IZLAZI SVAK

E NEDJELJE

GSENA DISTU: ZA AUSTRO-UGARSKU, BOSNU I HERCEGOVINU NA GODINU K 11.—;

ZA SRBIJU 1 CRNU GORU NA GODINU K 12.—; ZA SVE OSTALE ZEMLJE NA GODINU

FRANAKA 15 U ZLATU; ZA DUBROVNIK NA GODINU K 10; NA PO GODINE I NA ČETVRT
GODINE SURAZMJERNO. — POJEDINI BROJ LISTA 20 PARA.

DOPISI SE

PRETPLATA I OGLASI. ŠALJU SE ADMINISTRACIJI ,DUBROVNIKA“.
ŠALJU UREDNIŠTVU. — RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. — NEFRANKOVANA

PISMA NE PRIMAJU SE.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.

Broj 26.

U Ime Njegova Veličanstva Cesara!

4 C. K. Okružni sud u Dubrovniku na predlog e. k.
Drž. Odvj. u Dubrovniku odlučio je: da sadržaj ulomka
dopisa ,Beč 19 juna“ tiskanog u prvom i drugom stupcu
prve Strane lista ,Dubrovnik“ br. 25 koji je izašao u
Dubrovniku dne 24 juna 1906 i uprav :

1) od riječi: ,pri čitanju Arnautovićeve“ do »nečovje-
čne vlasti“.

2) od riječi: ,živopisnim šarama“ do »pred olujom“,

8) od ri : »Eraković dokazuje“ do »smeće s uma“.

4) od riječi: »Austrija je dokazela“ do ,osiromašila“,

5) od riječi: »okupacijona uprava“ do »evropski mir“.

6) od riječi: ,da što prije“ do »komisijom“ sačinjava

žločinstvo smetanja javnog miwa Po 8. 65 a) k. z. te po-

tvrđuje izvršenu zapljenu, zabranjuje daljnje širenje lista,

naređiva, da*se unište zapljenjeni istisci i oni koji se

još budu zaplijenili i da se rastavi štamparski slog.
Razlozi.

Dopis baveći se skupštine omladine držaćoj onijeh
dana u Beču svrhom da pretrose sadašnje stanje i upra-
vo Bosne i Hercegovine te navodeći pojedine telegrafske
pozdrave, Govore i resolucije primljene od skupštine, u
zapljenjenim sastavcima, hoćeda prikaže pred javnosti u-
pravu zaposjednutih zemalja takvom da zaslužuje mržnju
1 prezir, u čemu očito imadu se sve skrajnosti zločina
S. 65 a k. z. te su bile opravdane sve gornje odluke i
naredbe,

Odio IV, 26 juna 1908.
Paštrović.

Dubrovnik, 30 juna.

U prošlu nedjelju obavljeni su izbori
za narodnu skupštinu u kraljevini Srbiji.
Pobijedili su stari radikali, koji su sad na
vladi. Pored neobično velikog narodnog
učestvovanja u izborima nije ipak nigdje
došlo do nereda. To je bez sumnje jak
dokaz narodne zrelosti.

Istog dana bila je u Sarajevu proslava
nadbiskupa Stadlera, koja je, prema opisu
novina, bila jedna velika demonstracija kle-
rikalne svemoći u Bosni i Hercegovini.

Stavljamo jednu pored druge ove dvije
činjenice, od kojih jedna predstavlja veličan-
stvenu pobjedu demokracije u Srbiji (jednog
i drugog krila radikalne stranke zajedno), a
druga opet pobjedu klerikalizma u Sarajevu,
koje nije daleko od Srbije i koje prije oku-
pacije nije imalo ni toliko katolika koliko sad
ima katoličkih popova, koji se svi iz reda bore
pod maskom radikalnog hrvatskog naciona-
lizma protiv demokratskog Srpstva. Posma-
trajući ove dvije pojave mi smo prisiljeni,
da donekle izađemo iz rezerve, koje smo
se do sad držali u pretresanju unutarnjih
prilika kraljevine Srbije. Mislimo, da to nije
samo naše pravo, nego i naša dužnost, jer
smo mi bili i bićemo uvijek barometar, koji
osjeća pritisak, kad je u Srbiji vrijeme mutno.

Veseli smo, da možemo konstatovati,
da to sad nije slučaj. Novi izbori u Srbiji
dokazuju nam da se tamo počinje vedriti,
da se počinje sređivati unutarnja politika,
koja je osnovica spoljne politike.

