Br. 23. List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za (Dubrovnik:) na cijelu | godinu fior. 4, na po godine fior. 2; (Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu:) na cije- lu godinu fior. 4: 50, na po godine fior. 2: 25; (za inozemstvo) fior. 4 i poštarski troškovi. U U DUBROVNIKU 9. Juna 1804. | šalju se Uredništvu. Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da i tiskaju po pogodbi. e predbrojen i za došasto polugodište. Polij ga vodom, pobijesnio je! Zadarsko ,vlaško“ klepetalo, prigodom mi- nulih naših: općinskih izbora, turilo je u svijet čla- nak baš po srpsku, dajući mu naslov: ,,Slava Du- brovniku !“ Članak je žestok; u njemu se vidi da kipi ijed ibjesnoća Save Bjelanovića. Mi ćemo mu od- govorit onako kako zaslužuje. »U Dubrovniku i njegovoj okolici, veli bije- dni Savica, unesena je u prosti puk taka vjerska vatra, kakve je ne gledamo nigdje u Evropi. U listu hrvatskomu objavljeno je puku, neka se u- gleda u stare Dubrovčane, koji pravoslavnijem sr- bima, nijesu davali, tobože, pristupa u svoj grad.“ Počekaj malo, bezobrazni Savico! Vjerska vatra, o kojoj buncaš, nije hrvatsko maslo, nego je maslo i oporuka prodanog ti ćaće Ljubiše, onoga Ljubiše, koji je javno u saboru kazao bio, da on Hrvatima ostavlja takav zapis da će ga se sjećat unućči i potomci! U krepost one sramotne oporuke svaki ri- šćanin u našoj pokrajini stvorio je od svoje ,pra- voslavne srpske vjere“ ujedno oznaku svoje naro- dnosti, da tim udari klin u zdravo do onda hrvat- sko tijelo, jer je na to težilo izdajničko djelo Lju- bišino. Od onoga doba poniknuše kod nas , Srbi“ kao gljive, jer se svaki »pravoslavni“ u Srba po- metnuo ., Pravoslavni“ seljaci, koji su prije svoj je- zik hrvatskim nazivali, počeše od toga zazirati, ter po nagovoru popova i kalugjera hrvatsko ime postane malo po malo za njih ,,casus conscientiae,“ U krepost one oporuke, naši se rišćani istakoše u Dalmaciji kao narodnost napose, zamrzješe na hrvatsku domovinu, počeše se rotit s narodnim dušmanima na propast Hrvatske, i svoje ,pravo- slavje“ istovjetovaše sa srpstvom tako, da svaki katolik, koji do svoje vjere imalo drži, treba da zazire od srpstva kao od duhovne zaraze. »Vlali“, veli Sava Bjelanović, to je bilo iz- borno geslo hrvatske stranke.“ Nije istina. Sava la- že kako najgori ,Vlah“. Naše izborno geslo bilo je: Živjela Hrvatska! — Ali ne bi bilo čuda da se je u Dubrovniku uz poklik: Živjela Hrvatska“ čuo i poklik: Nećemo ,Vlaha“! Ti poznato je sve- mu svijetu da vas program naših tako zvanih ,Sr- bia“ sastoji u riječ ,Vlah“. Pitamo, što je ,Vlah“ ? Sava Bjelanović zna to najbolje. Svi pravoslavni nijesu ,Vlasi“, ali do- bra većina ovijeh našijeh zaslužuje taj pridjevak. Uzmite čovjeka koji uvijek hini i laže, čovjeka dvolična, prožeta najprocjegjenijim bizantinstvom ; čovjeka koji uvijek propovijeda vjersku snošlji- vost, a u potaji uvijek radi proti onomu čim se pred svijetom razbaca; čovjeka, koji se poput Bje- lanovića, vjerom služi kao podlim srestvom za svo- je tajne svrhe; čovjeka koji se oko tebe umiliva i grli te da te bolje zaduši; koji se uvijek u sve- mu drži načela: reci mi, prije nego ti rečem; koji cijepa dlaku u četvero, i uvijek drugomu podmeće ono u čemu on sam najveće griješi; čovjeka be- zobrazna, beznačajna, smjela, drzovita, podmukla — eto ti ,Vlaha !