Br. 34.

GRVENA HRVATSKA

U DUBROVNIKU, 22. Augusta 1903.

Godina XIII.

 

Cijena je listu
inu s

polugodište.

unaprijeda: za Dubrovnik sa donašanjem u kuću, sa Austro- Ugarsku, Bosnu
Hercegovinu :; pa godinu 10 kruna, na po godine 5 kruna. Za inozemstvo: 10 kruna i po-
itarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

 

Izlazi syako subote,

Pojedini broj 20 para.

 

frankirana pisma ne primaju se.

Pretplata i oglasi vlaćaju se upravi ,Crvene lirvatske“ u Dubrovniku gdje su utužljivi. Za izja
ve, priopćera, zahvale plaća se 40 para po retku, a za oglase 20 para. Oglasi koji se više puta i-
staju po pogodbi i uz razmjerau popust. Dopisi salju se Uredništvu, Rukopisi se ne vraćaju, & ne-

 

. a . . ,
Unutarnje ujedinjenje.

Možda će se kome činiti čudan ovaj naslov i
vitati će se: kakova je to nova diferencija izme-
dju vanjskog i unutarnjeg ujedinjenja. Ali nije tu
govora ni o diferenciji ni o novosti naziva nego 0
jednoj nuždi, kojoj moramo svakako gledati da u-
dovoljimo.

Govorili smo, pisali smo i radili smo dosta o
ujedinjenju političkom — a to bi imalo biti vaoj-
sko ujedinjenje — ali red je na nama u prvom
redu, da tom političkom ujedinjenju bilo  utiremo
put, bilo da mu dajemo sadržaj našim vlastitim, a
mogućim radom oko toga da se mi Hrvati medju-
gobno što više zbližimo, što uže povežemo, što vi-
še unutarnje ujedinimo. Mi smo danas već — mo-
žemo reći gotovo sasma u Hrvatstvu osvješteni,
znamo tko smo i što hoćemo. Ali ne dostaje samo
znati, ispovjedati i priznavati ili ne priznavati, ae-
go treba i umjeti i moći provoditi i sticati.

Svijest se je naša manifestirala u više navra-
ta. Narodne borbe u šesdesetim i sedamdesetim go-
dinama probudile su s ove i s one strane Velebita
narod »aš, Sjajno se manifestirala jedna narodna
svijest za vrijsme izložbe, manifestirala se odušev-
ljenjem. Jednako se ta svijest manifestirala i  ne-
davno, prigodom pokreta u Banovini, manifestirala
ge saučešćem ! Sve ovo znači, da idemo naprijed,
ali to nas neće smetati, da ne upozorimo na još
nekoja pitanja, na kojima moramo u praksi svaka-
ko još mnogo poraditi. A to su baš pitanja koja
se tiču unutarnjega ujedinjenja.

Sjetimo se samo nekoliko činjenica, pa će nam
biti sve jasno. Dalmacija je od vijekova stajala pod
talijanskim uplivom. Banovina pako stajala i stoji
više pod njemačkim. To se opaža u trgovini, ali
najviše u kulturi. Dal
lja, Banovina više Kontincucvalua | mauje kao“
nita — i ovo je znatno djelovalo na razliku, koja
se stvorila megju Dalmatincem i Banovcem. Osim
ovih ima i drugih upliva i razliko, koje s time su-
vise, a jedna od važnijih je razlika u upravi i u
političkom današnjem centrumu. I ovo djeluje ne
malo. Sve ovo rastače narod i uza svu političku
svijest zajedničku, nije on unutarnje jedan i pove-
zan onako kako bi morao biti.

