Br. 14.

Dubrovnik 30. marta 1911.

God. XX.

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK

Cijena je listu na godinu:
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her- 1
eegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
Goru K 15; za sve ostala zemlje
kruna 16; za Dubrovnik kruna 10;
da po i četvrt godine uuruzmjerno. |
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lista a dopisi uredništvu.
Rukopisi e ne vrućuju. Nefrau-
kovna pisma ne primaju se. —

U

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, račuuska izvješću i »li-

čne objave plaća 8e 1% para po
petitnom retku (sitnijeh slova) Ako
ge više puta uvršćuju, onda po po-
godbi — Za priposlanu, izjave i

avne zahvale plaća se od peuitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dabravniku

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik _Kristo P. Dominković.

[ZZ

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

»srpski ili hrvatski“ ili hrvatski ili srpski“!?

Pitanje formule službenog na-
ziva jezika u Bosni i Hercegovini
podiglo je veliku prašinu u svima
zemljama Austro-Ugarske _monar-
hije u kojima žive naš narod srp-
skog i hrvatskog imena. Ova po-
java nije neznatna kao što u prvi
mah izgledaju neznatni njeni u-
zroci; to je svakako naša stara
bolest, koju za vremena treba li-
ječiti, ali ne na način da se uspjeh
unaprijed onemogući. A braća Hr-
vati pošli su izgleda ovim pogrje-
šnim putem.

Hrvatski poslanici u Bosni i Her-
cegovini podnijeli su saboru na
pretres projekt zakona o upotrebi
i nazivu službenog jezika i pi-
smena. Po njemu formula naziva
jezika: ,hrvatski ili srpski“ pred-
viđa i utvrđuje prvenstvo hrvat-
skom imenu, a upotreba pismena
zapostavlja ćirilicu. Srpski narodni
poslanici, kao predstavnici većine,
izjavili su negodovanje i  proti-
vnost, odlučivši ujedno da svim
sredstvima spriječe prihvaćanje i
sankciju ovog zakonskog projekta.

Odlučna i nepokolebiva odluka
srpskih narodnih poslanika dala je
povoda svima Hrvatima, skoro
bez izuzetka, da bez opravdanih
razloga žigošu postupak Srba, dr-
žeći se površnih konstatacija: da
su Hrvati sasvim logično uradili
kad su, kao takovi, dali prvenstvo
svome narodnome imenu; zatim,
da Srbi nemaju razloga prigova-
rati Hrvatima i tražiti promjenu,
ako stoje na principu narodnog
jedinstva; dalje da Srbi nesvjesno
podupiru intrige vlade protiveći
Se prvenstvu hrvatskog imena i
latinice; najposlije, da Srbi pre-
više zalaze s puta narodnog je-
dinstva i lutaju kroz trnje svog
ekskluzivizma i svojih  separati-
stičkih težnja. Sa razlozima ova-
kih premisa hrvatski listovi suge-
riraju hrvatskom dijelu naroda za-
ključke, koji padaju na štetu na-
roda srpskog imena; koji sve više
raspaljuju stari međusobni anta-
gonizam, i koji, nesumnjivo, svemu
drugome mogu da posluže samo
ne ideji narodnog jedinstva.

Apstrahirajući prilike i dogođaje
i tretirajući ovo pitanje sa čisto
teoretskog gledišta principa  na-
rodnog jedinstva, možemo kao ne-
pokolebivi privrženici i idejnog i
realnog jedinstva Srba i Hrvata
pustiti bez prigovora ovaj zahtjev,
i ako nam niko ne bi mogao za-
mjeriti kad za nj ne bismo pre-
uzeli inicijativu. Ali, kako danas
stvari stoje i razvijaju se na sa-
vršeno suprotnoj osnovi, ne samo
što ovaj zahtjev ne možemo šu-
tnjom odobriti, nego moramo da
Protivu njega najenergičnije  usta-
nemo i da ga pobijamo. Braća
Hrvati se najviše i najčešće po-
zivlju na ideju narodnog jedinstva,
a ujedno joj čine najveće nepravde.
U svemu pa i u ovome pitanju,
Hrvati identificiraju svoj ekskluzi-
vizam i svoje separatističke težnje

f

sa idejom narodnog jedinstva, a
to nije ni korektno ni bratski.

