Godina IX.

U Dubrovniku 4 Marta 1900.

Broj 9.

Gijena listi

28 Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11.

"a Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu,

Za Dubrovnik na godinu Kr. 10.

Na pč godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para.

Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika
Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglas» priposlano, izjave,
javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 20 para.
od retka (sitnijeh slova), Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju ge.“

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik A. Fabris

Izlazi svake Nedjelje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Fasarića

Jošte jedan prilog

Hrvatsko-slavonski sabor na svečan na-
čin pokopao je srpske peticije, a grob im
je spremio u zdanju same visoke vlade. Ko
ne pozna našu krasnu braću, mogao bi za-
viditi Srbima način i mjesto sahrane srp-
skijeh peticija. Nama pak to ni najmanje
ne imponuje, jer vrlo dobro znamo i za
uzrok zašto se srpske peticije nijesu a limi-
ne odbile, već predale vladi na proučavanje,
Uzrok je tomu, što ban još nije sasvijem
siguran, hoće li jedno krilo koalirane opo-
zicije uskočiti u vladin tor. Dok se to ne
dogodi, Srbi poslanici, vladinovci, još su po-
trebni, još se mogu izrabljivati i upotreblja-
vati i protiv interesa srpskoga naroda.
Srpski listovi zgodno primjećuju, da se
u zaključku sabora o srpskijem peticijama
odmah na čelu vidi — neistina. Oni vele: Zur
treba i to proučavali, da srpska ćirilica bu-
de ravnopravna sa latinicom ? Zar i to treba
proučavati, da se srpska zastava može isti-
cati? Zar treba i to proučavati, da se iz ze-
maljskijeh sredstava podupiru srpske prosvjet-
ne i kulturne potrebe? Za to ne treba prou-
čavanja. Ovi srpski zahtjevi nijesu novina;
oni su poznati banu i saboru; što više ban
ge o njima u saboru više puta povoljno izra-
zio. Ali se kod bana od nekoga vremena
Opaža Znatna promjena naprama Srbima.
Sjećamo se, kojom je zluradošću ,,Obzor“
otrag dvije-tri godine donio bilješku, da ban
nije prisustvovao svetosavskoj besjedi u Za-
grebu, na koju je prije redovito dolazio. Ne
ćemo da ispitujemo, što je tome uzrok, i
ako ga ne bi bilo teško naći u izvjesnoj
protusrpskoj politici na svijem linijama. Srbi
se mogu na to pravom žaliti, ali na prvom
mjestu treba da traže računa od Srba vla-
dinovaca, koji su takogjer sukrivci današnje-
ga položaja. Prigodom rasprave srpskijeh pe-
ticija moralo je nastati za Srbe vladinovee:
ili ispunjenje pravednijeh zahtjeva srpskoga
naroda zakonodavnijem putem, ili polaganje
mandata. Razumijemo, da oni iz raznijeh
ličnijeh obzira ne mogu voditi opozicije, ali
je trebalo da očuvaju svoj i narodni obraz,
trebalo je da ne budu, kao Srbi, sukrivci
atentata na srpsko ime, na srpske svetinje.
Sa srpskijem klubom  razračunaće se
srpski narod u Trojednici. Ali što da reče-
mo o Hrvatima raznijeh boja i šara? Što da
rečemo o njihovu pjemonteštvu na Balkanu?
Sahranjenjem i odbijanjem srpskijeh peticija,
Hrvati gu pokazali, da ne umiju čuvati ni
snagu Trojednice, a kamo li da grade
» Veliku Hrvaisku“, u kojoj eto oni ne će
nikome ništa da priznaju. Snaga Trojednice
može počivati samo na slozi srpskoga i hr-
vatskoga naroda, s toga vojevanje protiv
Srpstva znači potkopavati svoju otadžbinu.
Pri takom radu, hrvatski političari nemaju
prava tražiti, da im se Srbi pridruže, a još
manje smiju svojatati srpsku Bosnu i Her-
cegovinu. Hrvati svojom politikom protusrp-
skom sami sebi noge podsijecaju, i kad Srbi
ne bi vodili računa o općem narodnom inte-
resu, trebalo bi da podržavaju Hrvate na
tom sklizavom putu, dok se sasvijem ne sur-
vaju u magjarski ili ti njemački bezdan.
Evo prilike da nekoliko riječi obratimo i
našoj braći Slovencima, koji su se od nekoga
vremena počeli zagrijavati za pravaški pro-

