Br. 89. U DUBROVNIKU 8. Oktobra 1892.

KULENA HRVATS

List islazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za Dubrovnik: na cijelu go- ' Pretplata i oglasi puaćaju se upravi gOrvene Hrvatske“ u Dubrovnika a dopisi
dinu fior. 4, na po godine fior. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovsnu: na cijelu šalju se Uredništvu.

godinu fior. 4: 50, na po godine flor. 2: 25; sa inozemstvo fior. 4 i poštarski troškovi. |
Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se ,





daje predbrojea i za došasto polugodište. li





Srpska iskrenost,
(Dopis iz Banovine.)

Novi vaš srpski list Dubrovnik“ u očitoj

je smetoji, kako da Dubrovčane odvrati od hr-
vatstva, što mu je glavnom zadaćom, Širiti srp-

stvo nema gdje, jer dobro vidi, da osim ono pnje-
koliko doseljenika i nješto srpskih zaneševjaka,
stvorenih nenaravnom naukom, nema nikoga u 0-
nim predjelima, koji bi se za njegovo pisanje mo-
gli oduševiti, a još manje, da ga slijede djelom.
To je rečeni list za vremena uvidio, i pronašo je
stazu kojom će udariti. ,Crvena Hrvatska“ česte
pisaše, da sa Srbima nema sloge, dok oni tako
budu postupali ko do sada, jer nam niječu domo-
vinu, narod, ime, sposobnost, književnost i sve o-
stalo, čime se Hrvat ponosi. To je i pravo. Mi sa
hrv. Srbima tek onda možemo ugovarati, dok
priznadu naše državno pravo, a sebe političkim
Hrvatima. Ja mislim, da nema Hrvata, a i uvi-
gjavna Srbina, koji bi tu mogao prigovarati.

» Dubrovnik“ preuzeo je sada za zadaću, da
pokaže, kako su on i njegovi istomišljenici za slo-
gu, a Hrvati se tome svom silom opiru. Time mi-
sli on naškoditi Hrvatima u južnoj Dalmaciji, jer
su Dubrovčani od vajkada bili za slogu balkan:
skih Slovjena, pa bi i sada radije gledali slogu
nego neslogu. A ko to ne bi osim Srba? Time
dakle, što uvijek ističe slogu i bratimstvo s Hr-
vatima, koje ovi tobože neće, hoće da dokaže la-
kovjernima, kako smo mi Hrvati svemu zlu krivi.
U tom smislu napisana je ona duhovita basna,
koja veli, da je lisica, ne zna se čime ni kako,
ulovila jelena i donijela ga pred lava psa i vuka,
da ga dijele po ugovoru, no lav prisvoji sve
a ostali su Šutili, Lisica, Srbin, donese plijena, a
Hrvat, paa, kriv je, da je lav sve pojeo. Tako je!
Lav je stranac. Pouka; Hrvati i Srbi kolju se o
sve, a napokon će stranac sve odnijeti. Srbiu pre-
poručuje Hrvatu slogu al je ovaj neće. Divno!

===; =. En Rm:

PODLISTAK.

Srpska junaštva u Boki Kotorskoj.
(Nastavak v. br. 35-86.)

Nova religija uvedena u ono doba od Srba
u Boku-Kotorsku, bi, da tako rečemo, neka prije
nevidjena smjesa donatistični, patarenskih, pa i

drugih praznovjernih bludnja.
Po nauku svoga svećenstva, svaki srbin mo-

rao je mrziti iz žive duše na latina. Pa da bi se
ta mržoja u narodu to čvršće ukorijenila, nazivahu
srbi latinsku vjeru, poganskom, pasjom, mišjom
vjerom, a vrhovnoga glavara ujezinog, papu, ko.
sjakom ili protukrstom.

