U DUBROVNIKU 27. Maja 1898.

List izlazi svakom subotom, & cijena mu je unaprijed za Dubrovnik: na cijela go- | Pretplata i oglasi piaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku >

disu for. 4, na p6 godine flor. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovsnu : na cijelu
godinu for. 4: 50, na pć godine for. 2: 25; sa inozemstvo flor. 4 i poštarski troškovi. 1

| šalju se Uredništvu.

Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se | tiskaju po pogodbi.
| Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

da je predbrojea i za došasto polugodište.

Živio Lav Xl1:1*)

Evo su već prošla tri mjeseca, da je naš
Sveti Otac Papa XUl.i na 19 veljače 0. g. pro-
slavio pedesetgodišnjicu svoga biskupovanja, a
sveudilj još traju hodočašća sa svijeh strana svi-
jeta u Rim, sveudilj još odjekuju odasvud jubilej-
ne ovacije i molitve, što ih trista milijuva katoli-
ka uzdiže k prijestolju Svemogućeg za dragocijeno
zdravlje wrhornog Pastijera vaše svete Crkve. Svi
katolički narodi kroz svoje careve i kraljeve tak-
me se kako da iskažu dužnu počast svome Ocu.
Ali ne samo narodi i vladari katolički, već svaki
čovjek, pa bio ov pravoslavni, protestanat, angli-
kan, musloman, žid, samo ako pravedno misli i
nepristrano osjeća, poklonio se je u ovoj prigodi
slavnome starcu u Vatikanu, čije su nauke i rad
blagočin za cijelo čovječanstvo, od epohaloe zna-
menitosti ne samo za katoličku Crkvu, da li i za
politićeu i kultarnu povjest naše dobe i svega
svijeta. Vigjesmo i samovladaoca najveće evropej-
ske države, velikodušnog cara Aleksandra Ili.ga
i mogućeg cara njemačkog i englesku kraljicu i
sve po redu vladare nekatoličkijeh država, pa ćak
i indijske ragje i maharagje budhine vjere, gdje
ge pridfužuju veselju vasionog katoličanstva i sla-
ve Poglavicu katoličke Urkve.
>: ' Ovdje (se .ne radi: o liberalizmu ili klerika -
lizmu, o aristokraciji ili demokraciji; sav pošteni
ovijet bez razlike vjere i političkog osvijedočenja
pripoznajo ,veličanstvo, što visoki položaj i čassa
starost“! podijeljuju Lavu XlII.ma.“ Ali tome se
sveličanstvu pridružoju i njajno veleumje i sveti
život; koji uprav zanose ve samo prijetelje mu,
da li i protivnike.“ Ovako piše jedan radikalni
talijanski list.

A ako cijeli svijet imetie rašta da časti i
slavi Lava Xiliga, to je nami i'kao Slavenim i
kao Hrvatim sveta: dažnost, đa mu svoje neogra-
ničano štovanje i povjerenje i svoju žarku ljubav
iskažemo ; jer kako ,Narodni List* piše: ,Lav
KliLicu svakoj prigodi iskazuje nam IIrvatim o-
sobite svoju prijasnost:* B toga pravo kaže za-
darsko narodno glusilos ,Dobro je da to naš na-
rod znade, ida “ljubi one“ koji njega ljube.“ Da-
kle kao Slaveni : Hrvati ditolao : Živio La
XIiHli 1

“vati i kao go Dabrovčati na osobiti sno
način obueneni, da: -iz doe: ovoje dušo savapimo :
»Bog vam  pošivio još —na innoga ljeta Svetoga
Oca: Papu Lava Xillga t* Na to nas naka i sla:
voa povijest našeg Dubrovnika, Koga su rimski
Pape svegjet nejljubesnije pazili i junački štitili,
kako nam evijedoči nezaboravni pokojnik, D.r Ivo
Karnsčić, gjeno u joe » Aleune pogine su
Ragusa* pie: proteklore, eui: stava a
cuore pit che ame ogni ed la conservasione di
nRagwda, e che non oessd d' interporsi a guo van-
slagnio in qualunque poricolo la minacciasse, era

omano Pontefice."  NaWlaš u danatnjijem 0-
Ba mi pravi, stati Dubrovčani  imademo
usroka da: s k Papi rimskome, kako isto-
ba ovaa sje leturgjiji na: 29 juna vapi k

Agnci so s Kad iataivih
isbavi Ma A . “ n
U toliko, imrkome un vjekovječ-
peba plava Lava Kula

Ke krvni danak. od. oditang prijvlja

i

Zašto dubrovačka mladež osjeća se
hrvatskom ?

