e

U DUBROVNIKU, 24. Dećembra 1903.

Godina XIII.

 

GRVENA HRVATSKA

Cijena je listu unsprijeda: za Dubrovnik sa donašanjem u kuću, sa Austro-Ugarsku, Bosnu i

Hercegovinu s poštom: va godinu 10 kruna, na po godine 5 kru

tarski troškovi, Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto |

polugodište.

; i
Božić.

Pobožni puk će pjevati svoju starodrevnu pje-
smu ,U sej vrime godišta, mir se svitu navišta“,
propovjednici će propovijedati o porogjenju Spasa,
koji je navještao svijetu ljubav i mir i koji je go:
vorio da je ,kraljestvo božje u nama“, a na ogujiš-
tima našega naroda tinjati će veliki božićni pani,
tradicijonalni , Badnjak“.

Najljepša kršćanska svetkovina izazvati će
obilje misli i razmišljaja u dušama našim, izazvati
će misli pobožne i uspomene, uznijeti će duhove
i umiriti strasti. I u nama, koji rabotamo na na-
rodnoj njivi, koji pratimo iz ljubavi, brige i dužnosti
svaki kucaj narodnoga bila, izazivaju ovi blagdani
raznolike misli. I nehote se ragjaju u duši našoj
prispodobe, pa oada osnove, pa nade u ljepšu bu-
dućnost. Možemo li da se podamo onom istom _vese-
lom i zanosnom raspoloženju, koje osjeća u ove
dane svaki dobar kršćanin u pogledu vjerskom, mo-
žemo li da se podamo ovakovom zadovoljstvu i u po-
gledu narodnom. Možemo li? Ali ne, nećemo da se
u ovoj zgodi podamo tek osjećajima i nadama, &
nećemo to zato, jer su se naši ljudi već dosta po-
davali, pa je red da se manje podajemo, a više od
sebe dajemo znakova pravoga života.

Rodio se Spas! Rodio se i naučao svoj narod, ali
ga prestavnici naroda, kojiževnici i farizeji ne shva-
tiše već ga progonjahu. Rodio se je u skromnoj štalici.
Ali mu se dogjoše pokloniti mudraci — kraljevi
iz dalekih krajeva. Tek što se rodio svijetu, već
eto progona sa strane rimskoga namjesnika, koji
dade pogubiti nevinu djecu. Ali Spas se zaklonio,
da izvede kasnije veliko djelo otkupljenja, da po-
čme to djeio megju priprostim ribarima, pa da za-
vrši_osvajajući svijet. Ako se mogu s time prispe-
dabljati pojedini momenti iz života jednoga naroda,
onda nije teško prispodobiti ovim zgodama život
našega hrvatskoga naroda u ovo zadnje doba.

Probudio se je, počeo je da se giba. Misao
megjusobne ljubavi i mira, misao ljubavi i pošto-
vanja bližnjega svoga, braće svoje, misao da je
spas njegov i kraljevstvo njegovo u njemu samomu,
u duši njegovoj, u svijesti njegovoj, ta misao se
rodila i naučila nas je gledati sebe i oko sebe dru-
gim očima. Ali ne htjedoše shvatiti i priznati ove
misli farizeji i ,književnici“, koji paze tek na
mrtvo slovo starih knjiga, pa i ue vide da se stara
proročanstva o dolasku Spasitelja ispunjuju. Misli
se ove rodiše u skromnosti i uvigješe njihovu za-
mašnost strani mudraci. Zato se je svijet i bavio
s nama toliko u ovo zadnje doba. Tek što se na-
rod krenuo, pobojali se namjesnici tugjega impe-
rija, te dali posmicati one, koji su se za njih borili,
dali posmicati nevine, ali misao preporoda i spasa
se nije dala ugušiti. Ona mora da izvede veliko
djelo oslobogjenja, ponajprije duševnog, unutarnjeg,
djelo ljubavi i ujedinjenja, djelo mira. 1 širi se ta
misao ponajpače ivegju priprostim narodom, koji
ju bolje razumije nego ,književnici i farizeji“; ali
napokon će ta misao osvojiti sve, zavladati megju
nama i u čin privesti davne nade i ideale hrvat-
skoga naroda.