Kukavnomu narodu, koji se sjećao njeka-
dašne sloge izmegju istočne i zapadne crkve, sve-
ćenstvo išlo je redom propovijedati priču papin-
ske brade i kako je od Rima otpala pravoslavna
Hristova vjera, Ta se bajka i dandanas pripovije-
da .prostomu puku Bosne i Hercegovine; pa da
se i naši čitatelji malo nasmiju, mi ćemo je ov-
dje objelodaviti. Evo je: ,Došavši jedan put u
crkva, papa Rimski imenom Jermon (ovakim

dličaim se imenom nije nijedan papa svao), šoji je






















Ovu sam ,basnu“ čitao pretiskanu u novo-
sadskoj ,Zastavi, koja ju lijepo preporuči, dodav-
ši da ju sastavio M, Ban, stari književnik, koji
je istim oduševljenjem pjevap da je Hrvat i Sr-
bin. Čudimo se g. Banu, starom kvjiževniku, pre-
ko čije su glave prohujala: već razna vramena,
koji je mogao upamtiti pojave sa srpske strane i
odgovore, što ih odanle davahu Hrvatima, kad su
ovi u ime blažene sloge primili ime: Ilir a poslije
Jugoslaven, samo nek se Srbi ne boje imena Hr-
vat, i nek ugju u slogu. Nije li Vuk reko da ne
pozna nego srpskih Ilira, t. j. Srbi sve i svuda,
nijesu li odgovarali iz Srbije da oni nijesu Iliri,
nego samo Srbi, a Jugoslavene su  izsmjehavali.
Dok mi s najboljom voljom o slogi dobivasmo ta-
kve odgovore od Srba, i dok uvidjesmo, da Srbi
hoće ne samo da oni to budu, nego i mi Hrvati,
mislim, da je vrijeme, da se. i Hrvati jednom uh-
vate svoga imena i da ga čuvaju kć amanet. Sad
najednom Srbi preporučuju slogu, a Hrvati je
neće. Ko se opeko jednom, taj drugi put i na
hladno puše. Nije to, moja braćo, samo tako, pri-
povijedati slogu, a ništa za nju ne raditi, nego le-
mati, napastovati i ranjavati Hrvate. Zar ne, tim
vi potkrijepljujete slogu, koju vruće i sek šno
preporučate ? Hrvatima se ne može zanijekati,
da za volju sloge nijesu sve moguće doprinijeli i
žrtvovali a Srbi su se tome samo smijali. Zar će-
mo mi u ludo pružiti ruku sloge vama, kojima
sada iz svake hinjene riječi proizvire gadna na-
mjera, da nas prevarite. Hrvati su odviše toga već
sami prokušali, koliko je vama do sioge i istine, a
da bi sad za vaše piskaranje promjenili uačela. Ho-
će li vam se toli žugjene sloge s Hrvatiw, a vi
činite sve moguće da do sloge dogje, — ako ta-
kovim putem pogjete — preporučnjte svojima nek
postanu pravedni prema Hrvatima, kako su ovi
bili prema njima, pa ćemo vas onda znati cijeniti.

Inače ovo što vi činite nije no licumjerje.
Preporučivati Hrvatima slogu s vama, a u isto

=== sr=



=== === ==

naslijedio Grgura Velikoga (njega je naslijedio Sa-
binijan) ugleda jednu djevojku Rimljanku, i u oju
se zaljubi. Ali ona_ne hije inače za njega poći,
nego ako on obrije zlatnu bradu i brkove. Ova
djevojka s Papom od Sv. Vasilije vjenčana napi-
sa sto knjiga, i zapovjedi svojoj obitelji, da sje-
dnu na sto konja i proglase, da je Jermon papa
obrijao zlatnu bradu i zlatne brkove. U isto vri-
jeme, njeki Petar Gunjivi napisa takogjer kvjigu,
da svikolici reda Sv. Petra imadu bradu obrijati,
da se časno tijelo Hristovo po bradi ne razlije,
kad se pričestuju. A što tada nevoljau Jermon?
Zatvori se u jednu skrovitu palaču ne smijući na
dvor izaći, dokle mu brada ne naraste. Megju to
postane Carigradskim  Patrijarkom Ivan Zlatousni,
koji njekomu učeniku av. Vasilije reće; čuvaj se
brate, jerbo je prorok Jeremija prorieao, da će Rim
rad jedne djevojke od pravoslavne crkve otpasti,
pa evo i otpade. — Ovoj bajki nadodavahu još
drugih budalaština ; na primjer, da je sedamdeset
erezija izašlo ; da je od ostalih Patrijarka  sku-
pljen općeni Sabor sedmi, u koji pozvan bijaše i
papa, ali jer mu za tri godine nije narasla brada,
nije išao u Babor. Radi šta ostali Patrijarke | E-
piskopi prokleše, kako ostalo krivovjerce, tako i