“* U Dubrovniku opstoji riječ: laže kako najgori ,Vlah“, i ,8s vlahom do po pli- tice“, Naš se puk nije nigda prevario u svojoj fi- losofiji, »Vlah“ doista može biti i ko nije ,pravosla- val“, a takovih ima uskoliko.u Dubrovniku, i go- . ri su sto puta od , Vlaha!“ Ljubiša je bio ,Vlah“, i radio je kako ,Vlah“, pa je u Savi Bjelanoviću sebi dostojnoga nastu- pnika našao. Zna se veće kako Sava o vjerskim stvarima misli, i koliko u njih vjeruje, a ipak se za ,sveto pravoslavje“ najvećma zauzimlje, jer mu ,pravoslavje“ dobro dolazi, da ,Srbe“ uzdrži slo- žne na okupu proti Hrvatima. Megjutim, dok se za ,pravoslavje“ svim svojim silama zauzimlje, u svome listu viče neprestano i propovijeda : Slobo- da, liberalnost, snošljivost! Tako i u članku, gdje se bavi našim općin- skim izborima, viče na ,vjersku vatru“, na ,bez- dušnike koji trguju vjerom i politikom“ na ,stru- ju divljaštva, koja nosi blato u kuće u crkve, u općine, u sabore;“ na ,tugjince i nekoliko popova“ koji, po njemu, sačinjavaju hrvatsku stranku u Dubrovniku. Mi razumijemo Savu Bjelanovića i njegovu pomamu. Žao je njemu, što je Dubrovnik progle- dao, ter uvidio kakovo srpstvo kane njemu bez- dušnici nametnuti; žao mu je što je Dubrovnik, %jetivši se starih svojih predaja, odlučno stao na put ,vlaškomu“ bezobrazluku i uvijek rastećoj po- tolasti; žao mu je što je Dubrovnik prigodom mi- nulih izbora, jasno i očito pokazao sve ništavilo toli razvikane srpske pobjede; pa nemogući odo- ljet bijesnilu i ljutini, stao psovati i grditi kako nigda prije. Potvrgjujemo sve ono što smo, izazvani, ka- zali bili o odnošajima starog Dubrovnika napram , Vlašima“, bilo to Savici milo ili nemilo. Sve je onako kako smo rekli. Prije propasti dubrovačke slobode, ,Vlasi“ nijesu mogli ni prismrgjet u Du- brovnik. Stari naši smatrali su ,Vlahe“ rastvornim elementom, koji ako im se u državu uvriježi, do- vestiće prije il pošlije do državnog rasula i pro- pasti. Stari naši tvrdo su držali da jedinstvo dr- žavno neće se moći uzdržat bez vjerskog jedinstva, i radili su polag toga uvjerenja. ,Srpski Glas“ mi- sli da to nije tako bilo, nego sve protivno, te da pokaže kako su stari Dubrovčani ,pravoslavne“ milovali, pokazuje na izgled nekijeh srpskijeh vla- dara bjegunaca, koji su u Dubrovniku nalazili za- štite i pristaništa! Ele je zaista Sava Bjelanović izgubio glavu kad ovako piše. Stalno, Dubrovčani su davali zakloništa u svoj grad svakome progo- njenome, bio taj Srbin, Turčin, Grk ili Arnaut, ali inovjerskih naseobina stari Dubrovčani u svo- joj državi nijesu trpljeli; to zna svaki, koji ne u- zimlje u sprdnju povjesnicu Dubrovnika. Ipak ,Srpski Glas“ tvrdi i naglasuje da ga čuje sve ,pravoslavno“ srpstvo: ,Nije ni mogao stari Dubrovčanin misliti i osjećati onako, kako u njemu (sic!) misle i osjećaju mladi Hrvati, jer ne bi bio ono što je bio, Od , Vlaha“ privreo je Du- brovniku jezik, krv, bogastvo, i tijem je postao ve- likijem i slavnijem.“ Dakle Dubrovnik, bez ,Vlaha“ ne bi bio ono što je bio ; Dubrovnik na svoj svojoj slavi i veli- čini treba da zahvali ,Vlasima.“ Jezik, krv, boga- stvo, sve smo te blagodati primili od ,Vlaha!“ Ži- vjeli , Vlasi !