Da se, baru konkretnom slu-
čaju, koregiramo.

Hrvatima je poznato, da je da-
nas službena formula naziva jezika
u Bosni i Hercegovini ,szpsko-
hrvatski“; njima je poznato da
je red u formuli udešen prema
brojnom stanju jednoga i drugoga
plemena. Pa kada im! je to po-
znato, zašto prebacuju Srbima što
ne dozvoljavaju izmjenu reda, koju
bosansko-hercegovački Hrvati hoće
da izvrše iz političkih razloga i
jedinom tendencijom da zapo-
stave srpsko ime?! Da im je
stalo do narodnog jedinstva, da
im je indiferentno prvenstvo imena
u formuli naziva jezika, ne bi ni
tražili promjenu, već bi se zado-
voljili sa današnjim redom. Ali im
to nije indiferentno, niti im je
mnogo stalo do narodnog  jedin-
stva. Ako iko ima da nosi od-
govornost za poremećenje odnosa
između dva bratska plemena, mo-
raju je nositi bosansko-hercegova-
čki Hrvati, kojima nije po ćudi
prvi red u formuli naziva jezika

..sa_prvenstvom srpskoga imena, a
ne Srbi, koji hoće da spriječe ne
onaivnu nego jednu skroz, egoisti-
čku namjeru braće Hrvata protivu
srpskih svetinja. Jasno je da su
Hrvati učinili ovaj svoj pokušaj
protivu Srba daleko i od pomisli
da time posluže ideji narodnog
jedinstva, već u namjeri da na nju
učine atentat sa predumišljajem.

Ovaj početak ima i svoj nasta-
vak. Da sakriju pravu tendenciju
svojih napadaja na Srbe, Hrvati
priznaju, da u Bosni i Hercego-
vini Srbi imaju većinu i da prema
tome imaju pravo na prvenstvo
imena u jezičnoj formuli, ali uje-
dno dodaju, da Hrvati sa _musli-
manima predstavljaju većinu u ze-
mlji, pa pošto muslimani pristaju
na formulu kakvu su Hrvati pre-
dložili, da je i opravdano i logi-
čno kad Hrvati traže od Srba da
se pokore zahtjevima većine. Hr-
vati izgleda ne vide, ako to na-
mjerno ne čine, da se služe na-
cionalnim sofizmima ; oni neće da
razumiju da u ovome i leži fatal-
nost i nepravednost tretiranog
pitanja. :

Ko predstavlja većinu u zemlji ?
Hrvatsko - muslimanska koalicija.
Zar Hrvati ne vide da je to na-
cionalni anahronizam, pravi naci-
onalni apsurdum ? Nacionalizam i
konfesionalizam adruženi predstav-
ljaju nacionalizam većine ! ? Ala je
to neozbiljno ! Muslimani su, kao
takovi, nacionalno nesvjesni. U
radu ih ne rukovode nacionalni
principi, kao što ih nijesu rukovo-
dili ni u stvaranju hrvatsko-musli-
manske koalicije. Ovaj drugi dio
odnosi se potpuno i na braću Hr-
vate. Muslimani su se vezali
s Hrvatima, jer su im Hrvati
obećali pomoć protivu Srba u
agrarnom pitanju; a Hrvati su

se vezali s muslimanima, jer su
im muslimani obećali pomoć pro-
tivu Srba u separatističkim na-
cionalno - političkim pitanjima.
Po našem dubokom osvjedočenju,
ovaka većina, sastavljena od na-
cionalnih i anacionalnih elemenata,
sa egoističkim i narodnom _jedin-
stvu protivnim težnjama i namje-
rama, nema pravo da odlučuje
u čisto nacionalnim pitanjima.

Bosansko - hercegovački —musli-
mani bili su toliko godina sa Sr-
bima, dok ovi nijesu stavili zahtjev
obligatnog riješenja agrarnog pita-
nja, a sada su prešli Hrvatima, čim
su ovi ekonomske momente za-
postavili političkom šivinizmu. Ta-
kav elemenat, koji je nacionalno
potpuno nesvjesan i koji na sličan
način trguje sa tuđim nacionalnim
principima, ne može imati _presu-
dan uticaj u čisto nacionalnim pi-
tanjima. Da su Srbi pristali da svoje
kmetove ostave na milost i nemi-
lost aga i begova, muslimanima ne
bi došlo u pamet da pristanu na
zahtjeve Hrvata, za koje su do
prije godinu dana govorili da ih
je od okupacije Austrija importirala
u Bosnu i Hercegovinu.

