liši da svoje lične stvari podređe, da za-
borave, da pregore kao što su to učinili hvalevri-

oni Ijudi oko , Narodnoga Lista“, čiji je korak na-
_ iša na opće priznanje.

Ali što se nije onda učinilo, moraće se prije
ili poslije, milom ili silom. Svak pametan prizna-
će da ovako ne može dugo potrajati, da u Hrvat-
skoj ne mogu opstajat dvije stranke, od kojih da-
nas obe imaju jedan te isti program. Jedna dru-
goj valja da se ukloni, da se s njom stopi. Koja
će to biti lako je predvidjeti.

U sredini neodvisne stranke ima odličnih, u-
čenih ljudi, koji se ne trebaju stiditi ni najprvih
sinova drugih naroda, što im mi svakom prilikom
rado priznajemo, te ih kao osobe i naše osobne
prijatelje veoma počitujemo. Ali ovi generali ima-
du za sobom jako malo vojske. To je jedno, a dru-
go je, da je obzoraška stranka kao i sve druge
hrvatske stranke, osvem naše, jedna regijonalna
ili provincijalna stranka. Ko bi amo u Boki i Du-
brovniku kazao da pripada neodvisnoj narodnoj
stranci ? Naprotiv bi li mogli naći Srijemca, koji bi
spadao narodno-hrvatskoj stranci tzv. šesnesterice ?
Ima li pak i jednoga Hrvata Bosne i Hercegovine, ko-
ji je pristaša ijedne od ovih stranaka, da negovorimo
o magjaronskoj, kamo spadaju samo činovnici, Sr-
bi, hrvatski Švabe, Magjari i pred vladom zainte-
resovani ljudi? Bi li nam ,Obzor“ takova Hrvata
našao valjda u Istri? Dočim od Srijema do Boke,
po svim krajevima gdje naš narod žive, naći ćete
mnogo i mnogo ljudi svakoga zvanja i stališa, ko-
ji će vam otprto kazati, da su pristaše stran-
ke prava i koji su kao dobro uregjena i dišiplini-
rana vojska složni u svim načelnim pitanjima. Ova
stranka ima dobar broj zastupnika na zagrebač-
kom i zadarskom saboru, njome pripadaju svi na-
rodni zastupnici istarskog sabora i većina hrvat-
skih zastupnika na carevinskom vijeću. Ova je
stranka dakle jeaina universalna hrvatska stranka
i njoj valja da se poklone sve druge, što hoće da
imaju isti program kao i ona, ako neće da posta-
nu prostim fakcijama, koje su samo tu da mute i
ometaju.

Jer mi nećemo nikad ništa učiniti, ako sve
naše sile ne saberemo u jednu veliku, dobro or-
ganizovanu i narodnu stranku, koja će biti sposo-
bna, da se suprostavi neprijatelju, da se dostojno
bori za jedinstvo i slobodu domovine. Domovina
je narod, a stranka je kao narodna vojska. Svi zna-
kovi govore da je ta uloga dosugjena jedino pra-
vašima, na kojim megjutim leži i velika dužnost:
da dostojno odgovore nadama Hrvata. A ljudima
neodvisne i ostalih stranaka — nemoj da se mi
ljuto varamo — ne ostaje drugo, nego da biraju iz-
megju dične i požrtvovne kapitulacije i osude svo-
ga naroda. s.

=== m i

Reforme kod franjevaca.

Iz Bosne. *)
p»Amor patriae scribere jussit.“

Zaposjednućem Bosne-Hercegovine po Austro-
Ungariji, nastupiše u ovim pokrajinam novi odno-
šaji kako na političnom tako i crkvenom polju.
Preustrojstvom gragjanske uprave, nastala nužda,
da se urede i vjerske stvari triju glavnih vjero-
izpovjesti. Ne dugo iza zaposjednuća zavela se za
katolike hijerarkija, za muhamedovce Reis-ulemat,
a za grčkoiztočnjake preuztrojila metropolija u Sa-
rajevu.

Kako je poznato prije okupacije, još od feta
Bosne-Hercegovine, franjevci su kao misionari bili
jedino katoličko svećenstvo, koji su kršćansko-
katoličkoj raji u onovremenim teškim okolnostima
činili dušobrižničku službu, i bili su isključivo do-
maći sinovi, jer se strancim nije račilo, pa ni naj-
gorljivijim misionarim, dijeliti s ovim narodom gor-
ki njegov udes. Franjevci su s toga usljed brzog za-
vedenja hijerarkije — redovite crkvene uprave —
bili presenećeni, tim više pošto se je mali ili ni-
kakav, ako ćemo pravo obzir spram njiha u tomu
uzeo, Svak se je pitao, zašto da se njima — do-
maćem svećenstvu nije povjerilo i novo preuztroj-
stvo crkvene uprave, kao što se je to dogodilo sa
inim vjeroizpovjestima ? Istina bog, franjevci su i-
miali barem za prvi početak okrom inih prednosti
x. domaći sinovi i ponajbolje poznaju od-

4) Od odličnog Faanjeves. Ur.

nošaje u zemlji — i svećeničko usposobljenje za
hijerarkične časti; oni bo su izučavali bogoslovne
nauke u stranim učilištim i mnogi se odlikovali,
ali na žalost manjkalo im je jedno bez šta nika-
kovo društvo, nikakova uprava nije moguća, falilo
im je jedinstva i sloge. Da, to je ona zla kob, ko-
ja kako eto progoni kroz vjekove naš hrvatski
narod na političnom polju i neda nam da ravno
stanemo, da se konsolidujemo: tako nas eto i po-
jedine skupine pa i u crkvenim redovim pritišće.
Gorka je ovo istina, ali činjenica koju ne koristi
zatajivati, pače po momu dubokom uvjerenju je-
dini je uspješni joj protilijek, da se uvjek javno
žigoše.

