Br. 18.

Dubrovnik 2. maja 1912.

God. XXI.

l

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK  -

Cijena je listu nu godinu:
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her-
cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
Goru K 15; za sve ostale zemlie
krouna 16 ; za Dubrovnik kruna 10;
na po i četvrt godine surazmjerno,
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lista a dopisi uredništvu,
Rukopisi se ne vraćaju. Nefran-
kovna pisma ne primaju se. —

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli-
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po ci-
jeniku. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Kristo P. Dominković.

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

Krivica je naša.

Što je naš narod zaostao toliko
iza drugih naroda, krivi smo po-
glavito sami. U svemu i svačemu
ostali narodi koracaju unaprijed,
lete po zemlji i vazduhu, po si-
njem moru u nepregledne pučine
morske i crpe svoje blagostanje,
vlastitu moć. Mi tek što gmižemo
ovom stazom života i hitamo u
daleki svijet u prosjakluk, da za-
radimo koru hljeba i pokrijemo
naj preče životne potrebe naše i
naše obitelji! Drugi se narodi vra-
. ćaiu bogatiji, čiliji, ovjenčani  sla-
vom, a naš rod, iznemogao od
teškog rada, vraća se u svoj za-
vičaj sumoran i bolan, da se bo-
lesti napati, da se života ne na-
uživa i potroši u krpljenju nestalog
zdravlja svu svoju tešku zaradu!
Jad, čemer ga prati u bijeli svijet
i povraća rodnoj grudi, na vječni
počinak !

A tolike neobrađene zemlje po
rastrkanim komšilucima, na podini
i šarovitim planinama naše postoj-
bine, zijevaju za mašklinom i mo-
tikom u neograničenoj vlasti silnih
vjetrova, koji već maldane zemlju
razniješe i otvoriše joj zasukana
kršna rebra — grješne neplodno-
sti. Neplodnost zemlje, nedoraslost
uma, bičevi su našeg života, gla-
vni izvori našeg opadanja.

Kriv je valjda donekle i onaj
konservativni duh, koji se ispoljava
u rečenici: ,bolje da nestane sela,
nego u njemu običaja“, u koliko
se zar taj duh odnosi na stare,
nesavremene običaje, koje izviru
iz patrijarhalnog vijeka sanjarija, i
plandovanja. Te u svim svojim
domaćim prilikama, pri obrađivanju
zemlje i uživanju života, u pita-
njima poučavanja i vjere, u sva-
kom svom umovanju, naš narod
ne zna ili ne može da se otrese
starih predrasuda i onog sujevjerja
koje donosi neznanje i uboštvo.

Bijeda koja se povlači od ko-
sovskog poraza, kada je nekrst
savladao srpski mučenički krst,
koji se je osamljeno borio na oči-
gled pokrštene Evrope; nehajstvo
pregaoca narodnih i razne izdaje,
navedoše ga da se uklanja od ove-
ćih zajednica, sem svoga ograni-
čenog sela i komšiluka, kadkada
i samoga doma, te mu skučiše
širi narodni pojam. Sebičnost od
nevolje! Ele tu samo je mogao
da nađe utjehe svojoj žalosnoj
duši; tu je za nj postojao cijeli
svijet, onaj svijet idealnih sloboda
i iskrenog pristajanja, što je mo-
gao uživati jedino u užem krugu
svome, u vlastitoj obitelji i svojti.
I s toga je u duši našega  naro-
da širi pojam narodne zajednice,
koji se okreće oko srodnih sla-
venskih plemena na jugu, naročito
oko rođene braće Hrvata, jedva
sada proklijao, i proći će jošte
mnogo dok se razvije i procvate.
Dalje od svoga komšije i sela,
nije tražio razmirice i kavge, ta-
kođer ni utočišta i zaštite.

Rastrgano udo narodno prosulo
se na sve strane i prignječeni
duh nije mogao da ožive po
sebi i od sebe sve dotle, dok se
okolni život napretka ne nametnu
sa svojom prirodnom snagom, te
prokršivši puteve i staze prometu
i trgovini, ne probudi rdju od du-
bokog vjekovnog sna i mrtvila.

Do ove tačke naše narodne e-
volucije spriječavan je svaki zaje-
dnički pokret i osjećajaj od uzro-
ka, koji neposredno počivaše u
jezgri narodnog duha, poraženog
sa krvavih nedaća kobne prošlosti.

Ali unaprijed pomoliše se drugi
uzroci, sa raznih vidika, koji stvo-
riše razna pitanja i gurnuše nas u
bratoubilačku borbu.

