Br 19.



List islazi svakom subotom, a cijena ma je unaprijed za Dubrovnik: na cijela go- |

dinu Bor. 4, na p6 godine for. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu : na cijelu

godinu for. 4: 50, na p6 godine flor. 2: 25; sa inosemstvo flor. 4 i postarski troškovi. j
Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se

da je predbrojea i za došasto polugodište,

Nore narodnosti.

Ima ih dvije : slavonska i šokačka.

Čemu se čudite? Sve je kod nas moguće.
Načelo je : dijeli i zapovijedaj !

Mi Dubrovčani, mi nijesmo Hrvati; mi emo
Dubrovćani a jezik nam je naški ili ti srpsko-
hrvatski. Naša braća Dalmatinci dalmatinskog su
plemena. Nema 20 godina što je tamo bila ,ze-
maljska“ stranka. Ako nećemo ni tako, poslušaj:
mo autonomaše koji nas uče da su Dalmatinci po
narodnosti slavo-dalmati pa baš ako hoćeš i Srbi.

Bošnjaci i Hercegovci sačinjaju posebni na-
rod, od našega posve različit. Oni su bosanske
narodnosti a govore bosanskim jezikom Ko ve
vjeruje neka pita načelnika Sarajeva grada i vla-
dina savjetnika Mebmed bega Kapetanovića, koji
će mu dokazati, da ovaj naš jezik i onaj koji se
u Bosni govori nije isti, da je amo drugi a u Bo-
sni drugi narod. Inače zove se ,bosanski“ još i
zemaljskim jezikom. Kao da zemlja govori!

Ovako se to kod uas radi. Mi mišljasmo da
je barem Hrvatska poštegjena, da je ako ništa o-
nijem onamo priznato njihovo pravo ime. Ali u Hr-
vatskoj ima 1.600. 000 katolika i preko G00. 000 pra-
voslavnih, a ovo su strašni brojevi za narodne ne-
prijatelje, kad bi bili zajedno. Zato dijeli! Pravo-
slavni oijesu Hrvati, pravoslavna vjera neka se
zove "st pskom“ a dosljedno i oni Srbima.

Ko je svemu tomu kriv? Krivi amo mi sa-
mi. Neka ovi novi etnografi pogju u Italiju i ne:
ka počnu pripovijedati da Puljiz nije Talijanac ne-
go Puljiz, neka to isto kažu i Mlečanima. Onamo
bi ih zatvorili u ludnicu.

A ovamo ima ludova koji idu za njima i u-
pijaju ovaj opaki nauk razdora i nesloge.

Mi smo sea, dugo vrijeme na to obiknuli, te
nam se živct ne uskose kad, čujemo ove neslane
lakardije, koje u sebi sakrivaju jaz zloće i pod-
imukle urote proti našemu narodu. Bogu hvala pje-
što smo se otresli one apatije i skočili na obranu
varodnog imena i našega jedinstva. M: smo prvu
nenadnu navalu gazbili. Danag ima  impozautni
broj rodoljuba koji razumije da su Dalmatinci i
Ilrvaćani, Dubrovčani, Bošnjaci i Hercegovci si-
novi jednoga naroda asprkos svim proviucijaloim
nazivima.

Ali dok se mi sa svim silama mućimo da
ovoj zdravoj nauci probijemo put u sve slojeve
Naroda, eto nam preko noći niknuše u Slavoniji
dvije pove narodnosti, slavonska i šokačka.

Prva je potekla odozgor, Napredak čiste hr-
vatske misli po svim krajevina naše Banovine za-
brinuo arodoljube* | ovi stali umovati kako da
mu va put stanu. Ekspedijeut se brzo našav, Ba-
novina ne zove se samo Hrvatskom ; ona sastoji
iz dvije kraljevive, Hrvatske i Slavonije. U Sla.
voniji ima dosta provincijalnog i lokalnog patrijo-
tizma i taj se upotrebio. u nečiste svrbe. Tako je
postao povi narod Slavonaca.

Zaoa se ko ge je probudio. Sa visoka mjesta
bacila se gojila misao u prostodušaj narod, eda
ve štogod isposluje, po načelu: dijeli i sapovjedaj!
Nasad malo dana veliki župani Slavonije u nekoj
avečanoj prigodi svečano istaknuli ovo novo ,va-
čelo," koje im je poštom prispjelo. (Za ovake
stvari ne ilaća vo biljegovina.) Veliki šupao vi-
poviti rekao je kako gu glaronako šupanije me-



:

U DUBROVNIKU 18. Maja 1898.