Namiće se pitanje: kako da se najuspješnije
provede ovakovo unutarnje ujedinjenje ? Ono mora
da se provodi u prvom redu na kulturnom i go-
spodarskom polju. Kulturne institucije jednoga kra-
ja imale bi se svim silama širiti u drugom kraju.
Kulturni rad u Banovini i u Zagrebu danas je pre-
mašio takav rad u Dalmaciji. Za to nam na pro-
svjetnom polju Zagreb danas može i mora biti je-
dini i najviši kulturni centrum. Kolikogod je u po-
litici Zagreb često ševrdao, u kulturnom je pogle-
du ostao i ostaje središte i žarište naše. Ali on bi
morao da se isto tako brine, da ono što kao žari-
šte prima isto tako i vraća, Preko raznih prosvje-
tnih družina, (kazališta, predavanja i dr ) i institu-
cija morala bi se opažati neprestana fluktuacija
kulturnih: elemenata, neprestano izmjenjivanje i mje-
šanje, neprestani doticaj i savez, da se tako para-
lizuju izraziti uplivi Njemački i Romanski, a po-
lagano stvori naš vlastiti krug. Ima tu mnogo pi-

imacija je pomorska, južna zem- | čmama

tanja koja bi se moralo pretresati, ali kod riješa-
vanja sviju tih pitanja imali bi držati na umu, da
je prva potreba — miješanje, zalaženje jednih me-
gju druge, te neprestano jačanje i pomladjivinje
Zagreba kao kulturnoga središta.

Ako bude ovakov rad polako otupio one di-
ferencije koje bez svake sumnje danas još vladaju
izmegju Damatinca i recimo Slavonca, onda ćemo
se i mi lakše i iskrenije osjećati svagdje megju
svojima svoji i kao kod kuće, dočim danas u mno
go slučajeva toga nema. I za to je kulturno unu-
tarnje ujedinjenje važno i za politiku, jer zbližuje
i megjusobno udomaćuje ljude, te stvara daleko
jaču osnovku, nego li puka politička svijest.

Ali u realnoj politici nije dosta samo to du-
ševno ujedinjenje, nego treba pristupiti i materi-
jalnom ujedinjenju. Mi hoćemo svi to ujedinjenje
— dakako u političkom smislu. Ali i tu je jedan
preduvjet: radimo, da već sada možemo biti mate-
rijalno ujedinjeni i preko i mimo politike — a to
će samo pospješiti, dotično kasnije učvrstiti / poli-
tika ujedinjenja. A raditi mošemo i moramo.  Po-
vežimo se gospodarstvenim interesima što više i što
tijesnije — i eto veze jače od svih drugih veza.
Izmegju sviju naših gospodarstvenih organizacija
morao bi postojati živ saobraćaj, dapače one bi se
imale s obe strane Velebita jedinstveno  organizo-
vati. Isto tako bi morala u poslovnom svijetu vla-
dati vaće zbliženje megju Dalmacijom i Banovinom.
Dalmatinski poduzetnici i novčari morali bi sudje-
Ivvati i tako postati interesirani kod poduzeća u
Banovini, a isto tako banovinski kod onih u Dal-
maciji. Ne bi se smjelo pustiti, da ikoje poduzeće
padne u tugje ruke, nego bi se morali složiti do-
maće ljudi da ga preuzmu. Kod grava manje pri-
vrede mogli bi prometni primorci zamijeniti tugjin-
ce i židove, koji poplaviše malim trgovinama i kr-

cijela sela i cijele krajeve u Banovini, te
wruju rakiju uarVU. I tonu vi ov udi zijuwsve pr
na i struka, kod kojih bi se moglo ovakovo ujedi-
njenje provesti.

Promislimo sada samo naš narod ovako kal-
tnrno i gospodarstveno iz nutra odozdol organizo
van, povezan, ujedinjen! Koliko bi više važili, ko-
liko bi imali više otporne snage, koliko bi prije mo-
gli misliti na to, da provedemo i političko ujedi-
njenje svojim vlastitim silama, a da ga ne mora-
mo samo očekivati od drugih, samo moljakati i ot-
kupljivati ga bog zna čime. Ovako ujedinjeni bili
bi moć — jer bi mogli smetati onima, koji nas dr-
že razdvojene i to smetanje moglo bi lako postati
oražjem, kojim bi proveli naš cilj.

Političko ujedinjenje ovisi u velike o drugima
a ne o nama Ali ovo unutarnje ujedinjenje ovisi
samo o nama. Radeći na ovom pospješujemo ono. A
prvi zahtjev zdrave i realne politike jeste taj, da
se mora za neki cilj raditi uvijek prama danim
prilikama i izrabiti sve mogućnosti. iroko je poz
lje rada — ajde da izoremo brazde!

