i deine * MS “m

#

Pravaška centrala, koja je od novijega vr6
mena doista postala  realističnija u svem svome
radu i nastojanju, mogla bi zgodnom prilikom re-
ći energičnu riječ, koju veći dio mladosti očekuje
kao spas. Možda bi mogla i kojemu svomu članu
povjeriti naročitu brigu oko organizacije  svekoli-
ke hrv. omladine.

Radimo i popravljajmo i na tome polju ne-
umorno, pa će nastajni izbori iza 5 godina s bo-
žjom pomoći donijeti boljih rezultata. A ako se
gili i ne odoli, ali će nas svaki čas budućnosti na-
ći spravnije za veliku kulturnu i političku misiju,
što je od Boga namijenjena hrv. narodu na ovo-
me krasnome jugu.

Poznata je istina, da zastupnicima velikih i-
deja valja najprije uzgojiti čitavu jednu novu ge-
nezaciju za se da se uspjeh pokaže. A. Starčević
djeluje s družinom već preko 80 godina, pa je li
ge i iz daleka odgojila krepka, ozbiljna, živahna i
djelatna pravaška generacija? Malo, vrlo malo se
toga vidi i osjeća. A ne bi smo li pogodili da glavni
izvor teških neuspjeha opravdano potražimo u za-
puštenu ili krivu uzgoju mladosti, ko što se uslo-
bodih natuknuti ga?

Videant consules, jer se čuje već mnogo gla-

gova nezadovoljstva u ovome pogledu. [ daj im
Bože jakosti, da u stari osinjak zahvate krepkom

rukom.

U Beču, oktobra 1892,
Jota.

Istina 0 knjižici » Dubrovčani, jesu li
Hrvati 1“

Treći omladinski“ članak raspravlja prema
obećanju o bizantijskom caru Konstantinu Porfi-
rogenitu i njegovu izvještaju o našem narodu. Tu
ge ne naravno ponavlja samo ono što je sa strane
srpske već stoput pisano, a 8 naše isto toliko pu-
ta temeljito pobijeno. Ne bi po tom ni potreba

bilo, da se mi na tu novu srpsku pisaniju osvr-
nemo; ali jedno što ti naši somladinci“ drže ka-

kono onaj sudac u njekom Vilandovu romanu da
ima pravo onaj koji je pošljednji govorio ; a dru-
go još više da razjasnimo još jednom svojim či-
taocima to zvamenito pitanje našega porijekla te
pokažemo da nije nego fikcija srpstvo našega
slavnoga Dubrovnika — to dvoje nagoni nas na

odgovor.

Ovo su uz gomilu suvišnih riječi dvije glav-
ne misli u spomenutom članku: 1) Lijepa kita
naučnjaka bavila ee izučavanjem izvještaja K. Por-
firogenita i svi, izuzevši dvojicu, Hrvata Dra. Rič-
koga i Bugarina Drinova pripoznavaju više ili
manje auktoritet toga pisca. »Komu je poznata
stara i novija povjesnica Srba, Bugara i Hrvata,
njihova težnja i antagonizam možda će pogoditi
uzrok državja ovih dvaju naučenjaka u ovom pi-
tanju. Račkomu i prot, Drinovu pričinilo se je kao
da se K. Porfirogenit ogriješio o njihovu narod-
nost biva o Hrvate i Bugare a u prilog Srbima,
te cijeneći da bi Srbi mogli iz toga mrtvoga slo-
va graditi kakav kapital, dadoše se zavesli šovi-
nizmom upotrebivši sve oštronmlje, da osumnjiče
suktoritet cara pisca, ne obzirući se, da se tako-
vim prestupkom s jedno strane ogrešuju o zna-
nost, koju šovinizmu podregjuju, a s druge stra-
ne zlo upotrebivši svoj naučenjački glas zavagjaju
suplemenike.“ (Ha srpske trijeznosti !). 2) Ako mi
ne vjerujemo  ,Porfirogenitu što za Srbe govori
ne možemo vjerovati ni ono, što za Hrvate piše ;
ako nam oni ve dopuštaju ono, što car za Srbe
piše, onda ne mogu iskati, da njima dopustimo
ono, što isti za Hrvate govori.*