Zajednica Srba i Hrvata svakomu
osim nama, zaslijepljenim različitim
obmanama, izgledala je jedina moć
naša, jedini spas, i htjelo se osu-
jetiti svaki korak, koji bi i poveo
tome zbliženju.

Nastade doba ustavnog života ;
zaokružiše se općine i kotari, o-
graničiše sela i postaviše granice
pripadnosti. Time nastupiše i neki
zajednički interesi u pogledu škole
i crkve, polja i paše, vodei gore.
Obzorje narodnog života proširi se

.preko skučenih granica dotadašnje

misli. Niknuše pitanja imena, je-
zika i porijekla, koja nas odvojiše,
a za njima poredaše se porezi, daće
i ostali doprinosi u novcu i krvi.

Osim seockih vijeća, općinska i
pokrajinska još više protegnuše
pojmove zajednice u nedogled na-
rodnoj svijesti, sve do carevinskog
državnog Vijeća, u kojemu rekoše
narodu da mu se kroje zakoni i
sudbina. Ovi događaji pokrenuše
nove misli, nove potrebe, kojima
se je mali naš čovjek morao oda-
zvati i time da progleda malo da-
lje... još dalje u duhu društve-
nog aktuelnog života, u duhu
vremena.

Neuk, u teškom uboštvu došao
je do toga, da se bori u nejedna-
koj borbi sa prosvijetljenim dru-
govima u državnoj zajednici, ali
ta borba nije bila na junačkom
megdanu, gdje sudi mač i desnica
ruka, već borba sasvim druge vr-
ste, borba nadmudrivanja i varke
u takmenju za povlasticam i za-
konom utvrđenim položajima. Pro-
širio mu se pojam zajednice, ali
je u tom pojmu već usađena bila
klica razdora. Borio se je sam so-
bom i svojom krvi, na jednoj
strani; borio se na drugoj sa mo-
ćnijim narodima.

U takovoj borbi, u toj utakmici
izranjen, osakaćen, ostade naš rod
ponižen i poražen. I ovo je naša
zajednička krivica !

Zapostaviše mu jezik i svako
narodno obilježje, te što izgleda
nemogućno, . .. izmijeniše mu čak
i ime! Od te dobi snađe ga još
gora nevolja; — prozvaše ga na-
rodom niže fele, koji nije kadar
da žive vlastitim životom, te ga
zarobiše drugi narodi pored je-
dnakih zakona i prava, koji po-
stoje u državi.

Krivica je ćudi narodne, shrvane
vjekovima robovanja ; krivi su tome
naši nesavremeni običaji, predaje
zar, pjesme i priče, koje su vazda
isticale pojedine ličnosti i za njima
zanosile poniženi narod, da im
jače odskoči slava, a opšte zane-
marivali stvari; krivo nam je u-
boštvo naše i prekomjerna povjer-
ljivost u ove, koji nas ocijepiše ;
kriva nam je kobna povijest, koja
nas potiče na plač a ne na rad;
krivo je izdajstvo i nemarnost na-
rodnih vođa; krivi su pauci naro-
dni i skučena inteligencija i t. d.;
a najviše je kriva zla sudbina naša,
koja nas gonila na mržnju i osvetu
proti rođenoj braći svojoj ! Hrvate
na Srbe, a Srbe na Hrvate!!!
A ta se ljaga nikako ne da ski-
nuti već ustrajnim radom za opšte
dobro; a to se zlo nikako po-
praviti ne može, već osjećajem
tople zajednice, kojoj su se na ra-
dost Srbi listom odazvali. Da će
tako biti i kod braće Hrvata, koji
imaju dovoljno dokaza naše žive
želje i iskrenosti, a po dosta i
svijesti da razabiru nesretni polo- |
žaj i gorku sudbinu, koja im se
namijenjuje, uzdajmo se i vjerujmo.

Vjerujmo što nas jednake stežu
nevolje; vjerujmo što nas vežu ne-
prekidno i spajaju tvrde veze krvi,
jezika i zavičaja.

Dok se mi organizujemo u na-
prednom, savremenom smislu, dok
jačamo naše Srpstvo na Primorju,
ustrajnim radom i težnjom za una-
pređenjem naših prilika, dotle i
množimo onu četu rodoljubnu,

.koja gine za jedinstvom, te po-

dižemo duh zajednice i na korist
naše braće Hrvata. Nek nas ime
ne dijeli; neka nam je sveto i
jedno i drugo. Brat ne traži nad
bratom prvenstva; jednakosti sloga,
mir i ljubav bratska naša je deviza.
U to ime braćo Srbi, na noge se
i da se organizujemo svijesno i
trijezmeno, kako možemo i koliko
možemo. I kad bane onaj toliko
očekivani čas našeg nepomućenog
izjednačenja, onaj čas u kojemu
se nećemo više dijeliti u misli, ču-
stvovanju i radu za opštim inte-
resima, pobjeda će biti naša.

