Br. 18. Dubrovnik 2. maja 1912. God. XXI. l IZLAZI SVAKI ČETVRTAK - Cijena je listu nu godinu: Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her- cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu Goru K 15; za sve ostale zemlie krouna 16 ; za Dubrovnik kruna 10; na po i četvrt godine surazmjerno, Pretplata i oglasi šalju se admini- straciji lista a dopisi uredništvu, Rukopisi se ne vraćaju. Nefran- kovna pisma ne primaju se. — DUBROVNIK POJEDINI BROJ 20 PARA Za oglase, računska izvješća i sli- čne objave plaća se 12 para po petitnom retku (sitnijeh slova). Ako se više puta uvršćuju, onda po ci- jeniku. — Za priposlana, izjave i javne zahvale plaća se od petitnog retka 20 para. Plativo i utuživo u Dubrovniku. Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Kristo P. Dominković. Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr. Krivica je naša. Što je naš narod zaostao toliko iza drugih naroda, krivi smo po- glavito sami. U svemu i svačemu ostali narodi koracaju unaprijed, lete po zemlji i vazduhu, po si- njem moru u nepregledne pučine morske i crpe svoje blagostanje, vlastitu moć. Mi tek što gmižemo ovom stazom života i hitamo u daleki svijet u prosjakluk, da za- radimo koru hljeba i pokrijemo naj preče životne potrebe naše i naše obitelji! Drugi se narodi vra- . ćaiu bogatiji, čiliji, ovjenčani sla- vom, a naš rod, iznemogao od teškog rada, vraća se u svoj za- vičaj sumoran i bolan, da se bo- lesti napati, da se života ne na- uživa i potroši u krpljenju nestalog zdravlja svu svoju tešku zaradu! Jad, čemer ga prati u bijeli svijet i povraća rodnoj grudi, na vječni počinak ! A tolike neobrađene zemlje po rastrkanim komšilucima, na podini i šarovitim planinama naše postoj- bine, zijevaju za mašklinom i mo- tikom u neograničenoj vlasti silnih vjetrova, koji već maldane zemlju razniješe i otvoriše joj zasukana kršna rebra — grješne neplodno- sti. Neplodnost zemlje, nedoraslost uma, bičevi su našeg života, gla- vni izvori našeg opadanja. Kriv je valjda donekle i onaj konservativni duh, koji se ispoljava u rečenici: ,bolje da nestane sela, nego u njemu običaja“, u koliko se zar taj duh odnosi na stare, nesavremene običaje, koje izviru iz patrijarhalnog vijeka sanjarija, i plandovanja. Te u svim svojim domaćim prilikama, pri obrađivanju zemlje i uživanju života, u pita- njima poučavanja i vjere, u sva- kom svom umovanju, naš narod ne zna ili ne može da se otrese starih predrasuda i onog sujevjerja koje donosi neznanje i uboštvo. Bijeda koja se povlači od ko- sovskog poraza, kada je nekrst savladao srpski mučenički krst, koji se je osamljeno borio na oči- gled pokrštene Evrope; nehajstvo pregaoca narodnih i razne izdaje, navedoše ga da se uklanja od ove- ćih zajednica, sem svoga ograni- čenog sela i komšiluka, kadkada i samoga doma, te mu skučiše širi narodni pojam. Sebičnost od nevolje! Ele tu samo je mogao da nađe utjehe svojoj žalosnoj duši; tu je za nj postojao cijeli svijet, onaj svijet idealnih sloboda i iskrenog pristajanja, što je