Nova vlada, koja se bude stvorila na
osnovu rezultata ovih izbora, mora biti jaka,
jer mnogo vrlo važnih pitanja stoji na dne-
vnom redu. Poznavajući odlične sile, kojima
raspolaže radikalna stranka, mi u to ne su-
mnjamo. Ali i sadanja opozicija je i kvan-
titativno i kvalitativno snažna, stoga bi tre-
balo, da ona bude obazriva, ako hoće da
poštedi otadžbinu od novih trzavica. U ru-
šenju se ne sastoji zadatak opozicije, nego
u kritici. Treba da svi priznamo evoluciju
kao osnovni princip političkog života i da
ne padamo stalno i bez potrebe u krajno-
sti. Srbija danas ne polaže samo za sebe
ispit političke zrelosti pred _Evropom, ne-
go za cijelo Srpstvo. Stoga je odgo-
vornost i vlade i opozicije pred  istori-
jom velika. Ta je odgovornost bez sumnje
Veća od odgovornosti pred seoskim kmeto-
vima. Inteligencija treba da se uzvisi nad
strastima mase. Njen je zadatak da narod
uzdiže na viši kulturni stepen i da ga sebi
na taj način približi, a ne da se ona sni-
zuje. Demokracija nije ista riječ što i de-
magogija.

Zadatak nove preporođene Srbije je
velik. Njezin je djelokrug širok. To treba
da shvate svi njezini sinovi. Sad je došao
istorijski momenat kad Srbija može i mora
da stvara. A stvaranja nema bez međuso-
bnog povjerenja. Za rušenje je potrebna sa-
mo mržnja, za rad treba ljubavi.

Ima narodnih interesa, pred kojima
moraju zaćutati sve strasti, sve teorije i sve
skrupule, ima momenata, u kojima moraju
osjećaji potpuno ustupiti mjesto hladnom
razmišljanju.

Taj je momenat sada u Srbiji nastupio.
Mi stoga očekujemo umjerenost i sa strane
pobjeditelja i sa strane pobijeđenih. Umjere-
nost je prvi uslov za međusobno povjerenje
i ljubav kao što je ljubav prvi uslov za rad.
Ne govorimo ovo kao sentimentalni propo-
vjednici sloge, koja , jedino spasava“, ni kao
strančari, nego jedino kao Srbi, kojima bi
bilo žao, da se sadanji ozbiljni časovi pro-
puste u međusobnom trvenju i neradu, koji
bi mogao samo koristiti srpskim  neprijate-
lima i koji bi omogućio proslave, slične
Stadlerovoj, ne samo u Sarajevu, nego i
tamo dalje ,sve do Mitrovice.“

Smatrali smo za dužnost da ovo ne-
koliko primjedaba sad rečemo, jer bi kasnije
možda suviše kasno bilo.

HaponHOcHO rnuTaHee.

Ha cjenuuuu yrapcke nocnanuuke Kyhe on 2
0. Mj. Ha Kojoj je npony»xeHa pacnpaBa o uHueMHH-
TETY,
HApOoOlHOCTH.

IluTae HaponiocrTu y Yrapckoj ueka Beh

NOKPEHY LIE HAPOLHOCHH TOCNIAHHLUHM NA TAB E

OlaBHA CBOF pHjelleia u og Tor fe saBsucuTu 6 y-
nylinocT oBe seMIbe 4 HaponA Koju cy y toj.

OHo je Beli cTaBJ6EHO — CTABIBEHO je ucTo-
PujeKuM  pASBHTKOM CTBApu, Te Buie Ce rope-
fu He za.

Moxna 6u ce oHo iro cpeiđo u MupHO pH-
jemuno, KO wuro je pujemeHno nuTame mehyco6Hor
onuowaja mMeby "rpuMa HapounocTuma_ y UlIsaj-
uapekoj, na ce Huje xoTuMuie Hu HexoTuiue
TAKO 3šanneno.

Y Uisajuapekoj nocrasuuie najnpuje «ao Ha-
UEJIO CBOM XKMBOTY y naHauioj sajenuuuu: na je
CBAKM NpuBATHH uOBjeKH HApon NOT-
nyuo cno6onaH y cBaKkoM Nnorneny.

Y Yrapekoj ca 6euKkujemM rocnoncTBomM 1o-
Wo je u NpaBJbee pa3nuKi, KAKO y mormeny Ha
Bjepy Tako H HA HaApOn.

