Br. 35.



List islazi svakom subotom, a cijena ma je unaprijed za Dubrovnik: na cijelu go-
dinu fior, 4, na pć godine fior. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu : na cijelu
godinu fior. 4: 50, na p6 godine for. 2: 25; sa inozemstvo fior. 4 i poštarski troškovi. |

U DUBROVNIKU 2. Septembra

1898.

| šalju se Uredništvu.

Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se TI De > .. ai oi <
pisi se ne vraćaja. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

da je predbrojen i za došasto polugodište.

Srpska fukara.

Na 24 prošlog mjeseca pristojnom  prosla-
vom otvorio se u Koinu prvi muzej hrvatskih spo-
menika u prisuću velike kite biranih rodoljuba
sa raznih strana. zatim  proslavljenih hrvatskih
učenjaka; “ zastopnika hrvatske vlade i naših
znanstvenih zavoda.

I ako se Kninska svečanost ne može da
usporedi sa Dubrovačkom, ona ipak ima veoma
zamašni značaj i po kraljevskom gradu, u kome
se obavila i po svojim plemenitim iendencijama,
da naime raspiri u narodu ljubav za svojom sta-
rinom, za proučavanjem zlatne dobi hrvatske na-
rodne diuastije.

Ali ova tiha kulturna svečanost nije mogla
proći nepomućena, jer u Kniou ima Srba. Srpska
fukara imala je pri njoj da izvrši još jednu od
onih kulturnih misija, koje su njezinu narodu do-
sudili prvo mjesto izmegju Slavena na jugu.

( Otkud za boga Srba u Kn'nu?

Kain je hrvatski grad. Iamo su stolovali

kraljevi hrvatski, tamo je stanovao posljednji kralj 1

domaća. loze... Kninski. bani počinjahu za narod-
nu slobodu čudesna junaštva.

1 danas svi oni koji su se rodili u Kninu ili
njegovoj krasuoj okolici Hrvati su po plemenu,
jeziku 1 nošnji. Kninski seljaci i dan danas nuse cr-
Venskape i dan dauas zovu svoj jezik brvatskim,

Ali u Kninu vladaju dvije vjere : katolička i
pravoslavna. Ova Zadnja  pretežoija je i Zato je
Knin u rukama Srba.

Pravoslavni nijesu starosjedioci nego veći.
nom došljaci. Oni su se u Knin spuetili kroz doli-
nu Krke, ispod Dinare, Došli su iz Turske Hrvatske.
> Ovi kninski pravoslavni seljaci nose hrvat.
ske crvenkape, zovu te Hrvatima i govore hrvat-
ski, Srbi su samo kninska pravoslavna ,inteligen-
cija* koja sastoji iz kojekakvih trgovaca i posje-
dnika, a Srbi su samo zato što su srpske vjere,

Srpstvo s vjerom nije skopčano !

I ovi oijesu sami do toga došli, jer su pri-
je bili Hrvati, već su ih posrbili ojihovi "popovi i
kalogjeri u društvu sa jednim raspopicom iz Za-
dra, koji žive od zloće i razdora. Posrbljeni, vode
za sobom ostalo pučaustvo koje je & njima iste
vjere i tako je Kain srpski. A pošto su im u na-
čim starim spomenicima pred očima dokazi hrvat-
stva. Knina grada, oni su. u bjesnoći i mržoji na
Hrvate od ostalih odvojili, /?

Kroz sve vrijeme što opstoji kosko stari

narsko društvo, oni su va najsramniji i najgadniji
naćin rovarili protiv njega. Plaćenici razbijali su na
male kowadiće spomenike i natpise hrvatske koje
je društvo u Biskupiji, kupalo, te su dapaće ara-
motoim činom oskvennli sarkofag jednog hrvatskog
velikaša, zašto su bili u svoje vrijeme  kažojeni
globom, i satrorom,., __
. | Kad su pok_ obasnali. za otyor, D0VOg Muze.
ja, uckali au denonoijatski ua Jicvata kroza svo
ju poganu štampu, eda nam porameta, užitak lije:
pe slave, «Srpski Glas“ bio je tu afrikan-
okih čuatava naše braće, koja je ma tako pi
ake grane da u našem kultornog napretku vidi
avoju propast...