mo- gao uživati jedino u užem krugu svome, u vlastitoj obitelji i svojti. I s toga je u duši našega naro- da širi pojam narodne zajednice, koji se okreće oko srodnih sla- venskih plemena na jugu, naročito oko rođene braće Hrvata, jedva sada proklijao, i proći će jošte mnogo dok se razvije i procvate. Dalje od svoga komšije i sela, nije tražio razmirice i kavge, ta- kođer ni utočišta i zaštite. Rastrgano udo narodno prosulo se na sve strane i prignječeni duh nije mogao da ožive po sebi i od sebe sve dotle, dok se okolni život napretka ne nametnu sa svojom prirodnom snagom, te prokršivši puteve i staze prometu i trgovini, ne probudi rdju od du- bokog vjekovnog sna i mrtvila. Do ove tačke naše narodne e- volucije spriječavan je svaki zaje- dnički pokret i osjećajaj od uzro- ka, koji neposredno počivaše u jezgri narodnog duha, poraženog sa krvavih nedaća kobne prošlosti. Ali unaprijed pomoliše se drugi uzroci, sa raznih vidika, koji stvo- riše razna pitanja i gurnuše nas u bratoubilačku borbu. Zajednica Srba i Hrvata svakomu osim nama, zaslijepljenim različitim obmanama, izgledala je jedina moć naša, jedini spas, i htjelo se osu- jetiti svaki korak, koji bi i poveo tome zbliženju. Nastade doba ustavnog života ; zaokružiše se općine i kotari, o- graničiše sela i postaviše granice pripadnosti. Time nastupiše i neki zajednički interesi u pogledu škole i crkve, polja i paše, vodei gore. Obzorje narodnog života proširi se .preko skučenih granica dotadašnje misli. Niknuše pitanja imena, je- zika i porijekla, koja nas odvojiše, a za njima poredaše se porezi, daće i ostali doprinosi u novcu i krvi. Osim seockih vijeća, općinska i pokrajinska još više protegnuše pojmove zajednice u nedogled na- rodnoj svijesti, sve do carevinskog državnog Vijeća, u kojemu rekoše narodu da mu se kroje zakoni i sudbina. Ovi događaji pokrenuše nove misli, nove potrebe, kojima se je mali naš čovjek morao oda- zvati i time da progleda malo da- lje... još dalje u duhu društve- nog aktuelnog života, u duhu vremena. Neuk, u teškom uboštvu došao je do toga, da se bori u nejedna- koj borbi sa prosvijetljenim dru- govima u državnoj zajednici, ali ta borba nije bila na junačkom megdanu, gdje sudi mač i desnica ruka, već borba sasvim druge vr- ste, borba nadmudrivanja i varke u takmenju za povlasticam i za- konom utvrđenim položajima. Pro- širio mu se pojam zajednice, ali je u tom pojmu već usađena bila klica razdora. Borio se je sam so- bom i svojom krvi, na jednoj strani; borio se na drugoj sa mo- ćnijim narodima. U takovoj borbi, u toj utakmici izranjen, osakaćen, ostade naš rod ponižen i poražen. I ovo je naša zajednička krivica ! Zapostaviše mu jezik i svako narodno obilježje, te što izgleda nemogućno, . .. izmijeniše mu čak i ime! Od te dobi snađe ga još gora nevolja; — prozvaše ga na- rodom niže fele, koji nije kadar da žive vlastitim životom, te ga zarobiše drugi narodi pored je- dnakih zakona i prava, koji po- stoje u državi. Krivica je ćudi narodne, shrvane vjekovima robovanja ; krivi su tome