Taksa plaćena u gotovu

GODINA XXIV

Izlazi svake subote.

Pretplata u Jugoslaviji Din.
48- godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1'-

Dubrova, Zimi, 17 Din 937

JUBNONIK

Broj 11

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan 1892 god.

Uredništvo 1 administracija :

Kraljice Marije br. 2

Ža naše unutrašnje sređivanje

Posljedni uvodnik o našem u-
nutrašnjem sređivanju na svom
je mjestu, ali nije potpun. Tač-
no je, da su već nastupile tako-
ve prilike, koje omogućavaju
pozvanim, da se počne po malo,
ali intezivno i radikalno, sređi-
vati naše unutrašnje prilike, ko-
je, silom prilika a u vezi sa od-
 nosima vanjske politike, nijesu
se zavidno razvijale. Baš ovako-
ove vanjske prilike, koje su do
nedavno u našem susjestvu vla-
dale, s jedne su strane pružale
zgodno tlo zaklona rušilačkim i
ekstremnim elementima, a sdru-
| ge strane sputavale su slobodu
, pravilnog unutrašnjeg upravljanja
| ljudima na vlasti, koji ni pokraj
najbolje volje nijesu mogli da
| pokažu efikasnost u našem unu-
| trašnjem sređivanju. Njihovi o-
| bični odgovori, — koji su nam po-
b čeli da izgledaju i kao njihovo
| pravilo kada bi na. mnoge, u-
| mjesne-i potpuno opravdane pri-
| govore opšteg značaja, odgovara-
a, znamo mi to; sve su to vaše
| lokalne i lične zadjevice,— nijesu
|

u glavnom bili rezultat neshva-
ćanja svega onoga na što im se
je prstom upiralo, već je to po-
ostala njihova obična fraza, sa ko-
jom su dobronamjernim sa jedne
strane htjeli da opravdaju svoj
negativni stav a s druge strane,
ona taj su način odlagali pravilan
akciju rada za bolja vremena,
0koja evo nastupaju i koja su u
| glavnom već nastupila. Od-
| nose sa našim susjedima smo
pretežno uredili na način kako
destruktivnim elementima više
neće biti moguće, da iz nepo-
sredne blizine provode svoje o-
| pake namjere protiv naše države,
njenog unutrašnjeg mira, uređe-
nja i sređenja. Sada, kada poz-
vani mogu slobodnije, bez  bo-
jazni nekog vanjskog sukoba, da
sređuju naše unutrašnje prilike
onako kako, saglasno sa zakoni-
ma, najbolje odgovara  opštedr-
žavnim interesima, mislimo, da
se jedna stvar ne bi nikako smje-
la gubiti iz. vida. U prošlom
članku je kazano, da se sada mo-
ra pokloniti velika pažnja činje-
nici, da se razorni i ekstremni
elementi trude i nalaze načina,
kako će se, prikazujuć se u ja-
njećoj koži, uvući u naša nacio-
nalna društva, da tu, u zgodnom
momentu, operišu u prividno pa-
triotskoj formi sa svojim pogub-
onim zadatkom unošenja zabune
i svađe. Njih neće biti teško uo-
čiti i odmah ih treba onemogu-
ćiti. Ali s time ne svršava sve.
Jer se napokon može zakonitim
putem eliminisati sve one ele“
mente i koji se uvlače u nacio-
nalna društva i one koji se šu-

ljaju kroz seljački neuki narod,
pa opet će se osjetiti, da negdje
teško zapinje.

Država i državno uređenje sli-
čno je nekom vrlo __komplikova-
nom aparatu, sa sijaset točkova a
na svakom točku grdno mnogo
zubaca. Ako točkovi nijesu tačno
postavljeni na svoje pravo mjesto,
i ako zupci ne odgovaraju tač-
noj veličini, ili ih nije tačno o-
noliko koliko je potrebno, aparat
neće funkcionisati, ili će vrlo
rđavo raditi. — Nijesu samo na-
cionalna udruženja u koja su se
uspjeli uvući ili kušaju da se u-
vuku ekstremni i razorni elemen-
ti; oni rade i kušaju na sve mo-
guće načine da zamijene ili tcč-
kove ili barem zupce na aparatu
državnog uređenja, i netom se
osjeti da negdje teško  zapinje,
to sigurno dolazi od njih. U o-
vom listu već je bilo prilike da
se govori o aktoritetu vlasti. Je-
dino: auktoritet vlasti može “ da
sređuje državu, jer zakoni daju
vlastima snagu da ih primjenju-
ju, a istovremeno upućuju ih na
dužnost kako će ih se pravilno
i savjesno primjenjivati. Ali ka-
ko vlast nije apstraktno biće, ne-
go je pretstavljaju grješni  lju-
di, treba otvoriti dobro oči pri
postavljanju ljudi, koji imaju da
pretstavljaju vlast, da govoreirade,
sude i presuđuju u ime vlasti.
Jer ako se s te strane ne bude
savjesno, pravedno i tačno  pri-
mjenjivati zakon jednako prema
svakome, već se ili. mavlaš ne
postupi po zakonu prema nekim
poznatim elementima, ili ako se
nastoji da se zakon izigra na bi-
lo koji način, znači da_je to s
toga, što se i među pretstavnike
vlasti uspjelo uvući elementima,