gram, te usljed toga nepravedno i neoprezno
prama Srbima postupaju. Dva puta smo na
ovom mjestu kazali i dokazali, kakva bi mo-
rala biti uloga naše braće Slovenaca u srpsko-
hrvatskom sporu. Oni, kao Slaveni i zago-
vornici slavenske uzajamnosti, trebalo bi, da
se mnogo čemu nauče iz rasprave o srpski-
jem peticijama, u kojijem se nije tražila ni-
kakva državo-pravna izmjena već samo rav-
nopravnost Srba sa Hrvatima, što više tra-
žila se i financijalna neodvisnost, što  proši-
ruje autonomiju Hrvatske i Slavonije. Bili,
recimo, sutra Slovenci, združivši se sa Hr-
vatskom i Slavonijom, pristali, da im se ni-
ječe ime i narodne osobine? Cijenimo, da ne
bi. Pa kad ne bi oni na tu žrtvu svojevoljno
pristali, zašto pristajanjem uz pravašku politiku
otežavaju i kompliciraju srpsko-hrvatski spor?
Slovenački političari svojijem  platoničkijem
izjavama u prilog pravaškoga programa ogri-
ješuju se o Slavenstvo isto toliko koliko i
pravaši, jer je slarčevićanstvo negacija Sla-
venstva.
moo dd ni
Stojan Novaković
Srpska Knjiga,

Ova kujiga*) zaslužuje naročitu pažuju.

Prije svega za to što njen pisac, u pitanjima
književnijem kao i u svima pitanjima općega zna-
čaja, S pravom uživa pun i pravi autoritet odlična
poznavaoca. Gosp. Novaković je, naime, ne samo
književnik i naučnik neosporno velike vrijednosti,
nego u istoj mjeri i praktični pezaavalac svijeh
kujiževnijeh prilika u Srpstvu, i pažljivi posmatra-
lac cijeloga književnoga kretanja našeg. Rijetki su

| ljudi koji bi uspjeli da ovakvi postanu. Za to se

hoće, pored potrebnoga talenta i ozbiljne spreme,
još i osobitijeh povoljnijeh prilika. A gosp. Nova-
ković je, doista, pored ovog talenta i spreme imao
i ove povoljne prilike. On odavna radi na književ-
nosti; on je ne samo pisao knjige nego i uregjivao
književne listove; on je dugo godišta član Čupićeva
Odbora, Kolarčeva Odbora, nekadašnji tajnik Srpskog
Učenog Društva, član i nekadašnji predsjednik Srp-
ske Kraljevske Akademije, nekadašnji predsjednik
Srpske Književne  Zadruge, nekadašnji ministar
prosvjete; on je čovjek, dakle, koji je bio na mje-
stima, gdje je mogao vidjeti na vrelu sve potrebe
književne i snage kojima književnost raspolaže; koji
je patronirao svako važnije književno preduzeće srp-
sko; koji je, radeći Srpsku Bibliografiju i Istoriju
srpske književnosti, imao prilike da pozna i prouči
našu književnu atmosferu u cijelom prostranstvu
njenom, a kao dugogodišnji upravitelj Narodne Bi-
blioteke u Biogradu, da pozna zahtjeve i ukus či-
talačke publike. Jednom riječi, sve što je god slu-
žilo jednomu čovjeku da postane praktični pozna-
Valac književnijeh prilika, imao je gosp. Novaković,
i za to glas takvoga poznavaoca je doista ono što
najviše u publici izaziva pažnju i interes knjizi, čiji
Daslov gore ispisasmo.