 — sint jat

“ . pra e a
| opet mrtvi u Banovini
Nije dosta bilo što je za Khuenovoga terorizma

palo toliko ljudskih živo“a, što je na stotine bilo lakše
ili teže ranjenih, a ma hiljade pozatvaranih Još uvijek

mora da gine naš narod od žandarskih i vojni'kih ta-
neta. jer neće da trpi na svom tlu, u svojoj kući zna-
ka magjarske prevlasti i magjaronske kukavne, odurne
puzačosti, Hrvatski nemiri poprimili su prvi put u Za-
prešiću. kraj Zagreba teški karakter. prvi je put tamo
pao trtvom seljak Pasarić. Danas i opet diže se isti
Zaprešić i skida magjarsku zastavu. Irvi put je bila
izvješena ta zastava na dan magjarskoga narodnoga
svece, na dan proglašenja zakona od 1848., koji se nas
ni malo ne tiču. I pao je jedan život. Khuen je uspr-
kos toga dao izvjesiti za kaznu kroz 8 dana ervenc-
bijelo zeleni barjak. Na dan rodjenja cara i kralja.
koji je takogjer ustavni hrvatski kralj i opet su iz-
vješene magiarske zastave po željezničkim postajama.
Zaprešić se i opet diže i skida tu zastavu silom, te o-
stavlja tri svoja sina mrtva, a mnoštvo ranjenih. Hr-
vatsko oružništvo deset puta puca. puca oštre salve na
kraljev rodjendan. puca ih u srca svoga naroda, a na
obrani kršenja ustava i zakona sankcioniranoga po Ni.
Veličanstvu ! Šta da čovjek na to kaže. kako da misli,
kako da se svlada!

Nego bolje će biti, da najprije prikažemo sam do-
godjaj. Dne 18 o. mj. na kraljev rogjendan izvješene
su po željeznicama i opet magjarske zastave.
Bile su uz magiarske i hrvatske, ali to svejedno ne zna-
či ništa. Utrakvizma ne trpi ine smije da trpi naš na-
rod. jer ga ne poznaje ni isti pozitivni zakon. U Za
prešiću su oblasti slutile, da narod neće mirno podni-
jeti ponovni izaziv. Ali umjesto. da otstrane u-
zrok nesrećama. one pozvaše pojačanje o-
ružništva. I ono dogje. da čeva kolodvor. Uza sve
to oko 10 sati prije podne skupi se u b izini kolodvo-
ra do 1000 seljaka iz mjesta i okolice. te su stali od
lučno tražiti, da se magjarska zastava skine. ,Mi ne-
ćemo nikada trpiti magjarske zastave na
našem tlu. Neka se odmah skine“. Ali krvnička
iskustva, žalosna iskustva nijesu koristila našim  obla-
stima častsve nijesu skinute. Narod na to navali svom
ge na krov i pokuša istrgnuti zastavu. Oruž
nici su na nju ispalili više hitaca A kad se ona od
rana i od straha srušila sa krova, navali narod još ve-
ćom silom. strgne zastavu i pogazi. Oružnici su
pucali — jedanaest puta. Dva su seljaka ostala na mje-
stu mrtva a jedan je umro putem. Teško ranjenih bi-
lo je jedno desetak ljudi.

Narod se iza toga sukoba razišao. ali nije odustao
od svoga otpora proti bezakonju. U bližnjoj K omšći
ni, pa u Bedovcu, te Bistroj opet se oko kolo-
dvora skupili seljaci, navalili i skinuli zastave. Putem
su isprebijali jednoga komesara. Prizvano je
vojništvo. jer oružništvo nije bilo više kadro, da odoli
narodu, koji je stao navaljivati kamenjem, vi-
lama i kosama. Kad je došlo vojništvo, narod se ni-
je dao rastjerati i opro se sili. Na toje opet pucano i
pri tom su pala u Komšćini opet dva čovjeka i mno-
štvo tesko ranjenih. U Bistri ima takogjer ra
njenih. Seljaci su čijelo vrijeme puškarali
na kolodvor i oražnike i umirili se tek onda. kad
su oko 5 sati po podne skinute sa sviju po-
staja magjarske zastave,