Prva bi nam dužnost bila sada da obranimo
Dra. Račkoga od niskoga epiteta šoviniste, što mu
ga taj gomladinski* čovuljak bezočno prišiva. Ali
to nam, hvala Bogu, ne treba činiti, jer Dra, Rač-
koga priznaje i štuje ka svijesnoga i izvrsnoga
naučnjaka vas slavenski svijet i sami nepristrani
Srbi, Mi ćemo samo spomenuti, da se je ,omla-
dinski“ list u svojem 9om broju posivao na auk-
toritet Račkoga, da odbrani od nas Porfirogevita,
a okladili bismo se, da će se u potonjim brojevi-
mm ,Dubrovnika“ i sam taj pisac, koji onako pa-
metnuo ocjenjujući sada oaše kojišicu pabacuje se

ro van vo ar ro a a

blatom na njega, pozivati na nj za svoje umišlje-
no srpstvo dubrovačko. Pa da nijesu nestašna dje-
čurlija ti ,srpski omladinci,“ što se kupe oko
» Dubrovnika !“

Megjutim pošto je Rački zaista  naučnjak
svjetskoga glasa, a pošto se njeki Srbi i pozivaju
na vj kad pišu o Porfirogenitu, i to da bi tobože
dokazali vjerodostojnost toga historika ; ne će biti
zgorega, da iznesemo u kratko, što misli u istinu
Rački o ,bagrorogjenom“ piscu. U svojem djelu
Seriptores rerum eroaticarum str. 18 i 20 veli on,
da je to bio ,pisac slaba uma,“ da je gradnja
Konstantinova više panegirik nego li triezna po-
viest,“ — da Porfirogenit gradju za sakupljanje
koji je imao više sredstava od svakog sukromni-
ka — nije znao svladati,“ te napokon u djelu
,Odlomci iz hrvatskoga državnoga prava za na-
rodne dinastije“ izrijekom vjeruje više ostalim
piscima nego Porfirogenitu, kad piše: »Ivan Mle-
čanin, koj svoj ljetopis sastavi koncem istoga vie-
ka, zemlju Mihajlovu, t. j. zahumsku kneževinu
naročito zove Hrvatskom zemljom. doista ne zato,
kako da bi Zahumlje bilo cjeloviti dio onodobne
države Hrvatske; no zato, jer narod tamošnji bi-
jaše hrvatskoga poriela, pa negda i kašnje žitelj
države Hrvatske Pače Mihajlova kueževina bijuše
cjeloviti dio metropolije hrvatske . . . Isto po-
tvrdjuje list pape Lava VI. od god. 928 pisun
Forminu zadarskomu i Grguru ninskomu biskupu,
u kom se naročito veli da osvrska, rabska, du-
brovačka i spljetska biskupija jesu ,in Croatorum
terra* u ,Hrvatskoj. . .“

Ovako Rački.
»Dubrovnik“ iznosi Rusa Grota i Fiorinsko-

ga, koji su navalili na Račkoga i Drinova i na-
zvali ovu dvojicu ,skepticima“ i prebacili im ,na-
prijed  smišljene nazore“ napram Konstantinovim
spisima, i veli da su oni to učinili s punim pra-
vom. Ali zaboravio je taj list, koji uvijek istinu
govori (dok mi sve falsificiramo 1) da spomene i
odgovor onoj dvojici Rusa, što je Rački objeloda-
nio u 590j knjizi ,Rada“ i gdje on vješto pobiju
ujihove napadaje te pišući onim naučenjačkim do-
gtojanstvom koje ga karakteriše, dokazuje kako
oni nezrelo i strastveno brane Portfirogenita.