Što još ovu pažnju izaziva, to je književna
važnost samijeh pitanja, koji se u knjizi rasprav-
ljaju. Doista pitanja (da samo najglavnija od ovih
pomenemo) o načinu rasturivanja srpske knjige, o
organizaciji knjižarske trgovine, o stvaranju i jača-
nju čitalačke publike, jesu pitanja od tako živog
interega za sve one, koji se ma u kom obliku knji-
ževnošću zanimaju, i od tako općega značaja za
sve koji srpski misle, da bi knjiga, koja ta pitanja
pretresa, imala prava na jači interes čitalačke pu-
blike, sve da ja je pisao i čovjek manjega autori-
teta. Pitanja su ova osnovna, elementarna, prva
kojima književnost ima da pokloni svoju pažnju,
prva koja imaju da se u književnosti riješe, ona
od čijeg riješenja zavisi cjelokupan razvoj naše
knjige, njen ugled i značaj, njen put i pravac, i
nama je veoma milo što se gosp. Novaković, koji
“4. Sogaka. Kujiga, njeni prodavci i čitaoci u XIX. vijeku
pred osvitak XX. vijeka razmatrao i bilježio Stojan Novaković.
Izdanje Srpske Književne Zadruge. Beograd. Državna štampa-
rija kraljevine Srbije. 1900,

se u nekoliko prilika ranija doticao ovijeh pitanja
(mi se naročito lijepo sjećamo onoga veoma koris-
noga članka njegova u ,Brankovu Kolu“, kojim je
odnose srpske knjige s drugoga gledišta posmatrao),
što ge, velimo, on napokon poduzeo da ta pitanja,
njemu tako draga i davno poznata, u punoj opšir-
nosti iznese i raspravi.

Pitanja ova nijesu u kojizi gledana samo u
fazi, u kojoj se denas nalaze. Da bi se razumjelo
današuje književne prilike, trebalo je unijeti i malo
istorije nekadašnjijeh prilika. Gosp. Novaković je,
sa poznavanjem i savjesnošću koje su mu svojstve-
no, dao i taj istorijski prijegled književnijeh prilika
u mnogomu pogledu interesantan, naročito za nas
ovamo koji manje poznajemo kako su stajali knji-
Žževni odnosi nekad u Srbiji i Vojvodini. Mi upu-
ćujemo čitaoca da taj prijegled sam pročita. On će
u njemu vidjeti kako je srpska knjiga stojala u
raznim pokrajinama našim a u svima epohama naše
prošlosti, počev od srednjega vijeka pa do danas.
Ditalac će u tome imati ne samo jednu poučnu
lektiru iz široke oblasti književne povjesti, nego i
lektiru koja ragja muoge ideje širega i općega
značaja. Na koliko je samo mjesta, da samo jednu
vrstu ovijehh ideja pomenemo, gosp. Novaković, koji
najbolje poznaje srpsko kretanje u Staroj Srbiji i
Maćedoniji kao i srpsko bugarske odnose u opće;
na koliko li je mjesta, velimo, on dodirnuo i ove
okolnosti našega narodnog života! U kakvoj se
Svjetlosti ukazuju ove okolnosti i kakav se horizo-
nat otvara čovjeku koji pročita ona mjesta o jedi-
noj srpskoj kujizi koja je štampana 1858. u tada
još neoslobogjenom Nišu, ili mjesta o radu Hadži-
Aleksivu u jugo-istočnom dijelu Srbije! Za sve
Srbe ta su mjesta, kao i druga slična, od velikoga
iuteresa, jer su od velikoga značaja po narodnosnu
ideju našu. Nama je žao što se ne možemo zadržati
na tim sporednim mjestima ove vrlo sugestivne
knjige, kao ni u opće na ovom  istorijskom  prije-
gledu. Mi možemo samo preporučiti cijelu oyu par-
tiju djela kao vrlo marljivo ragjenu. Naročito se u
njoj ističu uspomene o starim knjigo-prodavcima
srbijanskim i onaj dokumentirani prijegled rada
naših starijih knjižara izdavača,

U govoru o ovim izdavačima (kad smo ih već

pomenuli, recimo jednu primjedbu od naše strane), |

žao nam je samo što se gosp. Novaković nije oba-
zreo i na Dubrovnik i nije pomenuo jednu obitelj
dubrovačku koja je stekla nesumnjive zasluge u tom
pogledu. To je svima Dubrovčanima dobro poznata
obitelj Martekinija, čiji je posljednji izdanak ,prije
kratkog vremena nestao s ovog svijeta. Martekini
je bio izdavač one vrste u koju gosp. Novaković
ubraja Josifa Milovuka i druge, koji se nijesu oba-
zirali na zahtjeve prosto narodne publike nego se
rukovodili literarnim kriterijama. Rad je Marteki-
nijev bio uložen gav u to da, po svojim silama i
sredstvima, izda do tada još neobjavljeno blago
stare dubrovačke književnosti. Prije no što je Za-
grebačka Akademija i postojala, i prije no što su
Zagrepčani u opće i pomislili na izdavanje starih
dubrovačkih pisaca, Martekini je otpočeo izdavati
te pisce, u manjijem razmjerima naravno ali i sa
manje tjesnogrudnosti. On je ne samo prvi izdao
Osmana nego i ostala djela Gundulićeva: 1837.
Dubravku, Dijanu i Armidu; 1838. Ljubavnika
sramežljiva, Pjesan Ferdinandu 11, Suze sina raz-
metnoga, Sedam psalam pokornijeh i Od veličanstva
božijeh; 1843. Proserpinu, i 1852. U smrt Marije
Kalandrice. Uz to se nije samo zadržao na Gunduli-
ćevim djelima nego je izdavao i djela drugijeh sta-
rijeh dubrovačkih pisaca. Tako je 1832. izdao Anice
Boškovićeve Razgovor pastijerski; 1838. Čubranovi-
ća Jegjupku i Tome Ivanovića Plač blažene Marije
Djevice; 1839. Gjorgjićeva Marunka i Pjesnički
Vijenac iz raznijeh pisaca; 1840. Dživa Gundulića
Sunčanicu; 1849. Jurja Higje prijevod Horacijevih
Pjesama liričkih i Bunićevu Mandaljenu pokornicu;
1850. Betondića prijevode Ovidijevih Heroida_ i
Kanavelovićevu pjesmu Ivan Sobjeski; 1864. Luka
Bone Ariona i Aretuzu i t. d. K ovomu valja na-
dodati i nekoliko svezaka godišnjaka Dubrovnika
u kom su, pored spisa Meda Pucića, Matije Bana
i drugih Srba koji su i izazvali i rukovodili cio
rad Martekinijev, ugledali svijeta takogje spisi sta-
rijeh pisaca, kao, na primjer, Plandovanja Buniće-
Va, i dr. Osim toga i inače se rad Martekinijev

odnosio na upoznavanje sa dubrovačkom prošlosti.
U taj rad možemo ubrojiti Kaznačićeve Alcune pa-
Jine su Ragusa i naročito onu izvrsnu knjigu Gal-
leria dei Ragusei illustri. Martekini ima nesumnji-
vijeh zasluga za upoznavanje dubrovačke književ-
nosti. Što se tiče kakvoće njegovih izdanja, u koji-
ma je pokatkad bilo i odličnih uvoda i bogatih
komentara, to se ona, kao plod vremena u kojem
kritika teksta nije bila vrlo razvijena ni poznata,
mogu slobodno uporegjivati sa doenijim izdanjima
zagrebačke Akademije koja često puta ni najmanje
ne odgovaraju modernom dobu u kojem živimo.
Ali ostavimo to i pregjimo na glavne ideje

knjige gosp. Novakovića. Mi ćemo ih pregledati.

svojim redom.

Gosp. Novaković nalazi da su, na kraju pro-
šloga i u početku ovoga vijeka, za izdavanje i ra-
sturanje srpske knjige bila ova dva načina: prenu-
meracija i prodaja na sajmovima (vašarima), Oba
su ta načina, nastavlja on, danas potpuno zasta-
rjela. Prenumeraciji je prošlo vrijeme čim su knji-
ge učestale. Samo u prvim vremenima kad je pro-
svijećeni Srbin mogao smatrati za akt rodoljublja
prenumerisati se na kakvu srpsku knjigu; samo u
tim vremenima mogli su spiskovi prenumeranata
trijumfalno nositi imena ovijeh, onako okićena bio-
gradskijem podacima kao što u ovoj knjizi kod
jednoga vidimo zabilježeno: ,Pejo Gavrilović, unuk
Teodora Vujanić#, rogjen u Hercegovini, u nahiji
gačanskoj, u selu Kazancima, majstor kantarski.“
Docnije je ova laskava čast sve više gubila vri-
jednost i prenumeracija je izgubila uslove svoga
života. Tako je isto iz drugih uzroka izgubila smi-
sao i prodaja knjiga na sajmovima i napokon je
ispalo to, da su nekadašnja srestva za širenje i pu-
blikovanje knjiga propala kao nemoderna i neupo-
trebljiva. Za to se gosp. Novaković, izloživši po-
tanko istoriju i smisao ovijeh sredstava, i pita ko-
ja se sredstva imaju sad upotrijebiti za širenje
knjige, sad kad su starija propala. Tražeći njih,
gosp. Novaković nailazi na dva glavna činioca,
možda i na dvije glavne smetnje širenju knjige,
naime: na čitalačku publiku i knjižarsku trgovinu.

Čitalačka publika! Prije svega, koja je čita-
lačka publika? Jedan od glavnijeh zadataka, veli
gosp. Novaković, bio bi da ,zbliži i potpuno sa-
stavi Srpstvo i Hrvatstvo“, da ujedini obje publike.
Lijepo. To bi doista bio jedan od glavnijeh zada-
taka i jedna od najvećijeh želja naših. Ali evo, da
opet citiramo gosp. Novakovića, najveće smetnje u
tome što se sa strane hrvatske rad ne pokazuje
iskren: ,ima primjera da jedni isti pisci u Hrvata
dvostruko rade, i to u vrhovnoj književnosti unio-
nistički a u prostonarodnoj separatistički. Može li
ge tako opća stvar unaprijediti?“ Pa onda ima
uvijek i sve više i više onog stvarnog neprijatelj-
stva hrvatskog prama Srbima. ,Izgleda, veli gosp.
Novaković, da Hrvati misle, da iz jedinstva, u na-
čelu stvorenog ali neizvršenog, mogu sa svijem
istisnuti srpsko ime, ograničivši ga, može biti, je-
dino na Kraljevinu Srbiju.“ I to neprijateljstvo,
ta borba oko imena — nama će se dopustiti ovo
malo odstupanje od našeg predmeta — gosp. No-
vaković uzima vrlo ozbiljno, i riješava pitanje onako
kako treba, mudro i energično. ,U istini, veli on,
način konačne rasprave i morala bi biti propast
jednoga imena. Samo se smeće s uma da se taj
posao ne vrši bez političke sile, bez ujedinjenja
državnog. Da Hrvati imaju svoju državu pa da ova
pokori Srbiju, ili da se to dogodilo negdje u isto-

riji, prije sedam osam vijekova, od toga bi pokuša-

ja bez sumnje što to ispalo, i ako uspjeh ne bi
bio potpun. U naše čovječanstvene dane to je već
nemogućno.“

Ali, da ostavimo ovo pitanje, kad naša pu-
blika ne može, pri današnjim težnjama hrvatskim,
da bude srpsko-hrvatska, onda nek bude manja.
Kao god gosp. Novaković, tako i mi smatramo da
je dovoljna čisto srpska publika, i tako isto nala-
zimo da je ,k onom težem i udaljenijem zadatku
(ujedinjivanju srpske i hrvatske publike) pravi put
samo u stvarnom i potpunom ujedinjenju srpske
čitalačke publike.“ Nalazimo dalje, da je za ove
stvari veoma utješna okolnost koju gosp. Novaković
ističe, naime, ,da je svakolika hrvatska publika
isprobijana srpskom, dokle se srpska drži u kom-
paktnim masama.“ Napokon smatramo za zlata