ljepše budućnosti. Ta oda završuje riječima: ,Ka-
da začuh ime tvoje, ja k Hrvatskoj doć pohitih,
nadajuć se pridružiti, tvome maču gusle svoje.“
Prvih mjeseca one godine boravi Pucić zbilja u
Zagrebu pišući silu za ,Danicu ilirsku.“ Zuačaj-
no je, da su brojevi ,Danice“ za prva četiri mje-
seca te godine ispunjeni mal ne posve radnjama
dvajuh dubrovačkih vlastelina,  Pucića i Bunića,
zatim pjesmama Jelačiću banu i pjesmom banu
od trećega Dubrovčanina, A. Kaznačića. A da se
bolje shvati kako su tada u misli i osjećajima
Meda Pucića Hrvatska i Dubrovnik bili usko spo-
jeni, napominjemo još, da je te godine on napisao
u ,Danici“ znamenit članak Dubrovnik ilirska
republika“ u kojem u veliko slavi stari Dubrovnik
i koji nije nego preteča sličnim njegovim radnjama u
godišnjaku ,Dabrovniku“ i onim historijskim član-
cima, što ih je iste god. 1849 priopćio u dubro-
vačkom listu ,Avvenire* i u kojima piše o Du-
brovčanima, koji su bili bani hrvatski. Kada su
prama polovici god. 1849 političke prilike u Hr-
vatskoj krenule na gore, Medu se više ne mili pje-
vati, a što pjeva ili prozom piše sve je jadom za-
dojeno. Ovo je doba, gdje se on zaljubi u velikog
talijanskog pjesnika Leopardija, kome u ,Danici*
iznosi u prijevodu biografiju i njeke pjesme, me-
gju kojima je najznamenitiji ulomak slavne elegije
Italiji pod naslovom: ,Vojska talijanska pod
Napoleonom.“ U  Leopardijevoj  patrijotskoj boli
Pucić je nalazio odjek svojoj vlastitoj, pak zato
prevodeć Leopardija on usvaja riječi, upravljene
na Italiju kao da se tiču hrvatske domovine, ri-
jeći, ove u ulomku: ,.... Gdje su tvoji, domovi-
Bio sini ? Ah u tugjoj pokrajini vojuju ti ! A zašt
sleti na to polje bojno naša mladež ? Bože, Bože!
Oni u boju ginu ne za lijepu domovinu, no tu-
gdjinskih od navala i na korist tudjoj sili. Oj ne-
»Srećni, na vas se ne srdi mati  vaša,.... u sve
»Slase ona suze roni te s vašiem s druža plač
gSvoj grdi.“*
Ko sve pročita i potanko prouči Medove pje-
sme, taj će se uvjeriti, da se u njima nigdje ne
,pomalja srpska ideja, kakovu goji danas ,omladi-
dina* u Dubrovniku i kakovu goje i šire uopće svi
Srbi, a koja se sastoji u perfidnom nastojanju e-
liminacije hrvatskoga imena. On je pjesnik sloge
izmegju Hrvata i Srba, ali one sloge, koja se te-
melji na zamjenitom poštivanju historijskih i ma-
_rodaoih prava obaju plemena. Zato on svoj narod
i svoj jezik ne nazivlje u svojim pjesmama druk-
čije nego ilirskim, slavjanskim, slovinskim. Tim
imenom  ,Slovinci* on je dapače obulivatao sve
_južne Slavene, koje bi bio rad vidio zajedno zdru-
_žene. U pjesmi ,Slovinac“ (objelodanjena u , Vien-
cu“ 1877) poziva on u složno kolo Srbina, Hrva-
.ta, Bugara i ,Kranjca,“ jer ,samo kada svi će-
utvoro jedno sviju horo, tek onda smo jedan rod
pi slovinski narod.“ Zadojena ovakovom slogom je
napokon i posljednja njegova pjesma, koju ispje-
_va god. 1879 u Djakovu kod biskupa Strosmaje-
ra (s kojim je njega kako i brata mu Nika oda-
vna srdačno prijateljstvo spajalo) kojom  pozdra-
vlja oslobogjenu Bugarsku, i u kojoj piše svoju
otadžbeničku oporuku: ,No moguće je li, Bože,
uda Slovinci 8' ikad slože? Oj da mi je tako ču-
ado jeddom vidjet prije smrti!... za čas taki sve
adi muke pretrpljene pozabio, našu kobi, sklopiv
pruke, jednom bar blagoslovio... samo da v'm
autu divotu, fala t', Bože, na životu !* Radnja za
tu misao bijaše svo mu blago života, pa s njom
je ispustio iz ruke pjesničko pero svoje. Pa kano
što je on tu misao gojio i zagovarao, tako su je
gojili i zagovarali i svi današnji dubrovački koji-
ševnici, kako dokazuje i dubrovaćki list ,Slovi-
nac,“ oko kojega su oni okupljeni bili i kojega
posljedni članak jest prijedlog sjedinjenja Hrvata
i Srba pod imenom ,južaoslovenskim*. od dubro-
vačkog vlastelina (po ,omladini“ tobožnjeg Srbi-
na) Nikše Matova Gradi. Ali mi pitamo sada: A
jesu li Dubrovčani bili u našem narodu jedini pri-
vrženici te svete misli, sloge ismegju Hrvata i
Srba na temelju jednog zajedničkog imena? Ne
zajata, jer sa nju podupirali još od Gaja pa sve
do nedavna gotovo svi Hrvati, kako dokasuju na-