Dogogjaji u Zaprešiću našli su odziva i u Zagre-
bu. Tamo je takogjer bilo izvješeno par magjarskih za-
stava. Ipak su one pred večer iz opreza odstranjene.
Nego to nije pomoglo. Oko 7 sati počele se ulice pu-
niti svijetom, te se počelo demonstrirati,  Ogorčenje je

 

ogromno. Gdje su obećanja i lijepe riječi Pejačevića
gdje je ostao g. Šumanović? Demonstranti su zašli i
napunili ulice. Klicali su žrtvama. a Pejačeviću i ma-
gjaronimu ,pereat“ i druge poklike. Policija je bila
preslaba: da rasprši domonstrante. Moralo je biti prizva-
no vojaištvo, koje je tek kasno u noć potisnulo svjeti-
nu Do sukoba izmegju demonstranata i policije došlo
je više puta. Zanimiv je ovaj prizor: Oko 8 sati na
većer vozilo se je u kočiji mimo Jelačićevoga spome-
nika par pravnika, Dalmatinaca, i pred spomenikom
kliknuli ,Živila Hrvatska“. U to doleti na konju dr
Giitmer. poznati zapovjednik zagrebačke policije, te pro-
glasi mladiće uapšenima. Ali u to se iz kočije digne
pravnik Trifunović, zgrabi konja za uzde i potrese ih.
Konj se propne, svali pod sebe Giitnera i poteče dalje,
vukući Giitnera nekoliko metara za sobom. Policiste
navališe sabljama i šakama na pravnike, a narod na
policiju. Razvije se pravi boj, dok napokon ne uspije
policiji odvesti pravnike u zatvor.

Kako javljaju iz pokrajine, dogodilo se je radi
magjarskih zastava i na drugim mjestima ovećih nemi-
ra U Zagrebu se je pako bojati novih demonstracija i
atentata. Sve opozicijonalne novine, zoje su donijele
izvještaje o uzbuni u Zaprešiću — odmah su zaplije-
njene. Stara Khuenova praksa! Bilo se je bojati za
Stjepanje, dne 20 o. mj., kad je u Zagrebu najveći sa-
jam, da će doći do ponovnih nemira. Obratili smo se
u Zagreb, da nam opet što jave — ali do sada ne do-
bisuno još nikakovoga novoga vlasa. Zar se možda i
opet plijene brzojavi?

Eto ovo je prvi plod Pejačevićevoga banova-
nja, ovo je prvi plod njegove teorije, da samo regni-
kolarne deputacije mogu riješiti pitanje 0 zastavama,
a vlada da mora dotle trpiti povrede. A zar mora te
povrede i braniti i na narod pucati? Čime to oprav-
dava onaj grof-kavalir, koji je rekao, daće radije ot-
stupiti nego puštati vrijegjati zakon, 'koji je razglasio
da nosi koncesije. Sad ćemo ga vidjeti jna djelu! To

1 predsta vništva naše opozicije, Koje) su Važnija nepičt"

na pogagjanja o slozi, nego li dužnost energične na-
rodne obrane. Ta opozicija dužna je da se barem sada
energično postavi na čelo otpornom narodu i da Peja-
čevića ne počasti samo sa principičnim papirnatim izja-

neće da narod pregje preko tog slavnog središnjeg od-
bora. ako hoće da usčuva u stranci i malo discipline.

U jedan dan i opet pet mrtvih i na desetke ra-
njenih! Zar ćemo svaku povredu plaćati sa toliko ži-
vota? Zar nas kane na ovaj način istrijebiti sa lica žem-
lje. Zar prahom i olovom? Ali do sada narod nije
pucao, nije strijeljao, on je samo pokazao da znade gi-
nuti. Ali on nije još rekao, da ne zna i sam pucati!