Nego kad im svo to nije pošlo akon jena

do ovonaj a Kala /otvorio ua veliko gaočnića Hir |



vata, onda je fukara gledala da neposrednim pro-
vokacijama pokvari svećanost. Na dan slave do-
vela je u Knin koju stotinu pravoslavnih seljaka
oružanih debelim toljagama, kojim su htjeli tero-
rizirati Hrvate.

U Dubrovniku bijahu doveli bokeško selja-
Štvo sa debelim neprovrćenim čibucima ; u Koinu
su  razuijelili toljaga, a sutra se neće sramiti
da pišu, kako su toljage dio narodve nošnje, kao
što su to pisali o čibukašima, koji mimogred spo-
menuto, bijahu na Obodu bez tog ,dijela narodne
nošnje.“

Fukara nije še s tim zadovoljila. Ona je na
svaki način htjela da pomuti slavu hrvatsku. Za-
to su po noći u oči svečanosti još zelenom dra-
čom, kocima i kamenjem  zagradili pat, kojim su
izletnici imali da se prevezu na Stupove, gije se
nalaze ruševine starohrvatske bazilike. Zemljište
bazilike svojina je starinarskog društva a zagragjeni
put bijaše jedini koji tamo vodi. Tako društvo ne
mogaše u svojoj kući, javnim putem da odve-
de na svoju zemlju svoje goste. Nije dala fukara |

Ali učenjaci kao što su prof Frano Balić,
O. S. Marun, Dr, Luka Jel *Brunšmid isa-
slanik mos do aa Šime
Ljubić, koji je za povijest više uradio nego avi
srpski kojiževnici, zatim prof. na petrogradskom
sveučilištu g. Syrkou, pak narodni zastupnici i osta-
li rodoljubi nijesu došli u Knin da se taku sa di-
vljacima, već za vnjeke malo uzvišenije svihe. Za-
to je njihovo držanje napram svim izazivima bi-
lo onako kako se dolikuje njihovu stališu.

No koliko ovi mučali na provokacije i na-
vale, nijesu mogli poći nepoštegjeni. Na polasku
iz Kaina_ toljagari au za vjima tulili i urlikali
te zviždali ; na njih 'su se 8 kolodvora kamenjem
nabacivali, dapače kamenjem jurišahu na sam vlak
u kome se nalažahu hodočasnici, ali srećom nije-
gu ranili nego dvojicu.

Ovo su naučili od svojih uljudnih saveznika
8 kojim smo se bavili u prošlome broju.

Mi im darivamo ovakova slavoa djela kao
što im ne zavigjamo na učenjacima A la episkop
Ružičić. Ali veka zoadu da dok to oni nama rade,
u isti dao, u Novom Sadu i u Beogradu izlaze
na njemačkom, magjarskom i srpskom jeziku od
Srba pisave brošure, u kojim se brojkama doka-
žuje da njeki njihovi ,prvi sinovi“ i najveći cr-
kveni dostojanstvenici nijesu drugo nego prosti
lopovi, koji su u ime patrijotizma nezakonitim
načinom prisvojili množinu narodnih dobara,

Kolika razlika! Mi podižemo zavode, društva,
akademije, muzeje, mi sakupljamo za narodne domo-
ve, wi se dićimo s Račkijem, Strosmajerima, Starče-
vićima, i sa_onom silnom četom odličnjaka što s
njima rade za narod. A vi? Vi brojkama doka-
zujete da vaši upravitelji prosvjetnih | crkvenih
dobara — kradu, vi nemate nego Milane'i Gara-
čanins, Ružičiće i Georgije Brankoviće | vi nema-
te nego toljagare i čibukaše! |