To je zadaća naše svijesne za-
jedničke omladine, to je naš cilj,
koji će nam pomoći da dignemo
ljagu sa nekada svijetlog obraza
našeg zajedničkog naroda i da
povratimo obrazu poštenje.

Ilacmo u3 CpGuje.

Y Beorpaly, 27. anpnua.
Ilapramenrapuu u36opu y CpGuju,
C jeiuuM H3y3€TKOM, Beh CY CBPIIeHH.
Cyrpa he ce jom H3BpniuTu HaKnajiuu
u360p y Ilupory u rurame he ce cku-
HYTH C IHEBHOT pena. Pesyarar u3-
Gopa y Ilupory neke umaru nmpe/ey-
naH yTunaj ua curyanujy crBopeneHy
Nocajai»uM H360puMa HapojiHux mo-
CIAHHKA, MA ZA CBE mapruje IOJaxy
Ha TO, KOjoj he oz Ibux_mpunacru
NIHpOTCKH MaHJAT. CTOTA MOXKEMO O
curyauuju rmucaru u He oGaupyhu ce
ma oBaj usyserak. Ho npuje Tora MO-
paMo nmpenusuparu  pesyurar u3Gopa
u Ha ieera ce ca nekoguko pujeuu
OCBPHYTH,

Oz 165 manzara, 34 KOJIHKO je no
Cana usa6paHo Hocnjana, noGuja je
Panukanua Crpanka 84, panukaJnu
Nusujenru 7, Camocrasiua Pazukajina
Crpanka 38, JIuGepanua u Hampej-
ipauKa CrpaHxa, Ha zace6ium u yapy-
*KeHuM JuCTAM, 34, u Couujasueruuka
Crpauka 2 Manara.

UumM ce OCMOTPe H3JIOXEHU GpojeBu,
MOX€ Za Ce youu uaBjecHa pasuka
H3M€ljy I>HX H OHHX_KOje CMO usnujegu
Y NOCIBEJE6HM H3BjemuvajuMa. Tako, ma
npumjep, oBuje mema onor jenuor
Iu3uzeHra  Camocrazcke  Panukasne
Crpanke, a Paguxana Crpanka uma je-
naH MAHJAT BHIIE. CrBap je y osome.
Ilo pesyarary niacaua y OKPyry rzje
je Guura HcraKHyTA JIHCTA CAMOCTAJICKHX
Nu3ueHaTa, KOJIHUHHK je HO TOJIHKU
na je u oBa sucra zoGuma jean _Man-
zar. MebyrHM pesyJITaT rnacawa uuje
Guo nornyu, jep cy ce y jenuoj or-
NITHHH TOTA OKPYTA HMAJIH H3BPIIHTH
HAKHAIHH H3GOPH, IA IOIITO JIHB3H-
NeHTCKA CAMOCTAJICKA JIHCTA Huje 1O-
Gua cpasmjepan 6poj racoBa, no-
Tpe6aH ga ce INonyHH KOJIHUHHK, OBA
NuSH/eHTCKA JHCTA, HeMAjyhu rnpema
TOME KOJIHUHHKA, u3sryOua je uuu
Gosbe uuje zoGuaa uu Taj jema Man-
nar, Koju je npunao, mo ocrarky, ue-
TBPTOM HA JuCT4 Panukague Crpanke.

Haxnaguu  u36opu no Bapomuma
Boljedu cy ca Buie aruranuje uo pe-
NOBHH. CKOpO CBE ONO3HLIHOHE CTpaH-
KE CTAJIE CY YAPJKeHO y OBUuM H360-
PuMa Ha CrpaHy nporuBuy Behuuu. A
unak je on 10 mamnara, kosuko je
No BAponiuMa NOJAa3HO y HaKHAJHH
4360p, PauuxaJiHa CrpauKa  noGrta
4, a Huje MCKJBYUCHO ZA H CYTpAIIBH
zoGuje.

