Godina XI.

df

U Dubrovniku 11 Maja 1902

Broj 19

Gijena listi,

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12.

Za sve ostala. zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Za Vubrovnik na godinu Kr, 10

Na p6 godine i na četvrt godine
surazmjerno.

> Pojedini broj lista: 20 para.

JUBROV

IK

Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase priposlano, izjave, “
javne zahvale, računska izvje.
šća i slične objave plaća se 20 para.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju se. Z

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik A. Fabris

Kzlazi svake Nedjelje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pusarića

> Ono što je izgledalo nemoguće i za ne-
vjerovanje dogodilo .se. Probudio se stari
frondeurski Štrosmajerov duh. Stari djako-
vački vladika koji je časno i slavno počeo
svoju biskupsku karijeru poznatom opozicijom
protiv oportuniteta proglašenja papine nepo-
grešivosti na Vatikanskom vaseljenskom  sa-
boru, koji je kroz mnogobrojne godine pred-
stavljao u hrvatskoj polovici našega naroda
jugoslavensku ideju, pomlagjeni Ilirizam, dru-
žbu sa Srpstvom, prislanjanje na pravoslavnu
i slavensku Rusiju, koji je za više od dva
decenija. bio  strašilo Starčevićanizma, šef
»slavo-srpskepas-mine“, najgorljiviji dušmanin
hrvatskog bezumnog, sitničarskog radikalizma,
stari vladika, liberalni prijatelj Ristića i knjaza
Mihajla, dokončava svoju karijeru frondeur-
skim pismom proti papi, njegovom vrhovnom
auktoritetu u katoličkoj erkvi i sebi. On,
Strosmajer savija svoj gospodski duh pred
slavohljepnim sarajevskim nadbiskupom po
porijeklu Nijemcom, pred protagonistom tu-
žno-šaljive hrvatske igre na slavenskom jugu.
Buntovničkim i grubim pismom na nadbi-
skupa Josipa Stadlera otkriva taj nekada ot-
meni duh silno stješnjavanje svoga narodnoga
orizonta. Ustaje najzad na Lava XIII sabla-
žnjivim protestom nedoglednih posljedica koji
je ujedno i simptom neke neobične evolucije
u t zv. ,hrvatskom episkopatu“ na koji mo-
ramo obratiti našu naročitu pažnju.

Pismo o kome će malo niže biti govora
datirano je doduše 7. Aprila, a papino je
pismo na nadbiskupa Posilovića od 10. istog
mjeseca. Strosmajerova poruka Stadleru nije
mogla, dakle, biti odgovor papinoj poslanici
upravljenoj na njegovoga hierarhičnoga po-
glavara. Ali Strosmajerovo pismo odobrava
buntovnički Stadlerov prosvjed. Službeni list
sarajevske nadbiskupije ,, Vrhbosna“ predaje
javnosti 5. ov. mjeseca Štrosmajerovo pismo
od 7. Aprila, dakle mjesee dana poslije pa-
pinoga pisma Posiloviću i mi usljed toga
moramo držati da je demonstracija Štrosma-
jerova naperena ne samo protiv crnogorsko-
vatikanskog sporazuma od 7. Marta (a to bi
već bio buntovnički akt) nego i proti papi-
nome pismu od 10. Aprila, a to je ogroman
fakt.

Ali prije svega malo istorije.

Brevom Apostolskim od 1. Avgusta pro-
šle godine stari hospicij ,,S. Hieronymi Hly-
ricorum in Urbe“ provržen je u kolegij S.
Hieronymi pro Croatica gente“. Ovo je gola
glavna činjenica. Političko značenje te gla-
sovite titule nijesu porekli Hrvati. Oni su se
biskupima poslužili da izdjejstvuju od Apo-
štolske Stolice neko svečano priznanje Velike
Hrvatske koju je Starčević zamislio kao fili-
jala Magyarorszaga, a Štrosmajer sam poslije
glasovitog puta u Bosnu svečano primio.