»Dubrovnik* tvrdi da su Rački i Drinov o-
samljeni u svojim nazorima o Porfirogenitu, a mi
čitamo naprotiv u 590) knjizi ,Rada* izjavu Dra
Račkoga, koja glusi : ,S mojimi nazorima o hustori-
čkih spisih Konstantinovib slažu se u bitnosti i
drugi ugledni istraživaoci, od kojih spominjem
Franceza A. Rambaua (1' empire grec au X si-
6ele. Paris 1870, p. 75-78.) i Niemcea Hirscha
(Kaiser Konstantin VII porpbyrog. Berlina _ 2878.
Byzantinische Studien. Leipzig 1676), koji su se
potanko bavili radnjami Konstantinovimi, te našli
u ojih tolikih i takovih mana i nedostataka, da
najbudniji obzir izazivlju. K ovim stranim iztra-
Žživaocem  pridružiše seu novije doba i dva slo-
vienska Drinov (Južnije Slavjane i Vizantija v. X.
v. Moskva 1876) i E. Kunik (Bulletin de 1' Aca-
demie imp. des sciences. S. Petersbourg 1881. t,
XXIII. p. 861:2). Ovaj drugi učenjak biedi pače
Konstantina, da izvraća dogadjaje prema nazorom
svojim, te da se nije ni falsifikacije žacao.“ Da bi
naši čitaoci uvidjeli, što inostrani ua glasu histo-
rici o Porfirogenitu i njegovu izvještaju pišu, i ka-
ko se u tom divno slažu s našijem Račkijem, do-
nijećemo sumo nješto iz spomenutoga Rambaua-
ova djela. Ovako veli po izgovorima taj glasoviti
Francez: ,Au XI sićele Cćirćnus et Scylitzćs ont
ndpćić beaucoup de bruits peu favorables a Con-
stantin ; au Xlle Zovaraa est dans la mćme di-
sposition, Glycas va jusqu'a 1 inveclive : les ćpi'
thćtes d' imbćcile et de fuincant (očrog 6
udraiog, gađvog) me lui content rien.“

Četiri dakle grčka pisca, koja su živjela u
XI i XII vijeku i koji su za cijelo poznavali Por-

firogenita bolje od Račkoga i ,Dubrovnika* govo-
re o njemu vrlo nepovoljno, kako piše Ramboua,

dapaće ga nazivlju lugjakom Ramboua pile
nadalje:

Il g a plus d' une erreur_ ethnographique
dan les ćcrits de Constantin ; il fait des Vemti-

ens un penple de race franque et des Hongrvis
une nation turque, il rattache ć une m&me famil-

le les Goths, les Lombards et lea Avares ; il aa-
timil encor le Avareu et le Blaves. Coniraire-

ment 4 tous le temolgnages il ovoit que les
Narentans, les Terbuniens les Diocićns ete.
: ppartiennent 4 la race serbe, tandis que
cet ensemble de pays est dćsignć par le
Presbyter Diocleas et les chroniqueurs vć-
netiens sous le nom de Croatie Rouge par
opposition & la Croatie Blanche ou septen-
trionale et que le payesan narentan ou ter-
bunien encore aujourd hui dćelare appa -
tenir A la nation Croate.“ Hrvatski: :

»U Konstantinovim djelima imade mnogo e-
tnografijskih pogrešaka; on smatra Mlečane za
narod franačke pasmine, a Madžare za turski na-
rod ; svodi na jednu te istu porodicu Gote, Lom-
bardeze i Avare, drži Avare i Slavene za isto.
Protivno od svih svjedočanstava misli on,
da Neretvani, Trebinjani, Dukljani itd. pri-
padaju srpskoj pasmini, dok je nasuprot
skup tih zemalja označen od popa Duklja-
nina i mletačkih hroničara imenom Crve-
ne Hrvatske u opreci spram Bijele ili sje-
verne IIrvatske, te dok seljak neretvanski
i trebinjski još i danas očituje da pripada
narodu hrvatskome.