Naš Kralj je sproveo svoj rogjendan u Beču, dru-
gi dan je otišao u Peštu, da riješava magjarsku krizu.
Iz Zaprešića je morao dobiti lijep izvještaj o slavi! Po-
uzdano se nadamo, da neće u Pešti riješavati samo ma-
giarsku krizu, nego da će se pozabaviti malko i hrvat-
skim pitanjem. A naši ljudi iz Banovine morali bi sada
k njemu, da mu kažu iskreno i odlučno svu istinu. Sa-
ila neka prime naši predstavnici na sebe odgovornost
za cio narodni pokret i-neka odu, da pokažu i drugima
gdje leži odgovornost za - Hrvate. Ovih novih pet
mrtvih traži to, a traže to još više svi,oni živi, koji će
duhom pozdraviti u Pešti svoga vladara usklikom: ,Ave
caesar, morituri te salutant !“

 

pODBLI$STAK. A

Hrvatski pokret.

Učitelji i učenici, Poznato je dovoljno, da su
osnivači pravaštva djelovali na svoje pristaše gotovo
isključivo sugestivnom snagom svoje osobnosti, da su
oni za pristaše bili apsolutno savršenstvo, a ovi im se
bezuvjetno i slijepo pokoravali. Poznato je, da se je
riječ tih osnivača slušala poput dogme, te da je najve
ća organizatoroa sila u pravaštvu bio osobni kult. Ovo
znači u jednu ruku, da su osobe osnivača bile jake i
izrazite, a u drugu ruku, da su mase pristaše bile sla
be i politički neodgojene. Princip auktoriteta bio je
u pravaštvu jedan od najizrazitijih principa u organi-
zaciji stranke, kao što je princip legitimiteta bio najizra-
zitiji princip u politici stranke. Šta su ova poznata
fakta značila, nije teško razabrati, ako se malko dublje
zamislimo u unutarnji sastav njihovoga kompleksa.

Ponajprije nam se namiće pitanje: jesu li osni-
“vači svaki o sebi mogli postati osnivačima prave poli-
tičke stranke, koja bi u praksi, u današnjim modernim
prilikama mogla da u istinu pribavlja narodu sve veće
i veće pozitivne uspjehe. S obzirom nt prilike i sm;e-
rove u današnjoj evropskoj politici, tražimo od jedne
političke stranke da bude u prvom redu aktivna na
svim linijama, da u unutarnjoj politici jača na svim
linijama, u prvom redu gospodarstveno, kulturno |
ustavno — narod. a u vanjskoj politici, da  osla-

štiti narodu uvjete za slobodan i samostalan državni
život. Moderna stranka, mora da se osniva na demo-
kratskoj organizaciji i da njen rad bude rezultanta vo-
lje njenih članova, da se ona prema prilikama razvija,
da se evolucijonira u aktuelnom programu i u taktici.
Starčević je bio klerik, učio bogosloviju i klasi-
ke. Njegov intelektualizam je uzrok. da je primio od
bogoslovije skolastičku logiku i abstraktnost. _A kiasici
mu podali krepčinu, Ovako odgojen — nije bio uvijek
savremen. I odmah se javlja pitanje je li d.r Ante Star
čević, taj intelekt deduktivan, taj aristokrat karaktera,
koji je bio sam sebi dosta. neagitator, čovjek dužnosti
stoik, koji pozaaje samo načela, čiji su ideali najelemen
tarnije težnje naroda i čovjeka. koji u prvom redu dje-
luje jakošću osobnosti i primjerom — jeli taj i takav
čovjek mogao biti osnivač i vogja jedne u pravom swi
slu riječi —moderne političke stranke? Politička ka
rukternost ne stvara još sama stranke, Star-
čević je mogao da stvara slijedbenike, sektu, ili
društveni pojav, ali ne stranke. A osim toga ovakav
negativan duh, pa onda jedan jedini čovjek, što postaje
kumirom i apsolutnim vogjom i proročištem i opet ne
stvara stranke. Stari je jednom rekao: ,,Bez rimskog
temelja nema rimske zgrade“, Da, bez svega onoga sto
čini Startevića Štarčevićem, nema Starčevićanstva. Mulo
je bilo stekliša, a oni su se lučili od drugih načinom
života, ponašanja i govora, ali nijesu bili stranka. Prvi
korak razvodnjenju čistoga starčevićau
stva bio je učinjen tada, kad je ,stoklišt —

la — glavnog temelja. ,Bez rimskog temelja nema
rimske zgrade“.