naši nesavremeni običaji, predaje zar, pjesme i priče, koje su vazda isticale pojedine ličnosti i za njima zanosile poniženi narod, da im jače odskoči slava, a opšte zane- marivali stvari; krivo nam je u- boštvo naše i prekomjerna povjer- ljivost u ove, koji nas ocijepiše ; kriva nam je kobna povijest, koja nas potiče na plač a ne na rad; krivo je izdajstvo i nemarnost na- rodnih vođa; krivi su pauci naro- dni i skučena inteligencija i t. d.; a najviše je kriva zla sudbina naša, koja nas gonila na mržnju i osvetu proti rođenoj braći svojoj ! Hrvate na Srbe, a Srbe na Hrvate!!! A ta se ljaga nikako ne da ski- nuti već ustrajnim radom za opšte dobro; a to se zlo nikako po- praviti ne može, već osjećajem tople zajednice, kojoj su se na ra- dost Srbi listom odazvali. Da će tako biti i kod braće Hrvata, koji imaju dovoljno dokaza naše žive želje i iskrenosti, a po dosta i svijesti da razabiru nesretni polo- | žaj i gorku sudbinu, koja im se namijenjuje, uzdajmo se i vjerujmo. Vjerujmo što nas jednake stežu nevolje; vjerujmo što nas vežu ne- prekidno i spajaju tvrde veze krvi, jezika i zavičaja. Dok se mi organizujemo u na- prednom, savremenom smislu, dok jačamo naše Srpstvo na Primorju, ustrajnim radom i težnjom za una- pređenjem naših prilika, dotle i množimo onu četu rodoljubnu, .koja gine za jedinstvom, te po- dižemo duh zajednice i na korist naše braće Hrvata. Nek nas ime ne dijeli; neka nam je sveto i jedno i drugo. Brat ne traži nad bratom prvenstva; jednakosti sloga, mir i ljubav bratska naša je deviza. U to ime braćo Srbi, na noge se i da se organizujemo svijesno i trijezmeno, kako možemo i koliko možemo. I kad bane onaj toliko očekivani čas našeg nepomućenog izjednačenja, onaj čas u kojemu se nećemo više dijeliti u misli, ču- stvovanju i radu za opštim inte- resima, pobjeda će biti naša. To je zadaća naše svijesne za- jedničke omladine, to je naš cilj, koji će nam pomoći da dignemo ljagu sa nekada svijetlog obraza našeg zajedničkog naroda i da povratimo obrazu poštenje. Ilacmo u3 CpGuje. Y Beorpaly, 27. anpnua. Ilapramenrapuu u36opu y CpGuju, C jeiuuM H3y3€TKOM, Beh CY CBPIIeHH. Cyrpa he ce jom H3BpniuTu HaKnajiuu u360p y Ilupory u rurame he ce cku- HYTH C IHEBHOT pena. Pesyarar u3- Gopa y Ilupory neke umaru nmpe/ey- naH yTunaj ua curyanujy crBopeneHy Nocajai»uM H360puMa HapojiHux mo- CIAHHKA, MA ZA CBE mapruje IOJaxy Ha TO, KOjoj he oz Ibux_mpunacru NIHpOTCKH MaHJAT. CTOTA MOXKEMO O curyauuju rmucaru u He oGaupyhu ce ma oBaj usyserak. Ho npuje Tora MO- paMo nmpenusuparu pesyurar u3Gopa u Ha ieera ce ca nekoguko pujeuu OCBPHYTH, Oz 165 manzara, 34 KOJIHKO je no Cana usa6paHo Hocnjana, noGuja je Panukanua Crpanka 84, panukaJnu Nusujenru 7, Camocrasiua Pazukajina Crpanka 38, JIuGepanua u Hampej- ipauKa CrpaHxa, Ha zace6ium u yapy- *KeHuM JuCTAM, 34, u Couujasueruuka Crpauka 2 Manara. UumM ce OCMOTPe H3JIOXEHU GpojeBu, MOX€ Za Ce youu uaBjecHa pasuka H3M€ljy I>HX H OHHX_KOje CMO usnujegu Y NOCIBEJE6HM H3BjemuvajuMa. Tako, ma npumjep, oBuje mema onor