Rodio se je početak novoga narodnoga živo-
ta, ali sada se ne smije sustati. Kao što naš narod
čuva vatru u božićnom panju, tako moramo i mi
u kućama našim, u obiteljima našim čuvati vatru
rodoljublja. Čuvati ju da ne ugasne ni onda, kada
siju svijetli dani narodu, ni onda kada dogju teške
i mračne noći, Mi svi moramo zuati, da je spas
naš u nama i da kraljestvo svoje, kraljestvo na-
roda nosimo svaki u sebi. Dok je Hrvata biti će i
Hrvatske. Kakovi mi takova i ona. Kakav narod
takova i njegova vlada. Koliko je sam narod u du-
ši svojoj slobodan tolika je i mjegova vanjska slo-
boda! Mi, živa domovina, prava smo domovina.
I onda kada bude svaki slednji od nas radio svoju
dužnost svagdje i svagda — onda ćemo moći na-
vjestiti mir i porogjenje našega spasa.

Ali jedno ne smijemo zaboraviti, a to jest,
da prije Božića dolazi Badnji dan. Bdijmo i spre-
majmo se da ue padnemo u nevolju i napast. U to
ime: Čestit Božić!

Dubrovnik, dne 23 prosinca 1903.

Hrvati za Bočt! Prije nekoliko dana donio je
»Reichswehr“ članak, navodno sa hrvatske strane, i to
iz Dubrovnika, u kojemu se pretresa. najnovija politič-
ka situacija, traži se rastumačiti preokret u našoj po-
litici, te se apelira ma Hrvate, da se ne dadu svesti od
radikalaca, kao što su Trumbić i Smodlaka, na ,krive
staze“, te da neka i nadalje smatraju svojom najvećom
prednosti to, da budu ,najpouzdaniji elemenat u drža-
vi“ i odani Beču. U tom se članku doduše blagim na-
činom opominje vlada da se više brine za Dalmaciju,
ali se za sve okrivljuje nerad — parlamenta, kao da

nA. Za inosemstvo: 10 kruna i po-

 

upozoravaju Hrvati, da su im Talijani i Srbi najveći du-
šmani, a napokon se denuncira naše političare, koji su
jednodušno učinili u zadnjem zadarskom saborskom za-
sjedanju okret u politici — da očijukaju sa magjaro-
nima, Italijom i — Crnom Gorom! — Na ovaj se je
članak osvrnuo u subotu i ,Obzor“, te mu tendenciju
osudio. Mi moramo to isto činiti tim više, što se tu go-
vori tobože uime Hrvatstva, što se prikazuje naša nova
politika časovitim ogorčenjem i nama tako poriče svaka
odlučnost i ozbiljnost, i napokon što se to piše tobože
iz Dubrovnika. Vrlo bi rado znati, koji je to Hrvat iz
Dubrovnika, koji je veći rodoljub od sviju zastupnika
na zadarskom saboru ?|

Talijani i Nijemci. Svaki čas se javi koji evrop-
ski list, pa se osvrće na zadnje dogagjanje u zadarskom
saboru i pripisuje im veliku važnost. Čine to listovi
iz Italije i Francuske, a i po koji drugi. Nijemci pako
su najprije šutili, a onda su podijelili uloge. Jedni
(kao n. pr. ,Grazer Tagespost“) očito napadaju Tal-
jane i poručuju im, da Njemačka mora do Jadranskoga
mora, pa zato će svakako uprijeti da dobije Trst, do-
čim drugi (kao n. pr. ,Zeit“ i ,N. F. Presse“) počeli
su da Talijane snube u savez proti Hrvatima. I u de-
legacijama su snubili Talijane u savez, ali ovi nijesu
pristali. Ovo najbolje dokazuje kako je nekome vrlo
neprijatna najnovija politička konstelacija na našem
jugu. Nekoji vanjski listovi su dapače pisali, da je ta
konstelacija izazvala paniku u njemačkim krugovima !
Vidi se da i vanjski svijet i oni, kojih se tiče mnogo
bolje shvaćaju zamašaj i —- uspješnost po nas — iz-
java u Zadru nego mnogi od naših