Franjevci bosanski prije Austrijske okupaci-
je bijahu samo na oko jedna provincija, u istinu
pako dijelili su se pojedinim distriktima, (kustodi-
jam zvanim), samostanima, koji su bili u upravi
posve nezavisni jedan od drugog; pače zavidni je-
dni drugim u napretku, te kad bi se radilo 0 op-
ćoj stvari usljed prećeranog tog lokalnog patrioti-
zma svak je imao pred očima jedino interes svo-
ga kraja. Mukom mimoilazim sva ona trvenja, ko-
ja su iz toga proizlazila, te povod davala Rimskoj
kuriji, da miri ,braću.“ Kamo pusta sreća da ni-
jesam ni sad take hude dužnosti, te da ne tičem
u one gorke i žalostne uspomene, ali sam prisi-
ljen ljubavlju roda i reda da natuknem izvor zlu,
koje žalibože još i dandanas progoni , Bosnu-sre-
brnu.“ Kadgod se radilo o kojoj višoj časti u pro-
vinciji bosanskoj, na dnevnom su redu bile intri-
ge, makinacije, denuncijacije itd. Braća zavidna
jedan drugom prepirali su i osvagjali pa često bio
izlazak, da im je nametnut treći i strani i obisti-
nila se ona: ,Duobus litigantibus tertius gaudet.“
Niti gospostvo Turske, niti strani neprijateljski u-
pliv ne dozvaše ih, pameti, ne otvoriše im oči da
uvide istinitost one evangjelske ,omne regnum in
se divisum, desolabitur.“ Take ih zateče i austrij-
ska okupacija i uspostavljanje hijerarkije. Rim i
Beč dobro upućen koli izvještajim stranih izasla-
nika, toli — i možda još više — samih domaćih
franjevaca o žalostnom megjusobnom njihovu od-
nošaju, jednostavno ih ignorirasu sudbonosnom tre-
nutku, te novi nadbiskup, noseći u džepu naputke
bezobzirno zasjede novu metropolitsku stolicu u
Sarajevu. Pak da ih barem taj najnoviji udarac
osvijesti? Jok! Usprkos svemu tomu ne mogu da
dogju do svijesti, da im je u potpunom jedinstvu
i bratskoj slozi jedini spas i pošten opstanak. Zna-
lo bi se i iz najnovije dobi mnogo štošta pričati
o žalosnoj ulogi bosanskih franjevaca, koji prem
ogorčeni novijim preustrojstvom crkvenih odnoša-
ja, ipak gledaju da steku privrženost stanovitih
ličnosti, a da bi tq bilo barem za opće dobro! Ne,
nego opet da se okoriste pojedini krajevi a zavi-
dnim se okom još uviek megjusobno prate. Ovo
moradoh istaknuti da bude jasniji povod i uzroci
najnovijem pokretu kod bosanskih franjevaca.

Kako je već neko nedavno "u zagrebačkom
Obzoru“ iznio .na javnost, kod bosanskih franje-
vaca snuje se nekakova reformacija. Franjevci su
bosanski, kao misianari dogad uživali mnoge po-
vlastice, podijeljene im od Sv. Stolice radi izvan-
rednih opstojnosti i mučne dušobrižničke službe
u ovim krajevima. Tako mogli su se po narodnu
odijevati, a i dan danas svojim ,brcima“ bez bra-
de svraćaju pozornost i kurijoznost stranaca. Oni
imaju posjede zemalja i šuma itd. Usljed nastalih
novih odnošaja i zavedene redovite crkvene upra-
ve, te olakšanog saobraćaja, mnoge prijašnje po-
vlastice po sebi dakako padaju, ali pošto faktično
još opstoje i dugo će opstojati zasebni odnošaji
vjerski u ovim krajevima, ne može se reći da nije-
smo još ni partibus infidelium; a navlastito neu-
mjestan je smjer da se franjevci bosanski dotje-
raju po talijanskom kalupu. Radi toga eto već
dvaput od okupacije da izlazi u Bosnu-srebrnu
glavom Redo-general iz Rima, dočim ih prija kroz
vrijeme krutih višestoljetnih franjevačkih patnja
nikad ne vigješe ovi krajevi.