Beu je Guo uuTaBy HIKOJIy HAuHHHO, KAKO
ce umajio nocrynaru c Kojom BjepoM y upxaBu u
c Kojujem naponom. Meky Bjepama 6una je Ha mnp-
BOM Mjecry puaMOKaATGJIHUKA, Moby Haponuma
6uo je uajonjmuuuju Beuy weMauxKu.

Tipsu Kpajb yrapckH, CB. CTeBaH, OcTaBHO
je cBoMy cuuy Hnu6pu cBoj cseru canjer u
HayKy: ,Na je npxaBa jennor jesuka
cnaćau nejaka“. Y Tujem pujeuuma ocHuBaua
yrapcke npxaBe uapeueHo je ca cBuM jacHo Ha-
“emo paBuonpaBHocTu Meby Hapo-
AHOCTUHMA y yrapCKOj 3eMJBH, NOKIE CE 6yne CBA-
Yrapcke
ocjekiao cno6onaH u HeyrieueH, norne le My Guru
Haj Munuja nyHOcT u cera sanarak, na 6paHu u
uyBa cBojy 3eMJby cnoćoje cBoje, uujeM 6yne Texuo
KOj4 HApou, na upyro njeme oguaponu, na on
npxaBe ca sBuue jesuki (HApoja) HauuHu  npxaBy
jemuor jesuka, ama he Tujem Guru sanaHa CMpTHA
paHa u cHa3u npxaBHoj, jep Haponu, He Bunehu y
IpxABH o6panHe cBojoj HapoiKocTu, Gulie nemapHu
y o6paHu ieHoj og Tyler uanagaua — npxaBa
jenuor jesuka 6uhie cnaća u nejaka.

Ilok ce TO HAHETO paBHONpaBHOCTH
PECNEeKTOBAJIO H IIABMJIO, NOHNE HHKO uuje HH MH-
cro, na 6ana cBoj norjen u npeko meka Yrapcke,
jep ce caku ocjehao y Yrapckoj KO y cBojoj Kyhiu.

Hy ca yumBom Beua nopeMeTu ce u Taj
ONHOLIAj y 3eMJIbH. Tebe NoKkaTONUuUHABA-
jyhe usasBame ornop KATOJIKKA, Te Npoy3po-
KOBalie nyroTpajue kpBaBe 6op6e y Yrapckoj. Te-

KH HaApon  NoJIHTJIOTHE MHoroje3suuHe =.

Xib&_ NOBeMmuaBajyhie rmopeMeTuue mMupHo
NoHne crarame pasnoponaujex Hapon yrapckujex
4 NpoSynuie y wuma none HenosnarTe um crpacTH
H Xynrse.

Hasana iemauka orBopuna je ouu_Makapuma,
KAKBA MM NpujeTu omacHocT, ako je He 6yny sa
BpeMeHa oj6unu, Hy Ta Hasana yjenuo npo6ynu y
Mabapi u rpjemiuy xemy na nomabape ocrane
Hapone y Yrapckoj, WwqTo oner usassa Hajxemhu
OTNOpP y Hapond, KOju cy none xuBjenu ca Maha-
puma y Haj njerniuoj crnosu.

Tlonoxaj Makapa — nonyiuraM — TakaB je,
na ce MAJIO He HaBjnauu ucrnon mjepura, kojujeM ce
uMajy MjepuTu o6uuHo CTBAapu, aju ce Mopa u To
NpH3HaT4, Na aKO HeoGuuHu nonmoxaj mMoxe u u3-
BHHHTH njejio, KOje 64 y OGHMUHHM OKOJIHOCTUMA
CBaKH OCYIHO, TEK TO njeno HuKAJ He MOXKe GHTH
KAO NpaBeLHO NpH3HaTO; HerpaBna ocTaje He-
npaBna.

lomasuniu npuje xubany ronuHA y oBy 3EMJEJY,
Makapu cy saTeKJnu pasjuuuTa cnaBeHcKka mne-
MeHA, Maiba u Beha. Y ToKy cToJeefia cBu ouu Ona-
BeHH, Koje je ornkojno mMahapcku »KMBAJE, OIHOCHO
CKPO3 npoHukao cBojom BeliuHoM, TIpeJIHJIH Cy ce
noTnyHo y Makape. Tako ce nomabapuume
cnaBeuncku Bonpuuu, Jašsuru (Jesuun)
4 Ipyra cmaBeHcKa TIJIeMEHa.

Hy oso nomabapuBae uuumo je on cBoje Bo-
Ibe, 663 IpHCHIRABAHA, TE HuKOME HMuje MOorNO
KPHBO HTK; AKO NaHac CnaBeHu u MOry H31ucaTu
3a TojuKkuM CBojuM jenHonjieMeHuuuMa, Koju nonje-
role MakapcKkOM XKHBJBJ.