Starčević je bio jedan, stoklisa je bilo malo, a
pravaši su bili masa, Stekliš je bio sektarac, a pravaš
je mzvodnjeni stekliš. Starčević je bio jaki karakter i
samostalan mislioc, stekliši su bili karakterni i dobri

učenici, a& pravaštvo je za neko vrijeme postalo modom. |

Značajan je n. pr. taj fakt, da je glavni kontigenat da-
našnjega birokratizma i beznačelnosti dala pravaška
mladež iz osamdesetih i iz početka dvadesetih go-
dlina, premda je Stari najžešće napadao birokratizam
i nesolidnost. Starčević je ostao neshvaćen i nepozna
van od svojih mlagjih slavitelja. Pravaštvo je htjelo da
bude općehrvatskom strankom, što je samo u sebi pro:
tuslovno. Stranka, koja je općenarodna nije više stranka.

Starčević nije ni išao za tim, da koga odgaja:
on je kazao ili napisao ono, što je mislio, da je njego-
vo ,deržanstvo“ i to je bilo dosta, Oa nije niti odsu-
gjivao niti povlagjivao masama, kad su ih njegovi pri-
staje počeli da zovu megju pravaše, om ih sam nije ni
zvao ni odbijao. I ta neodlučnost nije malo kriva dalj-
njem razvoju stvari. Starčević je sam sebi bio dosta.

Kvaternik nije isto tako mogao da postane uspješ
nim osnivačem moderno stranke iz jednostavnoga razlo-
ga, što jedna strinka ne može biti osnovama na poli-
tičkoj romantici i na političkom misticizmu u današnje
doba, usr d Europe, kada se narodi i stranke osnivaju
na osnovima ekonomskim i socijalno-narodnim, Ni Kva-
ternik nije išao za tim, da jača i odgoji narod, nego
se je zanašao na nekakovu njegovu predostinaciju, ko-

 

 

njajući se na  faktičnu snagu naroda taktično i pro:

postao pPravašem“ i stao agitirati megju

" ) ( f i MEL LU

oi je dao izražaja u tvrdnji. da narod koji do danas (__

uza svo neprilike nije propao, a ipak nije nešto većega
postigao, da takav narod štedi sama Providnost, koja
mu je namijenila važnu misiju, Kada će doći čas —
i meznatna kakova Jeane D' Arc osloboditi će taj na-
rod i povesti ga pobjedi. Ovakova pako misao nije
kadra da organizuje jednu pravu političku jstranku.

I tako ni politički karakter, ni politički mistik
svaki o sebi nijesu mogli biti dostatni da stvore va-
| ljanu stranku. Ali oni ipak nagjoše pristaša i ovi htje-

doše biti stranka. Ali da u duhovima tih pristaša nije

moglo biti prave unutarnje izragjenosti i jednovitog skla-
da biti će jasno već iz pov šne prispodobe megju obim
osnivačima pravaštva. koje su pristaše slijepo kušali sli-
jediti.

Starčević i Kvaternik nijesu se prečesto ni osobno
slagali, a to nas ne može da začudi. Bili su i po na-
ravi i po nazorima upravo opriječni, U političkom ci-
lju se nijesu razlikovali — jer je taj cilj napokon ide-
alom sviju Hrvata, — ali se razlikovali tim više u me-
todi. Stoik i mistik ne mogu se složiti u harmoničnu
cijelinu. pa se za to ni u dušama pristaša ne  složiše.
Starčević je bio klasik rimske škole, a Kvaternik živio
nekako u sredovječnoj mistici, Klasički i sredovječni
duh ne slažu se. Za to se ni u pravaštvu ne  složiše.
Ako li se pako još sjetimo, da i stari i srednji vijek
ne može da se oživi u ovome novom vijeku, — onda
će biti razumljivo, da je princip auktoriteta, princip
legitimiteta. u doba iza franćuske revolucije, te iza g.
1848. još i više dizorijentirao pristaše obaju osnivača
pravaštva,

(Nastavit će se).
a —

 

M. Mar

 

vama, Ona je dužna, da se sada makne i izleži, ako -

Gia oe a

ma

 

 

|

B.net manmmmnutstiiik =