Biskupi koji navedoše Sv. Stolicu da
ilirsko ime prevede u panhrvatsko znali su
vrlo dobro da rade političku stvar, znali su
da ilirsko ime nije bilo samo .hrvatsko, znali
su da hrvatsko ime nije nikad ni poznato
bilo u Bosni, Hercegovini, Dubrovniku, Boki
Kotorskoj, dakle u pet dieceza od petnaest
pomenutijeh u Brevu ,Slavorum  Gentem“,
znali su da će cijeli srpski narod ustati pro-
tiv tog atentata na njegovo ime i na njegovu
davnu i sadašnju istoriju, znali gu da je Bar

u Crnoj Gori, du su Barani Srbi, da Orna
Gora ima s Papom konkordat i da je ona
POzvata da pravno zastupa crnogorske Srbe,
biskupi su sve to znali i vrlo dobro znadu,
ali su usprkos tome sklonili Vatikan da učini
tabula rasa od Srpsiva i da dA Hrvatima
bar u Rimu obmanu Veliko-Hrvatske kralje-
vine, kad su u njihovom bijelom Zagrebu
tako duboko pali da ne mogu ni da dopisne
karte šilju u gvijet bez madžarskoga ,Le-
velezć-Lap“ . :

ŠTROSMAJER PROTI PAPI I SEBI

Protiv tog klerikalnog pokušaja da se
Papa prizna sljedbenikom  Starčevićevih ha-
lucinacija, ustade u svoj jakosti svoga dr-
žavnoga i nacionalnoga prava Crna Gora
koju Stadler, taj predsavnik silne Hrvatske
države, pa njene vojske, zastave i diploma-
cije, u prezirljivom smislu zove ,malenom“.
I ta malo Crna Gora, doista prostorom ma-
lena, ali velika jer nezavisna, a nezavizna jer
je oružjem u ruci izvojštila svoju slobodu,
kroz svoje poslanike u Rimu u četiri mje-
seca razori cijelu Zvonimirovu Imperiju i
potpisa sa Papom Lavom XIII ugovor od 7.
Marta koji je u svačijoj uspomeni. Biskupi
se ,hrvatski“ tako malo nadahu tom udarcu,
da su u velikodušju njihovome predložili bili
kardinalu Rampolli da se Crnoj Gori baci
kao skrajna koncesija formula: ,pro croa-
tica gente et pro catholicis Serbis Arehidioe-
cesis Antibarensis“. Manevra bješe vješta i
lukava. Toliko smo radi priznati nadbiskupu
Stadleru. Usvajanjem te formule odvajala se
doduše, dajbudi prividno, Crna Gora iz ,ze-
malja hrvats! rune“ ali zato još jače izbi-
jaše na vidje! = oglašenje ,hrvastva“ srpske
Bosne i Herceg. vine, srpskoga Dubrovnika,
srpske Boke. I mi smatramo ne malom  za-
slugom ernogorske vlade i njenih prestavnika
u Rimu što se ta formula") najenergičnije od-
bila i što je tim ponovni pokušsj  veliko-hr-
vatske propagande ugušen, kako to naivno
priznaje sam sarajevski mitropolit.