Cana Panukanna Crpanka (Baza
jyha) pacnozaxe ca 84 nocnamuka 6e3
7 nusujenara, a ce  onosuunone
CTpanKe, Ge3 pa/IuKAJIHHX JIH3HJLEHATA,
C4 74 mocnanuka. MebyTuM, aKO BJIa-
najyhoj crpauuu —ogaMO u OHo 7 nu-
3uzeHaTa, Koju he u uuaue, KkaKO CMO
H3BjeLITEHM, NOAJNUPHTH BJAJIY M HAK
TPAXKHTH NA CTpPAHAUKA CKYIIITHHA,
Koja uma za“na camkuujy craryruma,
Ha OCHOBH KOjHX CY NH3HJeHTH HC-
KJBYH€HH M3 CTPAHKE, OIJUH XOhe
JIH OHH NOHOBO nipunajaru Pazukajinoj
Crpanuu uu ue, jep omu u mae
Ipe, Ma za ux je Tyasuu On6op uc-
KIBYUHO, ZA Npunazajy crpauuu kojoj
Cy 4 no cama npunaznajnu. Ako cMo
no6po uueopmucanu, oBo he ce mu-
Tae pujeniuTu Ha Hauun, na he zu-
SHJEHTH PANATH CIOPAZYMHO CA CTPAH-
KOM, MA H HC GHJIH NpHMJbEHH y
crpauky. IIpema Tome Braznajyha crpan-
KA ynaš3u_ y Haponmuy Cxymuruny
ojauana sa omo 7 cBojux nusujenara,
TO jecr Pagukanna Crpamka umahe y
Cxyrmurunu 91 eBenryaJno 92 mocna-
HHKA, a CBC ONO3HIIHOHE CTpPAHKE 74
EBEHTYAJIHO 75  nocIanuKa. = Jlakge,
Bana he HMATH ZOBO/BHY BehuHy.

3a NOCIBEJIb€ WETHPH TojuHE Pa-
nuKaHa Crpanka umaja je 84 mo-
cnaHuKa, a ujerokynua onosuuuja 76.
Caga Pagukajua Crpauka uma 7 cBo-
jux gusujenara, Koju ce y ojicynuuM
MOMEHTHMA H€h€ PA3HJIAZHTH OJL FUIE-
ZuliTa BehuHe, TaKO za ce c1o60/Ho
MOXe Ka3HTu, na he Pangukajna Cr-
pauka y Hapojnoj Ckyrmuiruuu Guru
NIPCJICTABIBEHA CA 7 IOCIIAHHKA BHIIC.

"Ca oBoM BEhuHOM, KAKBy je 1oGuJa
Pauukanua_CTPaHKA, y HOPMAJIHHM IIO-
JIHTHUKHM IPHJIHKAMA MOE JA CE BJIA-
na. H necymi»uBo je zna he Pazukagna
Crpanka cama OGpa30BaTH HOBY BJAJIY,
jep, KaKO CMO H3BHjeIITEHH, a MHCJIHMO
na cMo ZoGpo usBujeniveHu, oma u He
NoMHIJBA IA CE 34 Caja KOAJIHPA MA
ca Kojom IpyroM crpaHkom. '

IIpepano je cama roBopuTu o cra-
HOBHIITy, KOje Omošuuuja MHCIH 3ay-
3614 npema Baji, jep je onosuuuja
CACTABJBEHA H3 YETHPH pa3ZHE€ CTPAHKE,

Koje Ce u HAHeIHO y MHOFOM ueMy
pasnuKyjy, na Gu, HecyMIbHBO, TpeGanio
Nocra BpeMena u zocra mperoBopa
1OK GH Ce NOrOBOpHJIE JA CIIOPAZYMHO
HCTyN€ NPOTHBy BehuHe, a Bpujeme,
Koje je mporek/o og u36opa o cara,
HENOBOJBHO je u 34 H3HAJAKEHE Haj-
norpe6urujux NONUPHHX MHCJIH H IO-
reza. Y ocranom, Hapoja ce Ckyn-
ITuHA Cacraje uzyher uerBpTKa, 2 maja,
u Tana he curyanuja Guru jacuuja u
onpeljenuja uo nganac. Hame je Mu-
Uub€ie, na he Hapojma Ckynimruua
MOhH za pagu u za meke nauga3suru
Ha necaBnanbuBe rem«oke. Huje ra-
JIEKO ZAH OTBApAA CKymIITHHE, TA
heMo Bunjeru.