»Novi List“. Na drugom mjestu donašamo objavu
o proširenju i usavršenju ,N. L.“ na Rijeci. Upozorujemo
na to i na ovom mjestu za to, jer su zasnovane refor-
me podobne, da u velike doprinesu i našoj narodnoj
emancipaciji! Kako nam je privatnim putem javljeno,
,N. L. će dobiti još dva stalna suradnika «u redakciji,
jednoga stalnoga zvanično samo za list angažiranoga u-
rednika u Zagrebu, mnoštvo dopisa i brzojava. Format
će povećati kao ,,Obzor“, ili još veći, a otprema lista je
tako udešena, da će u Dalmaciju i primorje dolaziti pri-
je nego ,Piccolo“, a u Banovinu i Bosnu prije nego
Bečke i Peštanske novine. U Zagreb će dolaziti 3-4
sata prije nego izlaze tamošnje novine. Sve ovo je važ-
no za to, jer sada imamo zgode, da se emancipiramo
od talijanskih i njemačkih, nama neprijatnih novina, a
da uz to budemo isto toliko, a i brže informirani. Eman-
cipacija je potrebna na svakom polju, a na novinar-
skom u prvom redu.

Hrvatski dom u Sarajevu. Primili smo ovaj pro-
glas: Hrvati! U nijednoj hrvatskoj zemlji nijesu teške
i krvave prilike narodnu svijest tako duboko zakopale
kao baš u Bosni. Ali zrake probugjene hrvatske narod-
nosti i ponosa doprle su i k nama, a zatrpani ugljen
brzo se rasplamtio. Kao prvi znak tomu novom suncu
osnovalo se je u Sarajevu društvo ,Trebević“, da pje-
smom okuplja oko sebe sve, što hrvatski misli i osje-
ća, pa je uz razvijanje Trebevićeve zastave slavila i hr-
vatska pjesma u ljubavi i bratstvu prvi svoj probugje-
ni dan. Ali što je hrvatska svijest hvatala sve više i
više maha, pokazivale se i sve veće i veće potrebe. Sa
skuta te probugjene svijesti raširio je krila ,Sokol“, o-
snovala se ,Hrv. Čitaonica“. Pa sada, kad se je Bogu
hvala i u Sarajevu, u srcu Bosne, razgranala narodna
misao i raširila se u veliko i ponosno stablo, osjeća se
teška potreba, da se sagradi dostojno ognjište, gdje će
narodna svijest naći dostojno obitavalište, gdje će sefkao u
svom i na svom moći da slegne sve, što misli i osjeća
hrvatski i slavenski. Današnje prostorije društvene, u
tugjoj kući, gdje se je stisnuo i ,Trebević“ i ,Čitao-
na“ i ,Soko“ i ,Slovensko omizje“, nijesu ni iz dale-
ka dovoljne da budu i spram najčednijih zahtjeva. Sa-
rajevo je glavni grad, pa treba da u ovakom pogledu
bude žila kucavica, koja će tjerati zdravu krv čitavom
zemljom: U Sarajevu treba da se osnuje hrvatski dom,
iz kojega bi se širile ideje ljubavi i bratstva, gdje bi
se zametavale klice svemu, što je potrebno za kultur-
ni i gospodarstveni napredak našega svijeta s ove stra-
ne Save i Dinare,

. e . e
Hrvati i Talijani.
VI.

Ne kanimo istrčavati sa nagagjanjima, nego smo
htjeli samo to, da naznačimo kako se ima postaviti pi-
tanje, a na osnovu onom, na kojem je jedino moći doći
do trajnoga, trijeznoga, pravednoga i — logičnoga spo-
razuma. Ako hoćemo da dogje do takovoga sporazuma
i zbliženja, onda se ne trebamo obazirati na kojekako-
ve vikače i na tršćanske političke spekulante ili ekzal-
tadose. Doći će k pameti i oni, ili će pametniji Talijani
preko njih preći na dnevni red.

Dosada smo izložili sa načelne strane pitanje spo-
razuma izmegju Hrvata i Talijana. Uvjerili smo se, da

ući u taj sporazum ne znači s naše strane slabost, da
je takav sporazum u interesu nas i Talijana, da nam

 

je nevolja naša tek od par zadnjih godina. Nadalje se

od njega ne može zaprijetiti pogibelj, da nas sama eu-

i Islasi svako subote.

Pojedini broj 20 para.

|
I ve, priopćera,
frankirana «pisma ne primaju se.