jenuor Iu3uzeHra Camocrazcke Panukasne Crpanke, a Paguxana Crpanka uma je- naH MAHJAT BHIIE. CrBap je y osome. Ilo pesyarary niacaua y OKPyry rzje je Guura HcraKHyTA JIHCTA CAMOCTAJICKHX Nu3ueHaTa, KOJIHUHHK je HO TOJIHKU na je u oBa sucra zoGuma jean _Man- zar. MebyrHM pesyJITaT rnacawa uuje Guo nornyu, jep cy ce y jenuoj or- NITHHH TOTA OKPYTA HMAJIH H3BPIIHTH HAKHAIHH H3GOPH, IA IOIITO JIHB3H- NeHTCKA CAMOCTAJICKA JIHCTA Huje 1O- Gua cpasmjepan 6poj racoBa, no- Tpe6aH ga ce INonyHH KOJIHUHHK, OBA NuSH/eHTCKA JHCTA, HeMAjyhu rnpema TOME KOJIHUHHKA, u3sryOua je uuu Gosbe uuje zoGuaa uu Taj jema Man- nar, Koju je npunao, mo ocrarky, ue- TBPTOM HA JuCT4 Panukague Crpanke. Haxnaguu u36opu no Bapomuma Boljedu cy ca Buie aruranuje uo pe- NOBHH. CKOpO CBE ONO3HLIHOHE CTpaH- KE CTAJIE CY YAPJKeHO y OBUuM H360- PuMa Ha CrpaHy nporuBuy Behuuu. A unak je on 10 mamnara, kosuko je No BAponiuMa NOJAa3HO y HaKHAJHH 4360p, PauuxaJiHa CrpauKa noGrta 4, a Huje MCKJBYUCHO ZA H CYTpAIIBH zoGuje. Cana Panukanna Crpanka (Baza jyha) pacnozaxe ca 84 nocnamuka 6e3 7 nusujenara, a ce onosuunone CTpanKe, Ge3 pa/IuKAJIHHX JIH3HJLEHATA, C4 74 mocnanuka. MebyTuM, aKO BJIa- najyhoj crpauuu —ogaMO u OHo 7 nu- 3uzeHaTa, Koju he u uuaue, KkaKO CMO H3BjeLITEHM, NOAJNUPHTH BJAJIY M HAK TPAXKHTH NA CTpPAHAUKA CKYIIITHHA, Koja uma za“na camkuujy craryruma, Ha OCHOBH KOjHX CY NH3HJeHTH HC- KJBYH€HH M3 CTPAHKE, OIJUH XOhe JIH OHH NOHOBO nipunajaru Pazukajinoj Crpanuu uu ue, jep omu u mae Ipe, Ma za ux je Tyasuu On6op uc- KIBYUHO, ZA Npunazajy crpauuu kojoj Cy 4 no cama npunaznajnu. Ako cMo no6po uueopmucanu, oBo he ce mu- Tae pujeniuTu Ha Hauun, na he zu- SHJEHTH PANATH CIOPAZYMHO CA CTPAH- KOM, MA H HC GHJIH NpHMJbEHH y crpauky. IIpema Tome Braznajyha crpan- KA ynaš3u_ y Haponmuy Cxymuruny ojauana sa omo 7 cBojux nusujenara, TO jecr Pagukanna Crpamka umahe y Cxyrmurunu 91 eBenryaJno 92 mocna- HHKA, a CBC ONO3HIIHOHE CTpPAHKE 74 EBEHTYAJIHO 75 nocIanuKa. = Jlakge, Bana he HMATH ZOBO/BHY BehuHy. 3a NOCIBEJIb€ WETHPH TojuHE Pa- nuKaHa Crpanka umaja je 84 mo- cnaHuKa, a ujerokynua onosuuuja 76. Caga Pagukajua Crpauka uma 7 cBo- jux gusujenara, Koju ce y ojicynuuM MOMEHTHMA H€h€ PA3HJIAZHTH OJL FUIE- ZuliTa BehuHe, TaKO za ce c1o60/Ho MOXe Ka3HTu, na he Pangukajna Cr- pauka y Hapojnoj Ckyrmuiruuu Guru NIPCJICTABIBEHA CA 7 IOCIIAHHKA BHIIC. "Ca oBoM BEhuHOM, KAKBy je 1oGuJa Pauukanua_CTPaHKA, y HOPMAJIHHM IIO- JIHTHUKHM IPHJIHKAMA MOE JA CE BJIA- na. H necymi»uBo je zna he Pazukagna Crpanka cama OGpa30BaTH HOBY BJAJIY, jep, KaKO CMO H3BHjeIITEHH, a MHCJIHMO na cMo ZoGpo usBujeniveHu, oma u He NoMHIJBA IA CE 34 Caja KOAJIHPA MA ca Kojom IpyroM crpaHkom. ' IIpepano je cama roBopuTu o cra- HOBHIITy, KOje Omošuuuja MHCIH 3ay- 3614 npema Baji, jep je onosuuuja CACTABJBEHA H3 YETHPH pa3ZHE€ CTPAHKE, Koje Ce u HAHeIHO y MHOFOM ueMy pasnuKyjy, na Gu, HecyMIbHBO, TpeGanio Nocra BpeMena u zocra mperoBopa 1OK GH Ce NOrOBOpHJIE JA CIIOPAZYMHO HCTyN€ NPOTHBy BehuHe, a Bpujeme, Koje je mporek/o og u36opa o