Poslije obnarodovanja  ernogorsko-vati-
kanskoga sporazuma bila bi imala prestati
svaka opozicija t. zv. hrvatskih biskupa. Oni,
duhovni nadpastiri, po prevashodstvu učitelji
teologije i kanonskoga prava, imali su znati
i znali su — usprkos afektaciji hrvackih po-
litičara i novinarskih piskarala — da taj ugovor
ne postoji za Hrvate, onako od prilike kako
hrvatsko-ugarska nagodba nije postojala za
Antuna Starčevića — da nema u istoriji er-
kve katoličke primjera da bi Pape porušile,
iz sopstvenog pobugjenja, ugovor sklopljen
sa ma kojom državom, imali su najzad znati
i znali su, da je budalasto i pomisliti, da će
Lav XIII 30. Marta porušiti ugovor potpisan
izmegju njegovog državnog sekretara i crno-
gorskog poslanika 7. onog istog mjeseca, jer
kad bi se po slučaju na to riješio, značilo
bi prosto da prekida odnošaje sa Crnom Go-
rom, da ukida konkordat od god. 1886. do
kojega Lav XIII. drži — ne budi žao nad-
biskupu Stadleru — malo više nego li do
»pro croatica gente“. Nadbiskup je Stadler,
dakle, sve to vrlo dobro znao kad je u oči
velike nedjelje ostentativno ostavio svoju er-
kvu i pohitao u Rim da preda Papi jedan
protest čijoj drskosti i nepristojnosti nema
možebit javna primjera u istoriji katoličke
crkve.

Sve je u tom dokumentu promišljeno
da laska niskim instinktima sadašnje hrvatske
generacije, koja misli da će popovskom po-
moću doći do formacije nekakve južne Po-
ljačke na razvalinama Srpstva. Sve je pro-
računano da zadrži u rukama klera hrvatski
pokret, da se najčistije pravaštvo, taj sinonim
divljačkog sektarstva koje se samome fana-
tičaru Pavlinoviću bilo zgadilo, stavi u službu
najtjesnogrudnijega  religioznoga fanatizma.
»Mač i kalež —" Viribus unitis“, to je sinteza
Stadlerovog prosvjeda. Taj fantastični spis
vrvi insultima protiv papskog prestiža, protiv
dužnog poštovanja Petrovoj stolici. U poniz-
noj jezuickoj formi, nadbiskup Stadler ima

drskost reći Papi, da je povratak na ,besmi-

sleni naziv ilirski“ naveo mnoge na žalosnu
misao da progju na raskol! Vidite li Hrvate
prolaziti u pravoslavlje zbog ilirskoga imena,
i vidite li Stadlera izricati ovakvu  besmisli-
!) Vigji Stadlerov prosvjed od 30. Marta, i službeni erno-
gorski exposć od 5. Aprila oy, god. <

cu pred papinim prijestolom ? Papina odluka,
govori Stadler, nametnuta je Svetom Ocu
diplomatskim ciljevima i jedino na štetu Hr-
vata. I to je lijep komplimenat Lavu XIII.
Najzad taj biskup teolog traži od pape ništa
manje nego da se ukine ugovor Svete Stolice
sa Crnom Gorom! Čovjeku se ima pričinjati
da sanja. A kako ne požaliti starca u Vati-
kanu koji ima da sluša ovake drskosti i da
ih proždre ad evitanda mala majora? Ali
nadbiskup sarajevski bješe dužan sebi i svo-
jim mandantima da ošine uz Crnu Goru i
Magjare, prestaviv ih kao tobožnje saveznike :
Madžare, da bi pod plaštem biskupskoga imu-
niteta stekao za svoje planove i za svoju
politiku popularnost svih šara hrvatskih stra-
naka. Da pak bude ugodan gospodi na sa-
mim musalama, da mu oproste ekskursiju
proti Madžarskoj, umetnuo je ovaj erkveni
velikodostojnik i jedno mjesto proti Ornoj Gori,
u kome se taj bivši profesor zagrebačkog
universiteta nije stidio uzimati iz Prodanovi-
jeh spisa sve histerične budalaštine koje je
urednik ,Hrvatske Krune“ iznio proti ovoj
srpskoj državi. Zu nadbiskupa Stadlera barski
i ucinjski okruzi priznavahu se do  prisaje-
dinjenja sa Crnom Gorom katolički i Arvatski
(opet formula katolik — Hrvat!) i ako se
sada priznavaju srpskim tome je razlog što
im je srpsko ime ,naložio“ knjaz OCrnogor-
ski, ali ,dase bistro kaže“ nijesu ni Srbi ni
Hrvati nego — Arbanasi. (Dakako dok ih
Austrija ne zauzme, jer će tada postati preko
noći ,zgoljni Hrvati!“) Ovake smo stvari do
sada slušali od neodgovornih lica, od blesas-
tih političara, od propalih novinarA. Pred
nekoliko godina biskup bi Štrosmajer javno
bio ustao ili, dajbudi, gnušanjem bi se kroz
njegov organ u Zagrebu izrazio o takvim
smiješnim, i ujedno perfidnim izjavama. Sada
je to postalo pod perom nadbiskupa Stadlera
salonsko, programatično mišljenje svakoga
dobroga Hrvata. Sada  Stadlerovim  ekspeto-
racijama Strosmajer javno povlagjuje! Sto
nam treba novih dokaza i drugih rasprava.
Ova je sama okolnost dovoljna da se pro-
mjeri ogromna evolucija ,hrvatske misli“ od
Roičkih sastanaka djakovačkog vladike sa
srpskim državnikom do Stadlerovih sarajev-
skih preklamacija.