* Ipak mimo sva to ,vlaška“ dobročinstva, sta- ri Dubrovnik , Vlahe“ je gonio od sebe, O nehar- nosti neizrečene! .Ako su kakvu zemlju, od Srba osvojenu, Du- brovčani za skupi nowo u njih kupili, a je bil fior. duga) . Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku a dopisi Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više puta l Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava. srpska darovština. Ako su, kako po grčkim, tur- skim i arapskim, tako i po srpskim zemljama tr- govali, to je za to da se reče da su po Srbima obogatili! A obrtnost, znanost, umjeće, mudrost, po kojim je Dubrovnik postao moguć i slavan, sve je to crpio iz ondašnjih ,srpskih“ visokih škola i akademija! Nije šala ! ,Vlaška“ krv u nama teće, a krv nije voda, veli Sava Bjelanović. ,Ova mi- sao predvodila je sav mlagji naraštaj u Dubrovni- ku, sve njegove učene ljude, i predvodi danas na- še prijatelje ..,. U Dubrovniku najugledniji ljudi pripadaju našoj stranci ili autonomnoj. Vogje su naše stranke ljudi, odlični po nauci (poput Frana Gondole, Bačića, Baja, Bakare, Graceića i dr.) bogatstvu (ovo je istina), plemstvu (dvojica, troji- ca radi neizmjerne taštine), a pri tom isu mahom katolici (na imenu, poput Toni Puljiza i družine, koji uče da.je prvo narodnost, pa onda. Bog i vjera). Svi ovi ljudi puku su prekazani kao ,Vla- si“ ili kao ljudi prodani , Vlasima“ (gori su od ,Via- ha“!) i Srbi katoličke vjere, koji srpsku stranku predvode, i katolici autonomaši, sve ljudi bogati (glavna njihova vrlina), nezavisni (poput . Gondo- le), učeni (sve knjižernici i akaden.ici), pošteni (ka- kow čemu) koji su obnovili staru slavu Dubrovnika (obnovili su na Dubrovniku svoje kese) stvaranjem Gundulićeva spomenika (stvorio ga je narod, a za- čeo se pod starom općinom), i dotične svečanosti, koji ga i sad materijalno podižu (dokaz: 12.000 , Hrvati ,uložiše vjeru i slavu Du- brovnika za poi (živjela Hrvatska !). Propi- li su, kao što su zaslužili. (Vraga smo propali! Mi smo na boljemu skoku nego što smo - igda bi- li !), i sad kažu da su moralno pobijedili (Jesme i brojno i moralno !). Još nam prijete brcima po- pa Jakića pred Slavenstvom!“ Udri na popove! ovo je stari zanat Save Bjelanovića, i ostale ,liberalne“ družine, A znate li što im je rekao pop Jakić, urednik trščanskoga Il Pensiero slavo“ ? Evo što: »Non basta forse a questi traviati il vedere i loro confratelli nel giovine regno della Serbia voli le spalle ai loro redentori — i Russi —. ci vuole ancora qui nell' Austria- -Ungheria ch' essi coronino |' opera proditoria coll' unirsi ai Magia- ri ed ai degeneri figli del popolo italiano contro i loro confratelli croati ? ,A noi pare che sarebbe tempo di fnirla. "Non basta soltanto professarsi ortodossi e usare la Čirilica, ma ci vuole anche uno schietto patriottismo — quel patriottismo che informa i confratelli russi e i falchi della Crnagora. Questi prendano ad esempio i traviati Serbi se non vo- gliono un giorno diventar |' obbrobrio delle gen- ti slave.“ Pop je Jakić rekao, i dobro je rekao, i živu je istinu rekao. Sava se ljuti. Što ćemo mu mi? Otvoreno / pismo. ' Gosp. Ludoviku Vuličeviću bracki pozdrav u Isukrstu ! | Dragi Brate! Tvoj čudni vjerski nauk, koji iznosiš pred dubrovačku omladinu, dovoljno je pobio sni pop Medini u dva članka ,Cr. Hr.“ k morg potpisati svaki gdravi filooć i