LRVENA IRVATSKA

Pretplata i oglasi praćaju se upravi gOrvene Hrvatske“ u Dubrovnika a dopis

dalju se Uredništvu.

tiskaju po pogodbi.



Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč, po retku, a oglasi koji se više puta

Rakopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo si aprava,

gjusobno poviješću skupa vezane ; ,ove su, veli, u
svoje doba slale svoje zastupnike direkte u Ugar-
sku, a poslije nagodbe takogjer su ostale spojene
i sačinjavaju sad našu užu domovinu Slavoniju.“
Onijem je rodoljubima šira domovina Ugarska.

Šokačka n+rodnost ima jednaku cijelj ali ra-
zlićit izvor. Njezini izumitelji jesu naša mila bra-
ća Srbi. U Slavoniji ima nekoliko hiljada Nijema-
ca, koji su tamo osnovali naseobine ponajviše na
ognjištu nekad pravoslavnih kuća. Š njima su se
naša braća bratski družila i Š njima su pokrenuli
njemački list koji izlazi u Mitrovici i u kome se
vježbaju rodoljubna srpska pera gragjana i čino-
vnika. U ovome srpskome glasilu tomači se kako
u Slavoniji živu tri naroda: Šokci, Srbi i Nijem-
ci. Šokci to je bilo nadime katolicima, a danas
je postalo ime narodno. U Slavoniji Hrvata nema.

# *
še

Hoćete li da mi ovo  pobijamo ? Hoćete li
da dokazujemo kako imena pokrajina i predjela ne
uplivišu na ime naroda, i kako su naša braća Sla-
vonci sve jedno Hrvati kao i Ličani, Zagrebčani,
Zagorci, svejedno kao što smo i mi Dubrovčani
Hrvati ? Hofete li da im dokažemo, da je naš jezik
jedan, da izmegju naših dijalekiA nema ni stoti
dio one razlike koju mi primorci svaki dan čuje-
mo kod dijalektA talijanskoga naroda? Želite hi
da istaknemo kako iz nas ovako rasejepkanih ne-
će biti nigda ništa, i kako se mi moramo  ujedi-
niti i stvoriti narodnu cjelinu kulturnu i političku,
a da uzmognemo napredovati i na gospodarskom
polju?......

“> Na prvi mah čovjek bi odgovorio niječno.
Čemu da se mućimo? Mi svi znamo da je tako,
a znadu dobro i oni drugi. Da pe znadu ne bi
nas ometali.

Pa ipak nije tako. Mi se moramo na svoj li-
Diji boriti i svakim danom dokazivati neistinitost
ovih zlobnih nauka, ne rad onih te siju izmišljoti.
ne, nego rad nar;da da nam ga ne zavedu. U to
ime mi se amo borimo da našemu narodnom ime-
nu prokrčimo put, bore se naši prijatelji u Dal.
maciji, Bosni, Istri a eto re suda i u ravnoj Sla.
voniji podigla jaka tvrgjava, koja mora rušiti 0-
pake teorije dijeljenja. Tv je hrvatska štamparija
u Mitrovici i njezino čedo ,IIrvatski Branik.“

Primili emo prvi broj mladog našeg druga
na skrajnjem istoku IIrvatstva, Mi ga najbolje ra-
zumijemo, jer smo pod istim prilikama. Što se je
nametalo južnoj Dalmaciji to je i našem kitnja-
stom Srijemu. Mitrovica podnosi onošto smo i mi
u Dubrovniku nekad podnosili, Ali šovinizam i.
zazvao je ,iskru iz kamena,“ glupi šovinizam pro-
budio je Dubrovčane, Bokelje i Srijemce. IIrvat u
Snjemu vije smio zvati se Hevatom, hrvatska ri.
ječ, hrvatska pjesma bijahu izamjebane, [ u Da.
brovniku vigjesmo takih tušnih dana. Alije narod
oči otvorio, dubrovački puk prihvatio je ono za
čim ga nagon i srce vuklo i naši neprijatelji bi-
jahu prisiljeni da so protiv nas urote sa neprija-
teljima slavenstva, sa talijanafima; U Slavoniji to
nijesu mogli, tamo talijanata nema. U svesti
su našli Nijemce.