Anu ako ce XoTuMHLE, CyCTABHO HJE
Ha onpošuBae jemuor upyror rnjeMeHa, oHna
He MOXE_ ttynHo 6HTH HHKOMY, AKO Te TOXKIbE HA-
Hase Ha ONJIJUAH M XKECTOK  OTNOpP. TajuTu ce
He na, Taj cyko6 nocrao je Beli onasša aKyTAH,
Te Morao 64 HeMHJE TIOLIJBONHIE NOHETH IO OBy
3EeMJbY, KAL Ce He Gu yKNOHHO H pHujeiuno joni sa
BPEMEHA HA IIpaBeNAH HAYHH.

Mu smaMo, na 6u ce Mu mMeby co6om Behi
onaBHo Jidjeno usmupulu, na He Gjeue Tyber
yruuaja u non6anaa. To rTyhe ynnerawe 6am
usa3Bajio je Hapojua TpBema y Yrapekoj, Koja cy
CKOPO NO NpONacT4 NOBOJHJIA OBY 3EMJBJ.

Ho cpehiom sanoue ce cana ysubaTu og cBujex
CTpaHa, na 6u mponyxere Tujex mebyco6uujex Tp-
Be HaMa caMuMa og Haj Behie uwureTe 6uno. To
yaubase u meliyco6Ho pa3symjeBaie naje Ham Hane,
na he ce usnain u cpencrTBa, Koja le yknoduTu
on cBujex ac «aracTpody, koja 6u 3a ysujek puje-
Wua cyn64Hy Hauiy Ha Hay IuTreTy. :

IlpusHaru_ ce mopa, na Hujecy Tero6e mane.
TonuKko rog4Ha  nonuxpatuBaHo je HernoBjepeie u
Hecnora Meby naponuma y Yrapckoj, na uuje uyno,
aKO Cy NoHMjenu Tu H&ENOILITEHH TPJAH H NJO-
na. Ako ce Hemaljapcke HaponHOCTH TyX& HA MA-
bapcke Texwbe 3a npesnauhiy — xere-
MOHH jom — Makapu um onroBapajy, ua To uuHe
KOJIHKO pAJUuI! CBOTA ONpXKAHA, TOJIHKO H 360r TOFa,
na 6u ce xrjene crnojuru ocTanme HapoiHocTu ca
cBojuM jenHornjneMeHuuuMa Koju cy oko rpaHuui
Yrapcke.

H jenuo u npyro rmpenćauuBaree TakoBo je u
TONuKO je, a cBakor ucKpeHor 4 npaBor noMoJby6a
Mopa y Benuky 6pury 6auuTu o 6yuyliđocTu cBoje
oTau6uHe, jep rnje ce noke mo Tora, na jenaH upyror
o6Maisyje, KAKO My OBaj O rmaBu panu, a oBaj My
Ha TO ojroBapa, na To uuuu, na 6u ce oupxao
npoTu usnajuuky oran6une, rije ce nosajmuue rnpej-
6auyje TaKO KpyriHe cTBapu, Ty je 3no nycTuno Beti
ny6oko uje cBoje.

Hy rujeM je cBeruja ny»HocT caga, kan ce je
sanoueno jenaH upyror pasymjesaru u yBuljaBaTu,
na cBak4 mnaTpuoTa — noMoJby6 — npuoHe cBoM
CHAaroM OKO usrTpujećIbea Tora 31ma y NoMOBHHH,
na na x«uBo yspanu, na ce mey cBsuma HaponHo-
CTAMA yTBple BjeuHTO TpHjaTebCcTBO 4 1Ny-
6oka sajenuuua Benukujex HauuoHajiuujex
nonuTuuKujex uHrTepecii.

ByxoBap (Cpujem). IIpen unos naH. 1906.

MunaH flasnoB JoBaHOoBHi.

Pitanja

dra. Gjura Krasojevića na ministra Burijana.
U pododborskoj sjednici ugarske delegacije

od 8. juna 0. g. u tako-zvanom odboru četvo-

rice postavio je dr. Đ. Krasojević na ministra

Burijana doli pomenuta pitanja.

Dr. Đuro Krasojević nije htio da govori
njemački, nego je govorio srpski. Ministar Bu-
rijan zna srpski i on je odgovarao Krasojeviću
skoro cijelo poslije podne, ali bez uspjeha. Dr.
Krasojević nije se zadovoljio s odgovorom i kao
što smo izvješteni, on će u punoj sjednici u-
garske delegacije ponovo uzeti riječ. Dvadeset
i dva pitanja postavio je dr. Krasojević ovim
riječima.