Joše gore stvar stoji sa postup-
kom bosansko-hervegovačkik Hr-
vata. Oni su bili isto tako sa Sr-
bima; s njima su što više uglavili
i potpisali sporazum. To je, u
ostalom, najbolje odgovaralo je-
dinstvu Srba i Hrvata. Kad od
jednom, Hrvati se, bez ikakva po-
voda, iznevjeruju “Srbima, svojim
kmetovima i ideji narodnog jedin-
stva! Zašto ? Samo zato da mogu
ugoditi vladi i da mogu zadovo-
ljiti svojim egoističkim političkim
prohtjevima.

Kako se jasno vidi, ova dva
elementa u Bosni i Hercegovini
— hrvatski i muslimanski —
udružuju se s vladom i megju-
sobno protivu Srba i u politi-
čkom i u ekonomskim pitanjima.
Kao rezultat ovog udruženja
pojavio se i projekt zakona o
jeziku sa formulom naziva koja
predvigja prvenstvo“ hrvatskom
imenu i sa otvorenim zapostav-
ljanjem ćirilice. A da li je i to
učinjeno saglasno ideji narodnog
jedinstva? Ne pita se smiju li Srbi,
nego smiju li Hrvati kojima je
stalo do narodnog jedinstva do-
zvoliti i pustiti neožigosan ovakav
postupak  bosansko-hercegovačkih
Hrvata? Da li je bratski napa-
dati Srbe što neće da sankci-
onišu rezultate jednog  nebrat-
skog ortakluka protivu sebe P —
Volimo vjerovati da su svi napa-
daji hrvatske štampe na Srbe po-
tekli iz egoističke povodljivosti no
da su svjesno i namjerno udešeni,
jer bismo u protivnom slučaju mo-
rali doći do ubjeđenja da Hrvati
nijesu još zreli za ideju narodnog
jedinstva, ili da mi Srbi moramo
abdicirati i na svoju pamet i na
svoju nacionalnu individualnost,
ako želimo i dalje mlatiti praznu
slamu i po što po to stvarati ne-
moguće narodno jedinstvo!

Mi smo, ponavljamo, na čisto
s idejom narodnog jedinstva. Svje-
sni smo da je ona najozbiljnija
garantija naše zajedničke budućno-
sti; svjesni smo da samo ime ne
može da stvara posebnu narodnu
individualnost; svjesni smo, naj-
poslije, svega onoga što _ ističe
ideju narodnog jedinstva. S toga
nam je u normalnim prilikama in-
diferentno, da li srpsko ili hrvat-
sko ime dolazi na prvo mjesto,
naravno u koliko red ne ruši har-
moniju narodnog jedinstva, kao
što je slučaj sa pitanjem formule
naziva jezika u Bosni i Hercego-
vini. Predložena je formula, kako
smo prije rekli, rezultat šovinizma
i jednog komplota bosansko-her-
cegovačkih Hrvata protivu Srba.
U principu nam je indiferentna,
ali nam nije inditerentna_ u kon-
kretnom slučaju, kao što nam nije
indiferentno ni držanje ostalih Hr-
vata u ovom pitanju. Ako je iko
trebao da pokaže svoju nepoko-
lebivu privrženost ideji narodnog
jedinstva, da dokaže da mu je do
ideje a ne do forme, to su u
ovom pitanju trebali učiniti braća
Hrvati, iz obzira da im se ne
prebaci da su zastranili tražeći
za se prvenstvo i ondje gdje su
u većini 1 ondje gdje su u ma-
njini, i napadajući one koji tra-
že prvenstvo bar ondje gdje su
u većini. U zajedničkim naci-
onalnim pitanjima, a u dana-
šnjim prilikama, naći će ideja
narodnog jedinstva realnu pri-
mjenu samo onda, kad se bude
vodila savršeno narodna politika
zasnovana na pravednosti. Mi
od braće Hrvata ne tražimo drugo
nego da budu više svoji i narod-
ski i da prema nama ne budu kao
sada i kao do sada — nepravedni.