Dubrovnik, 25 Maja.

Nazad nekoliko godina sva mladež, što je
svršavala dubrovačku gimnaziju, ako je bila iz
našega grada, bila je srpska. Sada pak sav na-
por nekih ostaje uzaludav, te mladež većim dije-
lom odbija srpstvo i privija se hrvatstvu. Gospo-
da oko nedubrovačkoga  ,Dubrovnika“, nečem se
dosjetiše, te počeše da optužuju dva-tri gimnazij-
ska profesura, jer pomisliše da su oni svemu to-
me krivi, a napokon prihvatili su se posla da i
mladež zadijevaju. Nama nije ovdje namjera da
branimo tu g. profesure, ali svakako nam se ču-
dnovato čini, da dvojica-trojica u jednom zavodu,
pored toliko siluijeh srba, njihovih kolega, mogu
tolika čudesa počiniti. Zato ćemo ovdje dokazati
da dubrovačkoj mladeži ne dolazi hrvatstvo ni od
koga nametnuto, nego po sasvim naravnom poti-
caju.

U naš grad došlo je srpstvo kao puka  mo-
da, unesena od dvojice zlobnih profesura ili od
srpskih plaćenika iz Srbije ili iz Banata koji su
na sveučilištima zavagjali dubrovačke mladiće. Sve
je onda bilo srpsko. Ako je komu palo na um da
pošumoja o dubrovačkom sepšttu, pokazalo mu se
pa ćaću  Porfirogenita i tim #6 uništila svaka i
najmanja sumnja. Deseti omladinac ne. pročitao
Gundulića, a svaki je znao vlati, da je to čisti
Srbin, koji pjeva srpske junake premda je on u
» Osmanu“ Srbe smatrao kao tiigji, neslavenski
narod. Kačić, i on je Srbin, tako se je pričalo, a
i ne pročitala njegova djela; d6&sta je da neko re-
če da je što srpsko svi su odgovarali ; »Amen,“

»Da, mi smo Srbi i Slaveni“, tako ge je vikalo,
“sko mi sad ne možemo ništa, eno vam seke Sr-
bije, ova zna šta ćel“ Maštanije, puste maštanije,
prodirale su u svijet kroz članove negda-
šoe omladine,

Kad promislimo ua sadabnji napredak povi-
jesti hrvatske, kad promislišho na šta je spalo
srpstvo u kraljevini Srbiji, ka& promislimo na ot-
pot naroda. našega i u Dabrovaiku i oko njega,
proliva srpstvu, te neće da čuje ni za Srbe ni za
srpstvo, nije nikakvo čudo.đa je sadašnja miudež
okrenula hrvatskom stazom, pa nijesmo nikakvi
proroci ako ustvrdimo, da će se do desetak godi«
na svak u Dubrovniku smijati tome umišljsbome
srpstvu.

Dokazala je naša ,Crvena IIrvatska“, kako
najbolji učenjaci pobijaju onoga fabuloznoga Por-
firogenita, što on veli o Šrbima, pa se s hrvatske
strave iznijelo toliko i.toliko starih  povjesuičaja,
koji zovu vas Hrvatima. Odim toga imamo; naši.
jeh starijeb Dubrovčana, koji se diče hrvatskim i
menom, a nemamo, sma mjene, koji bi i ri-
ječ kazao, po kojom bi se i s.daleka mislilo da
on drži neš narod u ovim stranama srpskim. Va»
ljalo bi da bude mladež zaglijepljena da. no vidi
istine 1 Utopljenik i slamke: se bvata, , Dubrovnik *
miali da je u nas svijet kao u Šumadiji, pa do»
kazuje naše srpstvo i tim što u pas ima istih pree
simena n. pr, Petrovića, Ivavovića, Pavlovića itd,
kao u Srbiji; ili tim Sto veli da je Srgj imo srp»
oko! Ne pilite sa. Boga tako, da vam se i djeca | mevik,
na umije,





Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. sa Po, pi oddach tuj vea

Neće dubrovačku mladež zanijeti ni sanje 6
Dušanovu carstvu, jer znamo da je.to ohladnjelo
i u starim omladinskim glavama. Kakvo Dušanovo
carstvo i smokve, kakav Balkanski Pijemonat Sr-
bija, ona zemlja, o kojoj sami njihovi listovi vele
da je puna razbojnika i svake čeljadi, u kojoj se
dogagja takih sablazni da su već i listovi stranih
naroda proti njoj saoštrili svoja pera, radi časti
Europe! Ne, nigda neće spasiti slavenstvo ona ze-
mlja s čijom vladom veseli se jedino bečko i pe-
štansko slavenoždersko novinstvo.

Napokon mladež ne smije i neće da se dije-
li od svoga naroda koji osjeća hrvatski. Uzmimo
VAS narod iz cijele naše stare republike, pa ga
pitajmo što je, on će odgovoriti da je Hrvat. Ka-
kav stari omladinac  otide s trbuhom za kruhom
u koju našu varoš e, ne boj se, odmah ti je do-
pis u »Dubrovniku“ da je tosve srpsko i govori u
ime naroda, koji i ne čita njegovu pisaniju. Tako
vam je na Lastovu, na Orebićima, u Stonu, it. d.
a ako nema omladinca staroga, ne smeta, može se
i iz Dubrovoika pisati u ime kojega mu drago
mjesta. Na temelju ovakih pisanija, srpski listovi
tvrde da je južna Dalmacija srpska. A u cijeloj
dubrovačkoj republici, van grada, šema nego 30
(trideset) onih te se Srbima priznsju, Do potrebe
mogli bi smo ih i nabrojiti. U gradu ima 500 do+
seljenih  hrišćana sa ženama i djecom i najviše
200 katolika. Neka kušaju, ako ih je majka rodi«
la, u izborno kreševo bez pomoći talijanaša i ne-
će skupiti ni 150 glasova. Eto vam srpske sile!
Kad naša korenika, naš mili narod ovako misli,
zar će mladi Dubrovčani  prezreti ga i krenuti
njema protivnom stazom ? Neće.

Gotovo smo zaboravili spomenuti da mladež
neće nikada smetnuti s pameti grdne grijehe du-
brovačke stare srpske omladine. 1 to svakomu 0-
čito kaže da je ta srbadija oa krivom putu. “Niko
se nije nekad toliko hvalio svojim čistim slavjun-
stvom, kao naši Srbi, pa eto vidimo što se od njili
dogagja: va milost i nemilost autonomašima s6
predavaju, te niječu i svoje slavjansko porijetlo:
Na ovo se hrvatska dubrovačka mladež samo ču“
di i vidi u starim omladincima samo drogu kopić
ju stare autonomije dalmatinske. Mlad6ž razborita
ne može take ni poštovati, nego ih drži čisto“t
potpuno neslaveninj.

Neka stsve'
ski, pa nek reku,

(a prst stati“omladinci srp-
je na pravom a ko na kri.

poruća ,Dubrovniku*, da se kani: mladeži hevat«
ske, koja u ovom gradu goji mirno jednaka: čuv“
stva s narodom, i neka zna da mladež zna i vrši“
ti svoje dužnosti i žarko ljubiti svoju domovina
hrvatsko, od koje je ne može odvratiti niko, a vaj“
manje ,Dubrovnik“ sa svojom svakovrsnom pi
sanijom, Hronb Omladina:

4

Dubrovnik, 97 Maja, ,
Bto se više priblišujemo ovečanosti otkrića
Gundulićeva spomenika, to jače viče srpsko no.
Vinstvo. Ono puni svoje stupce i glave. svojil Ž

M frdag Gae Gan«

TE

tatelja raznim sanjarijama, pripovijeda
likoj srpskoj slavi, o srpskom pjesvivu
Sa VAŠU Bi. at

Pam KE Kk ij

+

- vom-pote, ili oni ili naša mladežvUs to se pre- —



oš