sano tako. Ali govorimo -0 . čem :smo naumili. —
Mi se uopće možemo ponosit, da još od naro-
dnog našeg preporoda visoko nosimo naš hrvatski
stijeg, to nam ne može niko zanijekat. — U ovo
pak zadnje doba regbi da se mi takmimo ko će
viši rodoljub biti, to znači da to nije baš tako,
ko što i nije. — U zgodi se gleda prijatelj — u
zgodi rodoljub — u zgodi sve. Pitamo, da se pru-
ži zgoda kakve bi nas našla. Jesmo li mi kad na-
stojali da se sastanemo i dogovorimo, te nastoji-
mo svladat neke predsude, koje hoćeš nećeš me-
gju-nama opstoje? Ne! Mi znamo da složnom or-
ganizacijom moglo bi se sve a bez toga sve je
ništa. Mi danas imamo dobar dio Hrvata samo na
riječi i kad im podnosi, oni ne rade za ideju ka-
ko bi to moralo biti. Ima sela što su jedan proti
drugomu radi domaćih njihovih razmirica, te se
ne znaju uzdignut toliko visoko, da budu barem u
načelu stranke složni, a istoga osvjedočenja. Ne-
ma li ih što u prigodi znaju zatajiti svoje osvje-
dočenje samo kad im je to na uhar? Nema li ih
što iz osobne mržnje ne odobravaju što je začeo
pa bilo to najbolje? Nema li ih koji preziru je-
dnoga jer ima višeg ugleda nego oni, htjelo bi im
se bit tobož nekakvi prvaci? Nijesu li ovo otrov-
ne bolesti? Zacijelo jesu. Istina da nijesmo vrlo
zaraženi, al ovo sjeme moglo bi urodit otrovnim
plodom. Bogu hvala poznamo se dobro jedan s dru-
gim, nije kud dakle bavit se ,tabelicam“ ni čim
sličnim, već kad je ,čisti pravac“ stao radit, nek
radi na ovom polju *), a na drugom nek zgodnim
slovom upućuje omladinu pravom stazom, kud joj
je krećat, jer samo na taj način on će uspjeti i
vidjet pravi plod svoga truda. Rizumijmo se dobro!
Pesimista.

Kaštel Novi kod Trogira, 11 Oktobra.
Obsjenjivati druge jest izločin. Obsjenjivati samoga
sebe jest ludost. A htjet druge obsjenjivat, pak tim
ipak samoga sebe obsjetit, jest jedina vrsta
ludila, koje nije tragične, nego samo smiješno.

Fran Folnegović.

Neuspjeh u politici često je poslijedak ne-
smotrene lakoumnosti, i što je u narodu više la-
koumlja, to je sigurnije da će taj narod više trpi-
ti, više gubiti a možda i konačno propasti, ne na-
gje li se za dobe lijek proti toj bolesti. Lakoum-
lje je' početak mnogomu zlu; ono je izvor nesreće
pojedinaca; ono gubi i rastrovava cijele narode.
Pa ipak:s tim zlom ljudi se najviše šale — pre-
ma ničemu nijesu tako lakoumni, kano baš prema
samu lakoumlju, kako dobio reče pošteni neki
patriota.

Kakvih gadnih rana i neoprostivih pogriješa-
ka more se u lakoumlju počinuti; kud lakoumlje
čovjeka dovodi — živ primjer — dogogjaj iz naj-
novije kaštelanske povijesti.

Tu petorica, nemoguć trpiti samosilstva lju-
di na današnjoj općinskoj upravi; a uvidiv, da je
Hrvatstvo tim ljudima jedini i zadnji oslon: odlu-
čiše — posrbiv se, stvoriti srpsku stranku, koja
će srušili današnju općinsku upravu ..!

Na takav način je zaokupilo lakoumlje kao
epidemija to nekoliko glava, te ih poput  opiuma

bjašnjiva zanosa — neplemenitosti i ludosti.

Neplemenitosti — kako je neplemenito sve
ono, čemu je i mora biti: zvijezda predhodnica —
Strast; deviza — Laž; štit — Opsjena.