Eto, kako učeni Francez na temelju izvora
dolazi do sasvim drugog zaključka nego li ,Du-
brovnik“ te izrijekom veli, da se K. Portirogenitu
ne može vjerovati, koji govori protivno od svih
svjedočanstava, već da ue imade vjerovati popu
Dukljaninu *) i mletačkim ljetopiscima. Nije čudo
da jedini Porfirogenit stoji u opreci sa svim 0-
stalim izvorima, ake se uzme na um, da je Por-
firogenit bio čovjek slaba uma, da je poznavao
ragje Srbima, koji su molili, da ih uzme pod ,ja-
ram rimski,“ da je pisao o seljenju Hrvata  nje-
koliko stotina godina iza kako Hrvati naseliše ove
krajeve, da je u opće kao svaki Grk slabo pozna-
vao od Bizantija daleke narode.

Ovoliko na odgovor ,Dubrovnika“ da je Rač-
ki šovinista i da je u svojim nazorima o Porflro-
genitu osamljen u vaučnom svijetu, — A sad da
vidimo u kratko koliko je umjesva ujegova druga
opaska.

»Dubrovnik“ tvrdi, ako mi ne vjerujemo
Porfirogenitu sto govori za Srbe da logika zahti-
jeva, da mu ne vjerujemo ni ono što za Hrvate
piše. Ali je ta logika isključiva svojina, Dubrov-
nikovih“ pisara. Po toj logici, kad  ,Dubrovnik“
vjeruje vjeke stvari što Porfirogenit piše o Srbi-
ma, trebalo bi da vjeruje i ostale stvari, što ou
o njima piše, te za to ćemo vi drugom prigodom
iznijeti te ostale stvari i svoja razmišljanja da se
»Dubrovaik“ naslagjuje. Sada ćemo samo primje-
titi, da ako mi ne vjerujemo u njeke vijesti što
Porfirogenit o Hrvatima piše, to je za to, jer sete
vijesti potpuno slašu s vijestima ostalih historika,
jer te vijesti potvrgjuje geografično  prostiranje
hrvatskog imena u starije i novo doba, jer se te
vijesti slažu polpuno s našim jesičnim pitanjem.
Inače neka svak snade da se mi možemo proći i
bez tih Konstantinovih vijesti. jer se hrvat-
gtvo naših krajeva i bez ujega sjajno dokazuje,
dok se srpstvo Lez njega ra-pršuje kao magla na
suncu. Ufamo se, da će u prvi broj što dogje u-
čeni (1) omladinac iznijeti i Miklošićevu nadri-va-
uku o čakavštini,

Čekamo ga na ždrijelu.



*) Evo koliko vrijedi za tog učenpg iranceza  Dukljani+
nov ljetopis i njegova Crvena Hrvatska. Ove njegove rije-
či imalo bi ga uvijeke gačepiti usta onoj bessvijesnoj četi-
ci »Dubrovnikovih“ črčkara, koji hoće da omalovaže taj

presnameniti historijski spomevik,

Naši Dopisi.
Boka-kotorska svrhom Septembra,

Nikad se nijesmo više smijali, što kad pro-
čitamo u t. zv. »Dubrovniku* pismo Boža Kame-
narovića, u odgovor tobož, omladincu katoliku.
Premda smo uvjereni, da osim potpisa, pismo nije
od B. K. napisano, latismo se pera, da upoznade-
mo štov, čitaoce & njim i pravim stanjem stvari;
nu prije svega pitamo proštenje u g. Boža sko
ovaj dopis nepodpišujemo, jer nebi rada, da se
pomisli da i mi sa reclame spisima Šudimo steći
peko ime, te nam bude lakše postati obć. vijećni-
kom, načelnikom ili sastupnikom. A sad aa pismo,