sivi gilirski,* jugoslavenski,“ ,narodni* it. d.|

mjesto ,hrvatski“ što su u ragličite epohe stvorili
ave sa ljubav te sloge, ali na žalost uzalud i sa-
mo na svoju štetu, pošto su Srbi tjerali u tom

pitanju uvijek najbjesniji narodni esklagivizam pod
pozuatim geslom ,Srbi svi i svuda.“ [Ideja dakle
sloge, kako su je shvatali današnji odlični Du-
brovčani, jest takogjer ideja hrvatska.

Ako sad u kratko skupimo sve ono što &mo
dovle na vidjelo iznijeli o radu i mislima odličnih
muževa današnjeg Dubrovnika. Dubrovčani su (sla-
žući se u tom u koliko je moguće sa svim tradi-
cijama slavoe dubrovačke republike) bili Hrvati :

1. U ušoj politici, pošto su uvijek :zagova-
rali te radili sami neumorno oko izvedenja glav-
nog hrvatskog političkog programa, koji stoji u
sjedinjenju Dalmacije s Hrvatskom.

2. U literaturi, pošto su se služili uvijek
kojiževnim jezikom hrvatskim (ijekavštinom i la-
tinicom) i objelodanjivali su svoje književne pro-
izvode samo u hrvatskim listovima, poklanjajući
ih ovako hrvatskom narodu.

3. U široj politici, pošto su bili kako i os-
tali znameniti hrvatski muževi apostoli one svete
misli: sloge izmegju Hrvata i Srba, koja se je i-
mala izvesti na temelju uzajemnog pripoznavanja
historijskih i narodnih prava obaju plemena i fu-
zije obaju nar. imena u jedno.