cara, HENOBOJBHO je u 34 H3HAJAKEHE Haj- norpe6urujux NONUPHHX MHCJIH H IO- reza. Y ocranom, Hapoja ce Ckyn- ITuHA Cacraje uzyher uerBpTKa, 2 maja, u Tana he curyanuja Guru jacuuja u onpeljenuja uo nganac. Hame je Mu- Uub€ie, na he Hapojma Ckynimruua MOhH za pagu u za meke nauga3suru Ha necaBnanbuBe rem«oke. Huje ra- JIEKO ZAH OTBApAA CKymIITHHE, TA heMo Bunjeru. kokos M3 nponyior nuema u #3 TeJerpap- CKHX u3BjemiTaja MorJIM cre BunjeTu, Ha KAKAB Cy npujem Hamu, oBnje y cnoGomuoj CpGuju, crygeuru 3arpeGa- BOT YHHBCD3HTETA, HAPOYHTO OHH, Koju npunajajy uamem napoji xpBar- CKOr umeHa. Onu cy oBnje gouekanu CPI€M HA IWIAHY, TOO, HCKPEHO, OpaTcKH; NOWEKAHH Cy OHAKO KAKO CY MOTJIH GUTH NOWEKAHH CAMO OJL Gpahe, Ox croGogue Gpake, koju ocjehajy I»HXOBe GoJoBe Kao cBoje, koju npe- 3HPY IBHXOBE TupaHe Kao cBoje, Koju ce Hanajy uxoBoj cro6oju Kao cBo- joj, Koju cy npunpaBuu 2KPTBE IOJIHO- CHTH 34 I>HXOBY C/1060/Iy KAO 34 CBOjy, KPO3 uuje uJIe Teue ucTa KPB, KPB HADOZHA, KPB CPICKA HJIH XPBATCKA, XPBATCKA HJIH CpricKA. .He Moe ce cBe TO KA3ATH OHAKO KAKO CY MJAJIH CTY- ZeHTu, Oyuyhu uapomuu cry6oBu, mo- pasu ocjeharu. TIpejynunupajyhiu iu- XOBY CY]Y, CMJEJO MOXKEMO KA3ATH, JA je y oBom GparckomM CIIABIbY — Ja ra TAKO HA30B€MO — OHIO MOMEHATA, KAKB€ HHKaZA jONI uujecy npoxuBjenu Y CBOM MJANOM XHBOTy; ma je Guo MOMEHATA, KOjH Cy M HAC, MA zla CMO BHIN€ HABHKJIH HA OBAj CIIOGOJIHH XKM- BOT, NPEHOCHJIH y HEKy OcoGHTy pa3- uparaHocr, y najuneanuuje uapcrBo HANHOHAJIHHX HP INATPHOTCKHX CHOBA ; na je Guo MomMenara Ka/r uoBjek, ma H OHaj Ge3 nanuonasnor cpia u 6ea HALHOHAJIH€ NyIIC, HHje MOTAO Ja MH- CIM, Beh caMo za ocjeka, dlovek u mpujem cryzenara 3arpe- Gaukor yuuBepsurera Huje Guo cny- *OeH, VKOYEH, Bek OmIITH, HApOJIHH, Tonao u uckpeH. Oz najnpocrnjer ce- aka, Na zo Kpasesa JIsopa cse je Ocjehago npema i»uma HApOJICKU H Opareku. Koju, ua uaBjecuux oG3upa, uujecy MONK za Jay OTBOpenor u3- paxaja Tum cBojum ocjehajuma, onu CY HX, HECYMIbHBO, GMIH npenyiu, IBHXOBH Cy ocjehaju_Guu y ToJuKo jaum, a«O Cy yONINTE KOJI HEKHX MOTJIH Guru jauu, a KOJI HeKUX cnaGuju. Jon HuKaJA HHjeCMO 'uMAJIH Cpehe, za Bu- NuMO Ha OBaj nauuH MaHudecroBany unejy Hapojior jeguucrBa. CaMo ue- NTO Za Cnomenemo. Ilyryjyhu sace- GuuM BO30M 3a KparyjeBan, cryneuTu Cy Omiu na cBakoj cramunu groueku- BaHH OJ CeJbaKa H CembanaKa y cBeua- HOM OJje/y 4 NOSApaBibaHH € €HTY- sHJABMOM KAKAB je HeMoryh ruije ra Ocjekaju me nukryjy. Ha jenuoj. ceo- CKOj CTAHHIIH, Ha npumjep, ckyrmua ce MACA C&bAKA H CebAHAKA ca: CBOjuM CTAPHM CBEIITEHHKOM, HAPOJIHHM u0O- BjeKOM a H€ KJEpuKAJNIEM HA uely. Kan je Bos ymao Y OBY MAJIy Cranuny H3BHJIA Ce Gypa Hajo/yimeBipenujux OpaTckux ysBuka, Crapu _cBemirenuk npumao je B08y u upxraBum, y36yije- HHM, CTApauKHM ryracomM NO3ZupaBuo SPOJ, Hapozsy Gpahy poheny, napo- uuTo Gpahy Xpsare, »uuja MATH Jreu OKOBAHA ynupyhu cBoje ouu Bory o- cno6ozuouy“. Kaz je crapan NOBPNIHO CBOJ NOSIPAB M y3BHKHYO: »IKuBjea Gpaha XpBaru!“, us jezuor CKyNa ce- BAKA ZAXOPH CE, IIO CBHH NpaBumuMa Ot od vima e Pe