Naši su zahtjevi skromni, savr-
šeno opravdani i ostvarljivi. Do
braće je Hrvata, da nas dobra
volja — ne iznevjeri. E

Ilacmo u3 CpGuje.
— OJ Haier cTaJIHOr_1omucHuKa, —
Y Beorpany, 27. mapra

llanac je jacHo 3a cBakora ra je
CpGuja ruraHTckHM KOPAKOM nomIJA y
CYCP€T CBOT CTAJIHOT HANpeTKA y CBHM
NpaBijuMa cBor pasBurka. H cnoganuiwu
H VHYTpalItbH OJIHOCH H3MHjeHyJIH Cy ce
Y ibeuy Kopucr. Cp6uja uuje ume
OHO WTO je Guma npuje Tpu rone,
a a Ce H HC TOBOpH O BpeMeHy Kajr
cy je crušaju ynapu jean 34 1pyrum.
M KYATyPno, M EKOHOMCKH, HP noJH-
TH4KH, H BOjumuku CpGuja je nmorny-
Ho npenopoljena. Ynapuaa je myrem
Koju joj npyxa rapanruje zra he ne
CaMO CauyBaTu oHo Wwuro je zo cama
NOCTHTJIA HETO HAK H za he OCTBApHTH
OHO INTO je, Gap 3a cajla, BaH _tibeHor
JoMamaja, aKO HC NOTILYHO OHO CBa-
KAKO pjeuMHUHO. X TOJIHKO CTBOpHJA
je uBpcTy u jaky 6a3y 34 nojusae
u ycaBpiiaBaie cBoje cnare.

Ckopo y cBuma_ Kpajesama CpGuje
NOJIMIKY CE NIKOJIC, CABPEMCH€ MH MO-
JepHe, KakBe uMajy caMo uajuanpen-
Huju uapojiu. AKO C& y TOME HaCTABH
KAKO CE IIOHCJO, A HMA MBrJeNA na
xohe, CpG6uja he Kpo3 uerupu 10 ner
rojuna Guru jeua usmeljy _ onux pu-
jerkux npxaBa koje umajy uajsehu
Opoj 1ukoga. Y_MHoruM Kpajesuma Ha-

Tjeuy ce omuruue ca npxaBpoM Koja
he OJ IBHX BHIIE YUHHHTH y INKOJI-
CKHM TIHTAIbHMA. JACI AKyje CIOMEHYTH,
Na KYJITYPHH pajr uuje orpauuueH ca-
MO HA LIKOJE: IBEFA HCTO TOJIHKO, AKO
H€ PEJNATUBHO H MHOYO BHIIE, BpulE
u npuBarue opranu3anuje, nak uaK u
tiojenuuuu. Hma Oprauu3anuja ca uu-
IB€M PAJIA y CBHM NIPOCBjeTHHM, 31paB-
CTBEHHM, IIPHBPEJIHHM H  CKOHOMCKHM
NpaBuuMa_Hanperka. Bpao je mano
cena y Cp6uju ruje namac nema 3em-
“BOpaJiHuKA 3Zanpyra; jom mawe je
3aupyr4 Koje ue ogroBapajy nornyuo
CBOME 34/4TKy. CpGuja naHac npen-
CTABIbA jenaH BeJuKH caBe3 3anpyra.
Bnana oBaj 3anupyrapcku pan nony-
Nupe BpJIO H3JAIHO, KAO IITO NOJY-
NiHpe M CBE OCTAJIE PANOBE y 1MJBY
OTIITET HanpeTKa.

Zlokne mkoje u 3JemIopajiiuuke
3anpyre Bpiue cBoj yrunaj ua Hapon
u csojy Mucujy y Hapony, gorje omer
nojeuuuuu u pašsne oprauu3anuje ney-
MOpno paze 43 cBoje uuuuujaruBe. H
CBE TE YCTAHOBE H CBH TH NOjeNuHLH
pale CBaKH Ha CBOjy pyKy u oner
CBH, KAO NO NOTOBOPy, HAY yNopeo,
He npkocehu Beh nonyi»yjyhu ce me-
byco6no. IlIkoJe nomaxy y caeMy mo-
jemuHue u nmpuBarne opranusanuje ;
u npuBarHe opranu3anuje_nouynupy
uIKOJE 4 3aupyre; jeguom  pujeujy :
CBH pale napajejHo na nocruruy je-
NAH HCTH IIMJB.