Ludosti jer su sami mogli i mogu uvidit, ka-
ko isticanje tobožnjeg njihova Srpstva služi _pro-
tivnikom za obranu proti ostalim njihovim prigo-
vorim.

Gospodičići, rezultat sve vaše pisanije -— tog
talambasa po plaćenićkim novinama proti ammo-
šnjem Hrvatstvu koji je?

Uz prezir nedužnih seljana, što sad u nji-
hovu lamentalnu stanju, mjesto da im pružite po-
moćnicu ruku, ustaste da im: vrijegjate narodnost;
uz ruganje i naslagjivanje protivnika — još i pri-
jateljstvo vaših da — pristaša s istim protivnikom .,.

*) Mi mislimo da bi na tom polja bilo veoma potrebito
raditi, ali ne kroz novine. Ima i drugih načina, kojim se
popravljaju unutarnje stvari, a to su megjusobni dogovor
i sloga. Kad u jednom malom mjestu imade što da se po-
pravlja, ouda je taj put najbolji, jerbo kolikogod listovi
mogu ačiniti koristi, toliko i još više mogu štete. Lasno je
pisati dopisa, al hoće se još k tomu rada i inicijative, —

Uredništvo.

 

Sve je dakle to nedostatno, a da vi uvidite,
kako tim radom ne dovinuste se žugjena cilja; s
onom ,Mundus vult decipi, ergo decipiatur“ kako
ne ugasiste bukteće hrvatske svijesti u Kaštelim.

»Pritisnuto jače, sve to više skače“ časna
petorice. Dobro to uvigjaju već i oni ljudi, koji u
kraljevini blage uspomene kralja Milana na svoje
srpske oči sve i svuda srpski vide. Dogodilo se
kako sv, Jeremija reče: ,Neslah ti proroka, a oni
trčaše; i negovorih im a oni prorokovaše“. Vuk
posrbi Slovence; Medaković Bugare; Milaković sve
Slavene, pa — ab uno disce omnes — našao se i
,Srpski pesnik“ koji posrbi zemlju, nebo pa čak
i samoga Boga! Takve ideje !! Kamo Horac; Dan-
te; Schakesperae; Beranger; Mickievicz i ostali
pjesnici!

Oni dakle udri na sve strane o Srpstvu tru-
biti. Tu su dinari i rublji importirani. Posrbiše
sav hrišćanski živalj, stvoriše izdajice, zmije ime-
na hrvatskoga. Al zašto to? Da se brzo uvjere
kako pobjegjuje svijetlo nad tminom; naprednjač-
tvo pred nazadnjačtvom — Hrvatstvo pred stvo-
renim Srpstvom. Gospodičići ne griješite se o Ka-
štelane! Dosta je i bez vas taj puk — obterećen,
izmučen, shrvan. Ubijajuć ga duševno, ne pridru-
žujte se onima, koji ga ubijaju tjelesno. Mudrac
Bias upitan, koja je živina najškodljivija, odgovo-
ri: ,O0d divljih - — Tiran; od pitomih — Laživac“
Kanite se tobožnjeg srpstva, u što vas je nehaj
strovalio; a plaćenički ,Dubrovnici“ i ,Srp. Gla-
sovi“ poznatom lukavošću zadržali. Ako, kako
kažete, iskreno vojujete za pravicu okupite se o-
ko čiste zastave pravaške. To vam budi prvo.