Novi odnošaji, novi i zahtjevi. Ko ne napre-
duje taj nazaduje, te se mora priznati da treba i
bosanskim franjevcima preustrojstva, tim više, što

   
  

sada, ne spasi franjevce. Stvari nuzgredne hoće đa
se uvedu svom strogošću, a glavne temeljne iz
vida pušćaju. Nedavno je dopisnik ,Obzorov“ na-
tuknuo kako se smjera, da se zabrane župnicim
sluškinje-babe držati; nova forma habita po' urne-
ku talijanskom uvede; krunice svakomu privjese o
pojas itd. kao da su te stvari najpreče. Ko se lju-
di Božji sabl dosid? Naš dobri na-

   
 

rod za cije bi odsele, kad nas
drugčije vidi, nego što smo mu se dosad prikazi-
vali sumnjati o prijašnjemu našemu poštenju. I

još koješta moglo bi slijediti, što sigurno ne bi bi-
lo na umnoženje nego protivno na umanjivanje do
maćih franjevaca. Hoće li se reformacije nek se
počne s temelja, nek se iskorijene uzroci i povo-
di nesloge, razcjepkanosti i zavisti, koja nam do-
sad nije dala naprijed i dovela nas do današnjeg
komešanja, i odtalen počne; a ostala suzgredna
preinačenja, sama bi sobom se izvela. Hoće li se
reformacije, nek se braća ujedine u svemu u jed-
nu cjelinu i posvemašnu zajednicu. Nek bude per-
fecta communita& personali u provinciji; nek pre-
stane dijelenje po distriktima i ono prokleto ,me-
um“ i ,tuum“ naše vaše, fojničani, sutješćani
itd.; nek se preustroji odgoj podmlatka, glede
kog neka se centraliziraju študija, kao svagdje,
Nek se ne koriste kao dosad pojedini samostani
na račun kukavnog obskrbljenja mladeži; nek se
bez obzira na zastupanje pojedinih distrikta na
što se sada glavno pazi postavljaju za učitelje spo-
sobne sile ex corpore provinciae. Tako isto nek
se bira starješinstvo u redodržavi. Riječ u jednu
kad se hoće reformacije, nek budu omnia commu-
nia inter fratres in provincia, communitas perfec-
ta, perfectissa; omnia aequalia quo ad cibum ve-
stitum ubique et semper, inače biti će kao i do-
sad uvijek vječiti nemir, disonancija i povod do-
lasku stranih vizitatora, kojih posjeti puno košta-
ju, a braća kukavno kao i dosad životariti u svo-
joj mukotrpnoj misiji. Ako se sami ne osvijetite
ne uredite, zar da nekog tugjeg za to srce zaboli?
Nikad. — Dixi. Domoljub.

-

»Vatan“ i , Bošnjak.“

U Sarajevu, 15 Jula. *)

Hajde, šućur Allahu, danas se možemo ba-
citi na drugo polje, nego li obično: dok se evo
kod nas sve sleglo na Ilidžu, da gleda utrku ko-
nja — to je najnovija politika — mi ćemo da se
pozabavimo dvijema literarnim radnjama, koje $u
kod nas nove. O njima samima, o njihovoj sadr-
žini niti bismo se, niti ćemo se na ovom mjestu
osvrnuti, jer su i inako druge novine; pa i stri-
ne, o tom dovoljno pisale, već ćemo da govorimo
o tom, kako su se amo primile. .

Počet ćemo kronologičkim redom, kako je
koja knjiga izišla. Na redu je prvi ,Mearif,“ ka-
lendar nfuhamedanski za godinu 1312. po hidžve-
tu. Kako novine pisaše, a kako se ovamo naš
svijet pojagmi za tim  kaledarom, što su gasure-
dili Osam-Aziz, bit će svakako, da je baš dobar
i da je s ljubavlju uregjen za Muham&dance u
Bosni i Hercegovini, koji ga odmali dbjeručke. pri-
miše i obljubiše. Osim slika i zabavnoga kalen- -
darskoga dijela u tome kalendaru, osobito je va-
žan njegov poučni dio, i to članak ,Umdetul Is-
lam,“ pak onda i članak, kojim se svijetu popu-
larno dokazuje, od kakve je nužde nauka i knjiga.
Uztraje li ovaj kalendar i odsle ovakov biti, on
će zaista mnogo koristiti nama Muhamedancima.

Nu odmah da vas upitamo: a znadeteli vi,
koji list nije objavio taj kalendar? Da sami ne
idjete pogagjati — a ne bi bilo teško pogagjati
— nije ga objavio jedini ,Bošnjak,“ list za nas
Muhamedance, kako se on ko janeći nameće. Taj
list, taj , Bošnjak“ ne osvrće. se ni najmanje na
jednu knjigu, koja može s vremenom ili koristiti
ili štetovati nama Muhamedancima : ako budne ono
prvo, morao ju je pohvaliti i preporučiti, a ako
ovo drugo, onda odmah i odlučno pokuditi i od-
vraćati svijet od nje. Nu ,Bošnjak“ nije ni jedno,
ni drugo učinio, a koji su ga razlozi na to navu-
kli, nećemo da ispitujemo, Samo znademo to, da
su se gospoda oko ,Bošnjaka,“ čim su čula, da

+) Piše jedan Muhamedanac, Ur,