Q
ropski situacija upućuje na jaj sporazum, te smo na-
pokor, označili i nekoje ;potankosti glede  podijeljenja
sferi ždugostwlo bi nam još, da se pozabavimo sa ovim
pitazjišhiu : je li je moguće doći danas već do pošolj-
noga jo nas sporazuma, s kojim faktorima da  prego-
varamo i kako da se unaprijed ponašamo.

Mnogi će reći, da je još danas cijelo to pitanje o
slozi preuranjeno, a tako nekako su se izjavili i naši
narodni. pretstavnici iz Istre. Istina je, mi moramo biti
na oprezu i ne smijemo istrčavati. Ali mi i nijesmo is-
trčali. Istina je da talijanska klika u Trstu i Istri još
uvijek luduje, istina je i to, da je baš timo naš polo-
žaj najteži i da mi ne smijemo za volju općih narod-
nih interesa pustiti iz vida životne interese  na-
roda i onim krajevima. A napokon vidimo i to, kako
u najiovije doba Nijemci svom silom hoće da privuku
Talijane k sebi i da ih odbiju od nas. Mogli bi istar-
sko-tršćanski Talijani još ina lijepak ići, mogla bi
politika ,divide et impera“ pobijediti.

Sive je to istina i na sve ovo moramo paziti. Ali
opet %ioramo cijelu stvar motriti sa nekog višeg gle-
dišta | ne promijeniti ponovno našu frontu, Kako da
to postignemo? Radeći u dva smjera i to, megju Tali-
janim: i megju nama. Raditi moramo megju Talijanima
Italije! A raditi moramo tako, da dogjemo sa tamoš-
njim ;judima u što češći osobni i pismeni dodir. Pred-
sude moraju da padnu, a pretjeranci u Tratn i_ Istrl
da debiju lekcije baš iz Italije. Da je takav rad mo-
guć sijedoči to, što talijanske novine svaki čas o nama
pišu, a mnogi tamošnji prvaci ne odobravaju slijepačko
ponašanje austrijskih talijanaša proti nama. Mi mora-
mo dakle paći u samoj Italiji terena! Moramo talijan-
sko javno mnijenje predobiti za našu stvar i za misao
sporazuma. Ovo je jedan naš zadatak, kod koga će
sudjđlovati svi koji to mogu. Prema pretjerancima u
Trstu i Istri pako moramo stajati u defensivi kao i do
sad». ioš_ bolje, ali sve naše tegobe, ne iznašati pred
po'
mogla — već pred javno mnijenje u Italiji! Na ovaj
način ćemo pospješivati sporazum, koji neće biti na
našu štetu. Ovaj rad bi imao biti upravo sustavan i
uporan.

Drugo je pitanje pako bilo o kakovom konkretnom
sporazumljivanju, njegovom cilju i potankostima. Ovo
itanje, držimo, da nije niti potrebno, niti uputno pre-
tresivati. Valja prepustiti našim prvacima, da rade kako
misle da je najbolje. Oni neka odluče s kim će, kako,
kada i dokle. Za nas je glavno to, da nam bude smjer
rada i borbe jasan, da nam budu sredstva b orbe otvo-
rena i moralna, da uvjek, dogodilo se što mu drago,
ostanemo ustrajni na putu kojim smo pošli, da svoje
uvjek branimo, a tugje poštujemo. Ustrajnošću ćemo
pobijediti, njome ćemo napokon dovesti pameti i one,
koji je još uvjek nemaju, ustrajnošću ćemo se pokazati
karakternima i vrijednima, pa će nas napokon oni tra-
žiti, pa će se napokon i oni pokloniti. Put kojim smo
udarili je plod političke uvigjavnosti i zrelosti — i mi
ne smijemo s njega skrenuti rad  časovitih neprilika,
otpornosti pretjeranaca i sličnoga. Pobjediti ćemo onda.
ako se ne budemo dali smesti ni od koga, ni od čega
Braniti ćemo se, ali sami, kad bude potrebno i dok
bude potrelno, a ne prosjačiti pomoći u trećega. Ova-
kova zrelost, stalnost i poštenje mora napokon da
pobijedi.