Jbekapu,  NoJuTKHYapu,  npaBnuiuu,
NPHBPEeLHHUH HT. JI. MY NO CeJHMA,
IPiK€ pa3Ha npejaBajba yue Hapoji u
BacnuraBajy ra 3a Gynyhnuocr; cpemmee
LIKOJIe WIA/by CBOje. jake y uapoj ma
ry npoyuaBajy u na ra noyuaBajy:
bhauu Hapojiy roBope 0 cBeMy: u o
NOJIHTHUH M O EKOHOMHjH Hu O Npu-
BPenu 4 O CB4HA OCTAJHM NPYLITBE-
HHM  IIHTAIbHMA, a npodecopu mpare,
Na3e M NOMAXKY I6HXOB PAN, XBaJehu
Ode ljake KOju Ce y TOME NOKAXY Bpe-
AHuju u MapsbuBuju. Pa3sua yupye-
iba u nojenuauu nuimuy u yMnowxaBajy
IOy4H€ KIbHTE, H3JAjY HOBHHC 34 HA-
Pol u pacrypajy ux Kpo3 macy jedp-
TuHO u GecnaarHo. H Taj KuBOT, TO
KpeTaie 6yju u Gpyju CBy/a, No cBuM
mjecruma, npenopakajyhu napoji Kyd-
TYPHO, NOJMXKyhH Fa Ha HHBO OCTAJIHX
KYJITyPHHX, KYJITYPHHjuX u HAjKY Ty p-
Hujux uapojia,

Hema jemue ceocke Kyhe y CpGuju,
y kojoj uehere nah KibHuua 3a Ha-
POL M NoyuHux JucToBa. H napon cBe
TO uHTA, CJIYILIA M O CBEMY pa3roBapa.
TaKO Ce MOXe pacryMauuTH, uro ,Ha-
poze HoBune“, JimcT 34 Hapojiio upo-
cBjehuBawe, uro u3naje aruiHu, ue-
CTHTH, H NOXKPTBOBHH NpujaTe/b Hapo-
uu upo. 2KuBojuu O. Ilauuh, uze y
HApOuL y jeguoM 34 HAC HECXBATJBHBOM
6pojy, iuro ce pacrypyje — uyjre u
NuBure ce! — y 100.000 (croruuy xu-
bala) ersemmjapa, u umro Hapojna
OGpana Moxe Jako, 6e3 MyKe 34 ne-
THA€CT AHA, A pašTypH 34 roTose
nape npeko 50.000 noyuHux Kimxuna.

Tako ce, eTo, pau ua NpocBjeTHoM
noJy. Baru BaM ngonacuuk muje uu
NpuOJMKHO ONPTAO CBE OHO INTO 3a-
cnyxyje onucaTu u oupraru. Cnome-
Hyhe panu nornynocru jom caMo TO,
Na BJAJa CBC PANHHKE HP CBAKY OJ
OBHX akuuja nomaxe u uarpakyje ; na
oma npenopyuyje oBaj m oBakaB pan
H HanuMa, u yuHTe/HMA, M cBemre-
HHIHMA, H NpOdecopuma, u cBuMa u
CBAKOME, KO TOL MOXKE H KO TOL XOhe
na pau Ma y KOM mpaBuy. Bam je
NONHCHHK NOJIAZHO Y nOTKLAj Ca MHO-
ruM Hanuma, ma ce je Morao OcBjeno-
"HTH, A CY OHH BACIHTAHH KAO CHO-
GOLHH JBYAM A He KaO WurpeGepu; na
oHu, Kao banu, ue goGuBajy y mou
3Hafb€ NOBPIIHO H JIAGABO, OHAKO Ca-
MO Za C€ H3BYKY H3 KZyNa, Beh ga
ce npunpaBe 34 «HBOT, no onoj na-