U Kaštelim, u tom zemljištu ,preplemenitog
i svakom lijepotom napunjena grada Biača; gdje
su hrvatski kralji svoju presjajnu prijestolnicu i
najugodnije boravljenje odabirali“ kako kaže u
suglasju sa svim povijestničarima učeni Farlacij;
pkamo, piše nadbiskup Milinović, i potla nego je
nestalo prijestolnice; nakon porušenja hramova i
samostana, izumrća kralja domaće krvi; ugašenja
krijesova narodnih velmoža; propadnuća državne
neodvisnosti: i potla nego se navukla gusta ko-
prena nad čisto obzorje hrvatskog sjaja, narod uz-
drži uspomenu na nekadanju svoju slobodu“ gdje
ga slijedi naš kaštelanac Katalinić riječima: ,Ka-
štelani htijedoše uzdržati običaj odabirati svoga
hrvatskog kralja, sve do propasti mletačke repu-
blike. Od biranja prozvala se i svetkovina , Bira-
nj“ kojom se i sada Kaštelani ponose, ali prije je
daleko većim slavjem ta narodna uspomena svet-
kovana bila ;“ radi česa učeni Tommaseo i Karara
jadikuju i potiču Kaštelane, da taj narodni običaj
preuzmu — u tim Kaštelim, mislimo, gospodičići,
da nije ni Vami čudno, što ti Dušanovci ta srp-
ska slava, poznata je ko Nasradinu trideset i de-
veti hat u podrumu; da je ono njima nesamo bi-
lo, već je, i biće ,terra incognita.“ Izjavimo se
jedno kako i jesmo jedno. Jedna braća, jedna krv,
jedne majke sinovi — tužne naše majke — Hr-
vatske. Mi vas ne trehamo, mi vas se ne bojimo,
al vas žalimo kao Kaštelane, kao zalutalu braću.

Pa ne nagju li i ovi bratski dozivljaji u va-

iii i s ae. mi odaziva, ne čudite se, ako učinimo po onoj iz
shrvalo i bacilo u čudno stanje nemišljenja i neo- |.

sv. Pisma: ,Ostavite ih, oni su slijepi vogji sli-
jepcem; a slijepac slijepca ako vodi, oba će u ja-
mu pasti.“

New-Orleans, septembra.

(Glas iz Amerike). Prošle su tri vlaške go-
dine otkad Vam ono zadnje pisah.

Najprije Vam javljam — ako je na vrijeme
— kako su se svi Slaveni, — dakako izim Srba
— iskazali pred stranim svijetom dne 24 Juna na
sredozimskoj izložbi u San Franciscu Cal. Taj dan
je bio triumfalna pobjeda slavenske uzajamnosti u
dalekoj Americi. Taj dan su Slaveni dokazali, da
su oni vrsni, da se.u kolo velikih naroda ufate. Nu
da se je ime matere Slavije toli dično proslavilo,
i da je svetkovina toli divno ispala, zasluga ide
Hrvate, a osobito odličnog rodoljuba D.ra Viktora
Vecki-a iz San Jose, Napunio bi cijeli Vaš list kad
bi i najkraće htio svetkovinu opisati. Kako rekoh
tu Srba nije bilo, a zašto ? jerbo je hrvatska tro-
bojnica morala prevoditi cijelu svečanost, Eno
Vam dakle dokaza da su Srbi svuda isti. Sva o-
stala braća Slaveni priznaše prvenstvo hrvatskoj

zastavi, a ong šačica Srba, što jih tamo imade,

ne! Nu svečanost je ispala prekrasno i bez njih, a

da su oni tu bili možda ne bi.
Sad na drugo. U Wethsworth-u Nev. ustro-

jio se je hrv.-slovenski klub  ,Gržanić“.  Dadoše
mu ime Gržanić u počast onomu odličnom prava-
šu. (Ovdje izostavljamo. Ur.) Isti klub  priregjuje
dne 10 listopada koncerat. Na koncertu će se pre-
stavljati i malena igra u dva čina ,Junačina i Ku-
kavica“ koju je za tu prigodu jedan od njegovih
članova napisao. Pisac je uzeo primjer iz sjednice
hrv. sabora. Pošto će bit i stranoga svijeta na
koncertu to će se igrati u tri jezika u hrv. njema-
čkom i engleskom. Koncerat i sve će odisati pra-
vim pravaškim duhom.