Ali nešto je potrebno još istaknuti; Na početku
ovih članaka rekli smo, da se svim tim pojavima sloge
ne smijemo ni čuditi, niti se od njih nadati, da će nam
sada letiti u usta pečeni golubi. Sada, nakon svega što
smo o ovom pitanju rekli, moramo to ponovno nagla-
giti, Kao što se je svijet počeo za nas zanimati istom
onda kada smo se pokazali vrijednima zanimanja — isto
tako će se za nas zanimati samo dotle dok ostanemo
vrijedni. Vrijednost je nekoga naroda u njegovoj ener-
giji, u njegovoj muževnosti, u njegovoj upornoj dje-
latnosti. Za to moramo i ovom zgodom reći, da ćemo
koristi od. bilo kakove sloge i s bilo kime imati samo
onda, ako ne budemo na ni jednoj strani više prosja-
čili, na ni jednoj strani se slagali kao beskućnik sa
bogatunom, nego kao čovjek sa čovjekom. Za to i mo-
ramo gledati, da budemo i ostanemo ljudi barem u du-
ši slobodni, ljudi trijezni i — radišni. Raditi moramo
da se ojačamo i moralno i materijalno. Vanjska —
da ju tako nazovemo — naša politika ovisi o unutar-
njoj. Za to je za svaki slučaj u prvom redu potreban
naš unutarnji preporod, naš unutarnji rad. Drugim ri-
ječima, naš program je izrazio dr. Smodlaka, kada je
rekao, da ćemo od sada malo govoriti o velikoj poli-
tici, ali da ćemo mnogo misliti o njoj i pratiti ju, do-
čim ćemo se baciti na dnevni sitan rad, koji će nas
unutarnje ojačati i preporoditi. Ove riječi pako znače
to, da se vraćati na staro nećemo, nego ustrajajući na
novome, raditi i raditi. A i mi smo napisali ove član-
ke, u kojima je bilo dosta govora o velikoj politici,
baš za to, da dokažemo, da su novi putevi, kojima se
je u nas udarilo dobri i bez pogibelji, da možemo ko-
racajući njima, biti sigurni svoje stvari, pa za to da se
ne trebamo i opet vraćati na raskršće, nego se spo-

 

kojno prihvatiti posla i posvetiti mu se čitavim umom

za$u i prell našu vladu, koja uam još niješpe-

 

 

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene lHrvatske“ u Dubrovniku gdje su utužljivi. Za izja-
zahvale plaća se 40 para po retku, a za oglase 20 pars. Oglasi koji se više puta ti-
skaju po pogodbi i uz razmjerau popust. Dopisi salju se Uredništva. Rukopisi se me vraćaju, & me-

i cijelim bićem svojim. Nema veće zaprijeke radu od
neizvjesnosti i bojazni, jesmo li na pravome putu i ne-
će li pred nama zinuti na jednom kaki ponor. Ako pa-
ko tih bojazni i te neizvjesnosti nema, onda ćemo svu
brigu posvetiti tome, kako da se okrijepimo, kako da
ustrajemo. kako da čim dalje dogjemo. A onda ćemo
u istinu i doći dalje, jer |do sada smo se neprestano vr-
tili i prepirali oko raskršća...
x. M.

Hrvatski preporod.

Kako smo javili, prije kratkoga vremena je iga-
šla pod ovim naslovom knjiga prof. dr. Šurmina o po-
čecima onoga narodnoga pokreta, koji se je kasnije
rasevao u ilirizmu, i napokon rodio godinom 1848.
Možda je slučaj što je ta knjiga izašla baš ove godine,
ali svakako je izašla u pravo vrijeme. Izašla je u vri-
jeme za to, jer ova godina 1908. takogjer zaači neku
vrst preporoda i preokreta u našem narodnom životu,
te je vrlo poučno baš u današnje doba proučiti sve

 

ono, što je dovelo do preporoda, što ga je opravdalo

i što mu daje važnost. Kada smo ovu opsežnu i teme-
lito sastavljenu knjigu, koja sadržaje mnogo novih
podataka, pročitali, odmah nam je bilo jasno, da je to
djelo za nas Hrvate od velike važnosti. Prof. Šurmin
je do sada već napisao i povjest cijele hrv. književno-
sti, ali ta je povjest bila puka kompilacija, na brzu
ruku sastavljena i po općem, a i po autorovom sudu,
neuspjela. Kasnije je Šurmin počeo da se potanje bavi
ilirizmom, te je nedavno izdao. ,Bilješke za hrv. pre-
porod“. Napokon je na sveučilištu otvorio niz preda-
vanja o hrv. preporodu. Sada je svoj rad oko toga do-
ba izdao u knjizi.