Kako će Papa odgovoriti Stadleru i
hoće li mu odgovoriti? To je prvo pitanje
koje je svak regbi postavio nakon čitanja
sarajevskog pamfleta. Treba se diviti taktu i
veličanstvu Papinoga pisma nadbiskupu Po-
siloviću. Prije svega Sladlerov prosvjed za
njega ne postoji, niti će on odgovoriti sa-
rajevskome nadbiskupu, ma kako prostran
bio njegov mandat. Papa piše nadbiskupu
zagrebačkome kao prvome pomenutome u bre-
yu ,Slavorum Gentem“ i kao prvome crkve-
nom  velikodostojniku kraljevine Hrvatske i
Slavonije. Naregjuje mu da to pismo saopšti
njegovim drugovima pomenutijem u apoštol-
skom pismu. Iz toga tako korektnoga i pravno
osnovanoga postupka, odma su hrvatski no-
vinari izveli da Papa smatra nadbiskupa Za-
grebačkoga hrvatskim primasom“ i da su
svi ostali biskupi, biskupi Hrvat& ,,croaticae
gentis“. ,Koješta!“ rekli bi naša braća Srbi-
janci. U papinom pismu nema ni jedne riječi
kojim bi se pokazalo da govoreći o hrvat-
skome narodu, Lav XIII. smatra sve katolike
ostalih dijeceza Hrvatima.

To je tumačenje niklo u moždanima
hrvatskih urednika koji se ovim tješe za
putpuno odbijanje hrvatskih zahtjeva sa strane
Vatikana. Stadler je tražio ukinuće crnogor-
Sko-vatikanskog ugovora. Papa piše Posilo-
viću, da je on kolegiju vratio onaj naziv koji
je nosio tečajem od četiri stoljeća, a da se
niko nije protivio (treba paziti na finu ne-

| hotičnu ironiju ovijeh riječi!), te je on potvr-

jen nepomičnom i mirnom navadom i da se
tvrdo nada da će naredbu njegovu. katolici
hrvatski ,s pouzdanom mišlju i s voljom bez
bojazni primiti i sinovskim posluhom popra-
titi“.') Cini nam se da je to, usprkos rgja-
vom ,hrvatskom“ prevodu, vrlo jasno. Papa
je ,poslije duga i vrlo teška raspravljanja“
naslov promijenio. Povratio je stari naslov
protiv kojega 400 godina Hrvati nijesu pro-
testovali. Ne će da ništa više mijenja. Traži
Sinovski posluh svih katolika Hrvata, dakako
osobito hrvatskoga sveštenstva.