U jednom jedinom pogledu, to mi nećemo
prešutjeti, neka se ,omladina“ ne boji, podupirali
su njeki noviji dubrovački pisci srpstvo u Dubrov-
niku, a to je pokazujući se u svojim učenim dje-
lima pristaše one po Vuku i Miklošiću, na veliku
štetu Hrvata, zastupane i branjene (ali kako smo
mi dokazali, sasvim krive) filologijske nauke, da
je samo čakavština jezik Hrvata i da na temelju
toga pravi Hrvati ne dopiru nego do Spljeta i O-
miša, Budmani usvaja i uči tu nauku u svojoj
Gramatici god. 1867 a Medo Pucić najpače u svo-
jem političkom spisu, što je iste godine ugledao
svjetlo u ,Nuova Antologia“ u Florenci pod ime-
nom: ,La Serbia e |' impero d' Oriente.“ Ali da
ti filologijski nazori dubrovačkih književnika nije-
su imali nikakva dubljega uticaja na njihov duh i
njihovo srce, niti su jaki bili isčupati iz njih hr-
vatsku misao i čuvstvo hrvatsko, to se vidi jasno
po onome, što smo do sad napisali, a jasnije još
biće kad spomenemo, da je Medo Pucić u istom
onom političkom spisu, što smo citovali i u ko-
jem on s gledišta filologijskog stari Dubrovnik
nazivlje ,srpskom državom,“ a staru dubrovačku
književnost ,srpskom književnošću,“ pristaje još
uvijek, kako i god. 1861. u ,Pozoru,* uz politi-
čni program hrvatski, koga ne bijedi on nijednom
riječi s neslavenskog strančarstva, nego pače veli
(u pogi. XI.) ob onoj Hrvatskoj s onakovim pro-
gramom, da je ,ognjište patriotizma slavenskoga,
a Dalmacija goji ista čuvstva s njom.“ A na dru-
gom mjestu označi djelovanje sabora hrvatskoga
od god. 1861 i prosvjetno nastojanje Hrvata ,sa
neizmjernim žrtvama“ i ,u duhu Slavenskom“
zaključuje: ,Tim se hoće Hrvati kod odluke o
pistoku pokazati središtem prosvjete i znanosti za
uSve Jugoslavene, te ištu od Austrije reintegra-
uCiju svoga teritorija, povratak svoje Dalmacije i
uSvoje vojne krajne u svoj sabor, što bi njihovu
Bkraljevstvu stari sjaj povratilo ; nu granice mji-
nhova kraljevstva sešu i preko granica Austrije:
glurska Dalmacija, iliti Hercegovina, turska Hr-
uvatska iliti krajina — ako i ima sumnje glede
uostale Bosne — jamačno pripadaju po pravu
attjihovu kraljevstvu, te daju njihovu kralju i ca-
uru austrijskomu najprikladniji pravni temelj, da
»Prisvoji u doba — koja će možda odmah nadoći
u— one odlomke srpsko -hrvatske, koji su još pod
v»lurskom i da se tako ispuni onaj kut, što ga
utvore sadanje granice austrijske Dalmacije i au-
atrijske Hrvatske.“

Evo dakle u čemu se je sastojalo srpstvo
njekih novijih na glasu učenjaka i književnika.
Može li se to zvati ,idejom srpskom“ i ,srpskim
duhom ?* Zaista ne, jer ono nije u praktićnom
životu s hrvatskom misli nikad u sukob dolesilo,
kako dolazi najnovije nepatrijolično i mutno du-
brovačko srpstvo. (Slijediće.)

Njeke bilješke.
(Dopis sa visokih škola. Svrha v, br, 49.)

Ovdje se Srbi malo po malo ugnijesdili. Već
kad prvi put usred Balkana promjeniše domovinu,

mogao ih jedan dio amo doći, Zatim česta havi«
nja Bugara po Srbiji (staroj), takogjer su mnogo
Srba zatjerala u Hrvatsku, što nam pisci često
spominju. I ratovi turski doprinjeli su svoj dio, a
najposlije našli su brišćani u Dalmaciji oslona u
Crnogoraca. No tek u novije vrijeme raskokoda-
kali se oni.

Poslije onoga otpada banovina ili kneževina
gornje Dalmacije, pisao je Konstantin svoje djelo,
pa tako poče: ono nenaravno i neistinito pisanje
njegovo : da su Hrvati do Cetine, a Srbi njoj sa
jugu; jedino to vrijedi, ako on misli pri tom po-
litičke a ne genetičke Hrvate i Srbe. Poslije su
njeki hrv. kraljevi opet pod svoju vlast spravili
Neretvane i Zahmuljane i Bosaa dobiva pod Ar-
padovima, a imala je jamačno već i prije bana.
Kroz cijeli tok svoje povjesti, sdružena je Bosan-
ska banovina, kasnije kraljevina — sve do pro-
pasti, usko sa Hrvatskom, a ne sa Srbijom, pre-
ma kojoj se uvijek više manje neprijatna pokazuje.