Slavni državni odbore!

. Kad bi bilo vremena da se prokritikuje
cio rad bosansko-hercegovačke uprave od oku-
pacije do danas, morao bih govoriti mjesecima,
te bih izgovorio nekoliko puta veću i istinitiju
knjigu od one, koja nam je prije nekoliko dana
o toj upravi dostavljena.

Obzirom pak na odmjereno vrijeme sta-
vljam slijedeća pitanja:

1. Poslije 28 godina ovo je prvi put da su
izneseni zaključni računi o Bosni i Hercegovini
i to su samo izneseni za 1901..i 1902. te zato
Pitam gospodina ministra: zašto to nije učinje-
no i za posljednje tri godine?

2. Ja u ovom postupku hoću da vidim prvi
znak kidanja sa starim sistemom, pa jer su na
upravi ostali ponajviše stranci, koji su ovaj -si-
stem stvorili i jer je Austro-Ugarska po kon-
venciji od 9. (21.) aprila 1879. obvezana, da či-
novnike uzima iz redova domaćih sinova, te
zato pitam: da li g. ministar namjerava skoro
provesti promjenu sistema u upravi i ovu po-
vjeriti domaćim sinovima ?

3. U Bosni i Hercegovini u glavnome je nje-
mački uredovni jezik. Ovaj jezik stanovništvo
ne razumije, te zato pitam: Misli li g. ministar
već jednom ukloniti njemački jezik iz uprave i
uvesti jezik naroda Bosne i Hercegovine ?

4. U Bosni i Hercegovini služi se narod s o-
badvije vrste pismena, ćirilicom i latinicom, ali
se ćirilica zapostavlja. Zato pitam g. ministra :
da li namjerava vlastima strogo naložiti, da se
služe ćirilicom sa onima koji žele i koji se dr-
že tih pismena ?

5. U izvještaju o upravi Bosne i Hercegovine
spominje se donašanje vjersko-prosvjetne uredbe
za srpsko-pravoslavni dio naroda kao neka ve-
lika naklonost. Svima je poznato kako je ova
uredba donesena i da je veliki savjet u prvoj
svojoj sjednici odlučio da traži reviziju te u-
redbe, pa zato pitam: je li g ministar voljan
sa svoje strano učiniti sve što je potrebno da
se revizija spomenute uredbe provede ?

6. U vezi s tim pitam g. ministra, zašto se
i ostalim vjeroispovjestima ne daje vjersko-
prosvjetna samouprava, a naročito, zašto se ne
odustane od zahtjeva, da Muslomani prekinu
sa vjerskim starješinstvom u Carigradu, kako
bi i oni svoju vjersko-vakufsku mearifsku  sa-
moupravu već jednom mogli urediti?

7. U proračunu za 1906. spominju se neke
sume od 233.590 kruna, zatim 211.686 odnosno
265.000 kao subvencija za vjerske svrhe, ali
nigdje ne vidimo, na što je to upotrebljeno.
Zato pitam g. ministra: na što su upotrebljene
te subvencije, koliko je koja domaća vjera do-
bila i da li se misli paziti na srazmjer prema
broju duša ?

8. Postoji naredba o prelazu iz jedne vjeru u
drugu, ali pristalice propaganda fide mimo tu
naredbu bez propisanih formalnosti prevode
drugovjerne na rimsku vjeru, pa zato pitam,
da li g ministar misli stati na put radu ove
propagande i da li misli žensku preparandiju i
stručne ženske škole iz ove propagande izuzeti ?

9. Poznato je da pohođenje škole u Bosni i
Hercegovini nije obavezno, pa zato pitam g. mi-
ni-tra, da li će uvesti opšte, besplatno i obave-
zno školovanje ?

10. Kako u zemlji nema velike škole i kako
se ne daju mjesta domaćim sinovima, koji svrše
škole izvan monarhije, te kako v Zagrebu ne-
ma potpunog univerziteta, to su sinovi Bosne i
Hercegovine primorani pohoditi univerzitete u
Beču, Gracu i Insbruku gdje se odgajaju u nje-
mačkom duhu. Tome se mora stati na put.
Zato pitam g. ministra, misli li na tome raditi,
da se u Sarajevu podigne potpun univerzitet,
na kome će se predavati na jeziku, kojim go-
vori narod te zemlje ? :