koji imaju zadatak da koče pra-
vilno funkcionisanje državnog a-
parata, i koji takovim radom da-
vaju potstreka onoj masi razor-
nih elemenata da sa kuražom ne
priznaje auktoritet prave državne
vlasti ni njenih pretstavnika. Sva-
ko  neprimjenjivanje zakona u
svim slučajevima kada je zakon-
ska intervencija potrebna, ili sva-
ko mimoilaženje zakona gdje je
njegova primjena potpuno nužna
u interesu reda, mira i napretka,
izazivlje u ekstremnoj masi uvje-
renje o nemoćnosti vlasti, i u ve-
zi s time potpuno  ignorisanje
vlasti kao takove i njenog auk-
toriteta, a kod rodoljubivih i če-
stitih elemenata ubija
mogućnost pravilnog sređivanja
naših unutrašnjih prilika.

Svakoga pravog rodoljuba, bio
ou ma koji funkcioner vlasti ili
obični građanin, sveta je dužnost,
da nikada ne prestane voditi ra-
čuna, da li svi točkovi isvi zup-
ci na aparatu države i državnog
uređenja tačno i pravilno rade.
Sve ono što koči pravilan rad
oko našeg unutrašnjeg sređivanja
treba potpuno eliminisati sa onog
mjesta na kome se nalazi i sa
kog smeta, nalazilo se to u gra-
đanskim zajednicama ili na _ ma
kojem mjestu, sa kojeg se govo-
ri, radi, pazi, sudi i prosuđuje u
ime države i državne vlasti.

Svakom pravom patrioti je duž-
nost. da strogo pazi i ne dopusti
penetraciju. izvjesnih elemenata
u: sastav državne aparature, jer do-
klegod se oni znaju održavati na
položajima, stalno će se osjećati
teško zapinjanje točkova na štetu
rada u našem unutrašnjem sređi-
vanju.

Xy.

Za doba najžešće inajbezobzirnije
naše međusobne borbe koju smo mi
Srbi i Hrvati pod Austrijom vodili,
priznavali smo pošteno jedni drugi-
ma, u svijetlim momentima prisebno-
sti, da smo prava braća, sinovi jed-
noga istoga naroda, — možda naj
više zato, da  protumačimo svijetu
koji se za nas ponsšto interesovao,
značenje i filozofiju one naše naro-
dne pitalice: ,Ro ti iskopa oko ? —
Brat. — Zato je tako duboko!“. —

Ali tu su istinu, taj aksiom prizna-
li u isto vrijeme i svi najveći naši
ljudi, narodni vođi, n. p. sa hrvatske
strane (da Srbe i ne spominjemo) je-
dan Strosmajer, jedan Rački, jedan
Radić, pa među ostalima i Radićev
učenik i nasljednik dr. Maček. Svi
su oni svakom prilikom isticali to
načelo i potrebu našeg narodnog je-
dinstva, Rao bezuslovnu potrebu na-
šeg narodnog opstanka. I narod ih
je slušao i oduševljeno primao R sr-
cu njihove teorije i onda, kad bi u
istom času razni demagozi i narodni

se borio i ginuo za svoju

usrećitelji zabadali malo dublje nož
u slabinu svoga brata.

