke, koji još nijesu ma li pretplatu,
da to što prije učine. Izdavanje lista skopča-
no je sa velikijem troškovima, koje niko dru-
gi ne nadoknagjuje nego rodoljubno hrvatsko
općinstvo, te drži i čita naš list. S. toga
svako zatezanje donosi nam omete i neprili-
ka, a osim toga i jednu neugodnu posljedicu,
naime obustavu lista.

 

,Srpski* sastupnik Kvevkić potpisao je Bon-
dinu interpelaciju učinjenu u prilog ustrojenja pu-
čke škole u Spljetu.

Svečane sadušnice za hrv. mučenike - grofa
Petra Zrinjskoga i kneza Krsta Frankopana drža-
le su se po svoj Hrvatskoj dne 30 minuloga mjes.

Zastupnik Juraj Bjankini primio je prigo-
dom svoga imendana ogroman broj brzojavnih po-
uzdanica. Svaki Hrvat doista ne može a da ne odo-
brava u velike njegov žilavi i rodoljubni rad. Živio !

,Slovenski Narod* pišući o združenju hrvat-
skih opozicija, veli da je njegovo mnijenje da ako
se je dostiglo sjedinjenje glede programa, što se
tiče imena, da bi to bila najzadnja stvar, o kojoj
se nebi smjelo prepirati.

Vrli pravaš, Dr. Ante Trumbić iz Spljeta
položio je ovih dana ispit za odvjetnika. Od srca
čestitamo.

»Dalmata u zadnjem broju piše da ,l' isti-
tuzione di una scuola italiana a Ragusa  sarebbe
una vera necessita, e non vi č che da celia-
re...“ — Za ovo neka se preporuče ,Srbima“,
e I affare č fatto.

Brzojavljaju nam iz Spljeta 3 0. m. — Da-
našnji broj ,Pučkog Lista“, zaplijenjen je zbog
članka ,Gladne godine“, u kojemu se zamjera
Vladi da pri velikoj ekonomskoj nevolii koja prije-
ti gladom, nije se pobrinula ničim za puk u Dal-
maciji; hvali se držanje Bjankinia u Beču, zamje-
ra se starijim zastupnicim da ne sudjeluju.

Pišu nam iz Hercegnovoga: — Kako javlja
»Le Courrier de Bizerte“ u svomu ovogodišnjemu
br. 67, prvoga Aprila dne 31 marta u istom gradu
bi svečano predata kolajna za spasenje (la me-
daille de Sauveautage) Carstva ruskoga izmegju dva
druga i našemu zemljaku Pavu. pok. Frane Plazo-
nića sestriću g. A. Popića iz Hercegnovoga, koji
dne 13 sječnja lanjske godine spasi od morskih
valova ruski brod Paule.

Svečanost bila je veličanstvena u prisustvu
svih vlasti toga grada, a opće veselje neopisivo.
Nedjelni  Courrier cijelu prvu stranu lista na-
punio je opisivanjem iste. Srce nami i svakomu
domorocu ima biti veselo čujući da naša mila mla-
dež hrvatska i daleko od svoje domovine znade
držat visoko zastavu svoje poznate . hrabrenosti i
vrline. Živio nam vrli Pavo!

Slaveni u Trstu. — U nedjelju imalo je ,Sla-
vensko potporno društvo“ u Trstu svoju godišnju
glavnu skupštinu. To je jedno od najvećih radni-
čkih društava u Trstu, i čvrsti je oslon slaven-
skoj ideji. Da se vidi kako je slavenstvo u Trstu
jako, kako bujno žive, pod umjetno stvorenim ta-
lijanskim harakterom grada, donijećemo njekoliko
podataka iz Izvješće društva za god. 1898.

Po tom Izvješću bilo je u sve članova pro-
šle godine 1243, Društvo je potrošilo za potpore
bolesnih članova for, 11,721:02; a za lijekarije for.
1945.44. Dohotka je imalo for. 17315:52, a troš-
kova for. 14742:38. Nedotakljiva glavnica iznosi
for. 11623:70 a ostalo vlasničtvo društveno for.
1750.51. —

= Rodoljubni tršćanski radnici: mogu se slobo-
dno ponositi jakim svojim društvot, koje može
služiti izgledom, kojemudrago drugomu sličnomu
društvu svojim uregjenjem :i mudrim: upravlja-
njem. Radnici svih slovenskih narodnosti nalaze: u
njemu ognjište svoje i zapleće; samo Srba nijed-
noga nema: ni radnika, redovitog člana; ni'go-

vej pa je zagovarao, oprost, kotlarino, gojifeu, dae:( gOduplrajućiji SIMA \oiiguš omsvii |