Vj



.: Odalv bratu Muhamedanou-Hrvatu,

Iz Hrvatske, 26 Avgusta,
Suze mi potekoše od milja, kad pročitah 6-
Boj krasni članak brata muhamedanca u sadnjem
broja »Oresne klevatake,“ jeg nami odite kaše što



ooo“ /

URIENA TRVATSKA

Pretplata i oglasi puaćaju se upravi ,Orvene Hrvatske“ u Dubrovniku a dopisi
Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više pata

on i njegovi suvjernici po Bosni i Hercegovini
misle o svojoj narodnosti. Bilo je takvih izjava
već i više, sjećam se one iz mjeseca studenog
god. 1891. gdje no se četiri odlična muhamedan-
ca iz Dubice potpisaše pod izjavu, da oni Srbi
nijesu. Ima još nekoliko primjera, al to je rijet-
kost, za to me evo s» odgovorom rečenom bratu,
nek vidi da je svaka njegova riječ, nasla mjesta
u našim srcima. Kuda sreće da ge i ostali Ma«
hamedanci ugledaju u taj primjer, i da dadu što
češće sličnih izjava, da su oni samo Hrva
ovo ni ono, pak bi vlast već i s nama rši
a bio bi to najbolji ustuk onome nemilom
stvu koje nam svagdje temelje potkapa. Jer ka-
mo Muhamedanci okrenu, onamo će i sudbina
Bosne: slože li se posve u mišljenju muhamedan- |
ci i katolici, bit će nas Hrvata po Bosni preko |
polov.čna većina, za kojih.800,000 više, a kao takvi
možemo ipak odlučivati, inače budemo li ostali
kao do sada ne sjedinjeni ni mišlju ni čuvstvom
domovinskim, uvijek će naa pravoslavni, biva Srbi
vadvladati. Ne smijemo sve. pravoslavne ubrajati
med Srbe, jer sila nekadanjih patarena pregje ua



.pravoslavje, al ipak danas je to već moda, pa

ostavimo to pitanje o srpstvu i pravoslavlju za
drugi put. — Da će Srbi uvijek sve sile uložiti,
da nam neskode i da nam namjere osujete, dovo»
ljao su do sada pokazali. Onaj bratoubojnički cat
protiv rogjene braće Hrvata, skupo će se njima
osvetiti, ta je li se ikad čulo da brata na brata
s tugjinom ustaje? Dok u svojoj državi počinjaju
takovih progrešaka i nesmisala, da se svako ču-
diti mora, hoće oni da osnuju nekakvo silno car»
stvo na ruševinama Hrvata i Bugara. Za tu svoju
»veliku“ zadaću oni se ne pripravljaju nego se
igraju politike kO djeca, da se već svima ogadiše,
pak naravna je stvar, da Mubamedanci neće pri-
stati uz ovake pelivane. Al ima nešto drugo što
nas smućuje.

Njeki faktori mrkim okom prate borbu Hr-
Vata, kojom da se oživotvori hrvatsko državno
pravo. Tim bi se ne samo promjenio dosadanji
ustav u iuovarkiji, nego bi Slovjeni došli do pra«
vednog položaja. Osobito hrvatska skupina na ju-
gu monarkije bila bi jaka, a složna s češkom na
sjeveru, mogla bi odlučivati u državi, To ovi tik-
tori nipošto neće, premda je stvar naša opravda«
na, nego nas drže rascijepane na toliku komadi-
ća, guše u nama svaku izjavu u prilog tom držav.
nom pravu, u Hrvatskoj dižu protiv nas Srbe, u
Istri Talijane, u Dalmaciji Talijanaše i Srbe, a u
Bosni Srbe i ,Bošnjaštvo." Očito je da tim jaća-
ju strani elementi u Austriji, a slubi hrvatski,
koji jedini može da ju obrani od rečenih neprija-
telja, al bolje da i tako bude, nego da se omra-
ženi Hrvat domogne svog prava,

Za sada ću samo da što reknem o izmišije-
nom bošnjaštvu. Ime ovo ima svoj postanak «
prošlosti, ali nije narodno ime, nego mjesno i drs
žavno. Iznajprije bijaše Bosna samo pOtačje rije«
ke Bosne, oko nekađavje Vrhbosne, a! kađ je u.
slijed pada samostalnosti Hrvatske i njen ogled
spao, mogahu bosanski bani, da pod zaštitom
hrv.-ugar. kralja steku neku neovinost, šireći svo-
je megje. Okupivši oko sebe dio Hrvatske i Sr-
bije proglasi te Tvrtko kraljem ,bosanskim*. O-
tale ime bodnjak itd. no rekoh nije te natodao

ime. Koo ni člavonija Mi Dulanvija, wa im: