_—

pa

U Dubrovniku 80. Dećembra 1894.

Cijena listu
Ubrovnik na godinu fior, A,

ZA
dani

"

Barsku
. “Bovinu na godinu
Ža Srbiju i
dinu for, B. :

Bosnu i
for, 4,50.

rnu Goru na go-

Za avo ostalo

franaka 15 u KR doe. na godinu

Na po godine

surazmjorno, i na četvrt godine

Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i oglasi

čalju so administraciji ,DUBROV-
NIKA“.

Dopisi se čelju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izja«
ve, javne zahvale, računska
izvješća i slične objave plaća se
10 novčića od retka. Ako se više
puta štampaju, po pogodbi,

Nefrankirana pisma ne pri
maju se.

Broj 58.

o

Godina III.

BOKA KOTORSKA.

Hr je . + a
Vati, zvali se oni Obzoraši ili Prava-

ši, kao pra
ša Va braća, glož
: ; , 6 Se samo o
se radi o otimačini, nda, kad

ga što je naše,

što je i j
huljenje a Je srpsko, kad se radi o

a imena i oi ju isti
na štetu Srpskijeh interega. ae. i
radi vidiš ,Hrvatsku« uz bok Ofzorat a
»Narodni List“ uz bok Jedinstva“, a Sv
druge male hrvacke novine gdje aplaudiraju
i slave pobjedu hrvackijeh korifeja i po-
raz srpske misli širom bijela s
živi veliki hrvacki narod.

Od nekog zemana naša Boka postala je
toj nesugjenoj našoj braći nova Meka. Pru-
žili na nju svoje čapke eda hbi je zgrabili za
sebe. Pošto su osvojili, kako kažu oni, svu
Dalmaciju od Raba do Sutorine, odlučili da
osvoje i onaj dio, koji se proteže od Sutori-
ne do Spiča, koji se zove Boka. Prividna i
maglovita Struja, koja se je u njihov prilog
pojavila, zanijela ih je, da već Boku svojom
smatraju, i ne fali nego da zloglasni Frank
dogje da je svečano u posjed uzme, kao što

vijeta, gdje

Neki neslani članci, koji izagjoše i da-
nas još izlaze u ,Narodnom Listu“ pod nat-
pisom: ,Stanje u Boki“ dovoljni su bili, da
ohrabre hrvacku žurnalistiku, da pletu lovor-
vijence onijem hrabrijem junacima, koji Bo-
ku preporodiše i koji je privedoše u spaso-
nosnu hrvacku stranku. Toj žurnalistici ti su
članci pravo remek-djelo, oni su zanimljivi i
ozbiljni, svrnuli su općn pažnju ne samo či-
talaca, nego i pojedinijeh stranaka, pa čak i
moćnijeh vladajućijeh krugova, i biste li vje-
rovali? Ove članke prate u samome Beču i
u Ministarstvu. Uz to nam kaže ta žurnali-
stika da su ovi članci uzvitlali veliku buru.
Da nebi ove žurnalistike te nam ovo javi,
vjera i Bog, niko se nebi ni stavio, a kamo
li so na to ozbiljno obazreo.

Mi smo te članke po našem pozivu či-
tali, ali im ne dadosmo važnosti, jer su plod
ugrijane glave, koja sve obratno vidi nego
je u stvari, a ishod zanešenosti, koja u svo-
me poletu izmišlja nevjerovatne stvari. Pro-
pustismo i preko volje, da ih rešeta naš do-

9 prisvojenju Svega ono-

Izlazi svake Nedjelje.

pisnik iz Boke, s prostoga razloga da se nji- |

hova golotinja prekaže i laži prekažu. Naši

članci pod natpisom: ,Glau iz Boke“ svoj i

zadatak vijerno ispuniše.

Mi smo mučali, jer je dovoljno bilo ga-
mo pero našeg dopisnika, i smijali se videći
čime se Hrvati pitaju i kako im je i mrvica
dostatna da se posile. Mi šćasmo i u napri-
jed mučati, da nas nije izazvao članak splje-
čkog ,Jedinstva“ Br. 41., gdje se ovaj list
bavi tijem glasovitijem člancima, a u zvi-
jezde kuje zlatnoga sastavitelja istijeh na ve-
liku slavu hrvacke Boke.

Čitajući hrvacke novine, kako u najno-
vije doba pišu o našoj Boki, reklo bi se da
je Boka s kraja na kraj hrvacka, i da je Sr-
bi nasilno svojakaju. Evo kako je spljeeki
list Jedinstvo“ prestavlja svojijem  čitatelji-
mo, što će naravno i ostali hrvacki listovi
prenijeti: ,Školske vlasti idu na ruku  Srbi-
ma. Zatira se na sve moguće načine hrva-
stvo. Ć. K. Cinovnici javno rade i govore
proti Hrvatima. Katolicima prave na sve
moguće smetnje. Ponižuju se katoličke škole
i hrvacki učitelji. Protektorišu se rišćani. O.
K. Oblast, na čelu joj Ragazzini i parobro-
darski agenti svi su se urotili proti Hrvati-
ma. Ako je svuda uporište srbstva o pravo-
slavlje u Boki je najviše. Ako gotovo svuda
Srbi vode nebratsku i neslavensku politiku
bokeljski su rišćani oteli barjak1!??....“

Ovako piše spljecki list, koji. neće da
zna za nagle skokove pravaškijeh junaka, ni
za ubitačni ekskluzivizam poštenijeh Franko-
vaca, pa još obraza ima da pri kraju svoga
članka dovikne: ,Ako ovo nije istinito, go-
spodo oko ,Dubrovnika“, izvolite pobiti“.

Kad bi mi hijeli pobiti, nebi nam mno-
go truda zapalo, da spljeeškom listu dokaže-
mo, kako je njega pa i ostale hrvacke listo-
ve poznati pisao članaka ,Stanje u Boki“ u
,Narodnom Listu“ grdno prevario i naveo
ih da se bruče pred ljudima, koji Boku po-
znadu, kao i mi. Ali nećemo, jer bi baš mi
mogli uzvitljati veliku buru, koja bi mogla
nanijeti veliku sablazan na štetu časti i ime-
na onijeh, koji bi htjeli da Boku pohrvate.
Čovjekoljublje naše, a i dostojanstvo štampe
koju zastupamo, to nam ne dopušta. Ragje
ćemo drugijem putem okrenuti. Nešto ćemo

uz put reći što će ipak razumljivo biti a iz
ćega će svak moći prave zaključke izvesti.
— Bora, bilo s istorijskog bilo s narodnog
gledišta, bila je uvijek, pa i danas je srpska.
Dok se je ona isključivo i svestrano u tome
duhu okretala, dotle je bilo u njoj mira, slo-
ge, ljubavi, vjerske ustrpljivosti, pa došljedno
svake božije blagodati. Vjere su napredovale
i oval: usporedo, s obje strane vladalo je
načelo: brat mio, koje vjere bio. Ali hrvacka
proždrljivost zinu i na Boku. Hrvacko drža-
vno pravo ne pomaže, narodni osjećaji skroz
srpski daju jaki otpor krvackoj gramzivosti,
pa se dohvatiše spasonosne ideje, da kato-
lici mogu biti samo Hrvati, jer je Srpstvo
identificirano sa pravoslavljem. Prost i neuk
puk povjerova toj hrvackoj nauci srednjega
vijeka, prevari se, zavede se, upade u stu-
picu i tako nasta nekakvo Hrvastvo u Boki,
koje ipak slaba temelja ima za budućnost,
ma što radili neki zanešenjaci i ma što trum-
becali hrvacki listovi.

Ovo skovano Hrvastvo u Boki zače na-
ravno neku akciju, te se poče razmetati pod
plaštem vjere i kidisati na svo što je srpsko.
Jedna trećina stanovnika cijele Boke stala je
da Boku prestavlja, i da u njezino ime go-
vori. Pregnula čak ova jedna trećina, da osta-
le dvije trećine o zid pritisne ili da ih k se-
bi privede. Ali ove dvije trećine neće da se
odrode, neće da tugje ime prisvoje, neće da
od svoga ni pedalj popuste, te nastala nara-
vno reakcija. Izmegju njih podiže se jaki be-
dem, te novoj struji hrvacke otimačine ne da
se ni približiti, svaku preponu, koju susreta
nepravdom smatra, a ipak hoće da naprijed
stupa, hoće da prodre silom, kad joj inače
ne može da bude. Stvara neprilika, da o se-
bi glasa dade, pa otada sve one trzavice, svi
oni nemiri, sve one razbuktane strasti, što
harakteriše hrvastvo svuda, pa i u Boki.

Ogromna većina bokeljskijeh sinova sto-
ji na braniku imena i časti, pravde i istine.
Neznatna manjina prkosi joj, htjela bi da je
navuče, da djedovinski amanet zapušti a pri-
hvati pogibeljne misli novo skovane. Ali to
se neće nikada dogoditi, tama ge pred svje-
tlosti gubi, a budna srpska bokeljska svijest
znati će i moći će odoljeti i toj časovitoj na-
jezdi. S toga neka se ne plaši niko za kato-

ličku vjeru, koja nije nikada u Boki bila iz- |
ložena opasnosti, pa neće ni od sada, jer su.
prošla vremena, ali hrvastvo, koje se pod nje-
zinijem plaštem krije ne može bitisati u Bo-
ki. Jedno je vjera a drugo narodnost. Kato-
ličke je vjere uvijek bilo, biće je dok svijeta
bude, ali hrvastva nije nikada bilo, niti će
biti. Boka je srpska.

Može biti da prevelika revnost naše bra-
će u Boki navede koju, koja nebi smjela bi-
ti, ali i ta je mnogo opravdanija od nedo-
stojnijeh srestava, kojijema se služe ti hrva-
oki prišelci. Mi bi drage volje svjetovali na-
šu braću Bokelje, da u svakoj prigodi budu
kroiki i umiljati, jer umiljato jagnje i dvije
ovce pose. Oni su doduše uvijek taki bili
dok nije došao luč do nokata, pa priznali
istinu one izreke: ,ko se jagnjetom pretvara,
toga će vukovi raznijeti“, Lijepo je i pohval-
no do neke ruke gledati i trpjeti, ali kad se
o glavi radi, svak prene i brani se. Voda je
tiha i mirna, ali kad je oganj uzavre, pre-
kipi i sam oganj ugasi. Kad kuća gori tre-
ba je gasiti, ako si rad da sebe, imanje svo+
je sačuvaš. Hrvastvo je dobar sluga, ali zao
gospodar, gdje ono hoće da zagospodari, tre-
ba mu se otprijeti kao vodi i ognju. Boka
nije hrvacka.

Ako dakle i ima koja pjega u stanju
naše Boke, prikojasno je Hrvastvo, koje se
je ušuljalo, i koje hoće do zavlada. Ali i to
će proći, jer će ti začetnici hrvastva uvidje-
ti, da im je jalov posao. Sila im pomoći ne-
će, jer je tu budna srpska svijest bokeljski-
jeh sinova, koja je odoljevala i gorijem na-
srtajima, pa će i ovijem.

Stanje u Boki po hrvackijem listovima,
žalosno je. Mi vjerujemo, jer im se planovi
mrse. Žalosno je u toliko što hrvastvo ne
napreduje kako bi se hijelo. Zlo bi bilo, da
:a hrvacke listove stanje Boke postane bujno
i ovijetno, što dakako neće nikada. Dok ge
Hrvati budu žalili, dotle mi budimo veseli, a
za njihove žalbe ni luka jeli ni lukom vo-
njali. Braći našoj u Boki poručujemo: Od
sada kao do gada, pa živila srpska Boka!

Da svršimo spljeekijem listom kad nas
je već za jezik povukao.

Eto mi ne umukosmo. Razlozi tog lista
ni najmanje nas ne ubijediše, a još manje

Podlistal.
DUBROVAČKA KNJIŽETNOST

piše KANONIK IVAN STOJANOVIC
VII.

Treće doba.

Ako u ovo doba omali zvuk dubrovačke Vile,
jedva jedvise čuo se jeiu Dalmaciji radi nehaj-
stva mletačke vlade. Ali narodni duh opot ne išče-
znu sasvijem hvala budi nekijem piscima. To su
bili na primjer Nenadić iz Kotora, Ivan Drežis
spljeeki kanonik, koji napisa epos u deset pjevanja
,o ljepoti duše“, što on pokloni dubrovačkom sona-
tu. Izda još pjesama na čast Sv. Dujma i .»Moli-
tvu velikoga maršala Evgenija“. Karamanić iz Visa,
Knežević iz Knina, Costa iz Spljeta, i Babić iz
Skradina, koji se svi povedose Za glasovitijem
rakovićem iz Zadra, prijateljem »Vile ple <

Najjači da probudi i uzdrži narodni duh ne
gamo u Dalmaciji nego iu Svemu jugoslavenskom
narodu bio je Andrija Kačić Miošić malobraćanin
iz Makarske. Njegova pjesmarica od 140 pjesema u
desetercu slavi junake srpske 1 hrvaoke. On nije .
kupio baš narodnijeh pjesama, kao što je to. ura u
poslije Vuk, već sam opisa u pjesmi sve junačke

Ka

zgode srpsko-hrvackoga naroda. Nema sela u Dal-
maciji, gdje se njegove pjesmo no poju uz gusle, U
tu pjesmaricu umetne tri pjesme sasvijem onako,
kako ih je čuo u narodu. Dvije su u osmercu. On
je drugi iza Gundulića, koji uvidi veliku narodnu
ideju bez obzira na razlikosti vjere i politike, što
danas razdvaja narod. Kad je sva dubrovačko-dal-
matinska pojezija, može ge reći, umjetna, Kačićeva
je baš izraz naroda. Pisao je još i u proći ,Kora-
blju“, ili ti ,bibličke pripovijetke“. Umrije 1760.
U naše dane, kad narod uvigje da bitiše, podiže
dva spomenika onoj dvojici, koji su toliko vremena
prije razumjeli jedinstvo narodnosti, biva, jedun Ka-
čiću u Makarskoj a drugi Gunduliću u Dubrovniku,
Narodne pjesme.

Vuk piše: ,Dubrovčani ne imaju nikakvu na-
rodnu pjesmu“. Donekle je ovo istinito. Izuzmemo
li ljubavne neke zgode u kojemu mjestu, koje su
već više umjetne nego li narodne, kako ,Mare Lo-
pujka“ Preradovića i Sundečića, koja se kao drama
prestavlja i u talijanskijem kazalištima, i ,Ljubavi
u Rijeci“ Pjerka Bone, ,Zlatka“ Antuna Kazali-a,
nBjedna Mara“ Botića, i ,Jelka“ Vica Medini-a
mladog dubrovačkog popa, upravo nemamo pjesama
čisto narodnijeh. Poslije ćemo reći uzrok. Puk, a na-
dasgve dubrovački seljani pjevahu neke pjesme na.

rodne, toliko da je Gjuro Ferić kanonik, latinski
pjesnik, sakupio 37 tijeh pjesama, i starodavnijeh
pjesmica, šta li su bile, i prevede ih u latinske
stihove, te ih pošlje njemačkome povjesniku Mil-
ler-u, Bolje bi bilo, da ih je onako ostavio kakve
su i bile, te bi i do nas došle. Baldo Glavić, du-
brovački pop pokupio je i objelodanio skoro sve što
je tamo amo mogao čuti od narodnijeh pjesama.
Sastavi pjesmaricu junačkijeh i ljubavnijeh pjesama.

Stih je deseterac, koji izmjeni starog šesna-
jesteroa i četrnajesterca, poznatu ,bugaršticu“
tako nazvanu po nekom muzikalnom orugju osobi-
tom, koje se još pomiče gdjegdje po Bosni. Posta-
nak ovoga orugja, kaže se, da je iz Bugarske. I ja
mislim, da je tako, jer znamo, da se je u Bugar-
skoj samo bugarilo. Znamo i to, da je nekad Bu-
gar bio zavladao Rašijom i nekijem stranama Hr-
vacke, te je moguće da ge je to muzikalno orugje
unijelo naseobinom Bugari. Još se bugarštici nije
ni sad trag istražio, jer i u nas u Dubrovniku ri-
ječ ge još pomiče ,bugariti“ milotužno pjevati
(uenjas cantare). Upitaće kogod: Kako se je moglo
to u Dubrovniku uvriježiti? Odgovorićemo, jer po-
slije: Kogovskog razora srpski narod rasprši se po
dubrovačkijem i hrvackijem zemljama, te sa sobom
ponese sve svoje običaje. i

Veliki njemački pjesnik G&the opazio je ,da
svaki narod, kako mijenja svoj društveni položaj,
mijenja tako i način pjevanja, i po poetičnom obli-
ku mogu se navijestiti činjenice, koje su djelovale
na narod“. Kad se je uveo Islam u naše zemlje,
neprestano vojevanje Slovinaca s Turcima, bješe po-
vod, da u cijelome jugoslavenskom narodu junačka
pjesma izmjeni bugaršticu; deseterao izmjeni šesna-
jesteroa i četrnajesterea, a gusle zamjeniše staroda-
vno glazbilo: bugarštice. I zato Kačić prilagodeći
ge svuda uveđenome desetercu sačini junačku  pje-
gmaricu. I kako kaže Preradović, kad u nazadak
udari u trećoj dobi Vila u Dubrovniku, njega Pro-
vidnost odredi, da uzbudi slovinski duh: -

U Dubravi (biva u Dubrovniku) kada mile
Slavulj-ptice žubor popustiše;

Ti poprimi gusle javorove,

Te se spušti moru u brjegove.

Miklošić cijeni da je bugarštica osobita Slo-
venima hrvaćkoga plemena, ali to Bogišić pobija.
Petar Ektorović u svojoj poslanici Mikši Polegrino-
viću iz Hvara vlastelinu, Zadarskom kančeljeru pi-
še: ,Prigoda mi se po ovomu napokonjem  uskrse-
nju, Pelegrinoviću mili, pošti do onoga slavnoga
grada, s kim ge mi dičimo, Dubrovnika“. — Pa
poslije piše mu o onom svom znamenitom spisu,