Kako je to sveštenstvo odgovorilo jasnoj
i kategoričnoj poruci Lava XIII? To je samo
zanimljivo i važno, ne ono što su političari
ispisali na mukotrpnoj hartiji. Katoličko je
hrvacko sveštenstvo u velikoj svojoj većini
odgovorilo Papi bunom i neposluhom. Jer
što je nego buna i neposluh šiljati brzojave
i udrese nadbiskupu Stadleru kojim se odob-
rava, i poslije Papinog rješenja, prosvjed
sarajevskog nadbiskupa? Sto je nego buna
govor šefa zagrebačkoga kaptola nadbiskupu
Posiloviću? sto je nego buna i neposluh
govor popa Biankini u Carevinskom Vijeću?
Hrvatsko je sveštenstvo, dakle, u ogromnom
broju ustalo protiv papinog auktoriteta. Dalo
je šizmatičkome pokretu svoj blagoslov. Od
sada u buduće papine će se naredbe u ovi-
jem zemljama primati i neprimati, poštovati
i nepoštovali, kako je kome milo, kako kad
naredi Stadler u Sarajevu, Biankini u Zadru.

Najzad se buntovnicima pridružio i stari
Strosmajer! Vrhbosna“ organ sarajevske
nadbiskupije donosi Strosmajerovo pismo na
Stadlera i mi ga zbog svoje velike zname-
nitosti ispisujemo ovdje iz ,Obzora“ od 5.
Maja br. 1083. Pismo djakovačkog vladike
glasi: »Hvala Vam iz svega srca i iz sve
duše, da ste mi o našem rimskom Zavodu
»Hieronymi Croatorum de Urbe“ pisali. Još
me jedno raduje, a to je da sveti Otac dobro
o meni misli i da me pozdravlja. Kao što
sam do sad bio zadovoljan sasvim, što ste
Vi u tom obziru u Rim pisali, tako sam ta-
kogjer sa Vašom prestavkom u ime episko-
pata hrvatskog posve zadovoljan. Bog Vas
brate blagoslovio! Ono što seo meni u Rimu
govori nije istina. Ja sam istog osvjedočenja
kao i Vi, da rieč ,Ilyricorum de Urbe“ ne
Znači ništa. Croatorum de Urbe“ riječ je
jedina, koja samoj stvari odgovara. Bog Vam
sav apostolski trud naplatio! Preporučujem
ge Vašoj miloj uspomeni, Vašoj bratskoj lju-
bavi, Vašoj pobožnoj molitvi. Vaš prijatelj i
brat u Isusu. U Djakovu dne 7. trav. 1902
Jozip Juraj Strossmayer biskup hrvatski i
srijemski. «

Strosmajer je, dakle, sa Stadlerovim
prosvjedom posve zadovoljan. Doktor  teolo-
gije i filozofije, biskup pridružen papinom
prijestolu, potpisuje Stadlerov zahtjev da se
ukine Papina naredba zadržana u crnogorsko-
vatikanskome sporazumu od 7 Marta o. g.
Stari Ilirac, začetnik Jugoslovenstva, prijatelj
i sumišljenik knjaza Mihajla i knjaza Nikole,
zadovoljan je sa napadajem na Crnu Goru i
sa Stadlerovom etnografskom tezom o bar-
skom i ucinjskome okrugu. Da to pismo nije
štampano u ,Obzoru“, njegovome organu, mi
bismo pomislili da to nije moguće, da se tu
radi o bestidnoj mistifikaciji

Riječ ,llyricorum de Urbe“ ništa ne
znači, piše djakovački vladika. Državni se-
kretar Lava XIII u članku 1. crnogorsko-
vatikanskoga sporazuma jasno u ime Pape
daje definiciju ilirskoga imena: »Zavod Sv.
Jeronima odsad će se u buduće zvati: ,,Uol-
legium Hieronymianum Illyricorum“ pod ko-

*) U velike žalimo što zagrebačka kancelarija, u koliko je
nama poznato, nije saopćila Zatinski tekst papinoga pisma.
Tada bismo tek saznali za pravi smisao papinijeh rijuči. Zašto
nije to učinila? :