A sad da Vam koju rečem o Srbima. Da su
Srbi od ,časti“ cijelog slavenstva to je stara pri-
ča. Slušajte samo što rade u San Franciscu. Ta-
mo oni imaju dva svoja lista: ,Slobodu“ i ,Srbin
Amerikanac“. Kad je napadat Hrvate ta se dva
lista uprav natječu, ko će ušpješnije svoju ulogu
odigrati ; ali su uz to megjusobno ko vrag i križ,
'Tu nekidan urednik ,Slobode“ neki Bulaić pozvao
na mejdan Gopčevića urednika ,Srbina Amerikan-
ca“, Nije došlo do sukoba jer da je bilo nekog
nesporazumljenja, a svaki je pripovjedao priču na
svoj način. Nu tim se nije svršilo. ,San Francisco
Chronicle“ od 19 Septembra ima članak od dva
stupca pod naslovom ,Nearly a fatal row“ u kom
nalazimo slijedeće: Okolo 4.30 po podne dne 18
Oktobra išao je Božo Gopćević Montgomery ulicom
izmed Valley i Green ulice, da pohodi jednog prija-
telja. U putu srete Bulaića. Bulaić bez proslovit je-
dnu riječ izvadi iz džepa 28 caliber Smith & Wesson
revolver i stade njime tući Gopćevića po glavi. Oštre
strane revolvera raniše teško Gopčevića, i domala
on ogrezne u krvi. Nu to ga ne smete, on odmah
povuće svoj revolver, i kad je htjeo zapaliti skoći
neko sa strane — on kaže prijatelji Bulaića —
te mu digoše revolver, a list kaže da oni koji su
skočili digoše revolver i Bulaiću, Nu on držeć se
one: Nevolja je naučila Marka pasti konje i lju-
bit djevojke, opskrbio se sa dva revolvera, te kad
mu digoše jednoga povuče on drugoga i začne pu-
cati u Bulaića. Jednom ga shvati u rame, dva pu-
ta u ruku a jednom u usta. Na prvi čas se mi-
slilo da Bulaić neće preživjeti, nu pošto je liječni-
cim pošlo za rukom izvaditi mu zrno iz grla, na-
de je da neće umrijeti. — Ovo su ti draga ,Crve-
no“ djela koja nadmašuju i čibuke i toljage, te i >
same Kvekvićeve govo.e i Gondoline ,bravezze“ ;
pak te molimo da ovo prišapneš na uho , Srpskom
Glasu“ i ,Dubrovniku“, nek s velikim slovima na
čelu lista tiskaju ovakova djela s kojim se vasio-
no srpstvo može ponositi .....

Narodna svijest med američkim Hrvatima na-
preduje što bolje. Pobjedi stranke prava u domo-
vini svak se raduje. Svaki svijesni Hrvat u Ame-
rici ćuti se pravašem i ničim drugim. Da biste
ga, svijećom tražili ne bi ste našli nijednog ,ob-
zoraša“. Mogu vam potpunom sigurnošću kazati
da Biankinia u Americi štujemo koliko god i Star-
čevića; a pak to Biankini i zaslužuje.

Mnogo nas je poveselilo takogjer, kad smo
čitali da je s Biankiniem, kad je ovaj polagao ra-
čun svojim biračima bio s njim i zaslužni patriota,
kremenjački patriota don Ivo Prodan. Biankini i
Prodan! sdruženi, sjedinjeni, pomireni, rade zaje-
dnički na korist bijedne domovine Hrvatske! Zora
puca bit će dana!

Pelješčana u ovom gradu imade dosta, pak
svaki broj ,Crvene“ željno iščekuju, & da vide
hoće li se već jednom oni tvrdo zaspali ,Mi, pa
ini“, hoće li se već jednom probuditi. Na rad lju-
di dok je na vrijeme. ,Trijebite kukolj iz čiste
pšenice ...“

Nu glč mene samo, Obećah bit kratak, a ja
zaduljio poput Save Bjelanovića kad piše proti
Biankini-u. Izvinite me,

Šalje Vam pravaški pozdrav iz daleke A-
merike (ne još srpske)

'/ Vaše
Momče dalmalinče,

Viganj na Pelješcu, 9 Oktobra.
U Vignju (Pelješac) na pazaru na dan Bl.
Gospe od Rozarija, sakupilo se za društvo sv. Ći-
rila i Metoda 94 krune i 39 novć, koju svotu ša-

jemo na Uredništvo QGrveao Hrvatsko“ Dorovie

i ulq pe omoti