U Boki, koja je odcjepljena sa svojom oko-
licom od hrvatske zajednice, mogla je oslabiti
hrvatska svijest, al nikad propasti. Jer eno Kačić
ju nazivlje ,dikom od Hrvata,“ a Rus Tolstoj
kaže da je naseljena na obalama katolicima, a
Srbi da su u gorama. Ovi se poslije spustiše do-
lje k moru.

Tako dakle ima se tumačiti ono prividno
protuslovje. Jedini Konstantin zove gornje  Dal-
matince iza odjelenja od Hrvatske Srbima, dok
svi ostali pisci govoreći o njima, vele da su to
Srbi koji se i Hrvati zovu i obratno. Tako je
mogao i pop Dukljanin mješati u svoje ,slovinske
kralje“ i hrvatske i srpske, jer je pisao u doba
kad su Srbi već osvojili bili ove zemlje, al u
zemljopisu jasno on razlikuje Crvena i Bijelu
Hrvatsku, kako je još jasno u predaji postojalo
kao cjelinu od ostalih država.

Ko je marljivo čitao, uvidit će sad lako za-
što su kanonici i popovi iz Hrvatske, Bosne i
Dalmacije u sv. Jerolimu u Rimu računali da lli-
riju ili Slovinsku zemlju sastavljaju gore rečene
zemlje ili pokrajine. Silnim bojevima za opsta-
nak prerazne vlade i gospodari: Turci, Talijani,
Magjari, Nijemci pa i Francezi donjekle djelovali
su u toliko, da se separatizam sadržao i ni sada
još ukinuo nije. Sad kad narod sam hoće da
to učinio, diži se Srbi i piskutaju na hrvatstvo.
Al naalje ne boli glava radi toga, tek budimo slo-
žni ustrajni, požrtvovni i domoljubni, a dostojan
konac ukrasiće uspjeh i djelo Hrvata!

Neka mi bude doxvoljeno ovdje nješto ka-
zati o raznim pravima. U nas se sada mnogo go"
vori ob ovom ili onom pravu. Neće s gorega biti,
ako tu teoriju malo razvijemo.

Pod povjesnim.-historičkim-pravom, razumije-
va se pojam onih zakona — norma — koji su
kroz moć činjenica, dogagjaja i postanka, dakle
povjesnim putem nastale. Povjesno je pravo u
mnogim slučajevima samo slučajno i često pro-
tivno naravnom pravu, pošto se protivi naravnim
potrebama čovjeka i zahtjevima zdravog uma. Hi-
storičko pravo obuhvaća i našljedstvo na presto-
lima, vlasti plemstva, iznimna prava crkve, kroz
posvoj ili drugačiju silu posvojenu moć, vladu, po-
sjed itd. Positivno-sbiljsko-pravo nastalo je na-
ravnim razvojem stvari i zakona.

Tako je o. pr. pravo Rusije, Njemačke i Austrije
na Poljsku povjesno (? Op. Ur.) a pravo, koje ističu
poljski rodoljubi, koji bi btjeli uskrsnuće Poljske
je naravno, sbiljsko i narodno-hoćemo li ga tako
nazvati.

Eto tako je i u nas. Naše pravo, — koje je
i načelom jedne stranke — jest pravo narodno,
pozitivno, naravoo, a i povjesno ; al ne privreme-
no, nego stalno, jer se veže uz povijest hrvat-
skog naroda od početka pa do dana.

A kakvo pravo imadu Srbi na naše semlje?
Nikakvo! 1 historičko pravo mora da se tek vre:
menom ustali. Jedan posvoj, koji desetak godina
traje, ne čini još historičkog prava; ovo se tek
kros stoljeća ustali, i biva u to vrijeme često u-
grušavano i usdrmano, dok se napokon čvrsto ne
ustali, — Čudno je, da Srbi njekakva prava na
naše zemlje protešu, osobito na Bosnu i Herce-
govinu pa Dalmaciju. No njihovo je pravo od tije-
gta, pa se daje razvući preko Hrvatske i Slavo»