Šurmin je veoma marljiv sabirač gradiva, ima do-
bro opažalačko oko — akoprem se ne može reći da
ima dara za kombinaciju, te živahno i zanimivo prika-
zivanje. Ovo jesa \itrime strane manjak, ali opet je

 

ja“

i u tome neka prednost, jer znamo da u njega nećemo oranih

naći puke kombinacije i retoriku nego zgoljna utvf«. i jatu-

gjena fakta. Sva ta obilježja nosi i njegova knjiga 0ny +

hrv. preporodu t. j. o njegovim počecima. Takova kaji«kys

ga je bila potrebna, jer do sada nijesmo MO 0 DB oka

šem preporodu veće samostalne radnje. P i /E DAS smnel
Zamicchowaky), & 0

u tome Rusi (Kulakovskij) i (Poljaci (

mnoga je pitanja temeljito osvijetlio i Slovenac Murko.
Šurmin je upotrijebio sva do sada izašla djela i sve
poznate izvore, ali se nije ni time zadovoljio, nego je
sabrao veliki broj još nepoznatih izvora i marljivo prou-
čio te samostalno shvatio i obradio ono za nas toli
važno doba. Kako je to bilo potrebno jasno će biti
već iz jednoga primjera. Do prije nekoga vremena se
u nas držalo (a tako je i pisalo u knjigama), da je
Derkosov znameniti spis ,Genius patriae“. (,Duh do-
movine“), koji je izašao g. 18381 — pjesma, dočim je
to — politička študija. A ovakovog nepozaavanja bilo
je, i još uvijek je dosta. Isto tako je u nas uobićajeno
mnijenje, da je ilirski pokret samo odjek tadanjih sla-
venskih preporodnih pokreta, te da je isključivo kul.
turni pojav. Šurmin nam pako cijeli taj pokret prika-
zuje u drugom svijetlu. On to ne naglasuje izrično, ali
ko pročita pomno njegovu knjigu, taj će odmah uvi-
gjeti, da je ilirizam bila u prvom redu — politička

nužda i da je Gaj bio toga svijestan. Prosvijetni pre-,

porod imao je biti samo preduvjet i srestvo politič-
kom preporodu, koji je u godinama 1845. pa onda os0-
bito g. 1848. dostigao za tada svoj vrhunac. I u tome,
što nam Šurminova knjiga to jasno prikazuje — leži
njezina osobita cijena i — reći ćemo odmah — njena
aktuelnost.

I kulturne i političke prilike u Hrvatskoj (a i u
Dalmaciji) bile su početkom XIX vijeka upravo preža-
losne, dapače beznadne. Magjari su pritiskali sve jače i
jače, a hrv. sabor je popuštao sve više i više, baš kao
i danas. A bilo je to i naravno. Magjari su se tada o-
globagjali staroga duha i pošli narodnom, demokratskom
i ustavnora stazom. Naši ,staleži i redovi“ t, j. naša
gospoda, su kušala samo da brane svoje pravice“  pisa-
ne na papiru i to da ih brane odvjetnički, dokagiva-
njem. Ali ova obrana je malo koristila, jer iza prava
nije stajala na našoj strani i moć, koja će da ga štiti
i ostvariti. Napokon su i tu obranu napustili — iz se-
bičnih, staleških motiva, baš kao i naši današnji ma-
gjaroni. Magjarski se jezik počeo uvagjati u naše ško-
le i u Banovini se govoreći o patriotizmu
pod tim — magjarski patriotizam. Tako je bilo sve do
godine 1831. Zašto je tako bilo — jasno je naznače-
no u Šurminovoj knjizi. Bilo je tako za to, jer su ta-
danji prestavnici naroda omalovažavali duh vremena,
duh demokratski i narodni, jer u naroju nije bilo svi-
jesti, a prosvjeta nije bila aktivno udo narodnoga ži-
vota nego tek zabava ili moralna pouka. Ali g, 1891.
vidimo već neku otpornost kod narodnih izaslanika na
zajedničkom ugarskom saboru. Odakle ta odvažnost i
krepčina ? Šurmin nam je jasno pokazao, da je ta ot-
pornost u savezu s time, što se je u našemu društvu po»
javila omladina, koja je polagano počela da % sogri-
java onodobnim medenim i naprednim mislima. 1 eto