Slavonci braćo | Mi emo daleko, ne poznamo

se lijepo. Malo je naših dolazilo tamo, da se za.
grle sa junačkim sojom koga gu rodila vaša kra-
sna polja, malo je vaših bilo dilo, da se dive na-

tom kriv, nala goru i oalema podaoblja, All one 1



nešto, što milijuve iz sua budi a obične smrtnike
genijima stvara, učinilo je da mi tugji nijesmo.
Mi pratimo vaš rad; vaša Brodska pobjeda, vaša
slava bila je i naša, Radujemo se i vašem:/novom
pokretu onom istom iskrenošću, kojom 'se vi ve.
seliste našemu papretku na obali sinjeg našeg
mora. Vi znate što je borba, vaši oci prolijeva-
hu potocima krvcu svoju, sela vam bijahu pops-
ljena gradovi razoreni i vi se održaste. Ne dajte
se ni sada ! Dokažite nebratu i neprijateljima, da
vam njihove lude kombinacije neće uništiti varo-
dnog imena hrvatskog. Naučite ih da se novi naro:
di i nove narodnosti ne stvaraju nagovorenim de-
kretima i zlobom susjed& i da nema sile te bi mo
gla razdijeliti milijune srdaca, koja sućjezik i o-
bičaji, predaje i iskustva, sreće i nesreće spojili
u nerazdruživu duševnu i kulturou — a ako Bog
da i političku zajednicu, "m

Pismo iz Bosne.

Sarajevo, 7 Maja.
Eto imamo vačelnika | Kako već znate, Meh-
med beg bio je i ustoličen, te je obećao da će
raditi za dobro domovine. Ali ne znate da se je
ovamo mnogo govorilo o n;egovu imenovanju i
pro i contra. Svakomu je upalo u oći, zašto . baš
nije mogao Sarajlija biti načelnikom, nu stvar je
već gotova i nema fajde 0 tomu se prepirati. Eto
sada Kapetanovići prestoje obim glavnisigradovi-
ma Bosne i Hecegovine i stalo njima što ko o

tom govori. »Vitinski grof“ zna on
nije obljubljen u narodu, i sve on što
su mu smišljeno poslane sa svih va Bosne i

Ilercegovine počamši od Kovjičkog načelnika, ne
mogu dokazati protivno. Mehmed beg &&“odvitd
podao oportunizmu, odviše diplomatizuje i gore i
dolje. Ovaki se ljudi svakim poteškoćama ugiblju;
malo po malo gube energiju i volja za rad u naš
rodnu korist, te postaju slabe trstike koje svi vjes
tri okreću i pregiblju kako je njima drago. Na:
rodni pak vogja treba da je ruzložit čovjek, ali
ujedno čvrst i postojan, da se znade gije treba
oduprijeti, kad vidi da bi to bilo u koristi nurod:
voj. »Pram vremenu ko se kreće, nikad lvše pro-
ći neće," kaže Mehmed-beg. Kretati se pram vre-
menu kod njega reći bi znaći: kretati se kako te
guraju, a to ne bi smio prvak jedne stranke. Meh-
mod-beg je u ostalom pun ko dipak poslovica i
fraza, le on ima još jednu koju sačinja njegov
program : pne može lagja jedriti uz rijeku.“ Ja“
znam da je uvijek bolje jedriti niz rijeku, al bog-
me se neko i gore vraća, kad to potreba zahtije-
va, sasvijem da je uz rijeku teško voziti. Ovo se'
ne rači našemu uaćelniku. Bože moj | čemu čovjek!
da se hrva kad možeš ća asti i odlikovanja mire
no živjeti ?

eni bijaše začudno, e i vi štogod ue pros
uovoriste o njegovoj brošuri , Budućnost muhame-:
danaca u Bosvi i Ilerceguvini,* Ja mislim da so
u njoj sve drugo  ualaši nego nam naslov '0-
bećaje.

ju raditi u političkome  šivolu, već iss:
da olataju vladu | nadodaje nekoliko
koje bi se mogle svati i mlalima, Miš
bio udaren jedan put narodu, bad bi