Danas kad smo slobodni ljudi, u
slobodnoj državi našoj, kad nemamo
više tutora koji su pirili vatru u na-
šoj borbi, kojima je bila mrska i sa-
ma pretpostavka da smo jednokrvna
braća i strepili od same pomisli da
bismo jednog dana mogli biti jedan
narod, — danas jedan dio naše hr-
vatske braće, onaj isti koji pod Au-
strijom dizaše kuku i motiku na svo-
ga brata, pa i danas je oran da za-
meće kavgu jer ne može da zabo-
ravi stari inad i staru mržnju, odri-
če se bratstva sa srpskim bratom i
stvara neku  neozbiljnu teoriju
od dva naroda, priznavajući za sada
samo iz oportuniteta državne granice
i sve ono ostalo, što bi ga javnim
isticanjem kompromitovalo ispred dr-
žavnih zakona i cijelog kulturnog
svijeta. I sa tim pronalaskom od ,dva
naroda“ (kako da se narodi stvaraju

“kada i kako ko hoće), dovodi se u

vezu toliko razglašeno ,,hrvatsko pi-
tanje“, jer naravski svaki narod koji
slobodu,
krv lio na potoke i izdisao na vje-

vjeru u.

šalima, traži da bude i priznat kao
narod i da mu budu obezbijeđena
sva prava koja je mukom stekao
To je bez sumnje vrlo dostojno i
pravedno za svaki narod koji je to-
liko stradao. Ali da taj narod, ili tač-

.nije da jedan dio toga naroda ne

pomišlja da valjda ima još neko na
svijetu, koji bi, dođavola, imao bar
toliko isto prava da traži to istošto
on traži, to ne može da ide u glavu
nikome, ko trijezno misli i pravo su-
di. Zato Srbi nijesu nikad ni  pret-
postavljali da može biti u opšte ne-
Rog ,,hrv. pitanja“, držeći uvijek da
među braćom ne može i ne smije
da se ma od čega pravi pitanje,
Rad smo svi ravnopravni građani
jedne iste i zajedničke države, u Ro-
joj uživamo svi jednaka prava, bez
ikakvih privilegija i separatnih  tež-
nja; da nema, niti smije biti u de-
mokRratskoj državi građana prvoga
i drugoga reda, nego da za sve vlada
potpuna jednakost i sloboda, pa da
živimo u bratskoj ljubavi i zadovolj-
stvu, onako kako nam je Bog dao
i kuća.

Prema tome, mi pitamo i želimo
da nam braća otvoreno kažu: vjeruju
li oni teoriji svojih učitelja mrtvih i
živih koje smo gore spomenuli, koji
su priznavali da smo jedan narod,
ili ne vjeruju? Ako vjeruju, čemu da
se ne drže njihovih principa, pa da
se tada i hrv. pitanje riješi u čas; ili
ne vjeruju, pa onda znači da oni od
svojih učitelja nijesu ništa naučili i
da je za njih teorija onih velikih
ljudi krahirala, te ne znamo zašto ih
i spominju i slave, ako nije samo
zbog parade?

Pitamo nadalje kako oni zamišlja-
ju da se inače može riješiti hrv. pi-
tanje? Velika je razlika u tome kad
jedan homogeni, ujedinjeni narod ho-
će da uredi svoju državu, a drugo
je kad to uređenje traže dva etero-
gena naroda. U prvom slučaju stvar
je vrlo jednostavna i laka; ali u dru-
gom slučaju, nama izgleda vrlo teš-
ka jer bi trebalo da se za tako oz-
biljno pitane angažuje bogme i dru-
štvo naroda, ili haški sud; ili kad se
možda ne bi imalo dovoljno povje-
renja u te ustanove, da se stvori je-
dan treći kompetentni forum ad hoc,
da ispita prije svega opravdanost
takog traženja; zatim da se poslije
duge debate o tome, pređe na redi=
govanje ugovora i da se zato daje
glavobolje cijeloj evropskoj  diplo-
maciji, jer,nije šala, gdje narodi pra-
ve ugovore, tu treba svaka riječ da
se izmjeri na apotekarskim terazija-
ma, svaka eventualnost da se na te-
nane dobro promozga i predvidi,
kako jedan od ugovorača ne bi s
vremenom našao načina da podvali
drugome i da se na neki način ev-
ropska diplomacija nađe prevarena.
Ili naprotiv, da se poslije toliko mu-
ke i naprezanja konstatuje da su -ta-
nji kraj izvukli ugovorači, a ne_ev-
ropska diplomacija. Treba u tom po-
slu biti vrlo oprezan!

Du se razumijemo

Nastavljajući izlaženjem lista
»Dubrovnika“ mi smo, proniknu-
ti starim predratnim tradicijama,
ustali samo protiv razornog rada
srpskih odroda i nedostojnih i-
mena hrvatskoga, koji su to ime
na sebe uzeli kao izliku za  ci-
ljeve potpuno oprječne pravim
ciljevima i interesima i hrvatskim
i jugoslovenskim.