kokos

M3 nponyior nuema u #3 TeJerpap-
CKHX u3BjemiTaja MorJIM cre BunjeTu,
Ha KAKAB Cy npujem Hamu, oBnje y
cnoGomuoj CpGuju, crygeuru 3arpeGa-
BOT YHHBCD3HTETA, HAPOYHTO OHH,
Koju npunajajy uamem napoji xpBar-
CKOr umeHa. Onu cy oBnje gouekanu
CPI€M HA  IWIAHY, TOO,  HCKPEHO,
OpaTcKH; NOWEKAHH Cy OHAKO KAKO CY
MOTJIH GUTH NOWEKAHH CAMO OJL Gpahe,
Ox croGogue Gpake, koju ocjehajy
I»HXOBe GoJoBe Kao cBoje, koju npe-
3HPY IBHXOBE TupaHe Kao cBoje, Koju
ce Hanajy uxoBoj cro6oju Kao cBo-
joj, Koju cy npunpaBuu 2KPTBE IOJIHO-
CHTH 34 I>HXOBY C/1060/Iy KAO 34 CBOjy,
KPO3 uuje uJIe Teue ucTa KPB, KPB
HADOZHA, KPB CPICKA HJIH XPBATCKA,
XPBATCKA HJIH CpricKA. .He Moe ce cBe
TO KA3ATH OHAKO KAKO CY MJAJIH CTY-
ZeHTu, Oyuyhu uapomuu cry6oBu, mo-
pasu ocjeharu. TIpejynunupajyhiu iu-
XOBY CY]Y, CMJEJO MOXKEMO KA3ATH, JA
je y oBom GparckomM CIIABIbY — Ja ra
TAKO HA30B€MO — OHIO MOMEHATA,
KAKB€ HHKaZA jONI uujecy npoxuBjenu
Y CBOM MJANOM XHBOTy; ma je Guo
MOMEHATA, KOjH Cy M HAC, MA zla CMO
BHIN€ HABHKJIH HA OBAj CIIOGOJIHH XKM-
BOT, NPEHOCHJIH y HEKy OcoGHTy pa3-
uparaHocr, y najuneanuuje uapcrBo
HANHOHAJIHHX HP INATPHOTCKHX CHOBA ;
na je Guo MomMenara Ka/r uoBjek, ma
H OHaj Ge3 nanuonasnor cpia u 6ea
HALHOHAJIH€ NyIIC, HHje MOTAO Ja MH-
CIM, Beh caMo za ocjeka,

dlovek u mpujem cryzenara 3arpe-
Gaukor yuuBepsurera Huje Guo cny-
*OeH, VKOYEH, Bek OmIITH, HApOJIHH,
Tonao u uckpeH. Oz najnpocrnjer ce-
aka, Na zo Kpasesa JIsopa cse je
Ocjehago  npema i»uma HApOJICKU H
Opareku. Koju, ua uaBjecuux oG3upa,
uujecy MONK za Jay OTBOpenor u3-
paxaja Tum cBojum ocjehajuma, onu
CY HX, HECYMIbHBO, GMIH npenyiu,
IBHXOBH Cy ocjehaju_Guu y ToJuKo
jaum, a«O Cy yONINTE KOJI HEKHX MOTJIH
Guru jauu, a KOJI HeKUX cnaGuju. Jon
HuKaJA HHjeCMO 'uMAJIH Cpehe, za Bu-
NuMO Ha OBaj nauuH MaHudecroBany
unejy Hapojior jeguucrBa. CaMo ue-
NTO Za Cnomenemo. Ilyryjyhu sace-
GuuM BO30M 3a KparyjeBan, cryneuTu
Cy Omiu na cBakoj cramunu groueku-
BaHH OJ CeJbaKa H CembanaKa y cBeua-
HOM OJje/y 4 NOSApaBibaHH € €HTY-
sHJABMOM KAKAB je HeMoryh ruije ra
Ocjekaju me nukryjy. Ha jenuoj. ceo-
CKOj CTAHHIIH, Ha npumjep, ckyrmua ce
MACA C&bAKA H CebAHAKA ca: CBOjuM
CTAPHM  CBEIITEHHKOM, HAPOJIHHM u0O-
BjeKOM a H€ KJEpuKAJNIEM HA uely.
Kan je Bos ymao Y OBY MAJIy Cranuny
H3BHJIA Ce Gypa Hajo/yimeBipenujux
OpaTckux ysBuka, Crapu _cBemirenuk
npumao je B08y u upxraBum, y36yije-
HHM,  CTApauKHM  ryracomM NO3ZupaBuo
SPOJ, Hapozsy Gpahy poheny, napo-
uuTo Gpahy Xpsare, »uuja MATH Jreu
OKOBAHA ynupyhu cBoje ouu Bory o-
cno6ozuouy“. Kaz je crapan NOBPNIHO
CBOJ NOSIPAB M y3BHKHYO: »IKuBjea
Gpaha XpBaru!“, us jezuor CKyNa ce-
BAKA ZAXOPH CE, IIO CBHH NpaBumuMa

Ot

od

vima e Pe