papu Jermona,

vrijeme grditi ib, psovati, nijekati i napastovati
isto je što i preporučivati svagdje krijepost i po«
štenje, a sam se valjati u svakom balu sramote i
opačine. — Toliko vam poručuju Hrvati sada na

vašu galamu o ,slogi.“

Istina o knjižici ,Dubrovčani, jesu li
: Hrvati 1“

Pročitali smo i drugi članak omladinske“
hiper-kritike o našoj knjižici. Mislili smo, da će
poslije ,predgovora“ doći konfutacija (makar ka-
kova) pojedinih odjeljaka. Ali smo se prevarili,
jer mjesto toga izišao je novi njekakvi ,predgo-
vor,“ koji očito pokazuje veliku usrujanost i za-
bunu, u kojoj se nalazi ,omladinski“ pisac, ne zna-
jući kako bi započeo pobijati ono što se pobiti
ne da. a

; U tom novakodcovora kuša 00, ne bi li
jednim mahom io glavu našoj kojižici, toj

hrvatskoj hidri, ali mu je ruka odveć slaba, a
sablja zargjala. Slušajte samo njekoliko njegovih
doskočica. Vrela, kojima ste se poslužili za vašu
knjižicu, veli on, ne valjaju vam, “po “tom te"WtH=“
jedi ni kojižica ; to dokazuje Darwinova tevrija o
»itavizmu“ (1). Tu je zaboravio vrli pisac samo
na jednu priliku, zaboravio je naime donijeti kri-
tiku tih naših vrela, bez koje mu uiko živ ne vje-
ruje, da je tako kako on kaže, i zaboravio je do-
kasati, da su vijesti, koje smo mi iz njih erpli,
doista nepouzdane, kako on tvrdi. Nabraja zatim
rezultate, do kojih umo mi došli, kako su u našoj
kujižici zabilježeni te isjavlja da su smiješni a još
smješnija da je argumentacija pojedinih tačaks;
Zar ne da je to prava demolitorna kritika? U pri.
stupu paše knjižice imade jedno mjesto, gdje na-
pominjemo, da se može biti kvjem domaćem pa-
triotu, komu vruće leži va srcu sloga izmegju Sr-

ba i Hrvata, ne će svidjeti vjenina tendencija.



Naši čitatelji pa možda i sami Srbi smijaće
se ovim budalaštinam ; nu ove onda, u narodu ni
malo izobraženu, koji svoje svećenike držaše sa
bogove, probugjivahu sve to višu neda proti
lativima.

Kad bi Srbima, mješovitom ženidtom, pošlo
za rukom posrbiti kakva lstinina ili latinku, pre-
okrstili bi ih silujući ih, da se na krstiteljev upit,
odreknu, Petra Gubavca, to jest rimskoga Pape ;
krsta latinskoga i subutskog posta. Pozuato je da
se sLatini“, po obredu svoje crkve ne mrse u su.
botu ; sada ,Srbima“* taj običaj bijaše toliko mr-
zuk, da po nalogu svojih popova, kad nebi mogli
jesti u narečeni dan mreve hrane, valjalo bi, ili
da zgrizu kakvu kosturinu, ili da obližu nož kojim
je prije bilo izresano meso, ili da se ubodu, pa
izsisaju kapičak svoje krvi. Pa da ovo nijesu bila
smiješna junaštva ? Kršćavski moral, osugjuje i sa-
mu svojevoljnu misao | želja bluda i nepoštena
djela, jer tim teži da prepriječi zločin u svome ga-
četku. Srbizam ukine taki spasonosni nauk ; pa
se ognusi svakom nečistoćom, kojase ni spominjat
ne da ; | svojim kušoim uplivom avede u, Boku:
Kotorsku nadasve, grabeš i oilao oskvrnuće: dje-
vojake, komu neredu i dandanae još se nije našto

kroja. Tim bi uručena obiteljska svetost; Upiti.